"אפס סובלנות להשתלטות על מדרכות": עיריית באר שבע מקדמת הסדרה מקיפה לאחר 27 שנים
24.06.26 / 15:44
לאחר קרוב לשלושה עשורים ללא עדכון נהלים, הנהלת עיריית באר שבע קיימה דיון סוער סביב תופעת דוכני הפרחים הפיראטיים בעיר. בעוד שסגן ראש העיר שמעון טובול דורש להסדיר נקודות מכירה חוקיות לרווחת התושבים, ראש העיר דנילוביץ' מזהיר מהשתלטות על מדרכות ומפגיעה בבעלי העסקים המשלמים ארנונה. צוות מקצועי הוקם כדי לגבש מתווה אכיפה והסדרה חדש שיוצג בקרוב.
סוגיית מכירת הפרחים בדוכני רחוב בעיר באר שבע עולה מחדש על שולחן הנהלת העירייה, זאת לאחר שכעשרים ושבע שנים לא בוצעה הסדרה רשמית ועדכנית בנושא.
סגן ראש העיר, שמעון טובול, אשר יזם והעלה את הנושא לדיון, ציין כי האישור האחרון ניתן בעבר על ידי סגן ראש העיר דאז, משה בורוכוב, ומאז חלו בעיר שינויים דמוגרפיים ותעבורתיים משמעותיים המצריכים התאמה של המדיניות העירונית. לטענת טובול, היעדר ההסדרה הקיימת בשטח גורם כיום לבלבול רב בקרב פקחי העירייה, מאפשר לגורמים מחוץ לעיר להשתלט על מוקדי מכירה מאולתרים, ויוצר אי-סדר נרחב הפוגע הן במוכרים והן בתושבי העיר.
המציאות הבלתי מוסדרת ברחובות מובילה למספר קשיים מהותיים, ובהם פגיעה בבטיחות הולכי הרגל, הפרעות קשות לתנועה, ותחרות שאינה הוגנת כלפי בעלי העסקים והמשתלות המוסדרים. חבר הנהלת העיר, שלומי נומה, המחיש בדיון את הבעייתיות כשהציג תלונה של בעלת משתלה מקומית, אשר מתמודדת עם הוצאות גבוהות של מסי ארנונה ובניית מרחבים מוגנים על פי חוק, בעוד שרוכלים מקימים דוכנים פיראטיים ממש מול העסק שלה ללא כל עלות. בנוסף לכך, נציג ההנהלה עידו אטיאס האיר זווית קשה נוספת של התופעה, כאשר ציין כי קיימים מצבים בהם רוכלים מנצלים את רגישותן של משפחות שכולות בימי זיכרון, ומוכרים להן זרי פרחים במחירים מופקעים של מאות שקלים.

ראש העיר, רוביק דנילוביץ', התייחס בחומרה רבה למצב בשטח והגדיר את נושא רוכלות הפרחים כאחד הנושאים הרגישים והנפיצים ביותר בעיר. דנילוביץ' הבהיר לחברי ההנהלה כי במהלך כל שנות כהונתו הוא לא אישר אף בקשה חדשה לרוכלות מסוג זה, ומתח ביקורת נוקבת על אותם סוחרים שקיבלו אישורים היסטוריים ומתייחסים אליהם כאל זכות מורשת, תוך שהם משתלטים על מדרכות ומקימים מעין "קניונים של פרחים". ראש העיר חשף בדיון כי קיימת תופעה של מסע הכפשות ואלימות המופנית כלפי פקחי העירייה העושים את עבודתם, והודיע כי קיים שיחה עם מפקד המשטרה במסגרתה סוכם על אפס סובלנות כלפי כל מי שיפעל בניגוד לחוק ויקים דוכנים על חשבון המרחב הציבורי או מול עסקים חוקיים.
למרות הביקורת העזה על המצב הקיים, סגן ראש העיר טובול עמד על כך שקיימת דרישה ציבורית אותנטית ורחבה לרכישת פרחים "על הדרך" בימי חמישי, בערבי שבת ובערבי חג. לשיטתו, מכירה מוסדרת תתרום רבות לאווירה העירונית בדיוק כפי שהדבר מקובל בערים אחרות בישראל כמו תל אביב, ירושלים ופתח תקווה, אך הבהיר כי היא חייבת להיעשות תחת קריטריונים אחידים של שעות פעילות, גודל דוכן, ומיקומים מוגדרים שלא יתחרו ישירות בחנויות הפרחים הקיימות בשכונות.
בסיומו של הדיון, ועל מנת למנוע לחצים פוליטיים מיותרים, הוחלט להטיל את הטיפול בסוגיה על צוות מקצועי הכולל את היועץ המשפטי עו"ד חיים טורקל, מנהל אגף הפיקוח בני מגרלשוילי ומנהלת אגף רישוי עסקים עו"ד חופית עובדיה אלוש. הצוות הונחה לבחון את הנושא לעומק, לבדוק מודלים של הסדרה בערים אחרות בארץ, ולהציג מתווה חדש ומעודכן לאישור כבר בישיבת הנהלת העיר הבאה.
אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected]
