"אני עד היום בסכנה להירצח מהגרוש שמסתובב חופשי": תושבת הדרום נלחמת על חייה

$(function(){setImageBanner('00d64c2d-01d2-4594-b577-e5b8c14eef81','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,32653,'Image','');})

חייה של רוחמה גמרמן, תושבת הדרום ופעילה חברתית מוכרת, נמצאים בסכנה מאז שבן זוגה איים לרצוח אותה. אך למרות שרכש מספר רב של סכינים ואף החזיק בביתם חבל וכדורי שינה ללא ידיעתה, המשטרה האשימה אותו רק ב"איום ברצח מתוך מטרה להפחיד או להקניט". כעת בן זוגה של רוחמה, שהרשויות מכירות את ההיסטוריה של האלימות והמחלות הפסיכיאטריות שמהם סובל, מסתובב חופשי ולא נמצא תחת מעצר.

ביום ראשון הקרוב (18.12), נקבע דיון בבית משפט השלום בבאר שבע, בו אמורים להקריא את כתב האישום לבן זוגה. בפעם הקודמת שהדיון היה אמור להתרחש, בן זוגה לא הגיע עם עו"ד והדיון נדחה, זאת למרות שהמוגבלות הפסיכיאטרית שלו הייתה ידועה לרשויות. כתוצאה מכך, בן זוגה ממשיך בזמן הזה להסתובב חופשי ויכול להגיע לרוחמה ולפגוע בה.

לדבריה של רוחמה, המשטרה המליצה שתעבור לגור בדירת מסתור, אבל אחרי חצי שנה שגרה בדירת מסתור ולאחר שהגרוש שלה עבר לגור באותה העיר, רוחמה החליטה להישאר בבית ולהילחם. בזמן הדיון הקרוב, רוחמה בשיתוף עם פעילות זכויות נשים בבאר שבע, מתכננת להפגין מול בית המשפט. הדרישות שלהן פשוטות – להרחיב את כתב האישום לניסיון לרצח, לאסור את הגרוש שלה בזמן המשפט ולוודא שנשים אחרות לא יצטרכו לעבור את מסכת העינויים שעברה בידי רשויות החוק.

 רוחמה בדיון בכנסת על יחס בתי המשפט לנשים נפגעות אלימות. קרדיט: צילום פרטי

"אין זכר לשוטרים"

בזמן ארוחת צהרים רגילה עם מי שהיה בעלה, החיים של רוחמה התהפכו. אחרי 11 שנות נישואים בעלה הסתכל לה בעיניים ואיים לרצוח אותה , "הוא אמר לי אני הייתי שוחט, אני יודע איך עושים את זה ", רוחמה סיפרה לנו. אך זאת לא הייתה הפעם הראשונה שברוך (שם בדוי), הפעיל על רוחמה אלימות, "היו אפיזודות של אלימות פיזית, אבל בעיקר רוב האלימות הייתה שליטה ואלימות מילולית וכל מיני. לדוגמא, הוא לא נתן לי נגיד להדליק מזגן בחורף כשקר".

באותם ימים ברוך היה בטיפול אינטנסיבי למוגבלות הפסיכיאטרית שסובל ממנה, שנבעה לפי רוחמה מפוסט טראומה. רוחמה תמכה בו ובטיפול שהוא עובר, אבל לטענתה בכל פעם שהייתה התפרצות קיצונית או הדרדרות במצבו, הרופאה של ברוך המליצה על הגדלת המינון התרופתי. אבל כנראה שהפתרון התרופתי היה רק זמני – "בתקופה של הקורונה המצב החמיר, זה התחיל מזה שדווקא הוא היה מאוד מאושר בתקופה של הסגרים, שהנה אני יושבת אתו כל היום בבית ואז נגמר הסגר. פתאום אני חזרתי לפעילות ואני עוד הקמתי ארגון, התחרתי בהאקתון של פורום מיכל סלה והגעתי לגמר בבית הנשיא. הוא פשוט קינא, הנה אני יוצאת לכנסת ואני והייתי בבית הנשיא והוא לא. כתוצאה מכך כל ההתנהגות שלו, כל האלימות שלו הקצינה יותר ויותר ויותר עד שזה הגיע למצב שבו, ב-3 לאוקטובר 2021 הוא מאיים עלי ברצח."

בהתחלה רוחמה ריחמה על מי שהיה בן זוגה " אמרתי לעצמי, איך אני אעשה לו טראומה כזאת של לשלוח אותו לאישפוז כפוי?". אך המצב המסוכן נמשך כמה שבועות, ופעמים רבות רוחמה הייתה צריכה להתחבא בחדר העבודה ולנעול את הדלת עד שיעבור זעם. רק כשברוך התבצר בבית עם סכין ואיים להתאבד או לרצוח את מי שייכנס, בזמן שרוחמה לא שהתה בבית, הוא נלקח לאשפוז כפוי. כשהלכה לארגן לו תיק עם פריטים אישיים לתקופת האשפוז, מה שהיא מצאה היה מזעזע: "רציתי לסדר לו את התיק ואני פתאום רואה שם שקית עם סכין חדשה לגמרי וכפפה חד פעמית. אמרתי לעצמי, מה זה הדבר? מה זה עושה שם? והתחלתי לעשות חיפוש בבית. אני מצאתי ארגזי כלים עם סכינים, חבילה של חבל, נייר דבק ואפילו מצאתי שם כדורי שינה שלא היו בתרופות הקבועות שלו, שבשבילם הוא הלך לרופאת משפחה, בלי ידיעתי, והוציא מרשם. הכדורים האלה וזה חבילה חדשה. הוא לא פתח אותה, הוא לא השתמש בה והוא קנה אותה לפני חצי שנה."

ציור של הסכין והכפפה שציירה רוחמה (הצילום המקורי שמור במערכת):

קרדיט: רוחמה גמרמן

רוחמה נבהלה מאוד ממה שראתה ומיהרה להזמין שוטרים, היא העדיפה להתקשר לתחנת המשטרה המקומית שהכירה את המקרה שלה, מה שהתברר כטעות גורלית. לפי רוחמה, לא רק שהשוטרים לא תיעדו את הפניה או הביקור, הם למעשה לקחו איתם את הסכין (שנשאר ממנו רק הצילום) ונעלמו ללא זכר.

כך רוחמה מתארת את הביקור הרשלני והמצמרר של השוטרים: "מה מסתבר? שבתחנה המקומית הם לא מתעדים את הפניות. שהשוטרים הגיעו לא רק שהם לא צילמו ולא תיעדו, הם לא לקחו כלום. הדבר היחיד שהם לקחו זה את הסכין שהיה בתיק שלו, וגם את זה השוטר פשוט הרים את הסכין עם הכפפה חד פעמית שהייתה באותו התיק, שבעצמה הייתה צריכה להיות ראייה. הם גם גבו ממני עדות אבל הם לא הקריאו לי אותה, אני לקוית ראייה ולפי החוק אמורים להקריא לי. ואם כל זה לא מספיק, הכל נעלם אין סימן וזכר לא לשוטרים ולא לסכין. כשאני הייתי אצל חוקר האלימות במשפחה בשלב יותר מאוחר, הראיתי לו גם את כל הצילומים האלה כי אני סידרתי ככה את כל התמונות האלה באלבום מסודר . כך גיליתי שאין שום תיעוד אפילו שהשוטרים האלה היו אצלי, אף אחד לא יודע מי השוטרים שהיו אצלי."   

רק מספר חודשים אחרי האירוע, הגישו נגד ברוך אישום פלילי בגין "איום ברצח, מתוך מטרה להפחיד או להקניט", סעיף שהעונש המירבי המקסימלי עליו הוא 3 שנים. בנוסף, ברוך כרגע נמצא בהוסטל טיפולי למתמודדיי נפש שממנו הוא יכול בכל רגע לצאת ולפגוע ברוחמה. אם זה לא מספיק, המשפט נדחה כבר כמה פעמים מכיוון שלא הגיע בנוכחות עו"ד, למרות שהמצב הפסיכיאטרי של ברוך ידוע למשטרה ולבית המשפט, לא מונה לו פרקליט מטעם הסנגוריה הציבורית.

בדיון שייערך ביום ראשון הקרוב אמורים להקריא את כתב האישום. אך אם סעיף האישום יישאר כפי שהוא והוא יורשה להסתובב בחופשיות בזמן ההליך הארוך, הבטחון האישי של רוחמה ימשיך להיות בסכנה. נדמה שאת רשויות החוק שאמורות להגן עליה, זה לא ממש מעניין כרגע.

פנינו למשטרת ישראל לקבלת תגובה, אך הם טרם בחרו להגיב עד פרסום הכתבה.

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה