אמש: תרגיל צה"לי לפינוי בתי חולים נערך בעיר; כ-60 חיילים דימו חולים פסיכיאטריים

$(function(){setImageBanner('dc7aa3cb-f903-451f-8776-907d9952d1f6','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,32653,'Image','');})

בהדמייה שבה לקחו גם חלק צוות בית החולים הפסיכיאטרי, אשר תרגל מוכנות לקראת מצבי חירום שונים, בין היתר - מצב מלחמה בשתי גזרות שונות (צפון/דרום), ואף רעידת אדמה. רמ"ד היערכות רפואית בקהילה - תרגיל ייחודי בצורתו, שולבו בו רעיונות חדשים שלא נוסו לפני כן

קרדיט - דובר צה"למדינת ישראל כידוע נמצאת באופן תמידי כמעט, במצב של מעין כוננות נגד התקפות ומלחמה. כפועל יוצא מכך, מנסה לשמר צה"ל במידה מירבית - עירנות והכנה מצד גורמים חברתיים שונים. הפעם זהו היה תורו של בית החולים הפסיכיאטרי בבאר שבע, לתפוס פיקוד, לשנס מותניים - ולצאת לפעולה. אמש הגיעו מאות חיילים ואנשי מערך תומך כמו - מד"א, משטרה וכד', אל בית החולים, וזאת על מנת לקחת חלק בתרגול ענק שנערך ממש בתוך כותלי בית החולים עצמו.

לשם הבנת סגר גודל המבצע, דיברנו עם ראש מדור היערכות רפואה בקהילה לשעת חירום במחוז דרום, רס"ן דיאנה לוי - "אני אחראית על בתי חולים שמוגדרים בקהילה, כמו - פסיכיאטריים וגריאטריים. בתוך כך אני אחראית לליווי של המוסד בשעת חירום והכנתו, כולל כתיבת נהלים, ביצוע תרגילים ובעצם כל תרחיש של חירום".

איזה סוגים של תרגילים אפשר לעשות למצבים כאלו?

"יש הרבה סוגים של תרגילים. מעבר לכך, יש תוכנית רב שנתית לכל בית חולים, לפי פירמידת המוכנות שלו, ויש אימוני מטה של בתי חולים, שלעיתים מתרגלים מצב שנקרא – תרחיש מלחמה, שזה מה שתורגל אתמול".

איך עושים הכנה לתרגיל כזה?

"ההכנה לתרגיל לוקחת בין ארבע חודשים לחצי שנה. השלב הראשון הוא  כשמתחילים להכין את בתי החולים, כשבנסוף לכך יש אימונים מקדימים, ואימוני מטה שכוללים המון הכנות. התרגיל עצמו מאד חשוב בשביל לראות שהכל עובד. עבדנו מול הרבה גורמים – מד"א, משטרה, מכבי אש, מחוז דרום של פיקוד העורף, עירייה וכד'".מעל 60 חיילים דימו חולים. קרדיט - דובר צה"ללטענת לוי, הרעיון בתרגילים כאלה הוא כמובן, לדמות עד כמה שאפשר מצב חירום אמיתי - "היו מבחר תרחישים שהתכוננו אליהם, ביניהם גם מצב שבו בית החולים נאלץ לעבוד 24/7 במלחמה כוללת. וחלק מהעניין זה לדמות לגמרי סיטואציה בה צריך גם לפנות חולים. אז החיילים מדמים את החולים, ואז צוות המחלקה צריך לדעת מה סדר הפעולות שעליו לעשות, האם רק לפנות אותם, או שיש צורך להעבירם למקום אחר בכלל".

מה סדר הגודל של החיילים שלקחו חלק בתרגול?

"בתרגיל הזה השתתפו 60 חיילים שדימו את המאושפזים, שזהו מספר גדול לכל הדעות. החיילים שהגיעו לתרגיל עברו הדרכה. הרי הם לא נכנסים לתוך המחלקות באמת, ולא באו במגע עם המאושפזים, כי היה חשוב לנו לשמור על הפרטיות שלהם".

את חושבת שהצוות ידע מה לעשות במצב אמיתי?

"אם בית החולים מגיע למצב שיש צורך בפינוי, הצוותים מיומנים ויודעים איך לדבר עם המטופלים, כי זהו צוות שמטפל בהם יום יום במשך שנים. וגם אם יש כאלו שלא משתפים פעולה, אז לבית החולים יש דרכים רפואיות לטפל בהם. אני יכולה לספר לך גם שהתרגיל היה ייחודי בצורתו, בגלל שעשינו הפעם עוד שני דברים שלא עשינו קודם".

למשל - בשנה האחרונה יצאנו לפרוייקט של שיתוף פעולה עם משרד השיכון והבינוי, במסגרתו ציוותנו מהנדסים לבתי החולים, ונתנו להם ללמוד מבנים מסוימים. כך שבאירועים של מלחמה או רעידת אדמה הם יוכלו לעשות מיפוי של המבנה ולאשר במידת הצורך, גם את הכניסה החוזרת אליו. דבר שני שקרה, ואולי אף יותר משמעותי הוא הקמת יחידת מילואים של פיקוד העורף שמצוותת גם היא לבית החולים. ומכיוון שהיחידה אמרוה להיות שם כשקורה מצב חירום כזה או אחר, היה חשוב לנו שייקחו חלק בתרגיל".

בסופו של דבר, מציינת רס"ן לוי, כי התרגיל המורכב עבר בהצלחה יתר, כשחלק גדול מהקרדיט הולך לצוות הרפואי של המקום - "אני חושבת שהתרגיל היה מאד מוצלח בכל מובן אפשרי. אני חושבת שבית החולים נמצא ברמת מוכנות מאד גבוהה, והיכולת של הצוות לתרגל ברמה שהם תירגלו, דורש הרבה מיומנות, ורצון, ויוזמה. כל המאפיינים האלו הועילו בצורה משמעותית להצלחת התרגיל אמש".

קרדיט - דובר צה"ל

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('832ade59-cf09-458d-ae28-2a9db05f842d','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,32654,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה