אין אכיפה, אין נהלי עבודה ואין תשובות: עד מתי ימשיכו העבודות בבאר שבע להתעכב?

$(function(){setImageBanner('ccfa02a2-88a1-4fd0-8135-06253a2d2e8d','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,32653,'Image','');})

עם מספר רב של פרויקטים בעיר, אשר חלקם נראים כאילו נמשכים לנצח - תושבי באר שבע לא מרוצים (בלשון המעטה) מהאופן האיטי בו מתנהלות העבודות במרחב הציבורי. מה הפלא אם כך שאין מסמך מדיניות מסודר בדבר אכיפה, אין שום כלי לאכוף עיכובים בבנייה ומי שסובל בסוף הם כמובן - תושבי ותושבות בירת הנגב

קרדיט - עיריית באר שבעלפני כשבועיים הודיע ראש עיריית באר שבע בהתרגשות רבה דרך עמוד הפייסבוק שלו - "בשעה טובה ומוצלחת פתחנו לתנועה את הגשר בשכונת כלניות. הגשר החדש מחבר בין שני הפלחים של השכונה ומאפשר מעבר קל מהיר ובטיחותי של הולכי רגל וכלי רכב. רוחבו של הגשר כ-13 מטרים ואורכו כ-140 מטרים, והוא מונף מעל הפארק המרכזי של השכונה''. על פניו, נראה כי מדובר בבשורה משמחת עבור תושבי השכונה "החדשה" - הרי סוף סוף פתחו לרווחה את הציר המרכזי ליציאה מהשכונה. 

אבל אלו לא פני הדברים. למעשה, מאחורי המילים המרגשות נמצאות כמה מהבעיות הקשות ביותר שנוגעות בכל הקשור לבנייה במרחב הציבורי בבאר שבע. השאלות הרבות שעולות מסיבוב ברחבי העיר נענות לרוב במעט מידי תשובות, אשר חלקן במקרה הטוב לא משביעות רצון וחלקן במקרה הרע מעורפלות ובלתי מובנות. תושבי באר שבע מתלוננים לא אחת על האופן האיטי שבו מבוצעות עבודות שיפוץ התשתיות בבירת הנגב. דוגמא טובה לאופן בו לוקחים שכונה שעל הנייר אמורה להיות מפוארת, והופכים אותה לאתר בנייה אחד גדול היא כמובן - שכונת כלניות

השכונה, שהוקמה כבר לפני כ-6 שנים, מדגימה בדיוק את מה שכתבה זאת מנסה לטעון - אין אכיפה, אין מתן קנסות לקבלנים אשר מתעכבים בביצוע העבודות, ונראה כי אין עיצומים כספיים מצד עיריית באר שבע כלפי חברות הבנייה אשר זוכות במכרזים, במקרה ואלו מתעכבות בבנייה. פרוייקטים כמו בניית הפארק המרכזי בשכונת כלניות אפילו לא קרוב להסתיים. נכון, חשוב לציין כי את הפרוייקט מבצעת חברת CPM, אשר פועלת כחברה המבצעת של משרד הבינוי והשיכון. עם זאת, קשה שלא לתהות כיצד נוצר מצב בו מתעכבות עבודות במרחב הציבורי במשך חודשים רבים ואף אחד ממקבלי ההחלטות לא נותן על כך את הדעת. 

נפגשנו עם מספר תושבי כלניות שסיפרנו לנו על מצב הדברים בשטח, וכיצד נראה חוסר האכיפה הלכה למעשה: ''עד שמגיעים לשלב הפיתוח בכלל, זה גם סרט לא קטן. בעיקרון למשרד השיכון יש את חברת הפיתוח - CPM. עד שמכינים מכרז ועד שיש קבלן זוכה - זה כמעט חצי שנה, והתחלת העבודה היא עוד חודשיים. כבר פנינו לעירייה בנושא העבודות - יש פרוייקטים שבתאוריה אמורים לקחת שבוע וחצי, כמו גירוד אספלט. אתה יודע כמה זמן זה לוקח? כמעט חודש וחצי! איך זה הגיוני? איפה הפיקוח המקומי מצד העירייה, למה אין מישהו שמגיע לשטח ומוודא מה קורה בפועל?''.

אותו אזרח מודאג מכלניות ממחיש בדיוק את מה שמרגישים לא מעט מתושבי באר שבע - כי הדברים נעשים על מי מנוחות ואף אחד לא נותן את הדין. למעשה, לאותה הרגשה יש גם סימוכין מתוך שלושת דו"חות מבקר העירייה האחרונים. יש לציין, כי בשנת 2014 נכנסה לתוקף רפורמה בתכנון ובנייה שנכנסה, אשר העניקה לוועדות המקומיות סמכויות בתחום התכנון והבנייה מתוך מטרה לחזק את השלטון המקומי ולהגדיל את עצמאות הוועדות המקומיות. עם הסמכויות קמה לה האחריות לקיום מנגנון אכיפה מקצועי ויעיל. 

מעיון בדו"ח שהופץ בשנת 2016, קבע מבקר העירייה, אבי פוגל, כי האופן בו מופצות חוברות הנהלים שנוי במחלוקת. לפי דבריו של פוגל, נראה כי תחילת הבעיה טמונה בכך שישנם מספר חוברות נהלים, כך שניתן להניח שעצם העובדה שאין חוברת אחת "קדושה" אשר לפיה הולכים, מקשה בפועל לאכוף את הכללים. למעשה, נכון לשנת 2016, גם מחלקת פיקוח על הבנייה בעירייה, גם הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, היחידה הארצית לאכיפת דיני התכנון והבנייה במשרד האוצר והמחלקה לאכיפת דיני המקרקעין בפרקליטות המדינה - הוציאו כולן ובנפרד בתקופה מאד סמוכה, מספר חוברות הדרכה בנושא מדיניות אכיפה המיועדת לוועדות המקומיות לתכנון ובנייה.

גם העבודות הפשוטות ביותר מתעכבות. קרדיט - צילום פרטי

נראה כי מרוב דובים, אי אפשר לראות יער. כך גם חשב מבקר העירייה שטען כי יש לערוך השוואה בין קבצי הנהלים הנ"ל שהוצאו ביוזמת משרד האוצר והמשפטים לבין קבצי הנהלים שהוצאו ע"י העירייה או הוועדה המקומית לתכנון ובנייה. ומה עשתה העירייה בנידון אתם שואלים? בדו"ח נוסף, שיצא בשנת 2020 - ארבע שנים לאחר המלצות הדו"ח ההוא, נכתב כי בין הליקויים שנותרו לטפל, יש על העירייה לפעול למען הוצאת מסמך בדבר מדיניות אכיפה.

אנחנו כאן בבאר שבע נט תוהים, כיצד אפשר לאכוף משהו, אם לא יודעים בדיוק איך ומה לאכוף? האם פה טמונה הבעיה? הרי אי אפשר לטעון שעיריית באר שבע לא אוכפת במרחב הציבורי. כולנו מרגישים זאת. עם זאת, לאור דבריו של מבקר העירייה, גם פה הרשות לוקה בחסר.

בשנת 2016, קבע המבקר כי העירייה לא מחלקת מספיק דוח"ות בנושא. בדבריו נכתב - ''כי על המחלקה להעלות את כמות דוחות העבירה אשר יוגשו ללשכה המשפטית וזאת כ-%10 ביחס לממוצע בשלוש השנים האחרונות''. עפ"י בדיקת הביקורת, המחלקה הנ"ל לא עמדה ביעד תכנית העבודה. ארבע שנים קדימה, ובדו"ח שפורסם בשנת 2020 צויין כי ''בשל מחסור חריף בכ"א במחלקת פיקוח על הבנייה, יש עיכוב בגידול המתבקש בכמות פעולות האכיפה ואיכותן''. פנינו אל עיריית באר שבע על מנת לשאול - כמה קנסות חולקו בשנה האחרונה לקבלנים ברחבי העיר ומהם כלי "הענישה" שמפעילה העירייה על מנת לזרז קבלן? למעשה, טרם קיבלנו תשובות ברורות מהעירייה. 

נחזור לשכונת כלניות. כבר שש שנים שתושבי העיר מרגישים שאין שום מענה מצד מקבלי ההחלטות. במכתבים שונים שנשלחו גם אל ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', ציינו תושבי השכונה כי ''הזמן הארוך שבו מתבצעות העבודות גורם לפגיעה באיכות חיי התושבים''. דוגמא לכך ניתן לראות בבניית הפארק המרכזי בשכונה. הפרוייקט, שבו זכתה חברת CPM, צפוי להסתיים בפברואר 2023. עם זאת, מהגעה אל השטח נראה כי העבודות רחוקות מלהסתיים. 

יש לציין, כי שכונת כלניות אינה היחידה שסובלת מחוסר האכיפה ואי הסדרת הנהלים בעיריית באר שבע. מדובר בבעיה חמורה ביותר, אשר מתפשטת אל עבר כל שטחי העיר. ניתן לראות זאת בעבודות קודמות, כמו אלו שנעשו לדוגמא ברחוב שדרות בן גוריון/ ארלוזורוב. שם, התבצעו העבודות באיטיות מתסכלת. בכלל, בניסיון להבין היכן עומדים הדברים בשאר העיר ומהו סטטוס העבודה, גם כאן התשובות מעטות. אנחנו בבאר שבע נט מצפים מעיריית באר שבע לספק תשובות בהתאם, שכן העבודות במרחב הציבורי הן נחלת הכלל, ואין כל סיבה כי תושבי באר שבע ייסבלו בשל עבודה לקויה של מקבלי ההחלטות.

שכונת כלניות "והפארק" במרכזו, יום ו' האחרון. קרדיט - צילום פרטי

מכתב שנשלח לרוביק מטעם תושבי כלניות. קרדיט - צילום פרטי

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('4169f827-a972-404e-a87a-8fd45e0af297','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,32654,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה