"אחד הפרויקטים המשמעותיים והגדולים שבוצעו אי פעם בעיר"

$(function(){setImageBanner('a2c0e1c5-a271-4700-9882-f29b0eebeb6e','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,32653,'Image','');})

כך ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', בהתייחסו לפרויקט המתבצע בימים אלה בשדרות רגר. "באר שבע נט" עם כתבה מקיפה בה תמצאו את כל מה שאתם צריכים לדעת בנוגע לפרויקט ההנדסי הנרחב, אשר משנה את פניו של ציר התנועה המרכזי של העיר

עיריית באר שבע נמצאת בעיצומו של ביצוע פרויקט לחידוש ושדרוג שדרות רגר. זהו אחד הפרויקטים ההנדסיים הגדולים ביותר שהתרחשו בשנים האחרונות בבירת הנגב בהיקף של כרבע מיליארד שקלים במימון משרד השיכון. מאחר והוא מתבצע בציר התנועה המרכזי של העיר, הוא משפיע על אלפי כלי הרכב הנוסעים בציר הזה מדי יום.

עם השלמת הפרויקט בסביבות דצמבר 2022, השדרה המשודרגת תכלול: כביש רחב בן שלושה נתיבי נסיעה לכל כיוון – אחד יוקצה לתחבורה ציבורית, שבילי הליכה עם אלמנטים של הצללה, צמתים חדשים לצורך שיפור התנועה, נתיבי אופניים ומרחב ציבורי ירוק.

השדרוג המתוכנן יכלול בין היתר: יצירת חזית מסחרית עם ערוגות גינון, פינות ישיבה מעוצבות, שדרוג תשתיות תת-קרקעיות, בהן: תשתיות מים, ביוב, חשמל ותקשורת. הצבת ריהוט רחוב, הסדרת תאורה והוספת תאורה דקורטיבית, הסדרת שבילי אופניים, הרחבת מדרכות, ריצופן והצללתן באמצעות שתילה של מעל לאלף עצים לאורך השדרה והצבת פרגולות ייחודיות, הוספת דרכי שירות וחניות לאורך החזיתות המסחריות - הוספת חניות ברחובות יצחק למדן וברחוב ראובן רובין, הוספת מעברי חציה, הוספת מעגל תנועה במרכז הרחוב. נתיב אחד מתוך השלושה בכל כיוון, יהפוך לנתיב לתחבורה ציבורית. רחוב לאונרד ברנשטיין יחובר לשדרות רגר ויאפשר כניסה ויציאה מקרית התרבות (המשכן לאמנויות הבמה/ספרייה/קונסרבטוריון) ולמתחמי המגורים הסמוכים בשכונה ב'. הקמת הצומת תאפשר גישה נוחה יותר לדיירי ומבקרי האזור.

צומת רגר/המשחררים/שז"ר במהלך העבודות | | צילום: דיאגו מיטלברג

ראש העירייה, רוביק דנילוביץ', אומר ל"באר שבע נט" באשר לפרויקט: "פרויקט רגר הוא אחד הפרויקטים המשמעותיים והגדולים שבוצעו אי פעם בעיר והוא מהווה מהלך אסטרטגי מחולל שינוי. בשדרות מבוצע פיתוח מאסיבי של תשתיות תחבורה איכותיות ומתקדמות שתוכננו לאחר מחשבה מעמיקה על צורכי התושבים. הן יתנו מענה להולכי רגל, לרוכבי אופנים, לתחבורה ציבורית והן לתנועה משמעותית של רכבים. ציר רגר יהפוך לשדרה המרכזית של באר שבע, הנמצאת בשנים האחרונות בתנופת פיתוח אדירה ומבססת עצמה כמטרופולין הרביעי במדינת ישראל, מטרופולין של איכות".

אדריכל העיר, רועי לביא, מוסיף: "פרויקט רגר יהפוך את ציר רגר לשדרות המרכזיות ולפנים של באר שבע, כראוי לרחוב שהוא הכניסה לעיר. פעם רגר היה כביש ארצי שרק עברו בו וזה גם היה האתגר הגדול שהתמודדנו עימו בתכנון – כיצד הופכים כביש רחב למתחם נעים, מזמין ונוח גם להולכי רגל, גם לרוכבי אופניים, גם לתחבורה ציבורית וגם לתנועה משמעותית של רכבים? תכנון השדרות החדשות בוצע ע"י צוות בינלאומי והוא נוגע במספר רבדים. אחד, דפנות הרחוב: לכל אורך השדרות מתבצעים ויתבצעו בעתיד פרויקטים שיכללו בינוי, תעסוקה, מגורים וחזית מסחרית והם יהיו הבסיס והמסגרת של הרחוב. כאן נכנס הרובד השני והוא יצירת התשתית לתושבים להסתובב באזור, להשתמש בבתי העסק, שיהיה נעים לגור בסביבה. היום אחד האתגרים ברחוב הוא שאין בו צל, במסגרת הפרויקט אנחנו נשתול מעל לאלף עצים. אנחנו יודעים שעצים זה מעולה, אבל לוקח להם זמן לצמוח, לכן גם תכננו רשת מיוחדת של פרגולות המיועדת להליכה. בנוסף לאלמנט הצל הוספנו פינות משחק וישיבה ואזורי עניין נוספים. ככה דבר יוביל לדבר – אנשים יסתובבו ברחוב, יצרכו בעסקים בסביבה ואנשים שיגיעו לעסקים בסביבה יסתובבו ברחוב. התכנון בעתיד הוא לחבר את השדרות למשכן לאמנויות הבמה, שבעקבות הזזת תוואי הכביש נוצר שם שטח גדול. אנחנו רוצים ליצור כיכר גדולה להתכנסויות ולאירועים משמעותיים. בשדרות מתוכנן נתיב תחבורה ציבורית וכבר היום מייצרים תשתית בסיסית להקמה עתידית של רכבת קלה".

פרויקט בסדר גודל חסר תקדים | צילום: מירן שפילברג

 סיום מתוכנן בדצמבר 2022

תושבים רבים באר שבע מעוניינים לדעת היכן עומדים הדברים באשר לפרויקט הנרחב ולצורך כך ישבנו לשיחה עם אינג' יפים לוסטיקמן, סגן מהנדס העיר, שמספר ל"באר שבע נט" על הפרויקט: "לפני כ-15 שנה משרד השיכון החליט לתכנן את שדרות רגר לתוואי הסטטוטורי שלו, מפני שהיום הכביש לא נמצא בתוואי הסטטוטורי. בחלק מהכביש נעשתה העתקה של תשתיות, אבל לא ביצעו את ההסטה של הכביש לתוואי הסטטוטורי והעבירו את העבודה המאסיבית הזו לעיריית באר שבע כדי שנשלים את ההסטה של הכביש. מאז, חלק מהתשתיות כבר לא רלוונטיות, מה שמאלץ אותנו לעשות תשתיות חדשות. התווסף גם קו מי קולחין שבאמצעותו נבצע השקייה במקומות מסוימים בעיר. התווספה תשתית של חברת החשמל, בזק והוט".

יוצרים תוואי נסיעה חדש | צילום: דיאגו מיטלברג

הפרויקט מבוצע בשני שלבים עיקריים המחולקים לתתי-שלבים.

שלב א' מתרכז בשדרות רגר בקטע שבין שדרות בן גוריון לרחוב מונטיפיורי. עבודות בשלב א' בפרויקט החלו בדצמבר 2018 והן צפויות להימשך כשנתיים, עד לדצמבר 2020. לאחרונה הושלם תת - השלב הראשון, במסגרתו נפתח לתנועה תוואי הכביש הצפוני בשדרות רגר. בעקבות פתיחת תוואי זה שונו הסדרי התנועה בצומת רגר/המשחררים, באופן זמני. עם השלמת תוואי הכביש הדרומי ישוב לפעול צומת מרומזר אחד בלבד. בתת־שלב זה נוספו גם שני צמתים מרומזרים חדשים ברחוב יצחק למדן: במפגש הרחובות יצחק למדן-ביאליק-יעקב כהן ובין הרחובות יצחק למדן-דרך מצדה-ראובן רובין וחודשו ושודרגו תשתיות תת־קרקעיות רבות.

שלב ב' צפוי להתחיל מיד עם סיום שלב א' בסביבות דצמבר 2020 ויתמקד בקטע שבין רחוב מונטפיורי לשדרות טוביהו (צומת קניון הנגב), וכן בשדרות רגר בקטע שבין שדרות בן גוריון לרחוב חיים חנני. על פי הערכות השלב הזה יסתיים עם השלמתו של הפרויקט בדצמבר 2022.

| צילום: דיאגו מיטלברג

אינג' לוסטיקמן מעדכן באשר להתקדמות הפרויקט: "אנחנו בעיצומה של העבודה. אחרי העברת התשתיות. הסטנו את החלק המזרחי של הכביש לתוואי הסטטוטורי שלו ואנשים כבר נוסעים בתוואי החדש. אנחנו מתכננים ומתארגנים להסטה של החלק המערבי, כאשר יהיו עבודות מאסיביות של פיתוח לאורך כל שדרות רגר. יהיו הכנות לכיכר התרבות מול המשכן. זו אמורה להיות כיכר ענקית שעכשיו התחלנו את הליך התכנון שלה ואני מקווה שעד סיום פרויקט רגר גם נשלים את בנייתה של הכיכר. הכיכר הזו תאפשר התכנסות במהלך אירועים כאלה ואחרים. כמו כן יהיו הכנות למתחם חדש בקריית ברגמן שיבנה בעתיד (באזור מכון התקנים היום מ.ש). יהיה גם כביש חדש שיקרא ברנשטיין שיתחבר לרגר. על הציר של רגר יהיה נתיב רק לתחבורה ציבורית. בעתיד, גם בשדרות טוביהו וגם בשדרות בן גוריון, אנחנו הולכים להוסיף נתיב לתחבורה ציבורית בלבד".

דוד אביטל, מנהל הפרויקט מטעם החברה המבצעת, מוסיף: "אנחנו משתמשים במיטב היועצים במטרה ליצור מצב שיהיה הכי אופטימלי עבור התושבים, גם במהלך העבודות. התוצר הסופי הוא משהו שיתרום לעין ערוך לתושבים, בין השאר בפן הסביבתי ובפן הוויזואלי. תהיה סביבה יותר ירוקה מפני שיהיו על הציר מעל 1500 עצים. חוץ מזה שהתשתיות יותאמו גם לשלב עתידני בכל הנוגע לתחנות אוטובוסים חכמות כמו בערים מובילות בעולם".

בקרוב- כיכר התרבות בסמוך למשכן לאמנויות הבמה | צילום: דיאגו מיטלברג

מהם האתגרים הגדולים ביותר שאתם נתקלים בהם במהלך העבודות בשטח?

אינג' לוסטיקמן: "לרוב מדובר בהתעסקות עם תשתיות. בחלק מהמקרים מדובר בתשתיות של תקשורת, של מים וביוב, שלא מופיעות בשום מסמך. ברגע שנתקלים במצב שכזה, צריך לבדוק האם מדובר בתשתית פעילה או לא. אנחנו יוצרים קשר עם הגורמים בעלי אותן התשתיות כדי לוודא את העניין וההתעסקות עם זה לוקחת זמן. ישנם מקרים אחרים שהמיקום של התשתיות שמסומנות במפה שהכין בזמנו משרד השיכון לא נכונות, אלא נמצאות כמה מטרים ימינה או שמאלה, ואז אתה מסתכן בכך שהטרקטורים בשטח יפגעו במהלך העבודות בתשתיות חשובה שנמצאת מתחת לפני השטח".

התמודדות עם תשתיות ישנות | צילום: דיאגו מיטלברג

מנסים להקל על הנהגים והולכי הרגל

באופן טבעי, כשישנן עבודות מאסיביות בציר תנועה כל כך מרכזי, זה מצריך מפעם לפעם גם סגירת צמתים וכן קטעי כביש לטובת העבודות בשטח. מאז תחילת העבודות בעירייה עושים מאמצים רבים להסביר לציבור הרחב מבעוד מועד לגבי השינויים המתבצעים עם התקדמות הפרויקט. בין השאר בדף הפייסבוק של העירייה, דרך המוקד העירוניים וכן באמצעות שלטי חוצות ופרסומים בכלי התקשורת השונים. בעירייה נמצאים בקשר ישיר עם העסקים הקיימים על הציר, ובמקביל גם מתואמים עם חברת "דן באר שבע", המפעילה את התחבורה הציבורית בעיר, מאחר וחלק ניכר מהאוטובוסים הפועלים בבאר שבע, נעים על הציר של שדרות רגר.

צילום: דיאגו מיטלברג

מה אתם עושים תוך כדי העבודות בשטח, על מנת להקל על הנהגים הרבים הנוסעים מדי יום בשדרות רגר?

"בכל שלב של הפרויקט, יש לנו צוות של מתכננים שמתעסק אך ורק בהסדרי תנועה זמניים. בכל שלב אנחנו מציבים רמזורים זמניים כדי שנהג שנוסע על הכביש, יהיה לו ברור לאן הוא נוסע. כל שלב בהתקדמות זה פרויקט בפני עצמו. את העברת השלבים אנחנו מבצעים במהלך הלילות כדי שלא להפריע לתנועה במהלך היום".

מה עושים באשר לבטיחות של הולכי הרגל אשר צועדים בשדרות רגר במהלך העבודות?

"הצבנו גדרות עם שילוט ברור, כמה עשרות מטרים לפני כל צומת. יצרנו מעברי חציה וישנן מפות עבור הולכי הרגל. בנאדם למעשה הולך בתוך פרוזדור מגודר ששומר על הביטחון שלו".

גדרות ושלטים לטובת הולכי הרגל | צילום: מירן שפילברג

לסיום, מוסיף אינג' לוסטיקמן כי על אי-התנועה במרכז שדרות רגר, מתוכנן בעתיד קו של רכבת קלה: "אנחנו משאירים את התוואי לרכבת קלה בעתיד. כרגע לא ברור מתי זה יהיה, אבל התוואי נשמר לטובת העניין".

הפרויקט כאמור בעיצומו. השלב הראשון יסתיים בעוד כשנה בדצמבר 2020 והשלב השני יסתיים שנתיים לאחר מכן, בדצמבר 2022. עד אז, אנחנו ב"באר שבע נט" נמשיך לעקוב אחר התקדמות הפרויקט ונעדכן אתכם בעניין.

כך זה אמור להראות בסיום העבודות | הדמיה: באדיבות עיריית באר שבע

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('b4c3e399-3177-4a72-b011-7d5229c9dc86','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,32654,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה