יורחק מהאוניברסיטה? סטודנט הפגין נגד חברת כי"ל ויעמוד לדין משמעתי

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('415c7477-1dfe-479a-8623-58bb60cea48e','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,true,33969,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('415c7477-1dfe-479a-8623-58bb60cea48e','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,true,33969,'Image','');},7]]);})

בכנס דה מרקר לכלכלה שהתקיים באוניברסיטה בחסות כיל, ביצע סטודנט פעולת מחאה כנגד החברה בזמן הכנס והוצא החוצה בכוח על ידי מאבטחים. כעת, הוא מועמד לדין משמעתי ועלול להיות מסולק מהאוניברסיטה

בחודש נובמבר התקיים באוניברסיטה כנס "חברה וכלכלה" של ועידת The Marker, בחסות חברת 'כימיקלים לישראל', כיל. בעקבות החסות שניתנה לכנס על ידי כיל, פעילי מגמה ירוקה וגופים נוספים יצאו בהפגנה, מחוץ לכותלי האוניברסיטה, חילקו מדבקות ופלאיירים לסטודנטים. הפעילים רצו לעורר בין היתר את המודעות לזיהום שהיה בנחל אשלים לפני מספר חודשים, אשר לטענתם קרה בעקבות חומצה רעילה שנשפכה ממפעל "רותם אמפרט" בבעלות כיל. "הם באים כדי לקבל מהמוסד בו אני לומד הכרה בכל הדברים הטובים שהם עושים, בלי מילה של ביקורת על הדברים הבעייתיים יותר. אז לא יכולנו לעבור על דבר כזה על סדר היום. בתור מישהו שאוהב ולומד על טבע זה מאוד הפריע לי והיה לי מאוד עצוב", אומר עמית סלומון, אחד מהמפגינים פעיל מגמה ירוקה וסטודנט לתואר שני באקולוגיה ושמירת טבע, שגם נמצא במרכז הסיפור.

הביאה מחאה וכעת עומד בפני דין משמעתי. צילום באדיבות מגמה ירוקה

מנסים להביע את דעותיהם

"בזמן שהפגנו בחוץ שמענו מאנשים שהיו בפנים שעשו להם בעיות עם הכניסה לאוניברסיטה והחרימו להם את המדבקות והפליירים שחילקנו. ובאמת כשנכנסנו ראינו ערימה של כל מה שחילקנו הולכת לפח. אותנו עיכבו בכניסה, ביקשו מאיתנו להשאיר את התעודות, משהו שאף פעם לא קורה. על סמך מה הם עושים דבר כזה?", אומר עמית. לאחר מכן, הם נכנסו לכנס במטרה להביע את דעתם אל מול אשר גרינבאום, מ"מ מנכ"ל כיל, באמצעות מיצג אומנותי בו עמית מחופש ליעל ומעוניין להעניק לו את 'פרס המזהם הגדול של הנגב'. אך תכניות לחוד ומציאות לחוד. "אני עמדתי עם הפרס הזה וצעקתי ‘זה אתה, זה באמת אתה, הרגת את המשפחה שלי באסון נחל אשלים, חשוב שתדעו שזו המשפחה שלי אבל אלה יכולים היו להיות הילדים שלכם’, אבל לא הספקתי לדבר יותר מכמה שניות...", נזכר עמית.

ברגע שעמית נעמד והחל לדבר הגיעו הקב"ט ועוד ארבעה מאבטחי האוניברסיטה וגררו אותו בכוח אל מחוץ לאולם והחזיקו אותו צמוד לקיר במשך זמן רב. "לא עשיתי שום דבר עוין, פשוט עמדנו ורצינו לבטא את המחאה שנו בצורה הכי סטנדרטית שיש וזה הכל. מגמה ירוקה הוא ארגון לא אלים. הם גררו אותי החוצה תוך כדי שמחזיקים לי את היד מאחורי הראש... גם בחוץ המשיכו להחזיק אותי מאבטחים דקות ארוכות. אמרתי להם שהנה אני בחוץ, לא מתנגד, לא מפגין אלימות והם יכולים לשחרר אותי אבל הם לא שחררו", עמית משתף. "זו תחושה לא נעימה, לא הבנתי למה זה קורה ולמה מתייחסים אליי ככה. אחר כך הקב"ט גם נכנס חזרה לאולם וחיפש בתיק שלי תעודה מזהה בלי לשאול אותי או להגיד כלום. לפי הנהלים שאני מכיר אני יודע שבדרך כלל צריך לשאוף לעשות את זה בפניו של בן אדם, כשאומרים מראש שמסתכלים בדברים... אבל זה לא קרה".

העימות בין עמית למאבטח באולם. צילום: פרטי

חופש הביטוי?

בסוף האירוע אמר הקב"ט לעמית כי הוא יועמד לוועדת משמעת ולאחר מספר שבועות אף נקרא להגיע לאגף החקירות של מחלקת הביטחון לתשאול. לאחר מכן, קיבר בדואר רשום את הקובלנה ובה האישומים בגינם יעלה לדין משמעתי. שלושת הסעיפים שהופרו לטענת גורמי האוניברסיטה הם: פגיעה בכבוד האוניברסיטה, התנהגות שאינה הולמת סטודנט ותקיפת עובד אוניברסיטה, הסעיף שעלול לגרום לסילוקו. עמית כתב על כך פוסט נרחב בעמוד הפייסבוק שלו ורשם: "אני עלול להיות מורחק מהאוניברסיטה, רק כי לאוניברסיטה או למחלקת הביטחון לא מתחשק שמישהו יבקר את כיל בתחומה. בעיקר עצוב לי, שזו האוניברסיטה שבה אני לומד".

ב-24 במאי יערך הדיון בפני בית הדין המשמעתי לסטודנטים של האוניברסיטה ובו יוכלו הצדדים להציג את טענותיהם. לקראת הדיון שייערך, בשבוע הבא ב-7 במאי תתקיים הפגנת סולידריות בדרישה לבטל את ההליך המשמעתי כנגד עמית סלומון. "הייתי בהלם, כי אני מואשם בדברים שלא קרו בכלל במקרה הטוב או שעוותו במקרה הרע. הקב"ט טען שהתנהגתי באלימות כלפיו במהלך האירוע וזה דבר שפשוט לא קרה. הופתעתי מאוד, אני לא ידעתי מאיפה זה בא ומרגיש שכנראה לא התאים למישהו שנעלה את הנושא הזה לסדר היום. זה קורה בעוד מצבים שפוגעים בחופש הביטוי וחשוב שנוכל להתבטא במקום בו אנחנו לומדים", מספר עמית. בהפגנה שתתקיים מבקשים סטודנטים, מרצים ותאים אוניברסיטאיים לאפשר חופש מחאה ברחבי האוניברסיטה ולשנות את סעיפי התקנון שמאפשרים לעובדי הביטחון להתנהל בחופשיות כזו אל מול מפגינים שרק רצו לבטא את דעתם.

חופש מחאה או סתימת פיות? צילום: מגמה ירוקה

מאוניברסיטת בן גוריון נמסר בתגובה:

"חופש הביטוי הוא ערך מרכזי וחשוב במדינת ישראל בכלל ובאוניברסיטה בפרט. אוניברסיטת בן-גוריון רואה בחופש הביטוי וזכות המחאה כלי לגיטימי וחשוב להבעת עמדה, ומאפשרת כחלק משגרת פעולתה חופש ביטוי וזכות המחאה לקבוצות ובודדים. יחד עם זאת אין מדובר בזכות מוחלטת: כאשר זכות המחאה מתנגשת עם עקרונות וזכויות יסוד אחרות קיים צורך באיזון בין הזכויות -  לדוגמא כאשר זכות זו גורמת לאלימות או לפגיעה בסדר הציבורי ולכן קבועים באוניברסיטה כללים לקיום פעילות מחאה בקמפוס.

יובהר כי הסטודנט עמית סולמון מוזמן לוועדת משמעת בשל הטענה כי תקף עובד בטחון וכל ניסיון להסית את הדיון להגבלת הזכות לחופש הביטוי הוא מטעה ואין לו במה להיאחז. ראוי היה שהסטודנט, אשר לטענתו ביקש לקיים פעילות מחאה לגיטימית, יפעל  עפ"י נהלי האוניברסיטה תוך שיתוף פעולה עם אנשי האבטחה ולא יבצע פעולות מחאה ואלימות כנגדם, לאור כל זאת ראוי שמקרה זה יתברר בוועדת המשמעת ( שם מוזמן עמית לטעון את כל טענותיו) ולא באמצעות הטעיה מגמתית ויזומה של התקשורת על ידי גורמים מטעמו מתוך ניסיון לצבור דעת קהל אוהדת אל מול מקרה אלימות שביצע הסטודנט שדינו להתברר בוועדת המשמעת".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('6148b2ea-cca3-4324-8cef-22ef6d23ad7a','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33971,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה