שלום כיתה א' בצל הקורונה

$(function(){setImageBanner('54e358a8-739a-4c25-a055-6eb2fd58bf6f','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33969,'Image','');})

כך תכינו את הילדים לכיתה א' בצל הקורונה - טיפים ועצות לקראת הבאות, מאת חן בורבק, מרפאה בעיסוק, כללית מחוז דרום

בעוד כשבוע יעלו ילדכם לכיתה א' ולהתרגשות והציפיה הטבעיים, נוסף גורם חדש - נגיף הקורונה, לבד מהיותו מאיים הוא מצריך התארגנות נוספת מעבר לרגיל, שתפקידה לשמור על בריאות הילד וסביבתו.

"חלק חשוב מהבשלות הנדרשת בעת העלייה לכתה א' היא היכולת לפתור בעיות, להתארגן עם סדר יום, להיות מסוגל להתנהל עם חפציו האישיים ועם העצמאות בתפקודי היום יום (לקנח את האף, להיות עצמאי בשירותים וכד')" אומרת חן בורבק מרפאה בעיסוק בכללית מחוז דרום ומוסיפה:  "כל אלה מושגים עם היכולת להתארגנות. בעידן הקורונה נוספות עוד משימות התארגנות שלא היו עד כה, כמו חבישת מסיכה, חיטוי הידיים ושמירת מרחק, המעמיסים על משימת ההתארגנות. אך יש דרך להפוך גם אותן לשגרה, ככל שהמשימות יהיו יותר אוטומטיות והילד יהיה יותר מיומן בהן כך יהיה פנוי יותר ללמידה".

מהי בעצם התארגנות? "התארגנות היא היכולת של האדם לסדר את מרכיבים של פעילות מסוימת באופן שיטתי וברצף הנכון, בצורה מותאמת כך שיוכל להוציא אותה מהכוח אל הפועל בצורה יעילה, מדויקת ומתוזמנת. ההתארגנות כוללת שימוש יעיל בתפקודים קוגניטיביים כמו איסוף מידע רלוונטי, תכנון המהלכים הדרושים, ביצוע ובקרה עצמית ופתרון בעיות". 

לכן, לקראת האירוע המיוחד, כמו לקראת אירועים נוספים מרגשים לא פחות, כתבה חן מס' טיפים כיצד לתרגל התארגנות נכונה, בחיי היום יום ובבית הספר: 

שלום כיתה א' | צילום: shutterstock אילוסטרציה
כיצד נעבוד על התארגנות בחיי היום יום?

על מנת לשכלל את ההתארגנות כדאי להתאמן ולתרגל אותה בדרכים הבאות:

- עריכת שולחן: ניתן להתייחס למניית פריטים, כיוונים, העתקת דגם.

- הכנת ארוחת ערב או חלק ממנה: ניתן להתייחס לכמויות, מצרכים שונים, כלים שונים.

- קניות בזמן הסופר: מעקב אחר רשימה, שימת לב לכל פריטי הרשימה. בבית: מיון הקניות על פי קטגוריות (מוצרי חלב, ירקות, יבשים וכו')

- סידור החדר: מיון משחקים/בגדים על פי צבעים, סוג, גודל.

- הכנת מתכון: מילוי הוראות על פי סדר, שימוש בכלים שונים.

- משחקי קופסא שונים: ניתן לבקש מהילד להסביר את חוקי המשחק ובכך לעבוד על הסדר (קודם זורקים את הקובייה, אח"כ מתקדמים וכו'...)

- העתקת דגמים: עבודה על פי סדר יעיל וביצוע בקרה עצמית.

דגשים חשובים: 

תחושת מסוגלות: מטרת הפעילות היא יצירת תחושת מסוגלות ורצון להתמודד עם משימות נוספות, עודדו את ילדכם אם קשה לו וגם כאשר מצליח.

בטחון במשימה: מומלץ להתחיל מפעילויות בהן הילד מרגיש בטוח ולעבור בהדרגה לפעילויות אחרות.

לדרג את המשימה: לא לצפות שבפעם הראשונה בה נפגיש את הילד עם משימה הוא יבצע אותה לגמרי לבד. להיות שם עבורו.

לא לצפות לתוצאה מושלמת! 


צילום: shutterstock אילוסטרציה
התארגנות בבית הספר: 

בכיתה א' נתקל הילד במיומנות חדשות רבות. יש באפשרותנו לסייע לו באמצעות הקניית הרגלים שונים:

1. אזור עבודה: מקום מסוים יעזור לילד להתארגן למשימה. חשוב שאזור העבודה יהיה ללא גירויים רבים ושיהיה בו את כל הציוד שהילד זקוק לו.

2. מסגרת זמן: תכננו את זמן הכנת שיעורי הבית, הגבילו את הזמן וצרו הפסקות. ניתן להיעזר באמצעים חזותיים כמו: רשימה, לוח זמנים כתוב/מצויר, טיימר ושעון.

3. ארגון הילקוט: חשוב שהילד ידע להתמצא בו בלעדיכם. רצוי שהתיק יהיה פשוט, ללא הרבה תאים. חשוב ללמד את הילד לסדר את הילקוט תוך התייחסות להפרדה בין חוברות, מחברות, קלמר אוכל, אלכוג'ל וכו'. אפשר לתת לכל מקצוע צבע שיקל על ההתמצאות. כמו כן חשוב לבדוק את הילקוט לאחר שהילד סידר אותו.

4. ארגון הקלמר: רצוי שהקלמר יכלול מספר תאים על מנת להפריד בין כלי הכתיבה, כלי היצירה (מספריים ודבק) והצבעים.

5. כאמור הקורונה מוסיפה עוד משימות התארגנות – תרגלו עם הילד שימוש תדיר באלכוג'ל בזמנים קבועים (לדוגמא כשחוזר מהפסקה כשנכנס לכיתה), את המסיכה להניח בתא ייעודי כשלא משתמשים בה. 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('6cfb8644-0e90-4625-9350-aeecb2ba76f0','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33971,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה