נשיאת הנציבות האירופית קיבלה תואר ד"ר לאות כבוד מהאוניברסיטה

$(function(){setImageBanner('98ee50ca-24b0-4f76-ad3d-2ad24ba51602','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,33969,'Image','');})

ד"ר אורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות האירופית והאישה הראשונה בתפקיד זה, קיבלה תואר ד"ר לפילוסופיה לאות כבוד מאוניברסיטת בן גוריון בנגב. מתוך הערכה על מנהיגותה ופעילותה לחיזוק ביטחון המדינה, לקידום הצדק החברתי ולרווחתם של נשים, ילדים ובני נוער

מגילת הכבוד שהוענקה הבוקר לנשיאת הנציבות האירופית, ד"ר אורסולה פון דר ליין, בטקס הענקת תואר ד"ר לפילוסופיה לאות כבוד מטעם אוניברסיטת בן-גוריון בנגב נפתחה במילים: "הסנאט והוועד המנהל של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב גמרו אומר לכבד את ד"ר אורסולה פון דר ליין מתוך הערכה עמוקה למדינאית רבת-השפעה, נשיאת הנציבות האירופית, המובילה את האיחוד האירופי אל עתיד מבטיח, בקדמה את הדמוקרטיה, השלום והאחדות בין המדינות".

ד"ר פון דר ליין, אזרחית גרמניה ורופאת נשים בהשכלתה, הינה האישה הראשונה המכהנת בתפקיד נשיאת הנציבות האירופית, הזרוע המבצעת של האיחוד האירופי ולמעשה מתפקדת כמעין "ממשלת האיחוד האירופי". במהלך כהונתה הארוכה בפרלמנט הגרמני ובמפלגת ה-CDU כיהנה כשרת העבודה והרווחה, השרה לענייני משפחה ונוער ושרת ההגנה. בתפקיד זה פעלה רבות למען ישראל, במיוחד למען ביצור ביטחון ישראל ואף בתפקידה הנוכחי כנשיאת הנציבות האירופית, ד"ר פון דר ליין פועלת נחרצות כנגד האנטישמיות ביבשת אירופה.

צילום: דני מכליס, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב

בדבריה, התייחסה ד"ר פון דר ליין למלחמה בין רוסיה לאוקראינה ואמרה: "התוקפנות הרוסית נגד אוקראינה היא מלחמה נגד עצם הדמוקרטיה. זו מלחמה נגד הרעיון שהעם האוקראיני ריבון לקבל את החלטותיו לגבי עתידו. מדי שנה בשנה דחפה החברה האוקראינית המגוונת והתוססת לקראת שינוי חיובי, וחיזקה את מוסדותיה הדמוקרטיים. נגד כל האלה הקרמלין נלחם. אנו רואים בדאגה את האיום הישן נושן להפוך את היהודים לשעיר לעזאזל בעת מלחמה. אני יודעת שישראל סייעה לאוקראינה בטונות של סיוע הומניטרי ובית חולים שדה, וכי קיבלתם בברכה עשרות אלפי פליטים אוקראינים בארצכם. במלחמה נגד דמוקרטיה נשקף סיכון לכולנו, ולנו, האירופאיים, הסיכונים גבוהים יותר.

הקרמלין ניצל את תלותנו בדלקים פוסיליים כדי לסחוט אותנו. מאז תחילת המלחמה הפסיקה רוסיה במתכוון את אספקת הגז לפולין, בולגריה ופינלנד, ולחברות הולנדיות ודניות, בתגובה על תמיכתנו באוקראינה. אבל התנהגותו של הקרמלין רק מחזקת את נחישותנו להשתחרר מן התלות בדלקים פוסיליים של רוסיה. למשל, אנו בוחנים דרכים לחזק את שיתוף הפעולה בתחום האנרגיה עם ישראל. יש לנו שני פרוייקטים עיקריים בהכנה. כבל האנרגיה התת קרקעי הארוך והעמוק ביותר המחבר בין ישראל לבין קפריסין ויוון. וצינור גז ומימן נקי במזרח הים התיכון. זו היא השקעה בביטחון האנרגטי של ישראל ואירופה גם יחד. התשתית הזו גם תתרום לצמצום הפחמן מתוך תמהילי האנרגיה שלנו. זו היא דוגמה נהדרת של דמוקרטיות הפועלות יחד לא רק בעתות עימותים אלא גם כדי להיאבק במשבר האקלים".

עוד התייחסה בדבריה גם למשבר האקלים: "שינוי האקלים הוא בהחלט האתגר השני שעל הדמוקרטיות שלנו להתמודד אתו. ואף אחד לא מבין זאת יותר טוב מכם, כאן בנגב. דוד בן גוריון האמין שכאן בנגב ייבחנו יצירתיותה של ישראל ורוח החלוציות שלה. הוא תמיד דיבר על "החובה להפריח את המדבר". ואת זאת בדיוק עשיתם מאז. כפי שאנו יכולים לראות בבית הספר לקיימות ולשינויי האקלים. אני משתאה כיצד אתם בוחנים ויוצרים חומרים העמידים בפני חום המדבר, וכיצד הצלחתם להתאים את גידולי המזון לאקלים המדבר.  אתם, פשוטו כמשמעו, גרמתם למדבר לפרוח. היום, הפתרונות שאתם חוקרים מזה דורות יכולים לשנות את חייהם של מיליונים ברחבי העולם".

צילום: דני מכליס, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב

נשיאת הנציבות האירופית התייחסה למשמעות קבלת התואר עבורה וציינה: "לעובדה שהתואר דוקטור לשם כבוד ניתן מן המוסד המכובד הזה, אוניברסיטת בן גוריון בנגב, יש משמעות מיוחדת עבורי. אני אישה אירופאית בעלת לאום גרמני. לא יותר מאשר לפני  80 שנים נרצחו מיליונים מבני העם היהודי על ידי גרמנים, בפשע הנורא ביותר בתולדות ההיסטוריה האנושית. אנו בגרמניה מקבלים עלינו אחריות היסטורית מתמדת לפגיעה הבלתי אנושית הזו בציביליזציה. זהו כתם בל יימחה על מצפונה של ארצי,  ואסור לנו לשכוח אותו לעולם, ולא נשכח. לכן, הרי זה מעין נס שאישה גרמניה כמוני תתקבל כאן בכבוד, במדינת ישראל, כחברה בין חברים, כמה דורות בלבד לאחר השואה. אבל זה איננו נס. נוכחותי כאן היא תוצאה של בחירה שנעשתה על ידי ממשלת ישראל, ובראש ובראשונה על ידי אדם אחד: בן גוריון הגדול. הוא אשר עשה את הצעד הראשון, ההיסטורי, כלפי פיוס עם הגרמנים... אנחנו התמודדנו עם אשמתנו ואחריותנו. וכל זאת בעת שהפרויקט האירופי החל לצעוד את צעדיו הראשונים. עצם הסיבה להקמת האיחוד האירופי טמונה בשתי מילים. לא עוד. דור חדש של גרמנים גדל על ברכי ההנחה הזו. ובהם גם אני. אני יכולה לומר ללא שום הסתייגות, שלא הייתי נמצאת כאן היום לולא בן גוריון".

"הייתי משוכנעת בשתי עובדות פשוטות. ראשית, אין אירופה ללא יהודי אירופה. ושנית, אירופה וישראל נועדו להיות ידידות ובעלות ברית. זאת משום שההיסטוריה של אירופה היא ההיסטוריה של העם היהודי... היום, כמעט שמונים שנה לאחר השואה, החיים היהודיים באירופה שוב משגשגים. מדינות כמו פורטוגל ואוסטריה מגלות מחדש את מורשתן היהודית. אני רואה זאת גם בבריסל... ועם זאת, החיים היהודים גם נתונים במאבק ובסכנה. האנטישמיות לא נעלמה. היא עדיין מרעילה את החברות שלנו, וברחבי אירופה מתרחשות התקפות אנטישמיות. זהו איום חדש  וזהו אותו רוע ישן. כל דור חדש חייב לשאת באחריות כדי שהעבר לא יחזור בשנית. ולכן שמתי את המאבק באנטישמיות ובטיפוח החיים היהודיים באירופה בלב ליבו של סדר היום של הנציבות האירופית. הדמוקרטיה שלנו פורחת אם גם החיים היהודיים באירופה פורחים. במשך הדורות היה העם היהודי "אור לגויים". והם יהוו אור לאירופה דורות רבים לעתיד".

פרופ' דניאל חיימוביץ, נשיא אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ברך את הנשיאה ואמר: "אנו מעניקים את תואר דוקטור לאות כבוד ליחידים המייצגים את המאפיינים שאנו רוצים לחזק כהשראה לסטודנטים שלנו וכמודל לחיקוי עבור קהילת המדענים, החוקרים והתומכים שלנו. כשאני מביט על שלל ההישגים וסדרי העדיפויות של ד"ר פון דר ליין, אני שמח לראות את הערכים שגם אנו כאוניברסיטה התחייבנו אליהם. כך למשל מפת הדרכים  למאבק בשינויי האקלים מותאמת באופן מושלם לבית הספר החדש שלנו גולדמן-זוננפלד לקיימות ושינויי אקלים, המחויבות ארוכת הטווח לזכויות נשים, נישואי הומוסקסואלים וחברה דמוקרטית מכילה מובנית ב-DNA של האוניברסיטה שלנו, שרואה את ייעודה בבניית חברה אקדמית משותפת המשתמשת בהשכלה גבוהה ככלי לשינוי חברתי. הפעולות וההישגים של ד"ר פון דר ליין מהווים השראה לכולנו כאן היום".

צילום: דני מכליס, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('61ec69cb-cd18-4d7a-b509-743efbe8f6b1','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,33971,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה