מנהלות בתי הספר פותחות שנה חדשה: "הקורונה לימדה אותנו לחשוב מחוץ לקופסא"

$(function(){setImageBanner('022ed485-b779-4909-81fe-54e27867144a','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33969,'Image','');})

שנת הלימודים תשפ"ב תיפתח השבוע כשילדי העיר באר שבע יחזרו לבתי הספר בצל שגרת הקורונה. רגע לפני היום הראשון, שוחחנו עם שתי מנהלות בתי ספר בעיר ששיתפו בהכנות לפתיחת השנה, ההתאמות לימי הקורונה, הקשר עם ההורים וההתרגשות הגדולה

ב-1 בספטמבר תיפתח שנת הלימודים החדשה תשפ"ב ברחבי העיר באר שבע. התלמידים והמורים כבר רגילים ללמוד בצל הקורונה ולמרות החששות, שנת הלימודים תיפתח כסדרה כמובן בהתאם להנחיות. ובכל זאת, שמענו ממנהלות בתי ספר בעיר על ההכנות ללימודים מהצד שלהן, ההתרגשות לפגוש את התלמידים, הקשר עם ההורים והלמידה לצד הקורונה.

רונית פז, מנהלת בית הספר רימונים לחינוך מיוחד כיתות א'

בית ספר רימונים הינו בית ספר ייחודי המורכב משכבה חד גילית א' בו תלמידי חינוך מיוחד מופנים לבית הספר ולומדים למשך שנה אחת בלבד. בית ספר "רימונים" מהווה משאב חינוכי מקצועי ייחודי בקליטת תלמידי כיתה א' בעלי צרכים מיוחדים תוך ביסוס אבחנה מבדלת בסביבה המשקפת תהליך למידה אותנטי במרחב מכיל.

התלמידים לומדים בכיתות המאכלסות מספר תלמידים קטן יותר וצוות חינוכי הכולל מורה לחינוך מיוחד וסייעת פדגוגית. את הצוות החינוכי בביה"ס מלווה צוות טיפולי תומך הפועל במסגרת כיתתית בכדי לקדם תהליכי למידה בתחום השפה , המוטוריקה והחברה, תוך הענקת מגוון הזדמנויות למידה ע"מ לאפשר לתלמיד לממש את הפוטנציאל הגלום בו ולקדם הערכה קוהרנטית ליכולותיו הלימודיות. את השנה הקרובה ברימונים יפתחו 85 תלמידים ב-7 כיתות. רונית מוסיפה: "מאוד חשוב לנו לפתוח את השנה, במיוחד עבור תלמידים בחינוך המיוחד כיוון שכל רגע מבחינתי הוא חשוב. בית הספר נותן להם שגרה וחוסן במציאות לא שגרתית וכל דקה איתם חשובה".

איך אתם מתכוננים בבית הספר לקראת החזרה ללימודים?

"אנחנו מבחינתנו כל שנה מקבלים תלמידים חדשים אז ההיכרות שלנו נעשית בכל שנה עם כל תלמידי בית הספר לפי המתווים המשתנים של הקורונה. אז אנחנו נמצאים בקשר טלפוני עם ההורים, לפני הלימודים מקיימים גם מפגשים אישיים אחד על אחד עם כל הורה וילד להיכרות. המורות נערכות גם כן ונמצאות בקשר ותיאום עם ההורים. מבחינת בית הספר יהיו כמובן עמדות חיטוי, שלטים שמסבירים על הנחיות הקורונה, עדכונים שוטפים של הצוות במתווה הלימודים, עבודה בכיתות קטנות ממילא אז כל כיתה היא סוג של קפסולה, שומרים על מרחק... אנחנו בחינוך המיוחד עבדנו גם כל השנה שעברה, רק בסגר הראשון היינו בבית, אז מבחינתו השגרה הלא שגרתית הזו ידועה ואנחנו ממשיכים להתנהל בה".

האם מתווה החזרה ללימודים נכון בעיניך?

"זה קשה כי מצד אחד המתווה בא בדרישות כמו למשל הצגת תו ירוק להורים שרוצים להיכנס לשטח בית הספר, מצד שני קשה בכיתה אד בחינוך המיוחד לשלוח את הילד לבד ביום הראשון כשההורה צריך לראות איפה הילד נמצא ולומד וללוות אותו, לשלוח אותו בביטחון. גם בגילאים האלה הילדים לא מחוסנים אז יש פה קושי גם מבחינת הצוות שחושש. יש כאן רגישות גדולה, כי כל הליווי של ההורה את הילד בהתחלה זה חלק מיצירת הקשר הראשוני ויש כאן טעם נפגם, אנחנו צריכים למצוא דרכים איך בכל זאת לגייס את ההורה ולהפיג את החשש. העבודה עם ההורים מאוד חשובה לנו בבית הספר, שיחד הורה ומורה נביא את הילד למקום הכי גבוה עבורו כדי לממש את הפוטנציאל שלו. לכן ברגע שאין את ההורים איתנו התהליך יכול להתפספס".

רונית פז, צילום פרטי

האם יש אתגרים בפתיחת שנה בצל הקורונה עבור ילדים שעולים לכיתה א' במסגרת החינוך המיוחד?

"אז באמת כל ההתנהלות הראשונית עם הכניסה לבית הספר של ההורים ותחת המתווים זה האתגר הרציני. הבסיס לתהליך זה האמון של ההורים בנו. מעבר לזה יש את עוד אתגרים וחששות, כמו החשש של הצוות כי הילדים בגיל הזה לא מחוסנים. כל הצוות מחוסן במאה אחוז אבל התלמידים לא... אנחנו כמובן קוראים להורים לבצע את בדיקות הקורונה המהירות אבל זה בגדר המלצה ואי אפשר לחייב. אני בכל מקרה אופטימית, בשנה שעברה עברנו את זה בלי הרבה בידודים והכל פעל יפה ומקווה שכך יהיה גם השנה".

ספרי לנו איך יראה היום הראשון בבית הספר

"היום הראשון יהיה יום מאוד מרגש, זו כיתה א' והילדים מתרגשים ואנחנו מאוד מתרגשים גם כן. אנחנו סקרנים להכיר אותם ולראות אותם ולהתחיל את התהליך, הילדים חמודים ומתוקים ומאוד נרגשים ביום הראשון. יהיו כמובן שינויים בהתאם למתווה כך שלא נעשה טקס פתיחת שנה עם כלל ההורים, אלא נעשה טקס לילדים בקבוצות קטנות יותר. אבל בכל זאת זה יהיה יום שמח, חגיגי ומרגש, אנחנו מתאימים אותו לשגרת הקורונה בצורה אחרת".

האם יש קושי ליצור את החיבור בין המורים לתלמידים כיוון שמדובר רק בשנה אחת?

"לא, בבית הספר עושים תהליך מדהים, הצוות שלי הוא מקצועי ומומחה לשנתון הזה ולכיתה א'. המורות לומדות את הילדים ועוברות איתם תהליך מדהים של צמצום פערים. אחוז לא מבוטל מהילדים ממשיך לכיתות החינוך הרגילות וזה סיפוק אדיר. גם אלה שחוזרים לכיתות קטנות חוזרים עם הרגלים טובים יותר, ידע נרחב ומיומנויות יסוד חשובות".

את שומעת חששות או בלבול מצד ההורים?

"בימים האלה יש המון בלבול והמון חששות ואנחנו עסוקים בלהרגיע, לתווך ולתת את התשובות כמה שאפשר. חשוב לנו להיות רגישים ואמפתיים אבל בקרב ההורים יש המון בלבול וחשש, כן. יש הורים שהם בכלל מתנגדי קורונה וחיסונים, הורים שחוששים לעשות בדיקות לילדים בגלל הקושי בוויסות הרגשי שלהם בבדיקה עצמה, הורים שכן עושים אבל חוששים מההתנהלות בכללי ובשגרה... אנחנו נפעל על פי הנחיות משרד הבריאות ונמצאים בקשר קבוע עם ההורים".

לסיכום, מה היית רוצה לאחל לכל תלמידי באר שבע שחוזרים בשבוע הבא לספסל הלימודים?

"אני שולחת ברכה לצוותי ההוראה, להורים ולתלמידים היקרים הבאים בשערי ביה"ס רימונים ובמערכת החינוך: את צוותי ההוראה אברך בשנת בריאות, עשייה משמעותית, יצירתית ופורה והוקרה רבה על העשייה והנתינה האינסופית למען קידום התלמידים. אתכם ההורים אני מברכת שמי ייתן ונקדם את תלמידנו ביחד ובשיתוף פעולה למען הצלחתם בלימודים ובחיים. ולכם תלמידים יקרים מאחלת שנה של הצלחות, שנה של חברויות, שנה של למידה אחרת ומצמיחה ובריאות טובה. לסיום: נלסון מנדלה אמר "זה תמיד נדמה בלתי אפשרי עד שעושים את זה", אז מאחלת לכולם שנעז, נגשים ונצליח גם במציאות בה אנחנו נמצאים".

-

רמית שיבת, מנהלת בית ספר יסודי בשכונת הפארק

השנה נפתח בית הספר הצומח החדש בשכונת הפארק בבאר שבע לגילאי יסודי. אל בית הספר יגיעו כ-40 תלמידים בכיתות א'-ג', כיתה אחת של א' וכיתה אחת משולבת ב'-ג', כשגם קיימת חטיבת צעירה של גן מעוז מרום וגן חובה רום. עבור הצוות יש חשיבות לכך שגם ילדי הגן יכנסו בשערי בית הספר יחד עם התלמידים.

"זה מאוד מרגש כי אנחנו בבית הספר הראשונים שנכנסים לשכונה, עוד לפני שתושבי השכונה גרים כאן", מסבירה רמית, "יש לנו כאן הזדמנות לייצור מודל למידה חדש, למידה משותפת בכיתה דו גילאית עם אפשרויות למידה מגוונות". לבית הספר החדש עדיין אין שם אך החשיבה היא לבחור את השם יחד בעתיד עם התלמידים, ההורים והרשות המקומית. בבית הספר החדש מדגישים את חשיבות הסביבה, הקהילה והיזמות.

רמית שיבת, צילום פרטי

ספרי על ייחודיות בית הספר

"אחד הדברים המשמעותיים בבית הספר זו הקהילה, בית הספר נבנה בתוך שכונה קהילתית, יש לנו אפשרות לייצר זהות בית ספרית ובהתאמה לכך גם זהות השכונה תתעצב ותיבנה. מבחינת הסביבה בית הספר נמצא בשכונת הפארק ליד אגם נחל באר שבע, יש לנו אפשרויות למידה ייחודיות מחוץ לכותלי בית הספר. אני רוצה לייצר יחידות הוראה שהן שלנו סביב המקום בו אנחנו נמצאים ובו הילדים גרים. חנן מנהל הפארק פתח בפני את המקום ללמידה ואנחנו נצטרך לייצר את הפדגוגיה בהתאם. יש כל כך הרבה דברים שהמקום מזמן לנו, היסטוריה, ארכיאולוגיה, חקלאות ובוטניקה, בעלי חיים, צפרות וזה מעורר השראה בעיני. הרבה נושאים שהילדים יוכלו ללמוד דרך הרגליים במרחב הפתוח. גם חלל בית הספר עצמו בנוי בשקיפות, הכיתות שקופות עם הרבה חלונות ומרחבים פתוחים. המטרה היא להראות איך גם החוץ נכנס פנימה וגם הפנים יוצא החוצה, זה פותח מרחבי למידה אצל הילדים וזה משהו שחשוב לנו. בכל הנוגע ליזמות אנחנו מאמינים בלמידה מבוססת פרויקטים (PBL) כך שגם המורים וגם התלמידים יקדמו פרויקטים למען הסביבה והקהילה במטרה לפעול ולהיות פרואקטיביים. המטרה היא להגשים את החלומות של המורים והתלמידים בהוויה של המעורבות החברתית. בבית הספר שלנו יש חשיבות לפעולה שהיא חוויתית ומלמדת ממנה הילדים נהנים שתשפיע גם על האושר שהם חווים וזה משהו שחשוב לנו להעביר להם".

איך אתם מתכוננים בבית הספר לקראת פתיחת הלימודים?

"מה שעומד בפניי לקראת החזרה ללימודים זה סבלנות ואמונה. מנהלים יושבים בבתי הספר שלהם כבר קרוב לחודש ומתכוננים, לי עדיין אין מקום לשבת בו כי אנחנו עדיין מכינים את בית הספר, את הכיתות ועדיין לא התבצע תהליך המסירה. כמובן שבית הספר יהיה מוכן ב-1 בספטמבר, יש צוות בעירייה שעובד על כך במרץ. בימים אלה אנחנו נמצאים במרכז פסגה בו אנחנו מקיימים את ישיבות הצוות ומתכוננים. ב-30 באוגוסט נזמין את ההורים למפגש עם המחנכות, אנחנו נערכים ומתרגשים".

ספרי לנו איך יראה היום הראשון בבית הספר

"הקורונה לימדה אותנו לחשוב מחוץ לקופסא, כך למשל מצאנו דרך שהיא יצירתית לקבל את ההורים בתחילת השנה את כל ההורים והתלמידים מחוץ לבית הספר. יש לנו רחבה גדולה ושם נקבל גם את ההורים והתלמידים ונעשה טקס בחוץ באוויר הפתוח. גם אני וגם כל הצוות מאוד מתרגשים לקראת פתיחת השנה".

צוות בית הספר החדש בשכונת הפארק, צילום פרטי

האם מתווה החזרה ללימודים נכון בעיניך?

"גם לגבי המתווה צריך סבלנות ואמונה. אני רואה את הלחץ של מנהלים, הורים ומורים מה יהיה אבל אני סומכת על המערכת ויודעת שהדברים שלא ברורים יהיו ברורים ויתבהרו. כל מנהלות בתי הספר בבאר שבע הן איכותיות, נבחרת שעובדת יחד וזה גם נותן לי המון ביטחון. אנחנו מכירים כבר את הקורונה שנה וחצי נמצאים בסוג של שגרת חירום איתה. חשוב שנפעל עם אחריות ושיקול דעת, עם המון סבלנות ואמונה".

האם את שומעת חששות או בלבול מצד ההורים?

"ההורים שלנו מדהימים ואני כבר רואה את זה למרות שאנחנו עדיין לא מכירים אותם. באופן כללי האוכלוסייה מבינה את המשמעותיות של המצב, יש לי למשל אמא שאמרה שלא תוכל להגיע לטקס כי אין לה תו ירוק כי היא מבינה את המצב. ובכל זאת מצאנו פתרון כי לאבא או הסבתא יש תו ירוק והם יבואו עם הילד, אנחנו לא מוותרים על אף אחד. ההורים מחונכים ולמודי קורונה וגם אנחנו, הם קשובים ומקבלים את הדברים".

את מתחילה תפקיד חדש בבית ספר חדש בשכונה חדשה- איך התחושות ברמה האישית? אילו אתגרים עומדים בפנייך לקראת השנה שבפתח?

"הרגש הראשון שמציף אותי זה התרגשות, התלהבות ושמחה. ברור לי שיהיו גם קשיים ואתגרים איתם נצטרך להתמודד ולעשות ניהול סיכונים. אחד האתגרים הראשונים בעיני זה הגיבוש וההיכרות של התלמידים בתחילת השנה. בגלל שהם עדיין לא עברו לגור בשכונה, כל ילד מגיע ממקום אחר בעיר אז הם לא חוזרים והולכים יחד אל הבית. לכן הגיבוש, תחושת הביטחון וההיכרות יהיו חשובים עבורם. זה האתגר הראשון שיהיה בפנינו בעיני. הקורונה היא לא אתגר כי זה הפך להיות חלק משגרת החיים שלנו והכל זה עניין של תפיסה".

מה היית רוצה לאחל לכל תלמידי באר שבע שחוזרים בשבוע הבא לספסל הלימודים?

"אני רוצה לאחל לילדי באר שבע שיפתחו את השנה בשמחה בבתי הספר, במקום הכי בטוח לילד. אאחל שיאהבו את מי שהם, שיפרגנו לעצמם, שיהיה שם את המבוגר שיראה אותם וידע לכוון אותם למקומות טובים. אאחל כמובן הרבה בריאות ובשורות טובות לכולנו, מאמינה שכאנשי חינוך אנחנו צריכים להגשים את החלומות של הילדים וגם של הצוות שלנו. אאחל שכל ילד ידע להעריך את עצמו כי הוא מיוחד, שתהיה לכולנו למידה חוויתית ונבוא לבית הספר בהנאה וחיוך ונרגיש שמחים ומאושרים במקום הזה שהוא הבית השני שלנו וכמובן המון בהצלחה לכולם".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('8e6353aa-3f69-4b91-a2af-f79ec3fc28da','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33971,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה