מנהלות בתי הספר בבאר שבע מתכוננות לפתיחת השנה: "נחושים להפוך את המשבר להזדמנות"

$(function(){setImageBanner('90ed8d82-daf5-4ca8-b9dd-92b195b8b67e','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33969,'Image','');})

רגע לפני פתיחת שנת הלימודים תשפ"א בבאר שבע, שוחחנו ב'באר שבע נט' עם מנהלת תיכון ומנהלת בית ספר יסודי בעיר שסיפרו לנו על ההכנות לשנה החדשה, היצירתיות שבהתאמת אופי הלמידה לימי הקורונה וסדר היום החדש בבתי הספר

ביום שלישי הקרוב, ה-1 בספטמבר, יחזרו עשרות אלפי תלמידות ותלמידים מכיתות א' עד יב' ברחבי באר שבע לספסל הלימודים. לקראת שנת הלימודים החדשה שבפתח, מנהלות בית ספר יסודי ותיכון בבירת הנגב סיפרו ל'באר שבע נט' על ההכנות לפתיחת הלימודים, השילוב של לימודים מקוונים והיצירתיות שבשגרה החדשה, על החששות של ההורים ועל סדר היום החדש. שוחחנו עם נורית צרפתי מנהלת בית הספר היסודי "נתיבות יורם", ומתי מינדלין מנהלת תיכון "מקיף ו'" בבאר שבע שסיפרו לנו על העשייה.

"שנה זו מציבה למערכת אתגרים גדולים, אך בד בבד גם הזדמנויות ליצור שינויים והתאמות נדרשות. אנחנו נחושים להפוך את המשבר להזדמנות לשינוי משמעותי בחינוך, הן בתפקיד המורה והן בשילוב גישות חינוכיות עדכניות", סיפרה ל'באר שבע נט' נורית, "השגרה החדשה מחייבת את כולנו להתבוננות מחודשת וגמישות בתהליכי הלמידה, יציאה ממרחב הנוחות, יצירתיות והזדמנות נהדרת לייצר תובנות חדשות.  הצוות החינוכי השקיע מחשבה רבה בהתאמת הסביבה החינוכית על פי הנחיות משרד הבריאות, תוך שילוב גמישות ומקצועיות בתהליכי התכנון והתאמתם למציאות החדשה. ההורים הם משאב חינוכי משמעותי בתהליך. השותפות בין גורמי ביה"ס וההורים נעשה הן במעגל הפרט, במעגל הכיתתי והשכבתי ובמעגל הבית ספרי".

כששאלנו את מתי כיצד הם בתיכון מקיף ו' התכוננו לפתיחת השנה היא סיפרה שההיערכות החלה עבורם בתחילת אוגוסט, עם סיום בחינת הבגרות האחרונה בקיץ. "עיקר העבודה היה לבנות את המתווה הבית ספרי שיהיה מתווה יציב, שלא יגרור שוב שינויים. ההיערכות למשל בין הגל הראשון לשני בקיץ התאפיין בהרבה שינויים בהנחיות והתאמה שלנו עליהן. השנה היה לנו חשוב לבנות מתווה שישיש אי של יציבות, שהילדים יבינו שהם חוזרים למסגרת מתחילת ספטמבר ועד יוני", הסבירה מתי ל'באר שבע נט', "לאחר מכן תרגמנו את המתווה לתכניות עבודה ולימוד, להיערכות לוגיסטית ומנהלית, ארגון הכיתות וחדרי הלימוד, הצטיידות, התאמה ללימוד מקוון. זה לעבור בכל תחום ולראות כיצד באופן יצירתי אתה מתאים אותו לימי הקורונה. בנינו מערך הדרכה שתומך במורים ולמעשה הצוותים החינוכיים עבדו כל הקיץ. המורים אצלנו מנסים לתרגם את ההזדמנות הזו לקפיצת מדרגה בהוראה שתהיה אחרת, מעניינת, משולבת כלים מקוונים ומאפשרת גם חיזוק הקשר האישי עם התלמידים".

 צילום באר שבע נט

ספרו לנו איך יראה סדר היום בבית הספר

נורית: "בכפוף להחלטת משרד החינוך ומשרד הבריאות נבנה מתווה למידה מניעתי. רשות העיר באר שבע יחד עם בתי הספר עשו מאמצים על מנת לתת מענה מעבר למתווה משרד החינוך ולייצר שבוע לימודים רחב יותר ככל הניתן ובהתאם למשאבים הקיימים. השבועות הראשונים בבית הספר היסודי משמעותיים לחיזוק היבטים רגשיים חברתיים והתנהגותיים, החשובים בתקופה זו אף יותר מתמיד. החודש  הראשון ללימודים יוקדש  להקניה אינטנסיבית של מיומנויות לומד עצמאי ,מכוונות עצמית ללמידה והשלמת החומר הלימודי. תלמידי כיתות א-ב ילמדו 32 ש״ש . כיתות ג-ד 28 ש"ש.  מפאת מחסור פיזי בכיתות, הרשות הקצתה לנו את הקונסרבטוריון והספרייה עירונית. במרחבים העירוניים שציינתי ילמדו תלמידי כיתות ה-ו 16 ש"ש . השימוש בספריה העירונית ובקונסרבטוריון זו יכולה להיות שעתה היפה של מערכת החינוך שמחזירה את החינוך הבלתי פורמלי בדלת הראשית לבית הספר.  היום הראשון לפתיחת שנת הלימודים הוא יום חגיגי לו כולנו מצפים ולכן תלמידי כיתה א׳ יתחילו את השנה ב- 31.8 כדי לא לגרוע משמחת היום. כך נוכל לאפשר להורים להיכנס וללוות את ילדיהם לכיתה. הכנו עבורם שביל פרידה יצירתי מאוד ועמדת צילום כדי לתעד את היום המיוחד הזה, ובנוסף הזמנו עבורם סדנת מוסיקה חווייתית ומיוחדת".

מתי: "בנינו מתווה בו המערכת של התלמיד פרוסה על פני שבועיים כך שבזמן הזה כל ילד פגש את כל המורים שלו וכל מורה פגש את כל תלמידיו. חילקנו כל כיתה לשתי קבוצות- אורן וברוש. קבוצת אורן לומדת באופן קבוע בשבוע הראשון בימים א',ג',ה' בבית הספר וקבוצת ברוש לומדת בימים ב',ד',ו' ובשבוע השני מתחלפים. החשיפה הזו של שבועיים מכסה את כל השעות כך שלא יקרה מצב שתלמיד לא יפגוש שבועיים את המורה שלו. במתווה שלנו אנחנו רוצים להרגיל את הילדים בימים שהם בבית לשגרת למידה. המשמעות היא כשהמורה נכנסת לכיתה עם קבוצת אורן ביום שהם בכיתה, היא פותחת את המחשב ומזמינה את קבוצת ברוש לשיעור בזום. הילדים מעוררים בבוקר, מצטרפים לתחילת השיעור באופן מקוון ומקבלים את עבודת הבית שלהם אותה הם צריכים להגיש. הם ידרשו ללמידה עצמית ויקבלו סיוע של תוכנות מקוונות. הלמידה בקבוצות קטנות יותר מאפשרת למחנכים לתת יותר תשומת לב לכל ילד, אנחנו קשובים לרחשי השטח והנוסחה המנצחת היא יצירתיות, אנחנו ניתן מענה לכל ילד בהתאם לצרכים שלו".

 נורית צרפתי, מנהלת בי"ס נתיבות יורם. צילום פרטי

האם מתווה הלמידה שיתקיים נכון בעיניכן?

מתי: "במערך האילוצים הקיים זה המקסימום שאפשר לעשות. בהתאם להנחיות משרד הבריאות אנחנו חייבים לצמצם במחצית את מספר השוהים בבית הספר בכל זמן נתון ורק חלוקה כזו מאפשרת את זה. צריך להסתדר עם הקיים ולהתאים את עצמנו למצב, זה הפתרון הנכון בהתחשב בסיטואציה בה אנחנו נמצאים".

נורית: "מערכת החינוך היא העוגן המרכזי של החברה הישראלית והיסוד המארגן של חיי החברה בה. האידאל כמובן להחזיר את כלל התלמידים לשגרה מבורכת. יחד עם זאת אנחנו מחויבים לפעול מתוקף הנחיות משרד הבריאות ולכן בהעדר אפשרות להתכנס בכיתות, הלמידה במרחב המקוון הפתוח יוצרת סביבות למידה חדשות, הנשענות על למידה מרחוק, שימוש בחומרי לימוד ותכנים דיגיטליים, המסייעים לפיתוח מיומנויות כמו אוטונומיה מחשבתית, ותחושת מסוגלות ושליטה של התלמידים על תהליך הלמידה. לצד היתרונות שמניתי חשוב לציין שמבחינת הלומדים, הלמידה הדיגיטלית לא מתאימה לכולם וקיים חשש מהיווצרות פערים גם לימודיים וגם חברתיים - רגשיים. התקשורת עם ההורים נעשית גם פנים מול פנים וגם באופן מקוון כאשר בכיתות א׳ המפגש הראשוני עם  ההורים יהיה בקפסולות בבית הספר".

 

האם אתן שומעות חששות או בלבול מצד ההורים? 

נורית: "בהחלט וזה אך טבעי. התפרצות מגפת הקורונה ערערה את כל הניסיונות ליצור עולם מבוסס ודאות. אי ודאות הוא ההפך הגמור מחוויית העולם המודרני . אנחנו בהחלט מבינים ואף רגישים לחשש המלווה את ההורים בימים אלו. הם לא לבד הצוות החינוכי נמצא שם ועושה ככול שביכולתו להעניק תחושת בטחון ורווחה".

מתי: "ההורים חוששים ומבקשים לדעת כמה שיותר, להבין מה יהיה וזה כמובן מבטא את החששות מהמצב. אנחנו מסבירים להורים את המתווה ועדיין בכל פעם עולה סוגיה שצריך לתת עליה את הדעת. זה לא מצב כל כך פשוט כי השונות בתוך מכלול הלמידה מאוד גדולה, יש לנו כיתות חינוך מיוחד, כיתת חרשים וכיתות מאתגרות ולכן המענה להורים ולתלמידים צריך להיות דיפרנצאלי ותואמת את האוכלוסייה וגם את הצרכים האישיים של כל אחד. אנחנו קשובים להורים ויש לנו אינטרס משותף לטובת הילדים שנמצאים תמיד לנגד עיניהם ולנגד עינינו. כל בקשה מצד ההורים שתעלה ותהיה בגדר האפשרות לשינוי נאמץ אל חלקינו. חשוב לי להדגיש שאנחנו ערוכים לכל תרחיש, אם בגל הראשון ילד אחד נדבק וכל בית הספר יצא לבידוד, אז לא כך יהיה הפעם. אנחנו ערוכים לאיתור הילד החולה ומיד לעשות תחקיר אפידמיולוגי ורק המעגל שבא איתו במגע יצא לבידוד וגם אז הוא מקבל למידה מרחוק. גם כששערי בית הספר נסגרים עבור אותם התלמידים הם ממשיכים ללמוד וגם מורה ימשיך ללמד אם ייצא לבידוד. אני מקווה שנשמור על רמת תחלואה נמוכה, כל עוד המחלה כאן אנחנו צריכים לשמור על עצמנו, לעטות את מסכה, לשמור על מרחק וכל מה שצריך כדי לשמור על בריאותנו. לכן בשבוע הראשון נבנה עם הילדים אמנה בה נדגיש איך אנחנו שומרים אחד על השני על פי הערבות ההדדית".

 מתי מינדלין מנהלת תיכון מקיף ו'. צילום פרטי

מה הייתן רוצות לאחל לכל תלמידי באר שבע שחוזרים בשבוע הבא לספסל הלימודים?

מתי: "לאחל לכולם המון בריאות, שיהיו לנו את הכוחות לעבור את הימים הקשים הללו. מבחינתי התלמידים הם אלופי העולם כי זה לא קל לעבור את מה שהם עוברים, את הבחינות והימים הקשים והימנעות ממפגשים חברתיים. אלה איסורים שקשה לילדים לעמוד בהם ובכל זאת הם עומדים בהם בהצלחה. אני אאחל לכל התלמידים והתלמידות שנה טובה ומוצלחת!".

נורית: "אני מאחלת חזרה מבורכת לשגרה. כולנו שותפים ומאוחדים ברצון לראות אותם גדלים ומתפתחים בביטחון. שתהא שנה זו שנת יציבות, צמיחה  והתפתחות. שנה שבה נצליח לבנות את החוסן הפנימי להתמודדות  עם המוכר והחדש. תחל ושנה וברכותיה, ברכת ההתלהבות וההתגייסות, היסודיות והרצינות. שתהיה לכולנו שנה טובה ובריאה. מראשית השנה ועד אחריתה".

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('f29a4e30-1078-403a-b2ec-f733e1435742','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33971,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה