כך פיתחו סטודנטים מסמי שמעון פתרונות ''שיצילו את המחר''

$(function(){setImageBanner('80671a38-63bc-4a18-a236-2e290138ebd9','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33969,'Image','');})

סטודנטים ב SCE הציעו מגוון הצעות לאגירת אנרגיה בסביבה מדברית. ההצעות הוצגו בסופו של יום מפרך באירוע האקתון ייחודי שהתקיים במכללה בשיתוף קהילת DeserTech. שלוש ההצעות הטובות ביותר זיכו הקבוצות המדורגות בפרסים בסך כולל של 10,000 ש"ח.

סמי שמעון, צילום: סתיו ליבנה

השבוע התקיים ב-SCE המכללה האקדמית להנדסה על שם סמי שמעון בבאר שבע: אירוע האקתון ESN (Energy Storage in the Negev) בשיתוף קהילת DeserTech, שמטרתו מציאת פתרונות לאגירת אנרגיה בסביבה מדברית. בערב הראשון להאקתון הוצג לסטודנטים האתגר להצגת פתרונות אגירת האנרגיה, שיאפשרו לסייע בהתמודדות עם משבר האקלים והשלכותיו. הסטודנטים נדרשו להציג טכנולוגיה חדשה, שיפור של טכנולוגיה קיימת, פתרון הולכה לרשת, פתרון לניהול ביקושים ועוד, תוך התייחסות להיבטים טכנולוגיים, כלכליים, ניהוליים, תשתיתיים וסביבתיים, ועם דגש לזיקה לסביבה המדברית.

במסגרת האתגר התמודדו 10 קבוצות שונות שהורכבו מסטודנטים בשנים ג' ו ד' בתואר ראשון בהנדסה כימית וסטודנטים משנים א' וב' לתואר שני בהנדסה ירוקה. את הקבוצות ליוו מנטורים חברי הסגל של המחלקה להנדסה כימית ונציגים של קהילת DeserTech שהסתובבו במהלך היום בין הקבוצות השונות ייעצו וכיוונו אותם להצעות ברות יישום.

בסיום יום מרוכז ואינטנסיבי הציגו הקבוצות את הפתרונות שהגו בפני 4 שופטים שכללו נציגי חבורת תעשייה החברות בקהילת DeserTech ומרצים בכירים מהאקדמיה אשר העריכו את התוצרים בצורה דיגיטלית. בנוסף לציון המשוקלל נוספו הערכותיהם של סטודנטים משנים א' וב' במחלקה להנדסה כימית במכללת SCE שביצעו הערכת עמיתים לתוצרי הקבוצות. מתוך 10 הקבוצות נבחרו 3 שהפתרונות שהציגו היו הטובים ביותר ואלו זיכו אותן בפרסים כספיים בסך כולל של 10,000 ₪ אותן תרמה קהילת DeserTech.

הסטודנטים מהמחלקה להנדסה כימית. קרדיט - עידן בוקובזה

במקום הראשון על פי הדירוג המשוקלל נבחרה הצעתם של הסטודנטים: שני אביטן בסון, שיר דיין, מוחמד ווטאד, אלירז סטמקר, בר חן, ירדן כלב, ודוד דהאן, שהציעה אגירת אנרגיה תרמית בחול והמרתה לאנרגיה חשמלית וזיכתה אותם בפרס על סך 5,000 ₪. על פי ההצעה מראות יכוונו ויעצימו את קרני השמש בסביבה המדברים אל עבר משטח חולי שיתוחם ביריעות ויאפשר חימום מהיר של השטח ללא איבוד חום במהלך שעות החושך. החול החם יחמם צינורות מים שיעברו תחתיו וייצור קיטור שיפעיל טורבינה שתפיק אנרגיה חשמלית. על פי ההצעה החשמל אמור להספיק עבור ריזורט באזור.

במקום השני זכתה הצעתם של הסטודנטים: מור קדוש, מור בדנני, דוניא אלגעאר, שיר לוי, אלעד גולדמן ובן אמזלג, שהציעו שימוש בממס אורגני THF המאפשר הפיכת גז מתאן הנוצר כחלק מתהליך עיכול אנאירובי של פסולת עירונית, לקריסטל מוצק של מתאן הידראט. תהליך זה מאפשר אגירת אנרגיה בתנאים יחסית מתונים ביחס לגז טבעי דחוס, בעלי יכולת שינוע גבוהה יותר בהתאם לצורך המשתמש וברמת סיכון נמוכה יותר. שלל מרכיבים אלו מביאים לכך שגם עלויות ההקמה והתחזוק של מפעל הפועל ליצירת מוצר אנרגטי זה זולים יותר משמעותית מהחלופות הקיימות היום בשוק. הצעה זו זיכתה את הקבוצה בפרס כספי של 3,000 ₪.

בן אמזלג סטודנט לתואר שני בהנדסה ירוקה במכללת SCE חבר הקבוצה שהגיעה למקום השני שיתף: בעידן שבו רבים מאמינים כי כבר אין מה לחדש בשלל תחומי התעשייה משום שהכל כבר נבדק, נחקר ובוצע, קיימת חשיבות רבה לקיומו של האקתון כמו זה שלקחנו בו חלק. היכולת לקחת קבוצה של זרים בעלי ידע וניסיון ממקורות שונים ולהפגיש אותם לפרק זמן קצר בו הם נדרשים לקיים דיון משותף ובו כל אחד תורם מניסיונו, מאפשרת להגיע לתוצרים חדשים ומרעננים. לשמחתינו זכינו לליווי והכוונה של מנטורים מעולים שמלמדים אותנו כאן במכללה וידעו לתת את הערות שקידמו אותנו בתהליך המשותף למציאת פתרון פורץ דרך לאגירת אנרגיה בסביבה מדברית." .  עוד מוסיף בן כי העובדה שקבוצתו הגיע למקום השני הינה הישג מכובד "מדובר בחוויה מאוד מלמדת ומאפשרת להתפתח בצורה שמסייעת לפתח חשיבה יצירתית. עבור סטודנטים שעתידים להיות מהנדסים בתעשייה זה יתרון גדול. כל המשתתפים בהאקתון הגישו הצעות מעניינות ומרתקות ולראייה ההתעניינות שנרשמה בקרב הגורמים בתעשייה שהגיעו הודות לקהילת DeserTech והציעו לקבוצות שונות עזרה ביצירת חיבורים לקידום ההצעות, ככה שהמיקום לא באמת משנה."

ההאקתון הינו שיתוף פעולה בין מכללת SCE וקהילת DeserTech - יוזמה משותפת של קרן מיראז' ישראל, המכון הישראלי לחדשנות, המשרד להגנת הסביבה ואוניברסיטת בן גוריון. מדובר בקהילה המקדמת פיתוח, אדפטציה ומסחור של טכנולוגיות המאפשרות לחיות חיים ברי קיימא באקלים צחיח, תוך הפיכת באר שבע ואזור הנגב למרכז יזמי עולמי לטכנולוגיות אלה. הקהילה פועלת ברמה בינלאומית וממוקמת בבאר שבע, כחלק מחגורת המדבר העולמית. הקהילה מתבססת על מחקר אקדמי ויישומי המתקיים במוסדות בעלי שם, מרכזי מו"פ אזוריים, חברות סטארט-אפ מובילות, תאגידים וארגונים ציבוריים בתחומי חקלאות בת קיימא, אנרגיה, מים ותשתיות.

סיוון כהן שחרי, מנהלת תחום DeserTech: "אנו רואים חשיבות רבה בתפקיד הקהילה לייצר את החיבור לגופים האקדמיים דוגמת מכללת SCE, שמקדמים את יציאתם לדרך של חוקרים, מהנדסים ואנשים בעלי ידע מקצועי. כל אלה מסייעים בקידום מחקר שמטרתו מציאת פתרונות לשיפור החיים בסביבה מדברית או בסביבה צחיחה. אירוע כמו האקתון שקיימנו פה במכללה מסייע למצב את הנגב כמרכז גלובלי של אותם פתרונות טכנולוגיים, להוות את יריית הפתיחה של שיתופי פעולה עתידיים, לשם ביסוסם של פתרונות אלו בשטח."

פרופ' אריאלה בורג ראש המחלקה להנדסה כימית במכללת SCE: "אנחנו גאים בחשיבה היצרתית של הסטודנטים שלנו שהפגינו היום את עוצמתם בעבודת צוות בכדי להגות פתרונות פורצי דרך לאחד האתגרים המשמעותיים בהם תתמקד האנושות בשנים הבאות. אנחנו שמחים ומברכים על שיתוף הפעולה יחד עם קהילת DeserTech שאפשר את הפקת האירוע במהלכו נחשפו חברים בכירים בקהילה לתוצרים ואף הציעו חיבורים עם גורמים נוספים על מנת שההצעות שהוגשו היום לא ישארו בגדר רעיון. אני מקווה להמשך שיתופי פעולה כמו זה שקיימנו היום בכדי לספק לסטודנטים את כל הכלים להיות סוכני השינוי לעבר עתיד טוב יותר לכולנו."

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('1443c0c6-f106-4e8d-b140-7a1e5ffbbe68','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33971,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה