"חותרים לעידוד מצוינות מדעית טכנולוגית בבאר שבע"

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('d4a2aa86-d371-4f6c-bdc0-1a8313bb0161','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,true,33969,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('d4a2aa86-d371-4f6c-bdc0-1a8313bb0161','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,true,33969,'Image','');},7]]);})

במטרה לקדם מצוינות מדעית טכנולוגית בבאר שבע, עיריית באר שבע בשיתוף ארגון "שיתופים" מפעילה מספר תכניות חינוכיות המאפשרות למידה ייחודית, כחלק מפיתוח ה-STEM אקוסיסטם בעיר. נתי בוכניק, מנהל האקוסיסטם העירוני סיפר ל'באר שבע נט': "המטרה היא לממש את הפוטנציאל של ההון האנושי בעיר החל מגיל צעיר"

גם בשנת תשפ"א יופעלו בבאר שבע מגוון מהלכים, פרויקטים ותכניות מערכתיות חינוכיות ופדגוגיות ייחודיות ומעניינות לקידום וטיפוח המצוינות ולחשיפת התלמידים בעיר לכל אורך הרצף הגילאי למגוון הזדמנויות למידה ייחודיות ומרחיבות דעת במגוון תחומי הדעת והיצירה. אחת מהמטרות ששמה לה עיריית באר שבע היא לקדם את ה-STEM אקוסיסטם. מדובר במהלך חשוב וחדשני שמובילה העירייה בהובלת מחזיקת תיק החינוך ד"ר חפצי זוהר, בליווי ארגון "שיתופים" המתמחה בהובלת תהליכים בין-מגזרים.

קרדיט יעל שטכמן

ה-STEM אקוסיסטם הינה תשתית ארגונית ורעיונית המאפשרת לעשרות נציגי ארגונים העוסקים בתחום ה-STEM (מדעים, הנדסה וטכנולוגיה) בבאר שבע להיפגש, לדון ולתכנן יחד על מנת לממש את פוטנציאל ההון האנושי ואת מינוף הנכסים הרבים של העיר זה. בין המשתתפים: מערכת החינוך העירונית, משרד החינוך, ארגוני תעשייה והיי-טק, מוסדות אקדמיים, ארגוני חינוך ללא כוונת רווח, מנהלי בתי ספר, מורים ותלמידים. המהלך מלווה על ידי שותפות פילנתרופית משמעותית של שבע קרנות מהארץ ומחו"ל. "זה נועד לקידום המצוינות המדעית טכנולוגית בבאר שבע, הקדשנו שנה לחבר את כלל הגורמים הרלוונטיים במפגשים משותפים ויחד עיצבנו מודל והגדרנו חזון לעיר בתחום ה-STEM", סיפר ל'באר שבע נט' נתי בוכניק, מנהל האקוסיסטם העירוני.

אחד המנגנונים החשובים של האקוסיסטם הוא ארבע קבוצות עבודה רב מגזריות, המקדמות מהלכים מחוללי שינוי במספר מנופים מרכזיים להצלחת העיר: פעילויות חשיפה ל-STEM מגיל צעיר, פיתוח וטיפוח צוותי החינוך וההוראה בתחומי הSTEM- , ייצוג מגדרי הולם של בנות ונשים בתחומי הSTEM, מסלולי התפתחות ב STEM לבוגרי תיכון על כל הרצף התעסוקתי. "בכל אחד מהתחומים האלה אנחנו מציעים תכניות ופעילויות שנועדו ליצור עוד התקדמות, אנחנו בפתיחתה של שנת לימודים חדשה ובין התכניות שיתקיימו השנה תוכלו למצוא את תכנית 'קנגה קידס' ותכנית 'סטארטק'".

 קרדיט מרכז לחינוך סייבר

תוכנית קנגה קידס

תוכנית קנגה קידס היא תוכנית בת של קנגורו ישראל, תכנית בינלאומית במתמטיקה שאחד מעקרונותיה הוא להנגיש את המתמטיקה לכולם. המטרה היא לטפח חשיבה מתמטית באמצעות חידות ודרך כך לחולל שינוי בתפיסות התלמידים כלפי מקצוע המתמטיקה. תוכנית קנגה קידס כוללת בניית קהילת מורי כיתות א'-ב', הכשרתם וליווי שלהם בשטח במטרה לצייד את המורים בכלים הנחוצים להוראת המתמטיקה עם דגש על פיתוח מיומנויות STEM והגברת המודעות לצורך בטיפוח מצוינות מדעית מגיל צעיר.

"התכנית מיועדת לפתח את החשיבה המתמטית מגיל צעיר בגילאי יסודי. במחצית הראשונה של השנה יעברו מורות ומורים השתלמות סביב התכנים הייחודיים בתחום במטרה ליצור קהילה שלומדת יחד. את ההשתלמות הם יעברו במכללת קיי בהובלת פרופ' מארק אפלבאום", מסביר נתי, "בחלק השני של השנה המורות יישמו את התכנים בכיתות א'-ב', כאשר גם בשלב זה נבצע תהליך רפלקציה וההערכה משותפת". את התכנית יחלו השנה במספר בתי ספר בעיר במטרה להתרחב בעתיד ולהגיע לכל בתי הספר בבאר שבע. "אנחנו מאמינים שהבסיס להצלחה של התכנית היא שהצוות החינוכי יהיה עם כלים ובסיס מתמטי חזק בתחומים האלה, המורים הם המפתח להצלחה של התלמיד אחר כך", מוסיף נתי.

אתה מרגיש שהילדים של היום פחות מתחברים למקצועות הריאליים וחשוב לחזק את המצוינות המדעית?

"בעיני הילדים של היום דווקא נולדים לתוך העולם הטכנולוגי, כאשר המתמטיקה והמדעים הם הבסיס, זה חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו ולמידה של התחומים הללו מגיל צעיר זה מפתח להצלחה עתידית בתוך שוק התעסוקה ובכלל בחיים. המטרה של האקוסיסטם היא להקנות ידע ומיומנויות בתחום האלה לכלל האוכלוסייה, כלים וכישורים שרלוונטיים לחיים כך שנוכל לממש את הפוטנציאל של ההון האנושי שקיים בבאר שבע כבר מגיל צעיר".

 קרדיט דיאגו מיטלברג עיריית באר שבע

תוכנית סטארטק 

מדובר בתכנית התנסותית בגילאי חטיבת הביניים המאפשרת התנסות משמעותית בעולמות הטכנולוגיה, המחשבים והסייבר לנערים ונערות סקרניים במסגרת המשלבת חוויה חברתית, טכנולוגית ואתגרית. בתוכנית לומדים שפת תכנות דרך פיתוח משחקי מחשב ופרויקטים גראפיים ולימודי "מייקינג" תוך שימוש ב"ארדואינו". התכנית שמה דגש מיוחד על  עידוד נערות בגילאי חטיבת ביניים לבחור ללמוד במגמות מדעיות בדגש מדעי המחשב, תוך יצירת תשתית אישית וחברתית לשימורן במגמות אלו ויצירת פעולות להתמודדות עם הגורמים והחסמים המעכבים את השילוב של הנערות בתחום הטכנולוגיה, על ידי מתן מענים מותאמים.

התכנית נפרסת לאורך שנתיים ופועלת בשעות אחר-הצהריים וכוללת 3 שעות לימוד שבועיות. התכנית בהפעלת המרכז לחינוך סייבר, יחד עם מרכז הסייבר הלאומי, משרד הביטחון, קרן רש"י ועיריית באר שבע. "זו תכנית שכבר פועלת בעיר בשנים האחרונות, התכנית נועדה לייצר חשיפה והתנסות עם עולם הטכנולוגיה והתכנות כבר בגילי חטיבת הביניים כבסיס לתכניות המשך מתקדמות יותר", מוסיף נתי, "החידוש השנה הוא פתיחת שתי כיתות ייעודיות לנערות לצד הכיתות הנוספות כחלק מחשיבות ייצוג מגדרי הולם. על בסיס מחקרים שנעשו הלמידה בכיתת בנות מגדילה את הסיכוי שלהן להמשיך בלמידה וחשוב לנו לחשוף אותן לעולם הזה".

חשוב לכם להנחיל את עולם הטכנולוגיה והסייבר לבני הנוער מגיל צעיר בבאר שבע?

"כן, מעבר ללמידה וההכשרה בתחום אנחנו מסתכלים קדימה למשל להשתלבות בתפקידים טכנולוגיים בצבא. לאחרונה מתקיים מעבר צה"ל דרומה ואיתו אגפי התקשוב והמודיעין שיזדקקו לחיילים איכותיים בתחומים האלה. בנוסף, גם פארק ההייטק בעיר הולך ומתפתח ולכן חשוב לנו להשקיע בדור העתיד של התלמידות והתלמידים בבאר שבע. הנערות פחות נמצאות בתחומי הסייבר והתכנות, זו תופעה עולמית, ישנן נערות ונשים אבל לא מספיק ביחס לאחוז שלהן מהאוכלוסייה ולכן המטרה שלנו היא גם להגדיל את מספר הנשים העוסקות בתחום זה. אנחנו חותרים להעמקה ועידוד למצוינות בתחום הזה באמצעות תכניות כמו סטארטק שנותנות להם כלים להתפתחות מקצועית משמעותית".

 תכנית סטארטק. קרדיט מרכז לחינוך סייבר

'קנדה קידס' ו'סטארטק' הן רק חלק מהתכניות שייפעלו בשנת הלימודים הקרובה בעיר באר שבע כחלק מחיזוק ה-STEM אקוסיסטם העירוני. "יש עוד מגוון רחב של עשייה ותכניות אחרות שפועלות לקידום המצוינות המדעית טכנולוגית", אומר נתי, "אני רוצה להודות לכל הארגונים השותפים לעשייה ומאחל לכל התלמידים והתלמידות, המורים והמורות והצוותים החינוכיים בהצלחה ושנת לימודים מוצלחת".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('ab9b3856-e126-481b-a562-0878bd7e3dc7','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33971,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה