הנחת סטודנט בארנונה- קריטריונים הזויים וזמני המתנה אסטרונומיים

$(function(){setImageBanner('0ffd6dde-40d6-47c8-8032-419d83ed4644','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33969,'Image','');})

המכתב שמגיע אחת לחודשיים ומבשר על תשלומי הארנונה, מביא עמו תסכול רב עבור הסטודנטים בעיר, הזכאים להנחה שיכולה להגיע עד 50%. מסתבר, שעיריית באר שבע בחרה קריטריונים הזויים להנחה (שלא נדבר על זמני המתנה אסטרונומיים), שפוגעים בחלשים ומחזקים את החזקים

עיריית באר שבע. צילום - שרון טל

כידוע, התקופה הסטודנטיאלית אינה תקופה קלה, רבים מהסטודנטים מתקשים לתמרן בין העומס הלימודי לבין הניסיון לכלכל את עצמם באופן עצמאי, חלקם בפעם הראשונה בחייהם, באמצעות עבודות מזדמנות ושוחקות המתאפשרות במקביל לתואר. "תחושה של מרדף בלתי נגמר", "מגיעה אחרי עבודה בלי אוויר להתחיל מטלות", "השכר לא מתגמל כי אין וותק וניסיון, אבל רק ככה צוברים ניסיון ואין ברירה": כך מעידים סטודנטים רבים שמתקשים לתמרן בין הלימודים לעבודה.

על פניו, נראה שיש התחשבות ב"חלשים"- עיריית באר שבע מציעה לסטודנטים הנחה בתשלומי הארנונה שיכולה להגיע עד 50% בהתאם להכנסה. הכנסה שתעלה על 3,313 ₪ לא תזכה את הסטודנט בהנחה של 50%, אך תזכה בהנחה מסוימת בהתאם להכנסתו. מכאן עולה השאלה: האם ההסתכלות על הכנסת הסטודנט היא מדד ראוי להחלטה האם מגיעה לו ההנחה?

אוכלוסיית הסטודנטים מתחלקת לסטודנטים שנתמכים כלכלית על ידי משפחותיהם, וסטודנטים שאינם נתמכים, ולכן מכלכלים את עצמם באופן עצמאי. מרבית הסטודנטים ה"נתמכים", יוכלו להרשות לעצמם שלא לעבוד בעבודה עם שכר גבוה או שעות ארוכות, לעיתים גם לא לעבוד כלל, וכך להשקיע את זמנם בלימודים במקום בעבודה, וזה יותר משתלם! הרי הממוצע הגבוה הוא כרטיס הכניסה לעולם העבודה בלא מעט תארים. לעומתם, סטודנטים "לא נתמכים", יאלצו לעבוד בעבודות שיעזרו להם לגמור את החודש לגמרי בעצמם, השכר שלהם יהיה גבוה יותר בהתאם, והציונים נמוכים יותר בהתאם.

מכאן עולה השאלה, אם מעניקים הנחה במטרה להקל על הקושי הכלכלי, האם לא ראוי להעניק אותה לסטודנטים שבאמת צריכים אותה? האם לא עדיף לתמוך באוכלוסיית הסטודנטים באופן גורף? הרי ברור, שהסטודנטים שבאמת חייבים לעבוד, נאלצים לעבוד בעבודות עם שכר נמוך מאוד בעקבות המחויבויות הלימודיות. האם סטודנט שעובד שעות ארוכות יותר ראוי לפחות הנחה מסטודנט שבכלל לא עובד? ואם הוא עובד בשביל לסגור חובות משפחתיים או לכלכל ילדים? המסר העצוב- תעבדו פחות, תקבלו יותר.

"הבירוקרטיה הרגה אותנו"

בעיה נוספת שעולה מתחקיר מערכת באר שבע נט, היא בירוקרטיה בלתי נסבלת עמה נאלצים להתמודד הסטודנטים בתהליך ההנחה. אנאל, סטודנטית בבן גוריון מספרת בריאיון למערכת באר שבע נט: "שלחנו בקשה באוקטובר ורק לאחרונה נזכרו לשלוח לנו שחסרים טפסים. אז שלחנו ומאז לא קיבלנו תשובה. זה הזוי שעל כל בקשה או השלמת פרטים ששולחים להם הם עונים שייקח 30 יום לטפל בכלל בבקשה. בנוסף, כשניסיתי להתקשר לקח לי יומיים אשכרה להשיג אותם, כל פעם הייתי בין חצי שעה לשעה על הקו מחכה שרק יענו לי. בנוסף, אני רואה פה תגובות של זוגות שיתחתנו שביטלו להם את ההנחה והם היו צריכים להסתבך עם זה שוב. אנחנו התחתנו לא מזמן ועדיין לא שינינו את זה בת"ז, אמורים עוד מעט לשנות. אז מה זה אומר בעצם? שברגע שנשנה נצטרך להסתבך עם זה שוב? מתסכל".

רוי, גם הוא סטודנט שגר בבאר שבע, מעיד על התסכול לאור התהליך הבלתי נסבל: "עומס בירוקרטיה נוראי! אנחנו זוג סטודנטים, הגשנו את הבקשה ואחריה התחתנו, ברגע שגילו שאנחנו נשואים החליטו לבטל את הבקשה ולהכריח אותנו להגיש את כל הטפסים מחדש ולהמציא עוד כל מיני טפסים, כי סטודנטים נשואים לא יכולים להגיש בקשה להנחת סטודנטים אלא רק למבחן הכנסה".

גם ש' ובן זוגה, חושפים בפני מערכת באר שבע נט את התהליך המייגע שהחלו לפני חודשיים, שכל מטרתו לקבל את ההנחה לה הם זכאים בארנונה. "בן זוגי ואני גרים בשכירות בבאר שבע בשל לימודי הדוקטורט שלו באוניברסיטת בן גוריון. כנדרש, שלחנו לדואר האלקטרוני של אגף הארנונה בעיריית ב"ש את כלל הטפסים שנדרשו מאיתנו. בסיום שליחת המייל, התקבלה הודעה שעל פיה הפניה התקבלה ותטופל תוך 30 יום.

מאז ועד היום לא קיבלנו אפילו פעם אחת חשבונית לתשלום - לא בדואר האלקטרוני ולא לתיבת הדואר בבניין. לאורך החודשים האלו התקשרנו וביקשנו שוב ושוב לקבל את החשבוניות לתשלום עבור הארנונה, אך עד עצם היום הזה לא קיבלנו. לאורך כל התקופה הזו, נציגת שירות הלקוחות הטלפונית טענה שהיא מעבירה את הפנייה לאגף  הגבייה ושהם אלו שייצרו איתנו קשר. בטענה כי לא ניתן ליצור עמם קשר באופן ישיר. מיותר לציין שמעולם לא חזרו אלינו.

כאשר הבנו כי החשבונית לתשלום לא צפויה להגיע, דאגנו להתקשר שוב ולשלם את חשבון הארנונה טלפונית מבלי שקיבלנו את השובר לידינו ומבלי שאנחנו יודעים על מה אנחנו משלמים – העיקר שלא ניכנס לחוב. לפני כחודש קיבלנו לתיבת הדואר בבניין שבו אנחנו מתגוררים מכתב דרישה לתשלום כולל קנס. כאן נחצה הגבול  מבחינתנו, אנחנו אזרחים שומרי חוק אשר משלמים את כל התשלומים לכל הרשויות בזמן, ומעולם לא הגענו למצב  שבו יש לנו חוב. מיד התקשרנו לברר במה מדובר אך שוב לא קיבלנו מענה, גם אחרי המתנה של שעות על הקו.

הבירוקרטיה בעיר באר שבע היא סיוט מתמשך, אותנו כבר התישו ואנחנו ככל הניראה לא נמשיך לגור כאן. הגענו להחלטה שעדיף לגור בעיר אחרת שבה ניתן לשלם ארנונה בצורה מסודרת, שבה נציגי השירות עונים בפרק זמן סביר ולא לאחר שעה המתנה על הקו, שבה נציגי השירות מסייעים לפתור את הבעיה, שבה נציג שמבטיח כי יחזרו אליי".

גם סטודנטים שמעידים כי הצליחו לקבל את ההנחה המיוחלת, מעידים על התהלך הבלתי נסבל: "אני מאושרת שסיימתי עם הסיפור הזה, 4 חודשים של בזבוז זמן, מעל 6 שעות שיחה והמתנה במצטבר" מספרת סטודנטית בבן גוריון. "אחרי החישוב שעשינו, ועוד כמות מיילים לא סבירה, הצלחנו בסוף לקבל את ההנחה שמגיעה לנו (וכמובן לבטל את החוב על פיגור בתשלום שקיבלנו אחרי שהתחננו לקבל את השובר לתשלום ולהעביר אותו לשם שלנו).

וזה עוד כשהעברנו במרוכז את כל המסמכים הרלוונטיים, היינו זמינים בזמן הרצאות והתקשרנו לזרז ולנסות לקבל מענה (לא שאפשר להגיע באמת למחלקת ארנונה עצמה בלי להתווכח ולהסביר לכל גורם במרכז שירות מה הבעיה). גם זה בדיליי של ימים ארוכים כי על פנייה אחת של המרכז שירות למחלקה בעירייה הם לא מגיבים, רק אם יש כמה פניות מימים שונים. מאוקטובר התעסקנו עם זה וזה טופל רק לאחרונה".

3 תלושי משכורת אחרונים לרוב לא מייצגים את ההכנסה האמיתית של הסטודנט

על פי הפורמט הנוכחי, סטודנט שיבקש הנחה, יידרש לשלוח 3 תלושי משכורת אחרונים על פיהם תיקבע ההנחה. לרוב, סטודנטים עוברים לגור בעיר לקראת תחילת שנת הלימודים שבאוקטובר, לאחר תקופה של כ-3 חודשים ללא לימודים ומבחנים. לכן, בשונה משנת הלימודים, מתפנה זמן לעבוד במשרה מלאה ולהשלים את החסר משנת הלימודים. דבר זה, יוצר תמונת שווא של הכנסות שאינה תואמת את מה שקורה בפועל במהלך הלימודים, מה שמונע מסטודנטים הזכאים להנחה לקבל אותה בזמן.

סטודנטים לעולם לא יוכלו לעבוד במשרה מלאה במהלך שנת הלימודים, על כן הם זקוקים לעזרת העירייה ולהנחת הארנונה. בין אם מסתייעים על ידי הוריהם ובין אם מכלכלים את עצמם באופן עצמאי. בין אם חסכו כסף לפני הלימודים ובין אם חסכו תוך כדי בלית ברירה כי הם בעצמם הורים לילדים קטנים. אז נכון, זה אומר שיהיה קצת פחות כסף לעירייה.

הדבר הצודק ביותר הוא להכריז על הנחת סטודנט לכל סטודנט בעל אישור לימודים בתוקף, על פי מדד "נקודות זכות". מבלי להיכנס לכיסו של הסטודנט, נוכל להפחית התעסקות בטפסים, טלפונים ומיילים, התעסקות שגם היא בפני עצמה גוזלת זמן יקר ועולה כסף. התעסקות אומללה זו, מונעת מהעירייה לתת מענה מהיר יותר לתושבי העיר כולה, בעקבות בחינה מיותרת של תלושי שכר של סטודנטים שמרוויחים משכורות מינימום בעבודות מזדמנות. בקיצור, אני מציעה להפחית בירוקרטיה וטופסולוגיה, ולהגביר עזרה לסטודנטים שבאמת זקוקים לה.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('16ffd8b2-b0ed-423a-8528-615056ce54b8','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33971,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה