האם תזונה ים תיכונית ירוקה טובה יותר לבריאות?

$(function(){setImageBanner('814b8ac4-1c1f-49be-a928-07d1db6fea9c','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,33969,'Image','');})

ממחקר שנעשה באוניברסיטת בן גוריון בנגב ופורסם בכתב העת Heart, עולה כי תזונה ים תיכונית ירוקה, המכילה יותר חומרים צמחיים ומעט בשר אדום, עשויה להיות טובה יותר לבריאות הלב וכלי הדם מאשר הגרסה המסורתית של הדיאטה הים תיכונית

הדיאטה הים תיכונית עשירה במאכלים מהצומח וקשורה לסיכון נמוך יותר למחלות לב, שבץ מוחי וסוכרת והינה דיאטת הבחירה לפי קווי ההנחייה הקרדיולוגיים לתזונה למניעת מחלות לב וכלי דם. נראה כי צריכה תזונתית גבוהה יותר של שומנים 'בריאים' וסיבים, בד בבד עם צריכה נמוכה של חלבונים מן החי הם הגורמים המשפיעים לטובה.

פרופ' איריס שי וד"ר גל צבאן מאוניברסיטת בן גוריון בנגב רצו לברר, יחד עם צוות המחקר הבינלאומי שלהם, באם גרסה 'ירוקה' של הדיאטה הים- תיכונית, המשלבת מקורות מזון ירוקים על בסיס חלבון צמחי יחד עם צריכת בשר אדום נמוכה יותר, ישפיעו בצורה טובה יותר על הורדת הכולסטרול הרע (LDL).

 

שיטת המחקר נעשתה על ידי חלוקת אקראית של 294 אנשים עם השמנת יתר בינונית (BMI של 31) וגיל ממוצע של 51, לשלוש קבוצות תזונה:

  • הקבוצה הראשונה קיבלה הדרכה בנושא הגברת הפעילות הגופנית והנחיות בסיסיות לתזונה בריאה.
  • הקבוצה השנייה קיבלה הכוונה זהה וייעוץ לפעילות גופנית בשילוב תזונה ים תיכונית דלת פחמימות עם הגבלת קלוריות (1500–1800 קק"ל ביום לגברים ו- 1200–1400 קק"ל ביום לנשים). דיאטה זו הייתה עשירה בירקות וכללה 28 גרם אגוזי מלך ליום, מוצרי עוף ודג היוו תחליף חלקי לבשר אדום.
  • הקבוצה השלישית קיבלה הכוונה וייעוץ לפעילות גופנית בשילוב דיאטה ים תיכונית ירוקה הזהה קלורית לדיאטה הים תיכונית, אשר כללה הימנעות מבשר אדום/מעובד, 28 גרם אגוזי מלך ליום, 3-4 כוסות ליום של תה ירוק ו- 100 גרם קוביות קפואות של מנקאי (ירק-על טבעי, עשיר בפוליפנולים , פיטוסטרולים, ברזל,B12 וחלבון מלא), שהחליף חלקית חלבון מן החי.

 צילום אילוסטרציה Shutterstock

לאחר שישה חודשים הוערכה ההשפעה של כל אחת מהדיאטות על ירידה במשקל ועל גורמי סיכון לבביים ומטבוליים:

  • נמצא שבשני סוגי הדיאטה הים תיכונית הנחקרים הורידו יותר משקל- בדיאטה הים תיכונית הירוקה- 6.2 ק"ג; ים תיכונית- 5.4 ק"ג; תזונה בריאה- 1.5 ק"ג.
  • היקף המותניים, המהווה סמן להשמנה מרכזית חולנית, פחת בממוצע ב- 8.6 ס"מ בקרב אלו בדיאטה הים תיכונית הירוקה, לעומת 6.8 ס"מ בדיאטה הים תיכונית ו -4.3 ס"מ בדיאטה הבריאה.
  • קבוצת הדיאטה הים תיכונית הירוקה השיגה הפחתה משמעותית יותר בכולסטרול 'הרע', ירידה של כמעט 4%, בהשוואה לירידה לא מובהקת של קרוב ל- 1% בקבוצת הדיאטה הים תיכונית, והיעדר שינוי בקבוצת הדיאטה הבריאה.
  • גורמי סיכון לבביים ומטבוליים נוספים השתפרו יותר בקרב משתתפי הקבוצה הים תיכונית הירוקה. בין אלו נצפתה הפחתה בלחץ הדם הדיאסטולי, עמידות לאינסולין ומדדי דלקת סיסטמיים ביניהם CRP אשר לו תפקיד מפתח בהתקדמות טרשת עורקים.
  • שינויים אלו הביאו לירידה משמעותית, כמעט פי שניים, בציון הסיכון 'פרמינגהם' המשערך את הסיכוי לחלות במחלת לב וכלי דם בעשור הקרוב, בקרב קבוצת הים תיכונית הירוקה.

ממצאי המחקר מצביעים על כך שתזונה ים-תיכונית ירוקה, המכילה יותר צמחים ירוקים עשירי חלבון דוגמת מנקאי ופחות בשר אדום, עשויה להפחית בצורה טובה יותר את הכולסטרול 'הרע' (LDL-c) ודלקת בעצימות נמוכה ועל ידי כך עשויה להוות גורם משמעותי בשמירה על בריאות הציבור.

ד"ר גל צבאן אמר: "הממצאים מראים כי הגבלה נוספת של צריכת בשר במקביל להוספת מרכיבי מזון עשירים בחלבון כמו אגוזי מלך, תה ירוק ומנקאי, עשויים להפחית עוד יותר את הסיכון לתחלואת לב וכלי דם, מעבר להפחתת הסיכון באמצעות הקפדה על דיאטה ים תיכונית מסורתית".

"תזונה ים תיכונית ירוקה בשילוב פעילות גופנית, יכולה להיות גורם מרכזי המשפיע על בריאות הציבור. נתוני המחקר מצביעים על שיפור האיזון בין גורמי סיכון לבביים ונראה שניתן למנוע תחלואה ותמותה ביישומה", סיכמה פרופ' איריס שי.

צמח המנקאי הינו צמח מים זערורי בעל טעם ניטרלי וצבע ירוק עז. ממחקרים שנעשו בשנים האחרונות באוניברסיטת בן גוריון בנגב וברחבי העולם מתברר שמדובר בצמח על המכיל חלבון הדומה בהרכבו לחלבון ביצה וזמין לגוף האדם, המנקאי עשיר בברזל הנספג היטב, ובאופן מפתיע אף מכיל B12, ויטמין הנמצא רק במוצרים מן החי , בצורתו האמיתית הנספגת בגוף. לאחרונה אף התברר כי למנקאי השפעה ממתנת על עלייה וירידה ברמות הסוכר לאחר הארוחה ובהגברת תחושת השובע. ההסבר לכך טמון בהשפעה המיטיבה שלו על השבחת חיידקי המעי.

פרופ' איריס שי, צילום: דני מכליס, אוניברסיטת בן גוריון בנגב

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('0b0b910a-40f6-4c17-b51d-874cd9c9e922','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,33971,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה