אפקט הקורונה: כיצד משפיעות המסיכות על ילדינו?

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('ab47e545-cd24-4645-ac03-43f71370cb19','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,true,33969,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('ab47e545-cd24-4645-ac03-43f71370cb19','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,true,33969,'Image','');},7]]);})

חובת עטית מסיכה הפכה לחלק בלתי נפרד מחיינו. אולם לילדים המתקשים לזהות פנים המכוסות חלקית במסכות, הדבר עלול להשפיע על אינטראקציות חברתיות עם עמיתים ומחנכים ועל היכולת ליצור קשרים בעלי חשיבות. את ההשפעה של המסיכה על זיהוי פנים בקרב ילדים חקרו במסגרת שיתוף פעולה מחקרי של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ואוניברסיטת יורק מקנדה

פרצופים הם בין הגירויים החזותיים החשובים ביותר. אנו קובעים תכונות שונות לגבי אדם, כולל מינו, גילו, מצב רוחו וכוונותיו באמצעות הסתכלות ובחינת פרצופים. אנו משתמשים במידע זה לצורך הבנה וניתוח של אינטראקציות חברתיות.

מחקרים קודמים הצביעו על כך שעטית מסכה פוגעת בזיהוי פנים בקרב מבוגרים. הפעם, חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב ואוניברסיטת יורק בקנדה בדקו 72 ילדים, בגילאי 6-14, ובחנו את יכולות הזיהוי שלהם ובאם הן דומות ליכולות הזיהוי של מבוגרים.

צילום אילוסטרציה Shutterstock

המחקר מראה שיכולות תפיסת הפנים של ילדים לא רק נפגעות עמוקות כאשר הם מתבוננים בפנים עם מסיכה, אלא שפגיעה זו אף ניכרת מזו שחווים מבוגרים. שיעור הפגיעה בזיהוי פנים עם מסכה בקרב ילדים עומד על 20% לעומת כ-15% למבוגרים. "מחקר זה מצטרף למחקרים עדכניים רבים בתחום, כמעט כולם מצביעים על קושי בזיהוי ובעיבוד פרצופים העוטים מסכות. המחקר הנוכחי מדגיש קושי זה אצל ילדים" אומר פרופ' צבי גנאל מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב וממובילי המחקר.

החוקרים השתמשו במבחן קיימברידג' לזיכרון פנים בגרסה מותאמת לילדים  – מדד מקובל ומתוקנן ליכולות תפיסת פנים בבני אדם – במטרה לבחון את יכולתם של ילדים בגיל בית הספר לזהות פרצופים עם ובלי מסכות. המחקר מצא כי ילדים מעבדים פרצופים עם מסכה בצורה שונה לעומת פרצופים ללא מסיכה. היכולת שלהם לעבד פרצופים באופן הוליסטי שובשה והפכה לאנליטית יותר. בדרך כלל, בני אדם מעבדים את הפנים בכללותם ולא באמצעות מאפיינים ספציפיים של הפנים.

ילדים בגיל בית הספר שהוצגו עם וללא מסכה. קרדיט: אוניברסיטת יורק

שותפו למחקר, פרופ' ארז פרויד מאוניברסיטת יורק מוסיף: "אם העיבוד ההוליסטי נפגע ויכולת עיבוד הפנים נפגעת, קיימת אפשרות שזה עלול לפגוע ביכולתם של ילדים להבין אינטראקציות חברתיות עם בני גילם ומורים, וזה עלול להוביל לפגיעה ביכולת ליצור  מערכות יחסים חשובות".

בעתיד יש לחקור את ההשלכות החברתיות והפסיכולוגיות של חבישת מסכות על הביצועים הלימודיים של הילדים. פרופ' גליה אבידן שותפה למחקר מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בן-גוריון מסכמת ואומרת: "עלינו להבין את  חשיבותם של פרצופים לאינטראקציות חברתיות, בעיקר נוכח חזרת הילדים לבית הספר עם מסכות".

קבוצת המחקר כללה את:  פרופסור צבי גנאל ופרופסור גליה אבידן מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב יחד עם פרופ' ארז פרויד, אנדרייה שטידוהר, בשיתוף עם פרופ' שיינה רוזנבאום – כולם מהמחלקה לפסיכולוגיה של אוניברסיטת יורק והמרכז לחקר הראייה.

המחקר מומן על ידי המועצה לחקר מדעי הטבע וההנדסה של קנדה ו-VISTA.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('17e8754e-42c2-4d76-a02c-eb4714bb8413','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33971,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה