ריאליטי טור: לוקחות את הריאליטי למציאות

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('e3336dfe-9424-4a3f-8a50-9e8dd8dcbf23','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,true,33873,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('e3336dfe-9424-4a3f-8a50-9e8dd8dcbf23','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,true,33873,'Image','');},7]]);})

במסגרת פרויקט מיוחד בחנו סטודנטיות לחינוך במכללת קיי את ההשפעות החיוביות לצד אלו השליליות של תוכניות הריאליטי על חיינו וכדי להבין את הנושא לעומקו שוחחו על כך עם יוצאי תוכנית הריאליטי "האח הגדול" טל גלבוע וניר אבישי כהן וזה מה שהן גילו

הכותבות הן: מורן ביטון, עמית חכמון, חן בן חמו וסתיו בצון

תוכניות הריאליטי משודרות בערוצי הטלוויזיה הישראלית מזה כשני עשורים, אך למעשה רק בשנת 2003 החלו לתפוס אחיזה בקרב הציבור הישראלי כששודרה העונה הראשונה של "כוכב נולד". עם התפתחות הז'אנר, בעולם בכלל ובישראל בפרט, פותחו בארץ לא מעט פורמטים מקוריים, שחלקם צלחו, אך רובם פחות צלחו, לכן רוב תוכניות הריאליטי המשודרות בישראל מקורן בפורמטים בזיכיון שידור מחו"ל כמו "האח הגדול" "הישרדות" "היפה והחנון" ועוד.

עם השנים הקהל הישראלי התמכר ואחוזי הצפייה עלו, בעקבות כך לא מעט נכתב ונאמר על ההשפעות השליליות של תוכניות הריאליטי על הציבור בכלל ועל בני הנוער בפרט. אחד הגורמים העיקריים עליהם דיברו, הייתה ההתמכרות ההולכת וגדלה של הציבור הישראלי. על אף זאת ואולי בגלל, החלטנו לבחון את ההשפעות החיוביות שיש לתוכניות מז'אנר זה להציע דרך בה נוכל לנצל את תוכניות הריאליטי כדרך לצמיחה והתפתחות חברתית.

זה בטח השלב בו אתם מרימים גבה ומתחילים לתהות על אילו השפעות חיוביות אנחנו מדברות? שהרי דיי ברור שהמלהקים והמפיקים מגייסים לתוכניות מסוגת הריאליטי אנשים מקצוות האוכלוסייה, בעיקר כדי לספק עניין ומציצנות לשמה, ריבים ותככים למען המטרה הגדולה ביותר: העלאת הרייטינג, שמיתרגם מיידית למחירי הפרסומות, שהרי כל נקודת רייטינג שווה המון כסף לרשת המשדרת. ולכן זה בדיוק מה שהחלטנו לבדוק. 

צילום: shutterstock אילוסטרציה

כדי לבחון את הנושא לעומק שוחחנו עם יוצאי תכנית "האח הגדול" טל גלבוע וניר אבישי כהן על מנת לנסות ולהבין מדוע בחרו להשתמש בתוכניות הריאליטי כדרך להפצת מסרים ומה הייתה ההשפעה של בחירה זו.

טל גלבוע, טבעונית אקטיביסטית, מקימת הארגון "קירות שקופים" וזוכת "האח הגדול" בעונה השישית סיפרה על הסיבות שהביאו אותה להשתתף בתוכנית. בין היתר אמרה, שבזמנו בטרם לוהקה לתוכנית היא לא הכירה כלל תוכניות ריאליטי "מכשיר טלוויזיה אצלי בבית היה מוקצה", הודתה. בראיון סיפרה: "נחשפתי לקונספט ולרעיון רק כשהייתי בחופשת לידה והמחשבה לקחת חלק בתוכנית הייתה ממני והאלה". כמו כן, בשיחה שניהלה אז עם רונן בר, ראש יחידת התחקירים ב"אנונימוס" בזמנו, היא הבינה כי לא משנה כמה תפעל ומה תעשה כדי להעביר את מסר הטבעונות היא לא תצליח להגיע לכמות אנשים כמו שתצליח אם תשתתף בעצמה בתוכנית כמו "האח הגדול". גלבוע ניסתה להתקבל לעונה החמישית של האח הגדול אך לא עברה את האודישנים.

התמזל מזלה בעונה השישית, ומפיקי התוכנית פנו אליה בבקשה ללהק אותה. לדבריה של גלבוע, מפיקי התוכנית חיפשו טבעוני בהפגנות ובאסיפות, כזה שיש לו סכין בין השיניים, ומוכן להקריב לא מעט כדי להעביר את המסרים שיש לו בנושא, מתמודד אקטיביסט ונחוש שיספק מידע בנושא וגם קצת אקשן.

כמוה גם ניר אבישי כהן, יוצא העונה האחרונה של "האח הגדול" סיפר כי מפיקי התוכנית ליהקו אותו, אבל בניגוד לגלבוע הוא סירב כמה פעמים להצעה עד שלבסוף התשכנע. המשותף לגלבוע וכהן הוא הרצון להעביר את המסר שלהם, בכל דרך אפשרית, בין אם זה טבעונות ובין אם זה הסברה בנוגע לארגון שוברים שתיקה, כמו גם מסר של פלורליזם וסבלנות. אצל שניהם, האמונה הבלתי נדלית בחשיבות המסר שהם רוצים להעביר הכריעה את ההחלטה והביאה אותם להשתתף בתוכנית.

גלבוע וכהן, כך הם מספרים חוו מצבים וחוויות לא פשוטות במהלך שהותם בבית "האח הגדול", חוויות אלו גרמו להם לתהות האם הם הצליחו להעביר את המסר שלהם או שמא הם מפספסים את תשומת לב קהל הצופים ובדרך זאת מעוררים אנטגוניזם. פעם אחר פעם גלבוע וכהן מצאו עצמם בעין הסערה, בעת ניסיונותיהם בהעברת המסר שלהם. 

האמונה בחשיבות המסר הכריעה את ההחלטה והביאה אותם להשתתף בתוכנית צילום מתוך עמוד הפייסבוק  

גלבוע מספרת על תחילת העונה: "ממש פחדתי שאני עושה נזק, הרגשתי כאילו כל התנועה הטבעונית על הכתפיים שלי ואני מייצגת את כל הטבעונים. אני זוכרת שדיברתי עם אחי על שפת הבריכה ואמרתי לו "אני לא מייצגת את הטבעונים, אני מייצגת אך ורק את העלי החיים" וזה הוריד את העול הזה ממני. אני עומדת על האמירה הזו עד היום." עוד סיפרה גלבוע שרק כשמתמודדים נוספים הפסיקו לאכול בשר היא הבינה שדרכה היא הנכונה והשהות בבית האח החלה להיות קלה יותר עבורה. כך האמונה במסר פעם נוספת הכריעה את הכף והביאה את גלבוע לניצחון ולזכייה במיליון שקלים.

כהן בשיחתנו נזכר בחששות שעלו בו בתחילת העונה: "יש משהו מאוד מוזר בפורמט הספציפי הזה, שאתה לא יודע מה עובר ומה לא עובר, מה משודר ולא משודר, מה מקבל מקום בפריים טיים, מה יורד בעריכה. בעצם עד שאתה לא יוצא החוצה אתה לא יכול לדעת אם המסרים שרצית להעביר, עברו". בנוסף סיפר כהן על השהות בבית שהייתה לעיתים קשה מאוד עבורו, קראו לו שטן, אמרו שדעותיו הן סרטן, סירבו ללחוץ את ידו והתעלמו מהאדם שהוא. אצל ניר, היו כמה אינדיקציות שעזרו לו להבין לדבריו שהוא אכן מצליח להעביר את המסר בצורה מיטיבה, בין היתר המסוק שהעלו עבורו ועליו הכיתוב "מימין ומשמאל, אוהבים אותך ניר", החיבור שלו עם ליאור שנטיותיו הפוליטיות שונות משלו, התהליך שעברו שאר דיירי הבית במהלכו הפכו סבלניים יותר והניצחון בכל הדחה מחדש.

מנקודת המבט של הקהל, שני המתמודדים בתחילה עוררו תגובות זועמות, אנשים כעסו שהכניסו "שמאלני, עוכר ישראל" ו"טבעונית מתלהמת", אך גם הקהל, עבר אט- אט תהליך יחד עם משתתפי התוכנית.

ניר, שרצה להעביר את מסר הסבלנות והקבלה את השונה והאחר מספר שלא יכל לעשות זאת לולא המתמודדים העמידו אותו בכל שבוע להדחה על סמך דעותיו הפוליטיות: "אני חושב שחלק מהצופים בבית מאוד התחבר לדבר הזה. לא יכולתי להעביר את המסר שלי בצורה כ"כ טובה אם הם לא היו עושים את המהלך הכל כך לא דמוקרטי, הכל כך לא מכיל ולא סובלני. כלומר היה צריך שהרבה אנשים יגידו במילים הכי פשוטות שיש -אנחנו אוהבים את ניר, אנחנו מעמידים אותו להדחה בגלל הדעות הפוליטיות שלו".

על אף התמונה היפה שציירנו עד כה, תמונה בה אנשים משנים דרכם ומפתחים סבלנות, ההשפעה עדיין לא מספיק נרחבת בכדי לשנות את פני החברה. שלא תטעו, חצי מיליון אנשים שינו את הרגלי האכילה שלהם בעקבות פועלה של טל גלבוע רק בזמן שידורי התוכנית, הרבה אנשים חשים כיום בטוחים יותר להביע את דעתם ואת נטיותיהם הפוליטיות בציבור בעקבות פועלו של ניר, ההסתכלות במקרים רבים היא על האדם ולא על דעותיו אך בכל זאת, זה לא מספיק, והרי ההוכחה. 

רצה להעביר את מסר הסבלנות והקבלה את השונה צילום מתוך עמוד הפייסבוק

במסגרת שאלון שפרסמנו בנושא תוכניות ריאליטי, ההשפעה שלהן והמסרים המועברים בתוכנית ניסינו להבין את מידת המעורבות של הציבור בהפצת המסרים שמקבלים במה בתוכניות הללו. שישים ושבעה אחוזים ענו כי ישתפו את דעתם ויתמכו בפועלו של מתמודד שיעביר מסרים חשובים לציבור, רק בודדים כתבו כי אכן עשו זאת בעבר ואף לא אחד מהם רצה להשאיר פרטים ולהתראיין על כך. 

כשגלבוע וכהן נשאלו מדוע לדעתם הנתונים הם כאלה, הם טענו כי הנתונים לא משקפים בצורה מדויקת את האמת, שישנם אנשים רבים שהושפעו מפועלם של המתמודדים. כהן הוסיף בדבריו: "אני חושב שאנחנו חיים היום בחברה שהיא מאוד לא סובלנית ואלימה, קבלת הלא רק השונה והאחר אלא הדעות השונות והאחרות נתקלות בהמון אלימות. אני מקבל כל יום בין עשרות למאות הודעות נאצה ואיומים כולל מפגש פנים אל פנים השבוע מאוד לא ידידותי, ואני במידה מסוימת מבין את הפחד והחשש של האנשים להגיד כן אני יש לי דעה אחרת. אנשים פוחדים על מקום העבודה שלהם אנשים פוחדים על מה יגידו חברים שלהם וממש גם פוחדים על החיים שלהם".   

בנוגע לבחירה בתוכנית ריאליטי כדרך להפצת מסרים הגענו להסכמה גם עם גלבוע וגם עם כהן כי זו דרך מצוינת ובפרט השתתפות ב"אח הגדול". לדבריה של גלבוע: "הכניסה לתוכנית לשם הפצת מסר הטבעונית הייתה מתוכננת אחרת לא הייתי נכנסת. גם כשיצאתי מהבית כזוכה לא עניין אותי ההשקות או להיות סלב, נכנסתי חד משמעית לשם הפצת המסר ולא משום סיבה אחרת". כהן כבאורח פלא מסכים עמה מבלי לדעת ואף מציין גם את ההישג שלה בתשובתו "האם האח הגדול אפשר להעביר מסרים? חד משמעית כן. טל גלבוע העבירה מסרים של טבעונות".

לקראת סיום הריאיון מבקש כהן להפנות זרקור על מפיקי תכנית האח הגדול ופועלם: "יש פה למטבע הזה שני צדדים יש את האנשים שמשתתפים בריאליטי , ויש גם את הצד השני של מי שמאפשר את הדבר הזה. זה שהמפיקים של האח הגדול גם מלהקים את האנשים ובוחרים את מי לקחת, הם אלה שמשדרים ובוחרים מה לשדר. אני חושב שהרבה מאוד מהמסרים הטובים עברו בזכות האנשים הטובים הללו, יש שם מחשבה מאחורי הדבר הזה".

אם כך ניתן לומר כי תוכניות הריאליטי מהוות נתח נכבד מזמן השידור בטלוויזיה הישראלית כבר כעשרים שנים והן לא הולכות לשום מקום בקרוב. כולנו רואים אותן, כולנו מחכים להן וכולנו עוקבים אחריהן. אז אולי, כדאי שנתחיל להשתמש בתוכניות הללו לצורך התפתחות ושיפור. הגיע הזמן שניקח את המסרים המועברים בתוכניות הריאליטי איתם אנחנו מסכימים צעד אחד קדימה ונדון בהם גם בחיים האמיתיים. הגיע הזמן שנתייחס גם לדברים הטובים שמקבלים זמן מסך ושנלמד מהדברים הפחות טובים, שנלמד איך להתייחס בכבוד האחד לשני ואיך לקיים שיח מכבד גם אם הדעות הן שונות. בואו כולנו ביחד ניקח את הריאליטי למציאות.     

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('cb20e9bb-ac46-4e34-be41-9cbceb518a92','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33875,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה