תרומות כליה מתורמים חיים הושתלו במטופלים

$(function(){setImageBanner('074415ac-cfbf-4e74-b595-d0d0046a3d00','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,36411,'Image','');})

מערכת ההשתלות בבית החולים "סורוקה" נחשבת לבין הטובות והמתקדמות במערכת הבריאות בישראל. לאחרונה נרשמו מספר הישגים יוצא דופן בכל הקשור לתחום השתלות הכליה. זאת בעזרת שימוש בתרומות מן אנשים חיים, אשר נרתמו להציל חיי אחרים ללא בקשת כל תמורה בחזרה.

צילום: דינה פרנקל - סורוקה

האם יש דבר כזה אלטוריאזם טהור?, על פי הסיפור הבא יש גם יש, ולא מעט אפילו, גם במחיר של סיכון החיים עצמם. 

מאיה ניסן, תושבת חצרים, בת 38, נשואה ואם לשלושה, הייתה אמורה לתרום את הכליה שלה לג'לברטו שרדני, בן ה- 49, חבר הקיבוץ שלה שסבל מאי ספיקת כליות מזה שלוש שנים ונאלץ לעבור טיפולי דיאליזה קבועים, שרק תרומת כליה יכולה הייתה לשפר את מצבו. הכליה של מאיה לא התאימה לג'לברטו. צוות מערך השתלות הכליה בסורוקה הציג בפניהם את ההצלבה כאופציה שתאפשר לג'לברטו לעבור את ההשתלה.

מהי הצלבה?

בישראל ניתן לקבל תרומת כליה מן אדם חי או מת, מקרוב משפחה או מתורם אלטרואיסטי. השתלה מוצלבת מן אדם חי, מתבצעת ברגע שאדם מעוניין לתרום כליה, אך בינו ובין הנתרם אין התאמה, אבל כלייתו נמצאת מתאימה לחולה אחר שגם לו נמצא תורם שכלייתו לא מתאימה בעבורו. במקרה כזה מצליבים בין הכליות לבין הנתרמים וכך כל מטופל מקבל את הכליה המתאימה לו. יש לציין כי במערך השתלות הכליה בסורוקה בהובלתו של ד"ר הדר מרחב בוצעו לאחרונה השתלות כליה מן החי ומן המת. 

ד"ר עבד אבו גנים, מומחה בכירורגיה כללית ובהשתלת איברים במחלקה לכירורגיה א' בסורוקה מספר על הקשיים שבהשתלות כלייה:" השתלת כליה היא פרוצדורה הדורשת מיומנות רבה והתאמה מרבית בין הכליה הנתרמת לחולה הדיאליזה המקבל את הכליה, וזו נקבעת לאחר ביצוע בדיקות מרובות. הכליה מושתלת באזור האגן, והכליות המקוריות שחדלו לתפקד נשארות במקומן. השתלת כליה מן החי מאפשרת לחולים הזקוקים להשתלה לקבל כליה תוך זמן קצר, כשבמקביל איכות החיים של התורמים אינה נפגעת והם יכולים לתפקד היטב עם כליה אחת בלבד. זאת כמובן רק לאחר שהתורם עובר סדרת בדיקות מקדימות ונמצא מתאים".

על התרומה ועל הצלת חיי אדם מאיה מספרת בהתרגשות: "היה ברור לי זמן רב שאני רוצה לעשות משהו משמעותי. להעניק משהו ממני שישפיע על חיי אדם. אני אם לשלושה ולמרות ואולי דווקא בגלל זה רציתי לתרום מעצמי, תרומה משנת חיים. לצערי הבדיקות העלו שהכליה שלי לא מתאימה לג'לברטו. ליאת נשר, מתאמת ההשתלות בסורוקה הסבירה לי שניתן לבצע הצלבה. היה לי ברור לאורך כל התהליך שאני בידיים טובות ושאני עושה את זה".

ג'ילברטו שרדני, נתרם הכליה: "ראיתי בחיי אנשים נחושים, אבל מאיה היא חדורת מטרה אמיתית. אנחנו חברי אותו קיבוץ, כולם מכירים את כולם ושמחים תמיד לעזור. מאיה לקחה את זה צעד רציני קדימה והחליטה לעזור לי בנחישות ובאומץ שראויים להערכה. זה לא ברור מאליו שאם לילדים תעזור להציל חיים של אדם אחר. אני בעצמי הורה וגודל האחריות ברור לי אבל משהו בה היה בטוח, אחר. אומץ ואצילות נפש שלא פוגשים כל יום. לאורך כל התהליך, גם כשהתברר לנו שתבוצע הצלבה ואקבל כליה מאדם אחר היה ברור לשנינו היטב מה האלטרנטיבות, מה יקרה בכל שלב בתהליך והצוות היה שם לצדנו בכל שאלה או תהייה".

בתמונה : מאיה ניסן תורמת הכליה וג'לברטו שרדני במפגש ההוקרה עם צוות מערך השתלות הכליה והמחלקה לכירורגיה א' בסורוקה

צילום: דינה פרנקל - סורוקה
במקרה דומה לשל מאיה וג'ילברטו נמצאים שרה ספיר ואורן מזרחי. שרה בת ה 49, מנהלת שיווק תושבת באר שבע, החליטה לתרום את כלייתה בסורוקה באמצעות עמותת "מתנת חיים". על כך מספרת שרה: "מרגע קבלת ההחלטה היה לי ברור שאני עוברת את התהליך בסורוקה קרוב לבית, במערך בו ניתנת מעטפת מקצועית ואישית שבו ארגיש בטוח". כלייתה של שרה נתרמה לאורן מזרחי, תושב הדרום שגם הוא סבל מאי ספיקה כלייתית קשה ונאלץ לעבור 3 פעמים בשבוע טיפולי דיאליזה . על הסיבות שדחפו אותה לתרום את כליתה לאדם אחר משייכת שרה לסיבה אחת מאד קרובה לליבה: "לצערי, אחי חולה במחלה חשוכת מרפא והחלטתי שאם אני לא יכולה לעזור לו אני אעזור לאח של מישהו אחר.

בתמונה: שרה ספיר תורמת הכליה מקבלת תעודת הוקרה מצוות מערך השתלות הכליה והמחלקה לכירורגיה א' בסורוקה.

צילום: דינה פרנקל - סורוקה

כחלק מתהליך ההכנה עוברים התורמים והנתרמים בדיקות רפואיות, פגישה עם פסיכולוגית, עובדת סוציאלית וועדה שקובעת אם ניתן לבצע את ההשתלה באמצעות התרומה.

ד"ר הדר מרחב, מרכז תחום השתלות הכליה בסורוקה: "החזון שלי הוא להעניק לתושבי הנגב והסביבה שירות איכותי מהטובים בארץ, ולאפשר למטופלים לקבל את השירות קרוב לביתם. בכוונתנו להגדיל באופן משמעותי את מספר ההשתלות המבוצעות בסורוקה, ובד בבד להמשיך ולקדם את צוות המערך ואת השירותים הניתנים למושתלים ולתורמי הכליה בסורוקה".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('ddefe1ee-25ed-40dd-86dd-a93923e50f23','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,36412,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה