מתרגלים ריפוי בעיסוק במרכז הבית - כך תעשו זאת נכון

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('95e5225d-2be2-49d1-b0a1-7256e097bd0b','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,true,36411,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('95e5225d-2be2-49d1-b0a1-7256e097bd0b','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,true,36411,'Image','');},7]]);})

כיצד לעבוד נכון ולשמור על המפרקים במרכז הבילוי העיקרי בימי הקורונה - המטבח כמובן. אסנת קראוס, מנהלת היחידה לריפוי בעיסוק כללית מחוז דרום מסבירה

המטבח הפך בחודשים האחרונים למרכז הבילוי העיקרי בבית, הן לתעסוקה והן כדי להשביע את הרעב המתגבר בשהות הארוכה. גם בפעולות בהן אנו מורגלים שנים, יש חשיבות גדולה מאוד לפעולה נכונה ושמירה על החלק הפעיל ביותר - המפרקים שלנו. כדי להמשיך וליהנות בשעות הרבות אותן אנו מבלים בבית ובתוכם במטבח, בהכנות ובבישולים חשוב כמור לשמור על המפרקים שלנו.

לכבוד יום הריפוי בעיסוק שחל היום, 27/10 ליקטה גב' אסנת קראוס, מנהלת היחידה לריפוי בעיסוק של כללית בדרום עצות וכללית מועילים כיצד לעבוד נכון במטבח:

להכיר את הכאב:
לפעמים בזמן ביצוע פעילות יש נטייה להתעלם מכאב. יש לשים לב כשהכאב מופיע ולבדוק את הפעילויות שנעשו 12-24 שעות לפני התחלת הכאב. כל כאב שנשאר יותר משעתיים אחרי פעילות הוא תמרור אזהרה: ייתכן שפעילות זו צריכה לעבור התאמה או להיפסק.

להשתמש במפרקים ושרירים גדולים וחזקים:
יש להגן על המפרקים העדינים של הידיים על ידי שימוש בשרירים ומפרקים גדולים וקרובים לגוף. דוגמאות: הוצאת דברים מהמקרר תוך שימוש בכפות שתי הידיים ולא האצבעות, העברת סירים כנ"ל- קירוב הדברים לגוף בזמן ההוצאה. שקיות מכולת עדיף להרים מלמטה כשהאגן והזרועות תומכות במשקל השקית ולא הידיות מפעילות לחץ על פרקי האצבעות. 

צילום: shutterstock אילוסטרציה
להימנע מאחיזה הדוקה וממושכת:
לעבות או לקנות סכיני חיתוך עם ידיות מעובות. להשתמש בכרית ניקוי (סקוטש') גדולה בעת שטיפת כלים כך שתמלא את כל כף היד והאצבעות ולא תוחזק רק באמצעות קצות האצבעות. להשתמש באביזרי עזר לסיוע בפתיחת צנצנות, סיבוב ידיות, סיבוב מפתחות וכדומה. לשנות אחיזות לעיתים קרובות בכדי להימנע ממנח סטטי (ללא תזוזה).

להימנע ממנחים דפורמטיבים:
מומלץ להפעיל כוח עם האצבעות רק בכיוון התנועה הטבעי. כיפוף או יישור ולהימנע מפעילויות שמושכות את האצבעות לכיוון אחר כמו סחיטת סמרטוט, פתיחת צנצנות או הרמה של קומקום כבד כך שכוח הכובד מושך את האצבעות. להימנע מאחיזה עדינה בה האגודל והאצבע אוחזות בחפץ כשהן מתוחות, אחיזה זו יכולה להוביל לנוקשות של שרירי היד הקטנים. להפחתת עומס ממפרק בסיס האגודל יש להימנע מאחיזת צביטה מאומצת ובביצוע אחיזה זו, להשתדל שהאחיזה תתבצע תוך מגע בין החפץ אותו אוחזים לאגודל לכל ארכו עד כף היד ולא רק בקצה האצבע. 

להימנע משהיה במנחים לפרקי זמן ארוכים: זה יכול להגביר כאבי מפרקים, מתח וחוסר יציבות. יש לעצור, לעשות הפסקה ולהסתובב בחדר לעיתים קרובות עד כמה שניתן, רצוי כל 20 דקות.

צילום: shutterstock אילוסטרציה
לאזן בין מנוחה לפעילות:
- יש לתכנן מראש כך שהפסקות המנוחה יהיו מובנות תוך כדי הפעילות.
- לא להתחיל פעילויות שלא ניתן לעצור באמצע בעת הצורך.
- יש להשתמש בטכניקות של שימור אנרגיה ואביזרי עזר
-  ישיבה מתי שניתן. 
- תכנון מראש (איסוף כל המצרכים יחדיו לפני התחלת פעילות),
- ארגון סביבת העבודה והאחסון לנגישות מרבית כשהדברים בשימוש יומיומי נגישים יותר),
- מנוחה במהלך פעילות. 
- שימוש ב"חוסכי זמן" כגון אוכל מוכן, חתוך/ קלוף מראש,
· מומלץ להשתמש בטכניקות לניהול לחצים וטכניקות הרפיה.
· לחץ, מנוחה ושינה יכולים להשפיע משמעותית על הסימפטומים.

נקודות נוספות שכוללות בתוכן את העקרונות:
המודעות לעבודה נכונה במטבח מתחילה כבר מול מדפי הירקות בחנות. כשאתם בוחרים את הירקות, מעבר לטריות ולצורתם הנאה, חשוב גם לשים לב האם הם ניתנים לקילוף ולחיתוך בקלות למשל כשתקנו תפוח אדמה, עדיף שתבחרו את הגדולים והשטוחים על פני העיגולים והקטנים (קלים יותר להחזקה, לקילוף וחיתוך). מאותה סיבה, את הבטטות תעדיפו ארוכות וצרות על פני שמנות וקטנות. שימו לב שהקישואים לא יהו קטנים וצרים מדי(אחיזה לא נוחה בעת הקילוף) וגם לא ענקיים (קושי בחיתוך).

צילום: shutterstock אילוסטרציה
איך לבחור קולפן:
סכין הקולפן צריכה להיות חדה כדי שהקליפה תוסר בקלות.
סכין הקולפן צריכה לגם לזוז בעת הקילוף ולא להישאר קבועה, כך נחסוך תנועה למפרקים המשתתפים בפעולה. הקולפנים נבדלים זה מזה גם בסוג האחיזה, לכל אדם מתאים קולפן אחר , למשל למי שסובל מכאבים במפרק האגודל, מומלץ להשתמש בארבע האצבעות הנותרות ובשטח כף יד באמצעות קןלפן עם ידית עגולה, לעומת זאת, למי שסובל מקושי בכיפוף האצבעות. 

בכל מקרה, מומלץ שפעולת הקילוף תיעשה על ידי קולפן ולא על ידי סכין, קילוף בסכין גורם לשחיקת מפרק האגודל, הקולפן בטיחותי יותר ובדרך כלל גם יותר חסכוני.

חיתוך עם סכין רגילה ללא עיבוי, יש להעדיף תנועת ניסור, אם חייבים להפעיל כוח כלפי מטה (כמו גליוטינה) יש להשתמש בשתי הידיים ולבצע בעמידה כך שמשקל הגוף מפעיל את הכוח ולא האצבעות. מומלץ להימנע מאחיזה ממושכת של הסכין ומדי מספר חיתוכים לעצור לשחרר אחיזה ולשחרר מפרקי אצבעות.

פתיחת מכסים בסיבוב:
אם ניתן בעמידה ללחוץ את המכסה כלפי השולחן עם כף היד ולא להשתמש באצבעות. לחילופין אם משתמשים באצבעות להעדיף אחיזה עם בסיס האצבעות (שקרוב לכף היד) ולא עם קצות האצבעות, לתמיכה מרבית במפרקים. אם מתאים, עדיף לאחוז עם כף היד ולאורך אצבע 3 כך שאין עיוות בעת הפעלת הכוח.

תהנו ותשמור על המפרקים. 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('c4801c54-3010-4e6f-be6d-62f05a147e4b','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,36412,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה