טיפים שחשוב לדעת: איך לנקות לפסח בלי להעמיס על הגוף

$(function(){setImageBanner('059d0114-b2cb-4f34-b1f2-7f21c15081c9','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,36411,'Image','');})

AdobeStock

ההכנות לפסח בעיצומן, בתוך זמן קצוב, עם נקודת סיום ברורה, עלינו להספיק מטלות רבות: ניקיון יסודי, סידור, קניות, בישולים ועוד. כל מילה שנכתבה כאן, חובקת בקרבה עולם שלם של עבודה פיזית ממושכת.

גלי נחמיה אופנהיימר, מנהלת מכון הפיזיותרפיה של כללית באופקים, ממליצה לפני הכל, לתכנן את העבודות כדי שהגוף לא יהיה תחת מעמסה כבדה מדי, יחד עם צוות המכון הכינו עצות מועילות נוספות לתקופת הניקיונות:

תכנון מוקדם:

  • לקבוע היקף עבודות מראש: לתכנן מה עושים בכל יום, רצוי להיעזר ברשימה. כדאי להשאיר זמן עודף לדברים לא מתוכננים שצצים תוך כדי. לזכור שעבודות בית מעולם לא מסתיימות מעצמן. אנחנו צריכים להגדיר את נקודת הסיום.
  • סדרי עדיפויות- לקבוע מה הכי חשוב ומה פחות. מה רק אתם/ן יכולים לעשות ובמה ניתן להיעזר באחרים.
  • להיזכר בשנים קודמות: מה הצליח, מה לא? לחשוב מה כדאי לשנות הפעם.
  • בישולים: לרשום מה יוגש בכל ארוחה וכך לבנות רשימת קניות ותכנון סדר העבודה במטבח.

הפסקות בעבודה:

  • לקבוע תזכורת בטלפון שיצלצל כל שעה- לשבת 5 דקות, להרים רגליים ולשתות כוס מים.
  • כל שעתיים-שלוש 10 דקות הפסקה אקטיבית (מתיחות למשל).
  • ככל שניתן להחליף בין הידיים, רצוי מדי פעם להשתמש גם ביד שלא משתמשים בה בד"כ (לימניים-יד שמאל) .
  • אם מרימים ראש או ידיים לאורך זמן (נגיד צובעים את התקרה), לעצור כל כמה דקות ולהניע אותם לכיוונים מנוגדים. אם עומדים כפופים לאורך זמן להתיישר כל מספר דקות, עוד לפני שכואב.
  • אם פעולה מסוימת ידועה לכם כמעוררת כאב, השתדלו לחלק את העבודה למנות קטנות ולעצור עוד לפני הופעת הכאב.

בטיחות:

  • בניקיון מדפים נמוכים, לשבת על שרפרף.
  • לניקיון במדפים גבוהים, להשתמש בסולם תיקני שלידו נקודת אחיזה. לא לעלות על כיסא או על השיש במטבח.
  • בעבודות הבית, בעיקר אם שופכים מים, יש לנעול נעליים סגורות, יציבות, לא מחליקות. וותרו על קרוקס וכפכפי בית שונים שמחליקים.
  • צריך להזיז מקרר או ארון כבד? היעזרו במי שניתן. צריך להרים משקל כבד? היעזרו בעגלה, או חישבו לחלק את המשקל לשניים ויותר.
  • בשימוש בחומרי ניקוי יש לשמור על חלל מאוורר. חשוב לשמור חומרי ניקוי במקום נעול, הרחק מהישג ידם של ילדים.
  • מומלץ לקבל ולבקש עזרה, גם בתשלום, במשימות שכבר לא מתאימות למצבכם/ן הפיזי.

מה עוד יכול לעזור לנו? אפשר להסכים שיותר קל לנקות בית שכל השנה עבר תחזוקת ניקיון הגיונית. אותו דבר הגוף שלנו. ניקיון, סדר, קניות ובישולים אינטנסיביים הם מעמסה לגוף. אם נצליח לשמור לאורך כל השנה על אורח חיים בריא: שתיית מים, אוכל ביתי הכולל ירקות חיים, פעילות גופנית סדירה ושעות שינה מספקות, כך גדל הסיכוי שהגוף יעמוד בקלות רבה יותר בעומס המושת עליו לקראת חגים.

איזו פעילות גופנית נרצה- פעילות מגוונת: הליכה, פילאטיס או יוגה, אימון פונקציונלי העובד על כוח שרירים, משחקי כדור ועוד. במהלך אימון נרצה להרגיש עלייה בדופק ובקצב הנשימה, ובסיום האימון צריכה להיות לנו הרגשה טובה. כדי להתמיד חשוב שנבחר פעילות שאנו נהנים ממנה, בסביבה שנוחה לנו ותאפשר לנו להתמיד לאורך זמן.

פעילות גופנית נמדדת באופן שבועי. ההמלצה היא ל 150 דקות לפעילות מתונה או 75 דקות של פעילות נמרצת בשבוע. למרבה הצער, עבודות בית אינן פעילות גופנית גם אם הן מעייפות.

"לפני מספר שנים, כשרק סיימתי את לימודיי הפיזיותרפיה באונ' בן גוריון, במסגרת ביקורי בית באחד המושבים בדרום. הייתי מגיעה לבית של זוג קשישים." מספרת גלי לסיום "טיפלתי בבעל, אך לא יכולתי שלא לשים לב שגם אשתו מוגבלת מאוד, מתלוננת על קשיים ועייפות ומתקשה בפעילויות יומיומיות. יום אחד, מייד אחרי פורים, הגעתי אליהם ולרגע חשבתי שהתבלבלתי בבית. בחוץ התרוצצה אישה מבוגרת, מלאת חיים, נמרצת וקולנית. פיקדה על מספר נערים ונערות תוך כדי שהיא מחזיקה צינור מים. להפתעתי זיהיתי אותה כאשתו של המטופל. מה שלומך? שאלתי, לא קשה לך? פסח! היא ענתה, צריך לנקות. שיהיה לנו חג פסח שמח, כשר ושקט בחיק המשפחה"

את הטיפים כתבו גלי אופנהיימר יחד עם צוות מכון הפיזיותרפיה של כללית באופקים.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('f1e5f24d-11e2-41c4-bb14-f19bb4a5d4f9','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,36412,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה