"המחסור בכוח אדם צפוי להחריף, מחסור שיורגש בדרום ביתר שאת"

$(function(){setImageBanner('63f5eed2-95e4-48a2-9bd8-1cf82e9c50e6','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,36411,'Image','');})

בכנס שהתקיים אמש בכנסת הציג ד"ר שלומי קודש, מנהל המרכז הרפואי סורוקה, את הסוגיה הכואבת של מחסור בכח אדם רפואי בדרום והצעות לפתרון בטווח קצר ובטווח ארוך

מרכז המחקר והמידע של הכנסת קיים אמש את כנס "הפריפריה במרכז". ד"ר שלומי קודש, מנהל המרכז הרפואי סורוקה הציג במושב הראשון בנושא בריאות למרחקים ארוכים- על בריאות בפריפריה, את סוגיית המחסור בכוח אדם רפואי בדרום והצעות לפתרון מחסור זה.

 צילום באדיבות דוברות סורוקה

חזונו של דוד בן גוריון מתממש: הנגב פורח והאוכלוסייה ממשיכה לגדול בקצב מהיר. לצד זה, הגידול במספר נותני השירות הרפואי - רופאים, אחיות ועובדי מקצועות הבריאות לא מדביק את הקצב, ומספר הרופאים לאלף נפש בדרום הוא הנמוך במדינה. על רקע נתונים אלו, המצב שאליו תגיע הפריפריה בשנים הקרובות מדאיג ביותר. הפער שייווצר צפוי להשפיע בצורה משמעותית ונדרשת לכך היערכות כבר עכשיו.

כמו כן, מדינת ישראל היא המדינה היחידה בין מדינות ה-OECD  שבה ירד מספר הרופאים לאלף נפש, והמדינה השנייה בה שיעור הרופאים מעל גיל 55 הוא הגבוה ביותר, מחצית הרופאים . יש לכך משמעויות על היקף וזמינות השירותים בישראל בכלל ובדרום בפרט.

בהרצאתו בנושא תכנון כח אדם רפואי בדרום, הציג ד"ר קודש נתונים מהארץ ומהעולם וכן תוצאות סקר שבוצע בקרב סטודנטים לרפואה באוניברסיטת בן גוריון בנגב. ד"ר קודש הציג את תחזית כח האדם רפואי, את מאפייני המתמחים בישראל וכן את ההעדפות של סטודנטים לרפואה בהמשך דרכם המקצועית. מספר הסטודנטים לרפואה הלומדים בדרום הוא הנמוך במדינה, ולפי תוצאות הסקר, חלק משמעותי מהם אינם דרומיים ואינם מתכוונים להשתקע בדרום כרופאים.  להערכתנו מכלל הנתונים והממצאים, פחות מ-3% מהסטודנטים לרפואה בישראל הם תושבי הדרום במקור שלומדים באניברסיטת בן גוריון.

עוד הדגיש ד"ר קודש שהיעדר הכוונה מסודרת של מגמות כח האדם הרפואי בישראל יביא למחסור חסר תקדים בכח אדם רפואי בדרום, ומציע פתרונות לטווח הקצר ולטווח הארוך: בטווח הקצר יש להמשיך את מתן המענקים לרופאים שעוברים לפריפריה, מענקים שצפויים להיפסק ב-2020. בטווח הארוך יש לתעדף את תושבי הדרום בקבלה ללימודי הרפואה באוניברסיטת בן גוריון שבנגב, שכן מקומות הלימוד לרפואה הם משאב לאומי יקר ויש להתייחס אליהם ככאלה.

 בי"ח סורוקה. צילום: שרון טל

"תכנון כח האדם הרפואי הוא אחד האתגרים המשמעותיים הניצבים בפני מערכת הבריאות. המגמות בכח האדם כפי שמוצגות על ידי משרד הבריאות וה-OECD צריכות להטריד את כולנו". אמר ד"ר שלומי קודש והוסיף: "הפערים בכח האדם בדרום – רופאים, אחיות ומקצועות הבריאות, מחייבים התייחסות לאומית דחופה, כבר היום. תושבי הנגב יכולים וראויים ביותר להיות דור העתיד של מערכת הבריאות בנגב, אם רק יתאפשר להם להתקבל ללימודי מקצועות הבריאות השונים, בפרט בבית הספר לרפואה באוניברסיטת בן גוריון, קרוב למקום מגוריהם. נדרש תכנון לאומי שיאפשר להם לממש את הפוטנציאל הזה".

בסיכומו של דבר הבהיר כי המצב צפוי להחמיר והציע מספר דרכי פעולה: "המחסור בכח אדם רפואי צפוי להחמיר משמעותית ולהגיע לשפל חסר תקדים בשנים הקרובות, מחסור שיורגש בדרום ביתר שאת, ונדרשת הכוונה מסודרת של מגמות כח האדם הרפואי בישראל כדי להימנע ממשבר במערכת הבריאות. לנגב יש את היכולת לגדל את רופאי העתיד שלו, שמחויבים, יכולים ורוצים להחזיר לקהילה שלהם.  עכשיו זה הזמן לשינוי בעבור העתיד של כולנו!".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('731f099d-b2c7-408a-bd3c-ffbacee90760','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,36412,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה