אתם מעשנים וגם גרים בנגב? מסתבר שאתם בבעיה רצינית

$(function(){setImageBanner('358ddf2b-539b-4185-bb04-21fc30281c72','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,36411,'Image','');})

"למעשנים ולאנשים הסובלים ממחלות ריאה מומלץ להתרחק מסופות חול ותנאי אובך", כך טוענת ד״ר יעל רביב, מנהלת המכון לרפואת ריאות במרכז הרפואי ״סורוקה״, עם טיפים חשובים לרגל היום הבינלאומי ללא עישון

תמונה לא נבחרהלרגל יום העישון הבינ"ל: תושבי דרום הארץ מתמודדים עם זיהום אוויר, סופות חול ושיעור מעשנים גבוה במיוחד. התוצאה: מספר שיא של אנשים שסובלים ממחלות ריאה.

 בשנים האחרונות, חלה עלייה משמעותית בתדירות ובעוצמת סופות החול בדרום הארץ. חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון מצאו כבר לפני עשור, כי קיים קשר ישיר בין סופות החול והאבק לבין שיעור המאושפזים בעקבות מחלת ריאה חסימתית כרונית. בנוסף, הוכח גם קשר בין פליטת מזהמים ממקורות תעשייתיים לבין בריאות ילדים והשפעה של חשיפה כרונית ואקוטית לחלקיקים נישאים באוויר שמקורם בקרקע על מחלות ריאה ומחלות לב בנגב הצפוני. תוסיפו לזה את העובדה שבאר שבע ואשקלון עם אחוז מעשנים מהגבוהים ביותר ותקבלו תמונת מצב מדאיגה לתושבי הדרום.

לרגל היום הבינלאומי ללא עישון, שיצוין ב-31 במאי, פגשנו את ד"ר יעל רביב, מנהלת המכון לרפואת ריאות במרכז הרפואי ״סורוקה״ בבאר שבע, ושמענו ממנה על שתי מחלות הריאה הנפוצות - מחלת ריאה חסימתית כרונית (COPD) ומחלת האסתמה, כיצד ניתן להפחית את הסיכון  להחמרות ואיך לנהל את המחלות – בעיקר בתקופת עונות המעבר.

״אסתמה היא אחת המחלות הנפוצות בישראל. לפחות 8 אחוז בקרב האוכלוסייה הבוגרת סובלת מאסתמה, שנובעת מתהליכים דלקתיים שגורמים לשיעול, צפצופים, קוצר נשימה ותחושה של לחץ בחזה ״, מספרת ד״ר רביב. ״חילופי עונות הם מהטריגרים הבולטים, בעיקר באסתמה אלרגית. סופות חול ואובך מחמירים מצבים של פריחה וקדחת השחת. אנחנו רואים עלייה בפניות לרופאים בעונות מעבר ובמהלך סופות חול״.

״בדומה לאסתמה, גם COPD היא מחלה של דרכי אוויר, הכוללת מנגנון של התכווצות דרכי הנשימה, קושי לנשום וצפצופים, אולם בניגוד לאסתמה, שמבוססת על התקפים שבאים והולכים, COPD היא מחלה שמחמירה עם הזמן ומוגדרת בעולם כגורם השלישי למוות״, מספרת ד״ר רביב. ״בישראל יש כ-400 אלף חולי COPD ו-8,000 איש מתים כתוצאה מהמחלה מדי שנה. המחלה נובעת, מעישון, כולל עישון ופסיבי, ובין היתר, מגורמים כמו עבודה בסביבת חומרים תעשייתיים. לפי מחקרים שאנחנו מכירים, מתוך האנשים המעשנים, בין 30-40 אחוז יחלו ב-COPD בצורה משמעותית, ומתוכם 10-15 אחוז יוגדרו בינוני-קשה, כלומר, יזדקקו לסיוע במתן חמצן ועלולים להזדקק להשתלת ריאות. הממוצע הארצי של מעשנים הוא 25% מהאוכלוסייה הבוגרת ובאזור הדרום, כאמור, המספרים גדולים יותר. זה אומר שלפחות באזור הדרום בלבד 75-100 אלף איש בסכנה מדי שנה ללקות במחלת הריאה הקשה הזו״.

ד״ר רביב מדגישה,כי יש שורה של המלצות לאנשים הסובלים מרגישות בדרכי הנשימה, או ממחלות ריאה כמו אסתמה ו-COPD:

  • מודעות – להתעדכן בתנאי מזג האוויר שמתחלף או באובך באוויר ולצורך לבלות בימים כאלה כמה שפחות זמן מחוץ לבית/למשרד.
  • טיפול תרופתי קבוע - מומלץ לאנשים שסובלים מאסתמה וממחלות ריאה להשתמש באופן קבוע במשאפים משולבים, המכילים מרחיבי סימפונות בשילוב חומר אנטי דלקתי של סטרואידים. חשוב לא להסתפק במשאף שרק ירחיב את דרכי הנשימה ולא יטפל בדלקת עצמה. בתקופות רגישות, אפשר להעלות את המינון בשימוש במשאפים. כמובן, בצורה מושכלת. טיפול במשאף של פעם ביום יכול להשיג שליטה באסתמה ולשפר את ההיענות הטיפולית.
  • לחולי COPD מאושר וקיים משאף משולש, שמומלץ לחולים המתאימים, ומכיל גם מרחיבי סימפונות וגם סטרואידים ומומלץ להשתמש בו פעם אחת ביום. המשאף הוכיח הפחתה של החמרות, אישפוזים וסיכון לתמותה מהמחלה.
  • לנהל את המחלה – השאיפה היא שהמטופל ינהל את המחלה ולא להיפך. לשם כך, חשוב להכיר את האופן שבו הגוף שלנו מגיב, לדעת מתי מתקרב התקף ולהימנע מסכנות מיותרות. המוטו הוא מניעה במקום תגובה להתקף.
  • במקרים שמדובר באסתמה חמורה שלא ניתנת לטיפול מוצלח על ידי המשאפים בלבד, קיימים טיפולים ביולוגיים ממוקדים המאפשרים לסובלים מאסתמה חמורה להשתחרר מהתקפים קשים, לרדת באופן דרסטי ואף להגמל מתלות בסטרואידים סיסטמיים ולחיות באיכות חיים. הטיפולים הביולוגים ניתנים בזריקות באופן פשוט ועם מינימום תופעות לוואי והם כלולים בסל הבריאות.
  • מעקב שוטף: חשוב לבצע הערכת רופא, כולל תפקודי ריאות (ספירומטריה) לאבחון מחלות המקשות על הנשימה. כל החמרה במצב עלולה להוביל לאשפוזים והנשמה מלאכותית ופוגעת משמעותית באיכות החיים של המטופל.

״אם ניקח בחשבון את אלפי האנשים שמתים מדי שנה כתוצאה מעישון ומעישון פסיבי והעלייה בשיעור המעשנים בקרב בני נוער, המסקנה הבלתי נמנעת היא שגמילה מניקוטין והפסקת עישון הן בבחינת צעד קריטי לשיפור איכות החיים ומניעת מחלות ריאה. למעשנים ולאנשים הסובלים ממחלות ריאה מומלץ להתרחק מסופות חול ותנאי אובך וכמובן, להקפיד על טיפול תרופתי ומשאפים בהישג יד״, מסכמת ד״ר רביב. 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('ad1c416d-b37b-4252-9fcc-0ab9027a0759','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,36412,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה