"אז תשתה קפה טורקי ותתעורר": מציינים את יום הקפה הבינלאומי

$(function(){setImageBanner('465b2262-936e-46a6-a8f3-72aa283a0dfd','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,36411,'Image','');})

לכבוד יום הקפה הבינלאומי שצוין בסוף השבוע האחרון (1.10), דנה איבנקובסקי וכקמן תזונאית כללית מחוז דרום בכתבה מיוחדת לכל אוהבי הקפה

המון שירים נכתבו עליו, מפורסמים רבים מפרסמים אותו, ג'ורג' קלוני הוא הפנים של אחת המכונות המייצרות אותו, חלקנו מכורים אליו וחלקנו מנסים להתנזר ממנו, ילדים סולדים ממנו אך מחכים לרגע שיכולו לשתות אותו. הוא משקה מרכזי בכל בית ואחד המשקאות הכי נצרכים בעולם. כמובן שהמקשה המהולל הוא קפה.
 

עד כדי כך הקפה מעורר עניין שכתב העת היוקרתי The new England journal of medicine הקדיש לו מאמר שלם. אז לכו הכינו לכם כוס קפה או תה (תלוי לאיזה אסכולה אתם משתייכים) ובואו לקרוא האם אתם בצד הבריא (או לא) של המתרס.
 
איפה וכמה?
 
קפאין מצוי במספר משקאות ובראשם קפה. כוס סטנדרטית (240 מ"ל) של קפה מבושל מכילה כ 100 מ"ג קפאין ואילו כוס קפה נמס תכיל כ 60 מ"ג קפאין. שוט אספרסו (30 מ"ל) מכיל אף הוא 60 מ"ג קפאין. כוס תה שחור תכיל כ 50 מ"ג קפאין וכוס תה ירוק כ 30 מ"ג קפאין. תכולת הקפאין במשקאות אנרגיה נעה בין 80-200 מ"ג, תלוי בסוג וגודל המשקה. כמובן שאם אתם אוהבים את המשקה שלכם חזק במיוחד או שותים בכוס גדולה במיוחד גם תכולת הקפאין בו תגדל בהתאם.
 
עבור אנשים בריאים, צריכה מעל 400 מ"ג קפאין ליום או 200 מ"ג למנה נחשבת לגבוהה. נשים בהיריון או מניקות צריכות להגביל את צריכת הקפאין לכ 200 מ"ג ביום. צריכת קפאין גבוהה קשורה עם עלייה בעצבנות ובשל האפקט המשתן של קפאין יכולה אף לגרום להתייבשות. 
 
כמו לכל חומר כימי, גם לקפאין "יש תאריך תפוגה" (או זמן מחצית חיים בשפה מדעית). על אף ש"תאריך התפוגה" משתנה בין אדם לאדם, בממוצע פעילות הקפאין בגוף מוגבלת לכ 2.5-4.5 שעות מרגע הצריכה. לאחר פרק זמן זה הקפאין למעשה אינו נמצא בזרם הדם והשפעתו על הגוף יורדת. אצל תינוקות קטנים הקפאין פעיל כ  80 שעות ואצל נשים בהיריון כ 15 שעות, זו אחת הסיבות למשעה שאוכלוסיות אלה נחשבות כ"רגישות" לקפאין.
צילום אילוסטרציה Shutterstock
 
למה כן?
 
לא סתם אריק איינשטיין שר "תשתה קפה טורקי ותתעורר". בכמויות מתונות (40-300 מ"ג) קפאין אכן מפחית עייפות, מקטין זמן תגובה ואף יכול להגביר את העירנות בזמן משימות מתמשכות כמו נהיגה. יחד עם זאת, קפאין אינו תחליף לשינה טובה J. אם גם אתם נמנים עם אלה שמכינים לעצמם קפה שחור לפני אימון, דעו שיש לכך בסיס מדעי. מחקרים מראים שקפאין אכן מוריד מעט תאבון ומעלה קצב חילוף חומרים, ככל הנראה דרך השפעה על מערכת העצבים המרכזית. כמובן שצריכה גבוהה של קפה אינה מחליפה אורח חיים בריא, הקפדה על תזונה ופעילות גופנית כחלק משמירה על משקל תקין.
 
אחד האיברים שהכי אוהבים קפה הוא הכבד. האפקט המיטיב פה מיוחס  לא רק לקפאין אלא גם לחומרים אחרים המצויים בקפה, כמו נוגדי חמצון ופוליפנולים. בין היתר, חומרים אלה מסייעים בוויסות הסוכר הנכנס לכבד ומונעים יצירת אבנים בכיס המרה. למעשה, מחקרים רבים מראים כי צריכת קפה מקטינה את הסיכוי לפתח סרטן כבד , גם במצבים של מחלת כבד כמו כבד שומני לא אלכוהולי.  למעשה, קפה נמצא קשור עם ירידה בסיכוי לסרטנים נוספים כמו סרטן רירית הרחם, סרטן הערמונית, סרטן השד ומלנומה. 
 
קפאין (ולא חומרים אחרים בקפה), נמצא במחקרים גם קשור לירידה בסיכוי לפרקינסון, ככל הנראה בשל השפעתו על מערכת העצבים.
 
למה לא?
 
בכמויות גבוהות קפאין יכול לגרום להפרעות בשינה ואף לעצבנות וחרדה. אם אתם נמנים בין אלה שמושפעים מקפאין, כדאי להימנע מצריכתו בשעות אחה"צ והערב.
 
בנוסף, בקרב אנשים ששותים לראשונה קפה תתכן עלייה נקודתית בלחץ הדם, אך לרוב הרמות יתאזנו תוך שבוע. השפעה קבועה על לחץ דם קשורה רק עם צריכת קפאין מזוקק (בכדור למשל) ולא עם צריכת קפה. ייתכן וההבדל נובע מכך שקפה מכיל חומר הנקרא חומצה כלורוגנית שנוגד את השפעת הקפאין על לחץ הדם. לעומת זאת, מחקרים מצאו קשר בין שתיית 6 כוסות ומעלה של קפה לא מסונן (כמו אספרסו או פילטר) לבין עלייה קלה בכולסטרול הרע (LDL).
 
ייתכן וצריכה גבוהה של קפה בהריון קשורה עם משקל לידה נמוך של העובר ואפילו הפלה. קפאין, שכאמור פעיל בגוף האם ההריונית בממוצע 15 שעות, עובר את השליה ומשפיע על גם על העובר. יחד עם זאת, חשוב לציין שצריכה מתונה של קפאין (עד 200 מ"ג ביום) לא נמצאה קשורה עם בעיות אלה.
 
חשוב לזכור שרוב ההשפעות השליליות של קפאין מיוחסות לצריכה גבוהה במיוחד (מעל 1.2 גרם/יום, 75-100 כוסות קפה או תה). בדרך כלל הרעלת קפאין תגרם מצריכת כדורי קפאין או משקאות אנרגיה עשירים בקפאין ולא משתיית קפה.
 
שורה תחתונה
 
כמו בכל דבר בחיים, ובטח בתזונה, אפשר לשתות קפה, אבל במתינות ובאופן אישי. כל אדם בריא צריך להתאים את מינון הקפה או התה המתאים לו (כאמור- לנשים בהריון ומניקות מומלץ להגביל צריכת קפאין ל 200 מ"ג ביום).
 
אז אם אתם נמנים עם אלה שקפאין מעורר אותם יתר על המידה, מפריע להם לישון וגורם להם לרוץ לשירותים כנראה וכדאי שתשתו פחות קפה. ואם אתם דווקא מאותם אנשים שקמים לתחייה אחרי כוס קפה או תה, תוכלו ליהנות מ 4-6 כוסות ביום ללא חשש.
 
כמובן, שכל האמור מתייחס לקפה ללא חלב וללא סוכר ובטח ובטח שצריכת משקאות אנרגיה או ממותקים אשר מכילים קפאין אך גם עשירים בסוכר אינה מיטיבה עם בריאותנו, שם הנזק עולה על התועלת.
 
בפעם הבאה שתזכו לשתות קפה איכותי בבית קפה, תעצמו עיניים, תנשמו עמוק ותיהנו מהרגע. אם הקפה לא יועיל לבריאותכם, ההנאה ממנו בטוח שכן.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('b5e767db-bc5e-4b4c-bb05-74b8243a49af','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,36412,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה