באר שסע: האם הבחירות הקרובות יפצלו את העיר יותר מאי פעם?



לאור השיח המקצין ברשתות החברתיות ובתקשורת אשר מפלג את העם במדינת ישראל יותר מאי פעם, עולה השאלה - האם הקיטוב הפוליטי יגרור את תושבי באר שבע לעיר מסוכסכת?

קרדיט - באר שבע נט

ביום שבת האחרון, פרסמה מחלקת הדוברות בשב"כ הודעה די נדירה בה נכתב כי ''ראש השב"כ רונן בר שוחח עם מפכ"ל המשטרה על רקע העלייה בשיח האלים והמסית כנגד נבחרי ציבור ככלל וראש הממשלה בפרט''.

עוד נכתב כי ''בשיחה ציין ראש השב"כ כי בימים האחרונים מזוהה עלייה בהיקף וחומרת התבטאויות פומביות, בדגש על הרשתות החברתיות, אשר יש בהן קריאה לפגיעה פיזית ולפעילות אלימה כנגד ראש הממשלה ונבחרי ציבור נוספים''.

בסיום השיחה בין השניים, סוכם ''כי תנקט מדיניות של אפס סובלנות של מערכת אכיפת החוק כלפי מי שיסית לאלימות או יקרא לפגיעה באישי ונבחרי ציבור וכן כלפי מי שיקרא לפגיעה במפגינים. זכות ההפגנה והמחאה הינה זכות חוקית וחשובה במדינה דמוקרטית, ובצידה נכון להבהיר כי קריאות לפגיעה ולאלימות הן מחוץ לשיח הלגיטימי''.

אז מה כל כך מיוחד בהודעה הזאת של השב"כ, ואף יותר מזה - בשיחה של רונן בר עם מפכ"ל המשטרה? שנראה שיש דברים בגו, והם צריכים להטריד כל אחד ואחת מאיתנו. אין זה סוד שהקיטוב הכללי במדינת ישראל נמצא כעת בשפל חסר תקדים, בין אם זה בגלל מערכות הבחירות האחרונות, הרפורמה המשפטית שהוציא מאות אלפים להפגין או כמובן התבטאויות שונות ומשונות של פוליטיקאים משני צידי המתרס. 

אותו השיח, שנראה לעיתים כי הוא נשאר אך ורק במעגלים הרחבים יותר, שעוסקים בעיקרם בממשלה - החל לזלוג בחודשים האחרונים אט אט גם אל תוך הרשויות המקומיות. כאמור, בכל רשות ישנם נבחרי ציבור, אשר מייצגים גם הם מפלגות גדולות יותר. האג'נדה הפוליטית של נבחר ציבור כזה או אחר לרוב לאו דווקא תובא במצע הבחירות שלו, או בתפיסת העולם שלו - אלא אם כן כמובן הוא מייצג באופן מוצהר מפלגה מסויימת.

קרדיט - מתן זמירבבאר שבע לדוגמא, ישנם מספר נבחרי ציבור אשר ''מורצים'' למועצת העיר על ידי מפלגה כזו או אחרת. בין עם זה סגן ראש העיר שמעון בוקר, נציג הליכוד בעיריית באר שבע או עופר כראדי, נציג ש"ס ואחרים. עם זאת, רבים מחברי המועצה אינם מזוהים באופן מובהק עם צד כזה או אחר, כך שאלא אם כן הם ''ייתפסו'' מתבטאים על נושאים ארציים - לעולם לא נדע מה השיוך שלהם.

לאחרונה, נראה כי יותר מאי פעם - החלו לקחת על עצמם נבחרי הציבור המקומיים אחריות יותר גדולה בכל מה שקשור להפצת האג'נדה הפרטית שלהם, בנושאים שפעם רבים מהם בחרו לא לקחת חלק. דוגמא מובהקת לכך ניתן למצוא בהצהרות האחרונות של סגן ראש עיריית באר שבע, טל אל על. מי שנחשב לאחד ממקורביו של רוביק דנילוביץ' - התבטא בבחירות האחרונות בדרך שנויה במחלוקת יש שיאמרו, ובכך גם פתח עליו אל על את שערי הגיהנום. "יוצאים להצביע ועוצרים את הביביזם, הפשיזם ואת הפונדמנטליזם. זה בנפשנו" - כתב אל על, מה שגרר ביקורת ציבורית אדירה.

אותה הביקורת, לוותה גם בתגובות ארסיות כלפי ראש העיר ולרגעים היה נראה כי הוויכוח עימו הינו אישי. הזמן עבר, האש שנדלקה בעת הוויכוח נכבתה לה עד שהגיע החודש האחרון, ואיתו כמה התנצחויות יוצאות דופן בין נבחרי הציבור השונים בעיר, מה שיכול לסמן באופן רחב יותר על רמת הריחוק בין הקבוצות השונות בחברה הבאר שבעית.

מעבר למריבות הפוליטיות, ישנם עוד נושאים נפיצים אשר במידה ויזלגו מן השיח הארצי אל תוך השיח העירוני - יכולים להוביל להתנגשות קשה במיוחד. אחת מאותן סוגיות הינה כמובן נושא השבת והסטטוס קוו. מדובר בסוגייה נוקבת במיוחד, אשר בבאר שבע (עיר בה התושבים החילוניים והמסורתיים/דתיים מתחלקים באופן די שווה), לא קיבלה בשנים האחרונות במה מיוחדת למדי. אחת הסיבות לכך נעוצה בעובדה שמקבלי ההחלטות בעיר לדורותיהם ובמיוחד רוביק דנילוביץ' - עבד רבות על שמירת האיזון בין הקהלים השונים. 

כאמור, הכוח הדתי בבאר שבע מהווה גוש משמעותי ויהיה מעניין לראות האם חברי מועצת העיר ירגישו לגיטימיות מסויימת לנסות ולהעביר החלטות שלא ניסו בעבר, זאת בשל העובדה כי מפלגות האם שלהם נמצאות כעת בשלטון. עם זאת, אירוע אחד שהתקיים לפני מספר חודשים בבאר שבע, עורר שיח ציבורי לא קטן - לאחר שבמסגרת הניסיון לצ'פר עסקים שומרי שבת בעיר, החליט חבר מועצת באר שבע, שמעון טובול, לחלק מדבקות מיוחדות אותן יוכלו העסקים "הכשרים" לתלות בגאון בתוך העסק. 

כלפי טובול נטען כי מעשה זה, מוביל להבדלה ברורה בין העסקים וקטלוג שיכול לפגוע גם בעסקים אחרים. טובול עצמו טוען אחרת. בראיון שערכנו עימו שאלנו אותו האם הוא לא חושש שהסטטוס קוו בבאר שבע ייפגע וכך גם תושביה החילוניים?: "חס וחלילה, אנחנו רוצים להגביר את הטוב ולפרסם את מי שזוכה לשמירת שבת. מטרת הקמפיין היא להעלות את המודעות של חשיבות השבת כמו שיש קמפיינים נוספים על כל מיני אג'נדות כאלה ואחרות. לי ולרוב תושבי באר שבע חשובה שמירת וקדושת השבת לא מחייב אדם ששומר שבת באופן אישי יכול להיות אדם לא דתי שאינו שומר שבת אבל לעבוד בשבת הוא לא יסכים בשום פנים. החשיבות והקדושה של השבת היא ברכה אישית מבורא עולם יש לנו מטרה אחת ויחידה להעלות את המודעות של קדושת השבת ולתת פידבק והכרה למי שמכבד את בורא עולם ושומר שבת''.

אז בין אם זאת השבת, הרפורמה המשפטית או נושאים שקשורים לאג'נדה פוליטית כזאת או אחרת - קשה שלא להבחין כי השיח המקומי בין תושבי באר שבע קיבל לאחרונה תפנית די דרסטית ומסוכנת. האם ככל שהמשבר יעמיק, נראה גם את תושבי אחת הערים המוגבשות בישראל מתפלגים לעיתם? האם יום יבוא ונהפוך כאן בבאר שבע לעיר מסוכסכת כמו בית שמש או טבריה? 

מעניין יהיה לראות האם בבחירות הקרובות, ישתמשו ראשי הסיעות השונות בטקטיקות קצת יותר מיליטנטיות, ולאו דווקא ינסו לשמור על שקט ציבורי. במידה ויבחרו לעשות זאת, אין ספק שאת השבע בבאר שבע נוכל להחליף בשסע.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה