סמל לאחדות: בית הספר הדו לשוני "דגניה" בבאר שבע זכה בפרס יוקרתי

$(function(){setImageBanner('142ef94e-56a2-45e6-be73-9346c0361611','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

כבוד ליישובי הדרום: ביה"ס הדו לשוני דגניה מבאר שבע זכה בפרס בן גוריון לממלכתיות, דמוקרטיה וחיים בשותפות. בית הספר, ביחד עם עוד חמישה בתי ספר נוספים מרחבי הארץ זכו בפרס המוחלק זו השנה הראשונה, וכל אחד מהם יקבל 50 אלף ש"ח. הפרס הוא פרי שותפות בין הקרנות הפילנתרופיות לאוטמן ונדב ובית בן גוריון בתל אביב.

 

קרדיט - תוכן גולשים (ע''פ סעיף 27א')

לפרס בן גוריון לחינוך ניגשו למעלה מ-180 בתי ספר מזרמי החינוך השונים, על יסודיים ויסודיים. מטרתם של יוזמי הפרס היא לעודד יוזמות חינוכיות המקדמות את החינוך האזרחי, את הדמוקרטיה והחינוך לשותפות מתוך תפיסה  של  "ממלכתיות", כפי שראה אותה ראש הממשלה הראשון בישראל, דוד בן גוריון, הנשענת על ההנחה שכדי שישראל, כמדינה דמוקרטית תקיים חיים בטוחים וטובים, יש לפתח בקרב כל מי שחי במדינה תודעה אזרחית משותפת, הקושרת בין החברות השונות ומבקשת מהן יחד, להפוך לחברה אזרחית אחת.

בוועדת הפרס אומרים כי "ממלכתיות דמוקרטיה וחיים משותפים הם ערכי היסוד עליהם הוקמה המדינה ועליהם מושתת חוק החינוך הממלכתי. המשימה המוטלת על כתפי אנשי החינוך, לייצר את אותו בסיס ערכי רחב ומשותף לעתיד ילדנו, היא קשה ומורכבת אך רלוונטית היום, יותר מתמיד".

בית הספר הדו לשוני – דגניה בבאר שבע הוא בית ספר על אזורי המשרת את כלל משפחות העיר ומרחב הנגב הצפוני. ביה"ס מפגיש בין תלמידים יהודים וערבים ונותן מענה לאוכלוסייה הטרוגנית: משפחות יהודיות חילוניות, דתיות, משפחות ערביות המתגוררות בבאר שבע שמקורן מצפון הארץ, משפחות ערביות בדואיות ומשפחות משותפות.

בית הספר הדו לשוני בבאר שבע נמצא בשכונה ג', כאשר 10% מהתלמידים גרים בשכונת בית הספר, רוב תלמידי בית הספר מגיעים משכונות שונות בבאר שבע (74%) וכ-16% מהתלמידים הם תלמידי חוץ המגיעים ממרחב הנגב: עומר, להבים, רהט, כסייפה, לקייה, חורה, שגב שלום ומכפרים בלתי מוכרים. כמחצית מהתלמידים מגיעים ממשפחות ממעמד סוציו אקונומי בינוני. ביה"ס משלב תלמידים ממשפחות ממעמד סוציו אקונומי נמוך מאוד. ביה"ס משלב תלמידים עם קשיי למידה – 13% מהתלמידים הם תלמידי שילוב. בנוסף, משולבים בבה"ס תלמידים עם צרכים מיוחדים. בית הספר נותן מענה לשונות באמצעות הוראה דיפרנציאלית ומעטפת רחבה של תמיכה פרטנית.

בית הספר הדו לשוני עקבי בגישתו המקיפה וההוליסטית מהגיל הרך ועד לסיום בית הספר היסודי. על פי גישה זו, המפגש בין יהודים לערבים לא נועד להיכרות חד פעמית לצורך ביטול חשיבה סטריאוטיפית והכרת "האחר והשונה", אלא בית הספר משמש כסוכן חברות המאפשר ליהודים ולערבים להכיר אלה את אלה וע"י כך להקטין את המחיצות ולבנות בסיס לחיים אזרחיים מכבדים ומשותפים. בית הספר תומך בפעילות שבט הצופים 'אדם' – שבט הצופים הדו לשוני הפועל בשטחו, הנותן מענה בלתי פורמאלי בשעות אחר הצהרים ומענה המשכי לבוגרי.ות ביה"ס. החינוך הדו-לשוני הינו השלמה פדגוגית לתכנית הליבה, המתחייבת מחוק החינוך הממלכתי. חינוך דו-לשוני זה איננו רק לימוד של שתי השפות וכשירּות לשונית אלא חינוך המדגיש את מקומה של השפה בבניית הזהות התרבותית של התלמידים והתלמידות. מתוך החזון הבית ספרי ליצור מרחב חיים שוויוני יהודי-ערבי מגיעה הפדגוגיה הבית ספרית – פדגוגיה מיזמית-אקטיביסטית. בית הספר פיתח את מודל העבודה של p.b.l (למידה מבוססת פרויקטים) והתאימו

לתפיסה של החינוך לשינוי חברתי. למודל נקרא l.B.A – Learning Based Activism .בית הספר במהותו מאתגר את המציאות הקיימת ויוצר סביבת חיים וסביבה חינוכית מאוזנת ורב תרבותית. במציאות בה %99 מתלמידי ישראל לומדים במערכות חינוך נפרדות יהודיות או ערביות, בית הספר הדו לשוני יוצר מציאות חלופית. תלמידים הלומדים במסגרת זו לומדים כיצד ניתן לשנות את המציאות הסובבת אותם – למידה זו מתקיימת הן ברובד הערכי ובעזרת פרקטיקות של הוראה פעילה – הוראה מיזמית. בית הספר מבקש לתת לתלמידיו ותלמידותיו מיומנויות וכלים להתבונן במציאות הסובבת אותו\ה, לזהות אתגרים חברתיים וסביבתיים ולפעול למען קידומם.

הצוות- הצוות מגוון ולכל כיתה מחנכת ערביה ויהודייה. המורים משתלמים בהשתלמויות ייעודיות בנושא אזרחות משותפת ויוצאים לסיורים להכיר מודלים נוספים של חיים בשותפות בישראל. המורות מקבלות ליווי ייחודי על ידי יועצת ופסיכולוגית בזמני משבר בטחוני על מנת לשמור על החוסן שלהן ושל התלמידים.

תכני הלמידה - הלמידה מחולקת לנושאים פוריים ובסיום כל נושא מתקיים מיזם חברתי שהתלמידים מוציאים לפועל. הנושאים הפוריים:  ילדים בארץ ובעולם, משפחתי ומשפחות אחרות, ישובים ואוכלוסיות בישראל, תרבויות, דמוקרטיה וזהות. דוגמאות למיזמים – הקאתון הורים וילדים ליצירת מציאות של חיים משותפים בבאר שבע, ערב פואטרי סלאם בנושא זהות.

חינוך לחיים משותפים הוא חינוך לאקטיביזם חברתי – חינוך לאמפתיה וסובלנות. ימי זכויות האדם המצוינים בבית הספר הם ביטוי לכך . בכל שנה בוחר הצוות המוביל שני ימי זכויות אדם בהם מתקיימת למידה ופעילות חברתית.

ימים לאומיים – בית הספר מציין את כל הימים הלאומיים בטקסים דו לשוניים להם שותפה כל קהילת בית הספר. מטרת הטקס היא לחנך להבנה, לסובלנות ולאמפתיה כלפי האחר. תכני הלימוד מבוססים על פי דרישות משרד החינוך ובכל תחום ונוספת להם התייחסות רב תרבותית ודגש על היבטים של זכויות אדם. למידה חוץ כיתתית המבוססת על גישת "לימוד מונחה מקום –  based Place

Learing -  סיורים לימודיים הם כלי לפיתוח יכולת ההתבוננות בסביבה הפיסית והחברתית, זיהוי בעיות סביבתיות או חברתיות ובחירת מיזם לשינוי סביבתי-חברתי.

קשר עם הורים: בית הספר משמש בית לקהילת הגר- קהילה ערבית יהודית גדולה בנגב.  פועלות בבית ספר  שלוש ועדות של הורים ומורים: ועדת אקלים הדנה באקלים הלימודי והחברתי בבית הספר. וועדת פדגוגיה בה דנים על הייחודיות הלימודית בבית הספר: הערכה חלופית במקום שיעורי בית, משוב מקדם במקום ציונים מספריים ופיתוח סביבה לימודית תומכת ועשירה. הועדה השלישית היא ועדת דיאלוג שמטרתה לעודד שיח קהילתי לקראת הימים הלאומיים כדי לייצר מרחב מכיל הנותן ביטוי לזהות של כל המשפחות. ועדת דיאלוג עובדת בימים אלו על עיצוב פינת לאום בית ספרית אשר תיתן ביטוי חזותי לערכי החיים המשותפים בבית הספר, ובהלימה לדרישות משרד החינוך.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('99af3b62-c509-433c-8e96-93ee5a2ae0c2','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה