באר שבע קיבלה בעשור האחרון את כינוי "בירת הנדל"ן". זינוק בביקוש לדיור בעיר לצד עליית מחירים של למעלה מ-50% באזורי ביקוש, הבשילו לכדי הסכמי גג של כ-20,000 יחידות דיור ותנופת בנייה שלא נראתה בבאר שבע זה שנים רבות. בשנתיים האחרונות אולם, קיפאון מאפיין את שוק הדיור ומתבטא בירידה חדה במספר העסקאות. בין אם מדובר בדירות חדשות או ביד שנייה, רוכשי הדיור רוכשים בזהירות.

בהמשך להסכמי הגג שנחתמו בין ממשלת ישראל לעיריית באר שבע, מתוכננים ומוקמים בימים אלו פרויקטים רבים ברחבי העיר, בין היתר גם שכונות חדשות – סיגליות, כלניות, שכונת פארק נחל באר שבע, ועוד. טרם הבנייה מועברות תוכניות הפרויקטים הרבים אל שולחן אגף ההנדסה בעיריית באר שבע, שבמהלך חצי השנה האחרונה רשם מספר שיא של היתרי בנייה: למעלה מ-1,500 היתרי בנייה ניתנו מתחילת שנת 2018. בהשוואה לנתוני מחצית 2017, אז ניתנו כ-480 היתרי בנייה בלבד, מדובר בגידול של למעלה מ-300%.

 גידול של 300% בהיתרי בנייה בבאר שבע. צילום: שרון טל

באגף ההנדסה של עיריית באר שבע רואים בהנפקת היתרי הבנייה ליחידות דיור תנופה והתייעלות . סגן ומ"מ ראש העיר, ומחזיק תיק ההנדסה בעיריית באר שבע טל אל-על מסר "בהתאם לחזונו של ראש העיר רוביק דנילוביץ' והנהלת העיר, עובדי מינהל ההנדסה בראשותו של מהנדס העיר אנג'י דימיטרי פיגליאנסקי, עובדים לילות כימים בכדי לענות על הביקושים הגבוהים ולממש את הפיכתה של העיר באר-שבע לעיר מטרופולין תוססת ומתחדשת ועל כך תודתי והערכתי הרבה. אנחנו ממשיכים למנף ולפתח את העיר באר שבע כבירת הנגב. אני חושב שהמספרים מדברים בעד עצמם".

תנופת הפיתוח של העיר באר שבע בשנים האחרונות מיתגה אותה כמטרופולין אטרקטיבית, אך זו הביאה עמה גם תופעה חדשה שהתושבים טרם הכירו - פקקים ומצוקת חניה. בעניין זה מובעת כיום ביקורת רבה מצד תושבים הקוראים להקים קודם תשתיות מתאימות לתנופת הפיתוח ולא לרתום את העגלה לפני הסוסים.