תחקיר באר שבע נט: איך נפלה תכנית חשובה שאמורה לשפר את חיי התושבים?
26.01.25 / 15:00
עיריית באר שבע ויתרה על מימון טכנולוגי להפחתת רעש, והמשרד להגנת הסביבה מאשר: "הסירו את המועמדות מיוזמתם". תושבי העיר ממשיכים לסבול ממטרדי רעש יומיומיים, בעוד שאלות על היעדר הפתרונות ותעדוף התקציבים בעיר נותרות פתוחות
פרויקט "ערים שקטות" של המשרד להגנת הסביבה, המיועד להפחית את רעשי כלי הרכב במרחב העירוני באמצעות טכנולוגיות מתקדמות, לא יגיע לבירת הנגב. תשע עיריות ברחבי הארץ זכו בתמיכת המשרד להצבת מערכות מתקדמות בעלות כוללת של 10 מיליון שקל, אך עיריית באר שבע, שהגישה מועמדות בתחילה, בחרה להסיר אותה – והשאירה את אשדוד כעיר הדרומית ביותר המשתתפת במיזם, כך לפי מידע שהגיע לידי מערכת האתר מהמשרד להגנת הסביבה.
נגיד כי הפרויקט, הכולל פריסת 43 מצלמות עם גלאי רעש במרחבים העירוניים, נועד לאכוף רעש חריג מכלי רכב ולשפר את איכות חיי התושבים, תוך הקפדה על פרטיותם. במסגרת המיזם, היו צפויות הרשויות המקומיות הזוכות לקבל תמיכה כספית משמעותית מהמשרד להגנת הסביבה – עד 70% מעלות ההתקנה והתחזוקה למשך שלוש שנים.
בתגובה לשאלתנו, המשרד להגנת הסביבה הבהיר כי לא מדובר בהדרה של העיר מהפרויקט: "עיריית באר שבע הגישה מועמדות, אך לבסוף, מסיבותיה שלה, בחרה להסיר את מועמדותה. כתוצאה מכך, אשדוד הפכה לעיר הדרומית ביותר שזכתה בתמיכת המשרד."
מתוך דאגה לשיפור איכות החיים של תושבי העיר ומתוך ההבנה של חשיבות המיזם, פנינו לעירייה וביקשנו הבהרות. תחילה תהינו כאן במערכת האתר מדוע הוחלט למשוך את המועמדות לפרויקט כה חשוב, שנועד להקל על חיי התושבים?
בנוסף, ניסינו לברר אל מול עיריית באר שבע, האם ההחלטה לא עומדת בסתירה להתחייבות העירייה במסגרת האמנה עם עיריית מינכן, לשיפור איכות החיים בעיר? בנוסף ולאחר שהיא כבר הסירה את מועמדותה, שאלנו כיצד מתכננת העירייה להתמודד עם בעיית הרעש בדרכים אחרות וגם - האם שיקולים תקציביים או חוסר אמון בטכנולוגיה הם שעמדו בבסיס ההחלטה?
כאמור, כאן בבאר שבע סובלים התושבים מהתופעה המחרידה, במסגרתה כלי רכב עוברים שפצור שמוסיף להם רעש חזק במיוחד בעת הלחיצה על הגז. אותו הרעש, דומה מאד לרעש האזעקה - מה שהוביל לתלונות רבות במשטרה מצד תושבים.
בתגובה רשמית לשאלותינו, מסרה העירייה את הדברים הבאים: "עיריית באר שבע פועלת כל העת לקידום איכות החיים של תושביה ולהובלת יוזמות ופתרונות חדשניים ומתקדמים המשלבים טכנולוגיה וראייה סביבתית. במסגרת זו, השתתפה העירייה במפגשים מקצועיים שיזם המשרד להגנת הסביבה, בהם נבחנה המערכת המוצעת, אופן תפעולה, עמידתה בדרישות החוק והמשאבים הנדרשים להפעלתה''.
עוד נמסר מעיריית באר שבע, כי ''לאחר בחינה מעמיקה של המערכת שהוצעה במסגרת הקול הקורא, עלו מספר סוגיות משמעותיות'':
היבטים משפטיים
המערכת שהוצעה הינה טכנולוגיה חדשה יחסית, שלא צברה ניסיון מספק בתיעוד אירועים או בהיבטים של אכיפה והגנה משפטית. לא ניתן היה לוודא את רמת הדיוק בזיהוי כלי הרכב, ובמקביל, המערכת טרם נבחנה באופן מקיף בערכאות משפטיות בישראל. מצב זה מעלה שאלות משמעותיות לגבי חוקיות האכיפה ויכולת ההגנה המשפטית על הממצאים שתפיק המערכת.עלויות תפעוליות וכלכליות
הפעלת המערכת מחייבת השקעה משמעותית בגיוס כוח אדם, תחזוקה שוטפת ותפעול רציף. תנאי התמיכה הובילו להערכה כי יידרשו משאבים תקציביים נוספים מעבר למענק ולמימון העירוני הנדרש, שעלולים להכביד על תקציבים קיימים ולהשפיע על תחומי פעילות אחרים.אחריות מקצועית וציבורית
בשל אי הוודאות המשפטית, התפעולית והכלכלית, ולאור המחויבות של העירייה לניהול תקין ולשמירה על האינטרס הציבורי, הוחלט שלא להמשיך בהליך ולהימנע מהפעלת המערכת בשלב זה. ההחלטה התקבלה מתוך שיקולים מקצועיים ואחריות כלפי התושבים, במטרה להבטיח שכל יוזמה שתבוצע תעמוד בקריטריונים מקצועיים מצוינים.
''העירייה תמשיך לבחון וליישם פתרונות מתקדמים, תוך שמירה על סטנדרטים מקצועיים גבוהים לרווחת התושבים."
השאלות שנותרו פתוחות - החלטת העירייה לוותר על הפרויקט, שבמסגרתו הוצע מימון משמעותי להפחתת רעש, מעוררת סימני שאלה:
- האם העירייה מתכננת להצטרף לפרויקט דומה בעתיד?
- מהי תוכנית הפעולה שלה להתמודדות עם תופעת כלי הרכב הרועשים?
- האם תושבי באר שבע נותרו מאחור בשל העדר פתרון טכנולוגי חדשני?
למרות ההסברים, תושבי באר שבע, שמלינים שוב ושוב על רעש בלתי נסבל בכלי הרכב, ייאלצו להמתין לפתרונות שיגיעו – אם בכלל.
אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected]