מפעל החטיבה האזרחית של התעשייה האווירית שבבאר שבע "רמתא" נמצא בסכנת סגירה. במפעל שממוקם בקרבת מרכז וואן פלאזה מועסקים כ- 320 עובדים המייצרים ספינות קרב לחיל הים של צה"ל וכמה צבאות זרים, ורכיבים לבניית מטוסי מנהלים. ללא התערבות ממשלתית שתזרים למפעל פרויקטים ביטחוניים לא תהיה הצדקה לקיומו והוא ייסגר.

מפעל רמתא. צילום מעמוד הפייסבוק של התעשייה האווירית לישראל

מפעל רמתא הוקם בסוף שנות ה- 60 במטרה לספק מקומות תעסוקה בנגב, במשך השנים יוצרו בו כמה דגמים של ספינות צבאיות ביניהם "דבורה", ובשנים האחרונות הדגם החדש והמשוכלל שלו "סופר דבורה". חיל הים הוריד את הביקוש לייצור בשנים האחרונות, מה שגרם לתעשייה האווירית להעביר אליו פרויקטים חיצוניים כדי להמשיך את פעילותו, כמו ייצור רכיבים למטוסי מנהלים, אלא שהמשבר הכלכלי של 2008 חתך משמעותית את הביקוש לסמל היוקרה הזה, וכיום הפעילות במפעל אינה רווחית.

התעשייה האווירית שסובלת בכלל מהפסדים בתחום מטוסי המנהלים (ולא רק ברמתא), תצטרך לבחור בחודשים הקרובים בין השקעה של עשרות מיליוני דולרים בפיתוחים חדשים של המטוס לבין הפסקת הפעילות בתחום, תרחיש שבו מפעל רמתא ייסגר או ימשיך לפעול באופן מצומצם בייצור ספינות במקרה הטוב. מי שתרוויח ממהלך של סגירת המפעל היא חברת "מספנות ישראל", היחידה בארץ שתעסוק בייצור ספינות קרב ותהנה משוק נטול מתחרים.

אגב, מפעל קטן נוסף של התעשייה האווירית בצפון ירושלים שאינו רווחי עשוי להיסגר, אך עשויה לעזור לו העובדה כי הוא נמצא מעבר לקו הירוק.