''מספיקה נסיעה אחת ברחוב רגר, על מנת להבין את גודל הבעיה'': בעיית התחב"צ בבאר שבע מחמירה

$(function(){setImageBanner('789b92e3-a480-4d10-8c30-ea39e9549e69','/dyncontent/2024/9/15/c202a6d5-5805-4866-8db8-bcf9caca5af9.jpg',18347,'גודמן 0924 אייטם',525,78,false,32653,'Image','');})

לא נרתמות למלחמה בעומסי התנועה: מדוע רשויות רבות, בהן גם עיריית באר שבע - לא אוכפות נהיגה לא חוקית בנתיבי התחבורה הציבוריים? עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "מרכזי הערים והדרכים המובילות אליהן בדרך להיות פקק תנועה אחד גדול וארוך. חייבים לעודד ראשי ערים להקצות נתיבים לטובת האוטובוסים כדי להפוך את הנסיעה בהם לכדאית וקצרה יותר מאשר הרכב הפרטי"

דן באר שבע. תחבורה ציבורית. צילום: שרון טל

0 ש"ח - זהו הסכום שעיריית באר שבע שלשלה לכיסה בגין קנסות (או יותר נכון - ''אי קנסות'') לנהגים שנסעו בניגוד לחוק בנתיבי התחבורה הציבוריים בעיר, כך עולה מנתונים שהגיעו לידי עמותת אור ירוק.

אז בעוד תל אביב-יפו היא שיאנית הדוחות בגין נסיעה בנתיבי התחבורה הציבוריים עם 133 מיליון ש"ח שהיא שלשלה לכיסה, עיריית באר שבע לא ראתה יותר מידי החזר מאותם נהגים שעוברים על החוק. ולמה? כי לטענת בדיקה שערך ארגון אור ירוק - בבאר שבע פשוט ''אין אכיפה בנת"צים''.

נתון זה מתווסף לבדיקה שערך לאחרונה ארגון ''15 דקות'', אשר בדק את איכות התחבורה הציבורית בישראל - עלה כי בירת הנגב משמשת דוגמה רעה מאד ולא קידמה אף לא סנטימטר אחד של העדפה לתחבורה ציבורית בשטחה בכהונתו האחרונה של ראש העיר רוביק דנילוביץ'. למעשה, עד 2019 נחנכו 900 מטר בלבד של נת"צים (1.9 בכולל, ע"ע). ומה קרה משנת 2019 ועד השנה האחרונה? לא נחנף ולא סנטימטר אחד של נתיב תחבורה ציבורית.

אז בעוד העירייה לא מקדמת נתיבי תחבורה ציבורית חדשים, היא גם לא אוכפת את התנועה במעטים שכבר קיימים. והתושבים? הם מוצאים עצמם בפקקים אין סופיים כתוצאה מחוסר התייעלות משווע של כבישי בירת הנגב - אשר בשעות הצהריים שוררים בכאוס אין סופי. או כמו שח', תושב העיר שמרבה לנסוע בתחבורה הציבורית טוען: ''מספיקה לעשות נסיעה אחת ברחוב רגר הראשי, על מנת להבין את גודל הבעיה''.

רחוב אדום ומסוכן. שדרות רגר. צילום: שרון טל

עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק טוען: "מרכזי הערים והדרכים המובילות אליהן בדרך להיות פקק תנועה אחד גדול וארוך. זה קורה כי התחבורה הציבורית לא נוחה, לא יעילה ובעיקר לא מהירה יותר מהרכב הפרטי. בערים רבות אין העדפה לאוטובוסים על פני הרכב הפרטי התוצאה היא שכולם עומדים יחדיו בפקק. בערים רבות שכבר עשו את הצעד המתבקש ויש נתיבי תחבורה ציבוריים אין אכיפה מטעם העיריה''.

''איכות החיים נמדדת לא רק בפינוי הזבל או בחגיגות יום העצמאות אלא גם בקיצור הזמן בהגעה לעבודה או ללימודים בתחבורה ציבורית וזו גם אחריותם של ראשי הערים, הם לא יכולים לשבת על הגדר ולהטיל את האחריות רק על המשטרה. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים לעודד ראשי ערים להקצות נתיבים לטובת האוטובוסים כדי להפוך את הנסיעה בהם לכדאית וקצרה יותר מאשר הרכב הפרטי. במקביל, יש לעודד אכיפה עירונית  כמכפיל כוח לאכיפה המשטרתית. בכך נוכל לקצר ולהפחית את עומסי התנועה, נצמצם את זיהום האוויר ונגביר את הבטיחות בדרכים של כולנו".

באדיבות עמותת אור ירוק

באור ירוק טוענים, כי שיפור התחבורה הציבורית הוא מפתח לפתרון בעיות רבות בחברה הישראלית. שיפור מערך הסעת ההמונים יתרום בראש ובראשונה לכלכלה הישראלית המשוועת לחסכון ולצמצום הוצאות. הנזק הכלכלי כיום בגלל הפקקים הוא כ-15 מיליארד שקלים בשנה. עלות נסיעה בתחבורה ציבורית למשק היא כשליש מעלות נסיעה בודדת בתחבורה הפרטית ושינוי של 1% בשיעור הנסיעות לטובת תחבורה ציבורית במטרופולינים נאמדת בכ-650 מיליון שקלים.

לכן השקעה בשיפור התחבורה הציבורית היא קודם כל השקעה כלכלית שתחזיר את עצמה מהר מאוד. נוכל לצמצם את עומסי התנועה העצומים ולחסוך זמן יקר שניתן היה להשקיע אותו בעבודה או בפנאי עם המשפחה. יותר רכבות ויותר אוטובוסים מהפריפריה למרכז יקצרו את זמן ההגעה ויצמצמו את הפערים החברתיים. אחת הדרכים האפקטיביות היא סלילת נתיבים ייעודיים לכלי רכב בתחבורה הציבורית ולוודא כי אותם אוטובוסים ומוניות נוסעים בהם ומקצרים את זמן ההגעה על פני כלי הרכב הפרטי.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה