כשר אבל מסריח? הסימון הלקוי של הנת"צ בעיר העתיקה עשוי להטעות

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('bfe0801e-c9d4-41dc-81a4-3f5298dde440','/dyncontent/2025/12/15/855e6efb-392a-4d91-919e-639fbb9706eb.jpg',20148,'נטו ספיר 0925 אייטם',525,78,true,32653,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('bfe0801e-c9d4-41dc-81a4-3f5298dde440','/dyncontent/2025/12/15/daf46ef7-ce20-416d-ab18-c14a5fe214a9.jpg',20556,'קותאי 1225 אייטם',525,78,true,32653,'Image','');},7]]);})

סימון לקוי של הנת"צ בעיר העתיקה ואכיפה קפדנית במקום מעלים את השאלה: האם לרשויות נוח להותיר את המצב הקיים כפי שהוא במטרה לייצר הכנסה נאה מקנסות?

השלטים המעידים על נת"צ ברחוב החלוץ-הדסה. קרדיט צילום פרטי

רון אורן, תושב העיר נסע לפני כשבועיים בעיר העתיקה (יום שישי, 7.3.25) בשעות הצהריים. רון נסע ברחוב החלוץ והמשיך צפונית אל עבר שדרות רגר.

במהלך נסיעתו זו הורה לו שוטר תנועה לעצור את רכבו: "ברחוב החלוץ- הדסה עמד שוטר שהורה לנו לעצור. במקום היו רכבים רבים שקיבלו הוראה דומה ועצרו אף הם. בתחילה חשבתי שמדובר בבדיקה שיגרתית, אך אותו שוטר הבהיר לי שאני נוסע ברחוב שמיועד לתחבורה ציבורית בלבד בשעות מסויימות של היום והשית עליי קנס בגובה 500 ש"ח".

"חשוב לי להדגיש כי אין לי שום אזהרות קודמות וזאת הפעם הראשונה ששוטר עוצר אותי אי פעם, ולמרות זאת השוטר סירב להמיר את העונש באזהרה בלבד בטענה כי מדובר על עבירה 'חמורה ביותר' לדבריו".

במקביל עברו במקטע המדובר מספר רכבים פרטיים נוספים, שבחירתם לנסוע במקטע האסור לנסיעה עשוייה להעיד שייתכן וסימון הרחוב ככזה המיועד לתחב"צ אינו ברור לנהג הממוצע.

רון שהתקשה להבחין בשלט או בסימון כלשהוא המעיד על היותו של המקטע השמאלי בכביש נת"צ, העלה את ספקותיו אלה בפני שוטר התנועה בעת קבלת הדו"ח, אך זה דחה אותן על הסף. 'הסיבה שנוסעים פה לא מעט רכבים נובעת מכך שהישראלים פשוט מצפצפים על החוק. העובדה שאחרים עושים את העבירה לא אומר שגם לך מותר'.

נסער מדבריו של השוטר ולנוכח האבסורד הקיומי שבפניו, החליט רון לחזור למקום בשנית ולבדוק את טענות שוטרי התנועה בדבר סימוני הדרך המעידים על היות המקטע המדובר נתיב לתחבורה ציבורית.

כפי שניתן לראות בתמונות, בכניסה לרחוב החלוץ (צומת החלוץ-העצמאות) קיים שלט יחיד שמעיד כי המקטע מיועד לתחב"צ בשעות מסויימות. השלט נמצא בצד אחד של הכביש ומכוסה חלקית על ידי שלט אחר. "מדובר על שלט יחסית ישן שחסרים בו פרטים חשובים כמו למשל טווח השעות המלא שבמהלכן אסורה הכניסה לרכבים הפרטיים".

"מעבר לכך, לפי הבנתי, בכל נתיב נת"צ אמור להיות גם שלט שמעיד על כך, אך במקרה דנן יש שלט רק בחלקו הימני של הכביש למרות שלדברי השוטרים עימם שוחחתי שני הנתיבים מיועדים לתחב"צ".

השלט ברחוב החלוץ-העצמאות. קרדיט צילום פרטי

בהמשך הנסיעה ברחוב החלוץ, בצומת של החלוץ-הדסה, גילה רון כי אמנם קיימים שלטים משני צידי הכביש אך "הם ממש לא בולטים והשמאלי מביניהם מוסתר חלקית ע"י עץ באופן שעשוי להקשות על נהגים שעוברים במקום ולא מכירים בקיומם של השלטים הללו מראש להבחין בהם".

מעבר לכך, לטענתו של רון, הנת"צ נעדר סימנים ברורים האופייניים לנת"צ (סימון חצים, קווים צהובים ברורים והפס הסגול) והסימון הקיים אינו ברור דיו כשחלק ממקטע הנת"צ הנ"ל מסומן באופן מעומעם למדי בקו צהוב דהוי.

"בנוסף סימון הנת"צ בקו מקווקו צהוב רק בחלקו הימני של הכביש עשוי להטעות ולגרום לנהגים להסיק מסקנה שגוייה שהנתיב הימני מיועד לתחב"צ ובשמאלי מותר לנהוג, שזה מה שאני חשבתי, בעוד כאמור שני הנתיבים מיועדים לתחב"צ. מצופה היה שבכל נתיב המיועד לתחב"צ יסומן סימון מתאים".

השלטים המעידים על נת"צ ברחוב החלוץ-הדסה. קרדיט צילום פרטי

כל אלה מעלים את השאלה: האם לגורמים האמונים על סימון ואכיפת הנת"צ נוח להותיר את המצב הקיים כפי שהוא במטרה לגבות הכנסה מקנסות?. "לאחר שהתרחקתי מהמקום, השוטר נעמד במרכז הכביש וסימן לרכב הבא לעצור. במקום עוברים בכל יום עשרות רכבים ובחישוב פשוט אם כל אחד מהם קיבל קנס בגין אותה עבירה, מדובר על הכנסה לא מבוטלת".

"אם המטרה היא ליצור סביבת נסיעה בטוחה יותר, היה מצופה שיסמנו את הנת"צ בצורה ברורה שלא תותיר ספק שמדובר בכזה, אך הותרת המצב הקיים כפי שהוא מעלה את החשד כי מדובר על דרך קלה לגבות הכנסות ותו לא".

הנת"צ בשדרות רגר. לאור הסימונים הברורים קשה שלא לדעת כי מדובר על נת"צ. תוכן גולשים, שימוש לפי סעיף 27 א' בחוק זכויות היוצרים

נתיב נסיעה שיתעדף נסיעת אוטובוסים וישפר את זמני הגעתם לתחנות הביניים הינו בעל חשיבות קריטית לטובת שיפור התחב"צ, והסברה ואכיפה עקבית מצד העירייה ומשטרת התנועה באמצעות מצלמות ופקחים קריטיים בכדי לשמור על יעילות הנת"צ, שכן ללא אכיפה, הקצאת הנת״צ מתייתרת, שירותי התחבורה הציבורית נפגעים ופורעי חוק נוסעים בהם באין מפריע. ועדיין ראוי לדאוג לסימון ברור של הנתצ"ים במטרה למנוע הטעייה. 

ממשרד התחבורה נמסר

"סימון נת״צים, כמו כל הסדר תנועה נמצא באחריות הרשות המקומית, ולכן יש לפנות לרשות המקומית בנושא".

מעיריית ב"ש נמסר

"עיריית באר שבע פועלת כל העת לשיפור הסדרי התנועה ולתחזוקת מערך התמרורים והסימונים בעיר, מתוך מחויבות לבטיחות הנהגים והולכי הרגל ולתפקוד מיטבי של מערך התחבורה בעיר".

"בהתאם למדיניות העירונית, סימוני הדרך מתוחזקים ונצבעים מחדש לפחות פעמיים בשנה ובהתאם לצורך". 

"באשר לתמרורים, בעירייה פועלים באופן יזום לחידוש התמרורים הקיימים במקום, ולהוספת שילוט נוסף לשיפור הבהירות – מעבר לדרישות התקן. העירייה כבר החלה בבחינת הפתרונות ותפעל ליישומם בהקדם האפשרי".

"עיריית באר שבע תמשיך לפעול במקצועיות וברגישות לצרכים העולים מהשטח, תוך שיתוף פעולה עם כלל הגורמים הרלוונטיים, לטובת קידום מתמיד של הסדרי התנועה בעיר ולמען בטיחות הציבור".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('21d778cb-f7ba-437c-8edd-145eefcf2181','/dyncontent/2025/12/13/bca9799e-12b7-404d-bded-03bb18968135.jpg',20542,'צרפתי אייטם כתבה ',525,78,false,32654,'Image','');})
 
 
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה