מחאה חדשה מתגבשת בבאר שבע: #תשתיות או לא לחיות

$(function(){setImageBanner('f302705b-9769-41d3-83cd-08badbdfd1af','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,32653,'Image','');})

חייהן של 4 משפחות שונות השתנו מקצה לקצה בשבוע האחרון והטראגי, במהלכו נהרגו 6 אנשים בתאונות דרכים קטלניות שהתרחשו בעקבות עבריינות בכבישים במקומות שונים בארץ. כעת, עולה לסדר היום נושא נוסף שנוגע בבטיחות בדרכים, בזכות מחאה מקומית שהחלה להתגבש ומטרתה לשים זרקור על התשתיות הלקויות בכבישים: "השקעת כסף יכולה לייצר תשתית, ותשתית יכולה להציל חיים".

המחאה בצומת סורוקה

אם עברתם ליד כיכר סורוקה במהלך החודש שעבר, בוודאי תהיתם מיהם הצעירים שמפגינים ומדוע: "תשתיות או לא לחיות" זוהי מחאה שהתגבשה כנגד התשתיות הלקויות בכבישי ישראל, ביוזמתם של גאי בוזגלו, דור דגן, אלחנן הנשקה, אוריה סימן טוב, עמרי דהן וספיר סופר, סטודנטים באוניברסיטת בן גוריון שהחליטו לקדם את הנושא. המחאה אמנם החלה במסגרת קורס לימודי, אך הם חדורי מטרה להמשיך בה ולהגיע הכי רחוק שאפשר.

מתוך המחקר שערכו מובילי המחאה, עלו מספר נתונים מדאיגים:

  • כ-50% מתאונות הדרכים מתרחשות בשל לקויות בכבישים
  • רוחב הנתיבים הינו הגורם המסכן ביותר בנושא תשתיות
  • כבישים רבים אינם מותאמים לצרכי התחבורה המודרנית ולכן לא עומדים בעומס לאור העלייה החדה בכמות כלי הרכב בכביש. כתוצאה מכך נוצרים עיקומים ובורות מסוכנים בכבישים, המעלים את הסכנה בנסיעה בכביש באופן משמעותי.
  • ביצוע חידושים מודרניים שהוכיחו את עצמם במדינות מערביות אחרות, אינם על הפרק כרגע במדינת ישראל עקב חוסר בתקציב ובידע מקצועי בנושא.
  • למעלה מ-50% ממקרי המוות בכביש מתרחשים מדי שנה בשל תשתיות לקויות. ניתן להציל חיים בעזרת שינוי סדר עדיפויות תקציבי.

"בשנים האחרונות נראה שהמדינה מתייחסת לתאונות דרכים כגזירת גורל ולא כתופעה שניתן להילחם נגדה בכל הכוח" מספר עומרי דהן, ממובילי המחאה. "הקשר בין תשתיות לתאונות דרכים מעט מעומעם בזירה הציבורית".

צילום: פרטי

מהם יעדי המחאה?

"המטרה שלנו היא להעלות את המודעות לקשר בין תשתיות לקויות לתאונות דרכים על סדר היום, להפעיל לחץ ציבורי על הממשלה, ולגרום לה להקצות כספים מתקציב המדינה לשנת 2022 לטובת שיפור התשתיות לשם קידום הבטיחות בדרכים. בנוסף, אנחנו פועלים למען התחייבות ועדת המשנה לבטיחות בדרכים לפרסם דו"ח שנתי שיפרט את תיקוני התשתיות שנעשו במסגרת התקציב, את אלה שלא נעשו ולקבוע תאריך יעד לביצוע".

למה להפגין דווקא בצומת סורוקה? ואיך היו התגובות להפגנה?

"זאת בהחלט תופעה שקורית בכל הארץ, אבל בחרנו דווקא בצומת סורוקה כמקום סימבולי שמייצג באופן מעט אירוני את המאבק: צומת מסוכנת הגורמת למספר רב של תאונות וממוקמת בפתח בית החולים הגדול ביותר בדרום. קיבלנו הרבה צפירות ורכבים שהתעניינו למה אנחנו מפגינים, הרגשנו תמיכה והזדהות".

צילום: פרטי

כולכם סטודנטים, חלקכם לא גרתם כאן לפני. מה החוויה שלכם כתושבים שנוסעים בעיר, האם התשתיות כאן בבאר שבע לקויות יותר לעומת מקומות אחרים בארץ?

"אנחנו מרגישים שלא מספיק בטוח בכבישים בכל הארץ. יש הרבה שיפוצים בכל מיני מקומות, ווינגייט, רגר, מורגש שיש ניסיון לשפר את המצב בעיר, אבל האזורים הסטודנטיאליים מעט מוזנחים והמצב עדייו מסוכן. ליד מרכז הספורט לדוגמא, יש מעבר חצייה דהוי שמסכן את הולכי הרגל במקום, אני באופן אישי כמעט נדרסתי שם פעמיים. במקרה הזה, מדובר בצביעה פשוטה של מעבר החצייה שיכולה להציל חיים. יש הרבה שיח על בטיחות בדרכים, אבל אין שיח על תשתיות. כמות מטורפת של תאונות קורות בגלל תשתיות ואותנו זה פשוט הטריף, לא יכולנו להישאר אדישים".

מלבד ההפגנה, מהם הצעדים שאתם מתכננים?

"קודם כל, להגיע לנבחרי הציבור במטרה שישנו את סדרי העדיפויות הכספיים בתקציב הקרוב, או לחלופין להפעיל עליהם לחץ בתקופת הבחירות הנוכחית. יצרנו קשר עם שרים וחברי כנסת, לדוגמא מיכאל ביטון ויסמין סאקס פרידמן. התכנסנו בזה כי כולנו מוטרדים ולצד זה גם מאמינים בזה שיכול להיות שינוי באמצעות השקעת הכסף במקומות שזקוקים לכך. כסף יכול לייצר תשתית, ותשתית יכולה להציל חיים".

לעמוד המחאה: https://www.atzuma.co.il/tashtyotololihyot

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('71f54f9f-f115-41a3-9654-aa7fbcc66f1a','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,32654,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה