"כלי רכב ישנים מסכנים את הנהג ואת שאר משתמשי הדרך"

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('60989935-de11-44db-9135-438723bf40e7','/dyncontent/2021/7/26/dd324c25-0cc4-4163-b23a-e80821241dd0.jpg',13164,'',525,78,true,32653);},7],[function() {setImageBanner('60989935-de11-44db-9135-438723bf40e7','/dyncontent/2021/7/29/694d8f10-2c55-4c08-8d91-6c1a9d8b5a5b.jpg',12633,'',525,78,true,32653);},7]]);})

על פי נתוני עמותת אור ירוק מעל חצי מיליון מכלי הרכב בכבישי ישראל בני יותר מעשר שנים ובכך מהווים סכנה לנוסעים בהן, שכן בחלקן אין מערכות בטיחות שיכולות להציל חיים. איפה באר שבע נמצאת ביחס לשאר הערים בארץ?

על פי נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס, נכון לנתוני שנת 2019 ישנם בישראל למעלה מחצי מליון כלי רכב (626,346), בני יותר מעשר שנים בעוד הגיל הממוצע של כלי הרכב הרשומים בערים בישראל בשנת 2019 הוא 6.7. סביר להניח כי ברובם המוחלט של הרכבים הללו לא מותקנות מערכות בטיחות שיכולות להציל חיים ולכן הנוסעים בהם נמצאים בסכנה גדולה יותר לעומת הנהגים שייהנו מרכבים חדשים וחדישים.

בעיר באר שבע, בשנת 2019 היו 66,177 כלי רכב וגילם המומצע עמד על 7.1 שנים. באותה שנה נוספו לכבישי בירת הנגב 3,602 רכבים. הגיל הממוצע של הרכבים בעיר גבוה יותר מהממוצע הארצי.

ארז קיטה, מנכ"ל אור ירוק: "כלי רכב ישנים מסכנים את הנהג ואת שאר משתמשי הדרך והם מעורבים ביותר תאונות דרכים קטלניות מאשר יתר כלי הרכב. על המדינה לעודד את תכנית הגריטה, שמורידה כלי רכב ישנים ולא בטיחותיים מהכביש, בכדי להביא להקטנת מספר הנפגעים בתאונות דרכים".

עוד עולה מהנתונים, כי בשנת 2019 נעו על כבישי מדינת ישראל 2,218,736 כלי רכב פרטיים בערים, תוספת של כ-230 אלף רכבים יותר לעומת 1,988,726 הרכבים שנעו בכבישים רק מספר שנים קודם לכן בשנת 2016.

באדיבות עמותת אור ירוק

קיטה הוסיף: "בנוסף, יש ליידע את הציבור ולהגביר את המודעות לחשיבות של מערכות בטיחות בצמצום תאונות הדרכים. העלייה החדה במספרי ההרוגים מחייבת את המשרד לבטיחות בדרכים לעודד את הציבור לרכוש מערכות כאלו על ידי מתן תמריצים כלכליים, לצד הגברת המודעות לנהיגה בטוחה יש להגביר את המודעות בקרב הציבור לחשיבותן של מערכות בטיחות ברכישת הרכב כדי להגביר את הטמעתן בציי הרכב דבר שיביא לצמצום תאונות הדרכים ולחסכון כלכלי גדול למשק הישראלי".

 

אחת הדרכים האפקטיביות להצערת גיל הרכב הינה תכנית הגריטה של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים והמשרד להגנת הסביבה. התכנית מאפשרת לבעלי כלי רכב ישנים, בני 20 שנה ומעלה, למסור את רכבם למגרשי הגריטה תמורת 3,000 שקלים. גריטת כלי הרכב מצמצמת את הנזק מתאונות הדרכים, מפחיתה את זיהום האוויר ולמעשה מורידה מהכביש כלי רכב ישנים ולא בטיחותיים. עלות התכנית נאמדת בכחמישה מיליון שקלים (באחריות המשרד לאיכות הסביבה ומשרד התחבורה והבטיחות בדרכים).

תכנית הגריטה פעלה לאחרונה בחודש נובמבר 2013 וגם אז ליום אחד בלבד. התכנית יצאה לדרכה בשנת 2009 אז הציע משרד האוצר לשלם לכל בעל רכב בן 20 שנה ויותר 3,000 שקלים תמורת מכונית שבמרבית המקרים הייתה מסוכנת ומזהמת וללא מערכות בטיחות בסיסיות כמו מניעת נעילת גלגלים או החלקה, זאת מתוך כוונה כי בעל הרכב יחליף אותה בחדשה, בטוחה ומזהמת פחות. הכסף אותו הקציבה המדינה נגמר, התכנית הופסקה, חזרה שוב ושוב הופסקה בפעם האחרונה, עקב הקצאת מימון נמוכה וזאת למרות דרישה גבוהה מצד הציבור.

באדיבות עמותת אור ירוק

עשרת הערים עם ממוצע הרכבים הישנים ביותר

  • בשנת 2019 היו בקלנסווה 7,275 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 9.5 שנים.
  • בשנת 2019 היו במודיעין עלית 3,736 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 9.2 שנים.
  • בשנת 2019 היו באום אל פחם 17,054 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 9.2 שנים.
  • בשנת 2019 היו ברהט 12,421 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 9.1 שנים.
  • בשנת 2019 היו ביתר עלית 4,203 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 9.0 שנים.
  • בשנת 2019 היו בטייבה 14,836 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 9.0 שנים.
  • בשנת 2019 היו בבאקה אל גרביה 10,084 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 9.0 שנים.
  • בשנת 2019 היו בשפרעם 14,891 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 9.0 שנים.
  • בשנת 2019 היו בסח'נין 11,668 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 8.8 שנים.
  • בשנת 2019 היו בירושלים 212,651 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 8.7 שנים.

עשרת הערים עם ממוצע הרכבים החדשים ביותר

  • בשנת 2019 היו בלוד 46,578 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 4.2 שנים.
  • בשנת 2019 היו באור יהודה 28,949 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 4.3 שנים.
  • בשנת 2019 היו ברמת גן 88,829 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 4.6 שנים.
  • בשנת 2019 היו תל אביב-יפו 224,781 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 5.3 שנים.
  • בשנת 2019 היו בחולון 89,318 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 5.3 שנים.
  • בשנת 2019 היו ראשון לציון 112,455 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 5.8 שנים.
  • בשנת 2019 היו במודיעין-מכבים-רעות 32,806 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 5.9 שנים.
  • בשנת 2019 היו בחיפה 113,543 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 6.0 שנים.
  • בשנת 2019 היו ברמת השרון 20,887 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 6.1 שנים.
  • בשנת 2019 היו בראש העין 26,200 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 6.4 שנים.

 

 

 

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('02e65048-47cf-4b17-8179-506c997bfd3c','/dyncontent/2021/7/26/f393b752-947e-41c1-8d08-34d2d25e8857.jpg',13173,'',525,78,false,32654);})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה