המפה שפירסמה העירייה מעידה: חזון שבילי האופניים הרציפים רחוק מלהתממש
02.03.25 / 15:30
בעיריית ב"ש פירסמו לאחרונה את מפת שבילי האופניים הקיימים, אלה שבביצוע ואלה שמתוכננים להיסלל. אז האם המפה מבשרת כי החזון לשבילי אופניים רציפים בדרך להתממש?; שוחחנו עם מספר פעילים חברתיים ותושבים בכדי לשמוע מה דעתם בנושא
רשת שבילי אופניים המחברת אזורי מגורים למוקדי פעילות ותעסוקה הינה חזון שבעירייה הצהירו בעבר כי ברצונם לקדם. במסגרת חזון זה, הצהירה העירייה כי יוקמו מסלולים מיוחדים לרוכבי אופניים בכל שכונה חדשה, במסגרת פרויקטי שדרוג רחובות וותיקים (כפי שנעשה ברחוב מצדה, ברחוב האצ"ל, בשדרות טוביהו ובשדרות רגר) ובאזורים נרחבים נוספים בעיר.
ואכן במהלך השנים האחרונות נעשתה לא מעט התקדמות בנושא. דו"ח "תחבורה ציבורית ברשויות המקומיות" שפירסם ארגון "15 דקות- ארגון צרכני תחבורה ציבורית בישראל" ב-18.2.24 מעלה כי במהלך כהונתו האחרונה של רוביק דנילוביץ' בין השנים 2019-2023 נסללו יותר שבילי אופניים מסך כל השבילים שהיו קיימים עד אותה נקודת זמן. אם עד שנת 2019 נסללו בב"ש 17.9 ק"מ של שבילי אופניים סה"כ, בין השנים 2019-2023 לבדן נסללו 22.3 ק"מ כאלה, נתון מרשים המראה כי בעירייה החלו לייחס חשיבות רבה לנושא. ולמרות זאת נדמה כי עדיין יש לא מעט מה לשפר.
דן לסט, פעיל חברתי מקומי טוען כי למרות שקיימת מגמה חיובית בכל הקשור לפיתוח שבילי האופניים בב"ש, עדיין קיים פער גדול לעומת מקומות אחרים בארץ ובאירופה, כפי שמלמדת מפת שבילי האופניים שפירסמה העירייה המעידה על מחסור בקישוריות בין שבילי האופניים בעיר. "אין רשת שבילים מלאה אלא רק חלקים נפרדים שלרוב אין קשר ביניהם. דוגמא מצוינת לכך הוא רחוב אברהם אבינו, שסללו בו מקטע אופניים מכובד, אבל לא מתחבר לשום מסלול אחר". חוסר הרציפות פוגע ביכולת לייצר רשת שבילים שתחבר בין השכונות, המרכזים המסחריים ומוקדי התרבות והבילוי והופכת את הנסיעה בהם להרבה פחות נוחה, מהירה ובטוחה.
"נוסף, על כך רוב שבילי האופניים שנסללו לא נמצאים במקומות במרכז העיר בהם אנשים חיים, עובדים ורוכבים, אלא בפאתי העיר (כמו צפונית לרמות), כך שהם משמשים בעיקר לפנאי אם בכלל. באופן כללי צריך חיבור לנקודות עניין כמו תחנת הרכבת והרבה יותר שבילים בשכונות הוותיקות כמו שכונה י"א".
"מבחינת איכות שבילי האופניים, הנסיעה יחסית חלקה אבל עדיין לפעמים המסלול נקטע בגלל תחנות אוטובוס או תשתיות אחרות, אבל בשבילים החדשים זה כבר פחות קורה. כן הייתי רוצה לציין לטובה את המקטעים ברגר, מצדה וטוביהו, שלאחר חידוש המקטע הדרומי של רגר יתפקדו כרשת אופניים שימושית במרכז העיר, הלוואי ויהיו עוד הרבה כאלה".
לדעתו של דן, אחת הבעיות העיקריות בכל הקשור לסלילת שבילים בעיר היא שסלילתם נעשית רק בעת חידוש כל התשתית ברחוב מסוים ולכן "הכל מקוטע ונסלל בקצב איטי להחריד". ואיך לדעתו של דן הדברים היו אמורים להתבצע? "ניתן להפוך נתיב של כלי רכב בכביש לנתיב אופניים, מה שדורש לתת עדיפות אמיתית לאופניים על פני כלי רכב, מהלך לא פופולארי שקשה לראות קורה בעיר". ועדיין לפי דעתו של דן, לבאר שבע יש פוטנציאל אדיר לפיתוח תרבות אופניים בה: "בב"ש יש תנאים אידיאליים לרכיבה: עיר יחסית מישורית עם מזג אוויר מאוד נוח בחלקים רבים של השנה, אפילו בקיץ בתחילת היום ובסופו".
פנינו לתושבים נוספים שנוהגים להשתמש באופניים תדיר בכדי לשמוע מה דעתם על מצב השבילים בעיר. אחד מהם הוא לוי (שם פרטי) שעובד במשרד להגנת הסביבה כרכז חינוך וקהילה במחוז דרום. לוי הוציא לפועל בעבר טיולי אופניים למשפחות בעיר ובעבורו אופניים חשמליות מהוות כלי רכב עיקרי.
לוי טוען כי שבילי האופניים בב"ש ייחודיים בהיבט של הנוף המרהיב ממנו נהנים הרוכבים: "חלק מהשבילים עוברים סמוך למדבר ולנחל "כובשים" והנוף בהם משתנה לאורך המסלול. אין הרבה ערים בהן יש שבילי אופניים סמוך לטבע ובעבור הורים לילדים צעירים הרכיבה במקום מהווה תרבות פנאי איכותית".
"מלבד זאת, כבר עשור שאני מסיע את ילדיי למסגרות חינוך באמצעות אופניים ויש מספר נקודות שמאוד כיף לרכב בהן, למשל בטיילת שלאורך פארק נחל באר שבע שם הנוף יפה במיוחד. בנוסף ראויים לציון השבילים שעוקפים את באר שבע (ליד האצטדיון), הטיילות של הפלחים לרבות הפלח 7 והשביל בחלק המערבי בשכונת רמות שמשקיף על הכניסה לבאר שבע ושעובר בין פארקים".
ועדיין לטענתו של לוי יש לא מעט מקום לשיפור. לוי, כמו דן, מציין אף הוא את בעיית רציפות השבילים כבעיה מהותית. "מסלול הנסיעה העיקרי שלי הוא מהעיר העתיקה דרך קריית הממשלה אל שכונה ג' וגם לפעמים לשכונת רמות. בגדול רצף הנסיעה הוא די טוב ועדיין לעיתים צריך להפריע להולכי רגל בנסיעה על המדרכה כי אין מספיק שבילי אופניים, אני יודע שזה אסור אך אין לי ברירה ואיני מוכן לנסוע על הכבישים תוך סיכון עצמי".
לוי מציין כנקודה בעייתית במיוחד את החיבור בין היציאה מקריית הממשלה ובית המשפט עד לשדרות דוד טוביהו ושדרות רגר: "מדובר על מקטע מאוד מרכזי ועמוס באורך כחצי ק"מ שמאפשר הגעה לעיר העתיקה ומאוד מסוכן לנסוע בו על אופניים, בטח שעל הכביש. מכיוון שאין שם שום שביל אופניים מסודר וכשיש תחנות אוטובוס שצמודות לכביש ומפריעות לנסיעה, רוכבים נאלצים לסכן עצמם בנסיעה על המדרכה ותוך כדי מסכנים גם את הולכי הרגל".
"בגלל שבלתי אפשרי לנסוע שם עם אופניים בצורה בטוחה אני באופן אישי עובר את המקטע בהליכה על המדרכה כשהאופניים לצידי או שאני נוסע מאוד לאט. חשוב לציין שאני מחבר את האופניים לעגלה ייעודית שעליה אני מרכיב את הילד שלי ונסיעה לא אחראית עלולה להוביל לכך שהעגלה תיפול לכביש ותסכן אותו".
"בתור הורה אני חושב שכל עוד אין רציפות שבילים, הורים לא ייתנו לילדיהם לנסוע באופניים, קורקינט או סקייטבורד לבד, לביה"ס למשל (מה שדורש היערכות משלימה נוספת לרבות חניית אופניים ולוקרים בביה"ס בהם יוכלו הילדים לשים את חפציהם, שכן רכיבה עם ילקוט על הגב עשוייה לפגוע בשיווי המשקל בזמן רכיבה)".
"נוסף על כך גם העיר העתיקה שהינה מקום מרכזי הינה מאוד בעייתית בהקשר הזה ואין שם כלל שבילי אופניים למרות שיש שם הרבה רוכבים. כך למשל במדרחוב קק"ל שם רוכבי האופניים (לעיתים חשמליות) מסכנים את הולכי הרגל במקום בעוד העירייה לא נותנת חלופה אמיתית. גם בשוק יש את אותה הבעיה ומגיעים אליו המון אנשים עם אופניים הנאלצים לסכן אחרים ואת עצמם ברכיבה על הכביש".
"בשכונת רמות בה אני נוהג לרכב יש גם בעיית רציפות עם כל מיני שבילים לא מחוברים. חשוב להבין כי לעיתים יש כבר מדרכות רחבות שניתן בקלות לסלול בהן שבילי אופניים. רוב התשתית קיימת ורק צריך לחזק את החיבוריות".
כאמור בעירייה סללו בשנים האחרונות לא מעט שבילי אופניים חדשים. ועדיין לוי טוען כי למרות ההשקעה הגדולה בפיתוח התשתיות למען רוכבי הדו גלגלי, בפועל לא רואים גידול משמעותי במספר הרוכבים בקרב האוכלוסייה המקומית: "אני לא מכיר הרבה כאלה שמאמצים אופניים ככלי רכב עיקרי ורוכבים עם אופניים לעבודה למשל. יש פה דיסוננס: הפוטנציאל של ב"ש לרוכבים הוא עצום, עיר מישורית עם מעט לחות, ועדיין אופניים לא פופולריים במיוחד בקרב האוכלוסייה הכללית. ייתכן שרכיבה רלוונטית בעיקר למשפחות עם מעט ילדים ומהווה פתרון פרקטי פחות למשפחות גדולות, אולי זה עיניין של תרבות וחינוך לרכיבה מגיל צעיר שנדרשים".
אך נדמה כי יש חריג לכך שמראה כי פיתוח תשתיות נאותות מעודד רכיבה בקרב נערים: "בעירייה השקיעו מאוד בסקייטפארק שבו גם מרחב לרכיבת אופניים ולפעלולי אופניים. שם השבילים מאוד טובים והנוער מגיע לשם ורוכב על אופניים, דבר שאינו מובן מאליו בעידן המסכים".
הצללה תעודד רכיבה על אופניים
כזכור לפני יותר משנתיים וחצי מחו תושבי העיר בדרישה להצללת המרחב הציבורי. זמן קצר לאחר מכן בעקבות הלחץ הציבורי, הודיעו בעירייה על מהלך שבמסגרתו יוצלל חלק משדרות רגר, אחד מן השדרות המרכזיים בב"ש. ואולם בחלוף הזמן נדמה כי לא נעשו מהלכים משמעותיים נוספים למען הצללת המרחב הציבורי.
ואכן באר שבע מתאפיינת במחסור חמור של הצללה ברחובותיה כפי שמשקפת מפת ההצללות של באר שבע שפירסם המרכז למיפוי ישראל בסביבות חודש יוני 2024. כפי שניתן לראות במפה, הקווים האדומים מסמלים אזורים עם אחוז נמוך של הצללה שמתאפיינים באחוז נמוך של כיסוי צמחייה לרוחב (0%-5%).
הצללת המרחב הציבורי תסייע להפוך את הנסיעה באופניים מבלתי-נסבלת לנעימה בימי הקיץ הלוהטים ותעודד אנשים לתעדף אופניים על רכב ככלי תחבורה עיקרי, מה שעשוי להוביל לצמצום מספר כלי הרכב הפרטיים הנוסעים על הכביש ולהפחתת הפקקים.
החום בשיאו והנוסעים סובלים: האם בעירייה סוף סוף יפנימו ויטפלו?
שבילי אופניים אינם מותרות ורוכבי האופניים לא צריכים להחליט האם לסכן את חייהם ולנסוע על הכבישים הסואנים או לנסוע על המדרכה ולסכן בכך את הולכי הרגל. חייבים להפריד בין רוכבי האופניים לבין כלי הרכב באמצעות שבילים ייעודיים רציפים שיאפשרו רכיבה בטוחה, כנהוג במדינות מתקדמות.
מעיריית באר שבע נמסר בתגובה:
"עיריית באר שבע הכינה תכנית אב לשבילי אופניים במסגרת אימוץ מדיניות של פיתוח בר קיימא. העירייה פועלת ליישום תכנית האב בהתאם לתקציבים המתקבלים ובכל קטע בו מבוצע שיפוץ, פועלת העירייה, בהתאם לתכנית האב, ליישם שבילי אופניים בקטעים בהם מבוצעות עבודות".
"יש לציין כי המרחב הציבורי הינו תחום מוגבל המשמש לצרכים רבים וביניהם גם לתנועת אופניים, פעילויות של הולכי רגל ולתנועת כלי רכב. במרבית הרחובות בעיר אין זכות דרך שמורה לשבילי אופניים, ולכן פיתוח שבילים מחייב שינוי מהותי בחתך הרחוב לרבות טיפול בתשתיות ונטיעת עצים שיאפשרו הצללת שבילי האופניים והמדרכות ומכאן הקושי לייצר שביל אופניים רציף ללא שינוי בחתך הרחוב. עליי להדגיש, כי בכל פרויקט חדש בו יש ממשק לשביל אופניים קיים, פועלת העירייה ליצירת המשכיות לשבילים הקיימים".
"באשר לעיר העתיקה אציין כי עיריית באר שבע פועלת לתכנון וביצוע שבילי אופניים בהתאם ל"הנחיות לתכנון רחובות בערים- תנועת אופניים" הנחיות אלו מייצרות מסגרת אחידה ומנחה לקיום הליך תכנון מוסד, שיטתי ובהיר. ההנחיות מגדירות שלוש רמות של הפרדת תנועת אופניים מכלי רכב כתלות במהירות הנסיעה ונפחי התנועה. מקומות המוגדרים כאזורי מיתון תנועה כדוגמת מתחם העיר העתיקה, תנועת האופניים משולבת עם התנועה המנועית (ללא הפרדה)".
אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected]