בחופש הגדול נמצאים תלמידים וילדים רבים ללא מסגרות, משחקים בחוץ, מבלים בבריכה, בים, בטיולים ומשוטטים ברחובות, מצב זה הופך אותם לחשופים ופגיעים יותר לסכנות בכבישים. מדי שנה נפגעים בחודשי החופש הגדול בממוצע 940 ילדים ובני נוער בתאונות דרכים בתחום העירוני. נתון קשה זה מבטא את הסכנות בדרכים אליהן חשופים אותם ילדים ונערים עד גיל 19 בחודשים שאמורים להיות עבורם המהנים ביותר בשנה.

כמו כן, מנתוני אור ירוק עולה כי בעשור החולף נפגעו בתאונות דרכים בתחומי הערים והישובים קרוב לעשרת אלפים ילדים ובני נוער בחודשי החופש הגדול (יוני-אוגוסט). בבאר שבע נפגעו 313 ילדים ובני נוער עד גיל 19 בתאונות דרכים בחופש הגדול, כאשר מתוכם ילד אחד נהרג. בחופש הגדול הקודם (שנת 2018) נפגעו בעיר 17 ילדים ונערים. 

כדי לצמצם את ההיפגעות הגבוהה של ילדים בחופשת הקיץ חברו יחדיו עמותת אור ירוק, אגף של"ח ואגף זה''ב ונגישות במשרד החינוך. במסגרת שיתוף הפעולה כ- 4,000 מובילי של"ח צעירים תלמידי כיתות ח', ט', יתפרסו החל מתאריך ה-21 ליוני 2019 בבתי הספר היסודיים בהם למדו כדי להעביר פעילות הדרכה חווייתית בנושא בטיחות בדרכים שצפויה להגיע לכ-200 אלף תלמידי כיתות א' - ה'  ובני משפחותיהם בכל רחבי הארץ ובכל המגזרים.

בנוסף, על מנת לסייע בהגברת המודעות של הילדים לסכנות בדרכים בחופשת הקיץ ולדרכים בהן ניתן להישמר, מכשירה עמותת אור ירוק עשרות מדריכי ומנהלי קייטנות להעביר תכנים של בטיחות בדרכים לילדים. אור ירוק פועלת להכשרת אותם מנהלי קייטנות שיוכלו להדריך את אלפי הילדים שיפגשו בקיץ הקרוב בנושאים של הליכה בטוחה, רכיבה בטוחה על אופניים ונסיעה בטוחה ברכב. עמותת אור ירוק אף מציעה לקייטנות ערכות הדרכה מקיפות להעברת ימי שיא מלאים בפעילות חווייתית בנושאי הבטיחות. ערכות הפעילות כוללות חוברת הדרכה רוחבית המנחה את המדריכים כיצד להעביר שלל פעילויות מעניינות, ערכיות ומגוונות וכן משחק רצפה ענק ועזרי פעילות כמו מעבר חציה גדול עליו ניתן לתרגל חציה בטוחה ומשחקי סימולציות דרכים שונות בעזרתן מעבירים לילדים את תכני הבטיחות בדרך מהנה. 

זהירות ילדים בדרך צילום: עמותת אור ירוק

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק מבהיר: "החופש הגדול הוא הזמן של הילדים ובני הנוער להנות, לבלות עם חברים ולנוח, אך זהו גם זמן בו הם מצויים בסיכון מוגבר להיפגע בתאונות דרכים מכיוון שהם מבלים שעות ארוכות בחוץ וללא מסגרות מגוננות. בכדי לעזור להם לעבור את החופש בשלום חייב משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בסיוע הרשויות המקומיות, להגביר את ההסברה בנושאים הרלוונטיים לילדים כמו חצייה בטוחה של הכביש, רכיבה בטוחה על אופניים ועוד. הרשויות גם צריכות לדאוג לאמצעים שיגבירו את בטיחותם של הילדים ובני הנוער כמו התקנת פסי האטה בסביבות בהן קיים ריכוז גבוה של ילדים, שיסייעו במיתון וריסון מהירות נסיעת כלי הרכב באזור ובכך יוכלו לצמצם את מספר התאונות והנפגעים".