מדיטציה במקום ריטלין?



סל כלים הכרחי למורה ולתלמיד: לימודי מיינדפולנס משפרים את יכולת הריכוז וההתמודדות עם מצבים בלתי רגילים. במכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי מלמדים את הסטודנטים לתרגל מדיטציה

בעקבות משבר הקורונה הלימודים המקוונים מעמידים בפני מערכת החינוך והמוסדות להשכלה גבוהה אתגרים רבים ומגוונים. לכן, במכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי נפתחה תוכנית ללימוד ותרגול מיינדפולנס, פרקטיקה פסיכולוגית מעולם המדיטציה לאימון התודעה. פרקטיקה שמתמקדת באיזון הנפשי והבאת תשומת הלב לרגע הנוכחי, בכך היא מעלה ומחזקת את רמת הקשב והריכוז, החוסן האישי, תחושת המסוגלות והרווחה הכללית של האדם.

"מיינדפולנס הוא אימון מנטלי בדרך ליצירת שינוי נפשי", מסבירה ד"ר הילה כהן, מומחית להתפתחות אישית וארגונית ומרצה למיינדפולנס והתפתחות אישית במכללת קיי. "מדובר במצב תודעתי של מתן תשומת לב לרגע הזה ללא שיפוטיות, ללא תגובתיות ומתוך סקרנות וחקירה. אנחנו יכולים לדמות תרגול מדיטציה לחדר כושר לתודעה, ככל שנתרגל יותר מיקוד ותשומת לב כך נחזק את היכולת המוחית שלנו להתרכז לאורך זמן".

"התקופה הנוכחית יצרה אתגרים ביכולת הריכוז: להתרגל ללמידה בזום ואז לחזור ללמידה פרונטאלית ושוב לזום. זאת במקביל למצב כלכלי, מגפה מאיימת ותחושת בדידות. מיינדפולנס הוא תשובה לגירויים ולהסחות הדעת האינסופיות אליהם אנו נתונים ויעילותו הוכחה באלפי מחקרים. חשוב לזכור שלא רק הגוף שלנו זקוק לטיפוח אלא גם התודעה וככל שנתרגל מוקדם יותר כן ניטיב עם עצמנו ועם סביבתנו". 

ד"ר הילה כהן | צילום: אדוה שלהבת

ציפי עטון, סטודנטית במכללת קיי אשר לומדת בתכנית m-teach מספרת: "באתי להוראה ממקום של שליחות אך הלימודים יחד עם עבודה אינטנסיבית ויתר משימות החיים שאבו ממני יותר ויותר כוחות ויום אחד באמצע הסמסטר האחרון פשוט קרסתי".

ציפי הובהלה לניתוח דחוף בבית החולים בעקבות בעיות בתפקודי כיס המרה. "כששכבתי בבית החולים נזכרתי בד"ר הילה כהן ובקורס שלה והתחלתי לתרגל מתן תשומת לב לנשימות, תרגול פשוט אך יעיל ותוך זמן קצר הרגשתי הקלה והטבה במצבי. מאז אני מיישמת את השיטה בכיתה בה אני מחנכת ובשל ההשפעה הטובה אנו מרחיבים את הפעילות לשאר הכיתות בבית הספר". 

צילום: shutterstock אילוסטרציה

חשוב לציין כי מכללת קיי ממוקמת בבאר שבע שבדרום וככזו היא מכשירה מורים שפוגשים תלמידים שחלקם סובלים מפוסט טראומה בשל המגורים במציאות של איום בטחוני. "מציאות זו מצריכה ממורים סל כלים עשיר וחדשני להתערבות אפקטיבית גם עם מצבי דחק", מסבירה ד"ר כהן. "מיינדפולנס נמצא כמסייע בהפחתת לחץ, חרדה וכאב. אנו יודעים כי מורים בזמננו נדרשים להנחיל לא רק מיומנויות של קריאת טקסט, חיבור או חיסור, אלא גם קריאה של עצמם וסביבתם. בתי ספר שמיישמים פרקטיקות מעולם המיינדפולנס מדווחים על שיפור באקלים הבית ספרי, הפחתה בשיעורי האלימות, פניות רגשית גבוהה יותר של התלמידים ללימודים והישגים טובים יותר".

"סטודנטים שמתרגלים מיינדפולנס במסגרת קורסים שונים ובסדנאות הסטאז' שלנו עושים זאת באמצעות תרגול חוויתי של מדיטציות מסוגים שונים, התנסות פעילה, ניהול יומן קשיבות וקבלת משוב לצורך שיפור והתקדמות. כלים אלו מסייעים להם ביצירת תשתית רגשית איתנה אשר מאפשרת את הובלתו של תהליך חינוכי משמעותי כאשר התלמידים מרוכזים ונוכחים בשיעור. מדובר בתהליך טרנספורמטיבי שהינו בעל פוטנציאל לשנות חיים שלמים ולתרום לתיקונה של החברה כולה" מסכמת ד"ר כהן.

פרופ' לאה קוזמינסקי, נשיאת מכללת קיי מוסיפה: "כחלק מההכשרה להוראה, המכללה מקנה לסטודנטים סל כלים מגוון, שישמש אותם כמורים, והכולל גם טיפוח מגוון יכולות וחוסן אישי".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה