עצות וטיפים לחזרה קלה יותר מאת ד"ר אלכס קזנוביץ,

מנהל מרכז בריאות הילד באר שבע ומומחה בתחום הפרעות קשב וריכוז, כללית מחוז דרום.

ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('749505f7-9671-40eb-a324-227e33fa33fe','/dyncontent/2019/9/10/ff59fdc7-8cc3-4828-b0ce-3575bc9d0feb.jpg',9030,'',510,80,true);},15],[function() {setImageBanner('749505f7-9671-40eb-a324-227e33fa33fe','/dyncontent/2019/9/11/45246763-6774-44b3-9174-29459cab723d.jpg',9000,'',510,80,true);},15]]);

החופש הגדול עוד רגע מאחורינו, בקרוב מאוד ישובו התלמידים לשגרת הלימודים. המעבר בין חופשת הקיץ, בין הים, הבריכה והבילויים לכיתות הסגורות ולשגרת הלימודים הוא לא פשוט עבור לא מעט תלמידים, ולתלמידים עם הפרעת קשב, החווים את השינויים כקיצוניים יותר, החזרה עשויה להיות מורכבת יותר. כל ילד החוזר ללימודים זקוק למעין תקופת מעבר בין החופש לשגרת הלימודים כדי להתארגן ולהתאזן מחדש, לילדים עם הפרעות קשב וריכוז תקופת ההכנה לחזרה לבית הספר היא קשה יותר. בקיץ לוח הזמנים היה גמיש, בבית, במשפחה יש הרבה פחות דרישות מאשר בזמן הלימודים. חשוב להורים לזכור זאת כדי להעניק לילד תקופת הסתגלות. כדי להקל על הילדים, כדאי להתחיל להתכונן לחזרה לבית הספר בהרבה סבלנות ורגישות:

  

הכנה רגשית ונפשית לתחילת שנת הלימודים: הראשון בספטמבר יגיע.. אין טעם להתחמק מלוח השנה שרץ קדימה, ורץ מהר יותר, כך נדמה  בחופש, כדי להגיע מוכנים, כדאי לבנות סדר יום בשיתוף הילד כבר מהשבוע האחרון של חודש אוגוסט. אפשר לצייר טבלה ולסמן כל יום שעובר עד לתחילת השנה, להתחיל לדבר על השגרה המתחדשת בשנת הלימודים, להקשיב לילד המעלה ציפיות וחששות. תזכורת לאיך יתנהל היום יום מקלה על התפקוד ומסייעת לחזרה נוחה יותר. מעברים חדים עשויים לבלבל את כל הילדים, לבעלי הפרעת קשב בוודאי, הכנה למה צפוי- תקל בהחלט.  כדאי לתכנן, לחשוב על  מטרות שהילד היה רוצה להשיג בשנה החדשה, , אך להיצמד לרמת הביצוע. רצוי להימנע משאיפות מופרזות מכפי שהילד מסוגל כדי לא ליצור מצב של תסכול. ציפיות מותאמות ירגיעו, יעניקו ביטחון, ויחזקו את הרצון להתמיד, הגם שסיכויי ההצלחה יגדלו ואיתם הדימוי העצמי והביטחון.

נטילת תרופות הפרעת קשב באה לידי ביטוי בעיקר בשנת הלימודים, כשהילדים נדרשים לבצע מטלות ולהקשיב בשיעורים. בהרבה משפחות, כשמתחיל החופש, נוהגים להקטין את מינון התרופות (ריטלין או סוגים אחרים של סטימולנטים) או להפסיק בכלל לכל  תקופת החופש הגדול, בעיקר בגלל שרובם קושרים את הפרעת הקשב בעיקר לתחום הלימודים.

חודש ספטמבר, הוא חודש עמוס למטפלים ולרופאים, מפגשים רבים הם סביב איזון מחדש, וחידוש הטיפול. גופו של הילד זקוק לזמן מסוים על מנת "להתרגל" מחדש לתרופה שהופסקה בתקופת החופש. לכן, אם בחרתם להפסיק את הטיפול לתקופה, רצוי להתחיל לחזור ולתת את התרופה כיומיים שלושה לפני תחילת הלימודים במינון הנכון, שנקבע על ידי הרופא המטפל והמתאים למשקל הילד. זה חשוב במיוחד לילדים הנוטלים ריטלין לראשונה או לאלו שסבלו מתופעות לוואי חולפות בעבר. רצוי להגיע לבדיקת מעקב אצל רופא מומחה, במידה שעברו מעל שישה חודשים מהביקורת האחרונה.

הסתגלות לשגרה, מרגע פקיחת העינייםהתחילו להקדים את שעות השינה והקימה כמה ימים לפני האחד בספטמבר. אם ילדכם סובל מקושי לקום בבוקר, את כל הנחוץ כדי להקל על התארגנות הבוקר. מלאו את רוב המטלות כבר בערב שלפני: הכינו את התלבושת, את  המערכת, ודאו שכל הציוד נמצא בתיק- תיק מסודר והידיעה שהכל למחר קיים ומאורגן, יעשה סדר גם במחשבותיו של הילד.

כדאי להכין רשימה מסודרת ומצומצמת של מטלות הבוקר האישיות, מהקימה, ועד ליציאה מהבית. העירו את הילד מוקדם מספיק כדי שיוכל לעמוד במטלות שלו. בהתאם לכך הגדירו את שנת השינה בערב, זיכרו שילד זקוק לפחות ל-9 שעות שינה.

   

והכי חשוב, שתהיה לכולנו שנת לימודים טובה ופוריה!