כך תימנעו מסיבוכי הסוכרת



בכללית מקדישים את החודש להעלאת המודעות למחלת הסוכרת, במטרה לקדם אורח חיים בריא ולהזכיר לנו ששמירה על אורח חיים בריא יכולה לסייע במניעת סיבוכים עתידיים של המחלה. לכן, הבאנו לכם טור מיוחד מאת סמדר ישי - אחות מומחית קלינית בסוכרת ורכזת סוכרת בכללית מחוז דרום

צילום: shutterstock אילוסטרציה

אנשים עם סוכרת יכולים לקיים חיים רגילים ומלאים והטיפול בסוכרת, הכולל שמירה על אורח חיים בריא לצד טיפול תרופתי יכול למנוע או לפחות לדחות את סיבוכי הסוכרת. סוכרת לא מאוזנת עלולה לגרום לסיבוכים רבים שנובעים בעיקר מפגיעה בכלי דם קטנים וגדולים בגוף.

הדבר בא לידי ביטוי בפגיעה בעיניים - פגיעה בראיה עד כדי עיוורון, פגיעה בלב - שבץ לבבי, אי ספיקת לב. פגיעה במוח- ירידה קוגניטיבית, שבץ מוחי. פגיעה בכליות - אי ספיקה כלייתית עד למצב של הזדקקות לדיאליזה או השתלת כליה. פגיעה בכפות הרגליים - דבר שעלול לגרום לכאבים קשים, היוצרות פצעים וכיבים עד כדי סכנת קטיעה.

בשל כך, בחרתי להתמקד במניעה של סיבוך נפוץ בכפות הרגליים שנקרא גם- "כף רגל סוכרתית". משום שהדרך הטובה ביותר לטפל בסיבוך זה  היא מניעה.

לאנשים עם סוכרת יש נטייה לפתח טרשת עורקים, שגורמת להיצרות של כלי הדם והביטוי הוא- פגיעה באספקת דם לרגליים, בנוסף, אנשים עם סוכרת עלולים לסבול מפגיעה במערכת העצבים, שנקראת  " נוירופטיה" שמתרחשת , בגלל רמות סוכר גבוהות לאורך זמן . הביטוי הוא הפחתת התחושה בכפות הרגליים פחות מרגישים- כאב/ חום/ קור/ לחץ ובנוסף יש גם עיוותים ושינויים במבנה של כף הרגל , שמגבירים את החיכוך עם הנעליים.

התוצאה במקרים רבים, רגל שחשופה לפגיעה + יכולת פחותה להרגיש את הפגיעה ולכן , כל פגיעה /פציעה בכף הרגל – עלולה לגרום לזיהום וסיבוכים משמעותיים.

מה עושים ? מאוד פשוט: מניעה  מניעה  מניעה !!!

1.מודעות גבוהה להתפתחות סיבוך של כף רגל סוכרתית: צוותים רפואיים וסיעודיים צריכים להעלות את המודעות של המטופלים עם סוכרת לבעיה זו וכל מטופל עם סוכרת צריך להכיר את הסיבוך וכיצד למנוע אותו.

2.בדיקה יומיומית של כפות הרגליים ושמירה על היגיינה של כפות הרגליים:

- רחצה יומיומית של כפות הרגליים עם מים זורמים ופושרים.

- ייבוש של כפות הרגליים לאחר הרחצה וייבוש במיוחד בין האצבעות.

- שימון יומיומי של כפות הרגליים לאחר המקלחת למניעת היווצרות של יובש/סדקים.

- גזיזה נכונה של הציפורניים ברגליים- גזיזה ישרה ולא בחצי עיגול – כדי למנוע ציפורן חודרנית.

- בחירה נכונה של נעליים – נעליים נוחות ולא לוחצות. תמיד לנעול נעליים עם גרביים.

- החלפה יומיומית של הגרביים.

- אין ללכת יחפים בשום אופן מחוץ לבית או בתוך הבית – כדי למנוע פציעה.

יש לבדוק את כפות הרגליים כל יום באופן עצמאי או בעזרת אדם אחר.

- יש להגיע לבדיקת כף רגל במרפאה ע"י האחות לפחות פעם בשנה.

3.להקפיד על פעילות גופנית שממריצה את זרימת הדם לרגליים

4.להימנע מעישון- שגורם גם הוא לפגיעה בכלי הדם בגוף.

5.איזון סוכרת, שומני הדם ולחץ דם.

6.הקפדה על תזונה בריאה.

אנא שמרו על בריאות כפות הרגליים שלכם

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה