באר שבע מתמלאת מגדלים, אך החלום לבית קרקע עדיין חי ובועט

$(function(){setImageBanner('f7b22d15-70e9-439c-938a-0257ec1248bd','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,33754,'Image','');})

כחמישית מצמודי הקרקע בישראל נבנים במחוז הדרום, מתוכם למעלה מ-300 בתים בבאר שבע. נטע שרעבי ממרכז הבנייה הישראלי: "בניית בית צמוד קרקע עדיין נחשבת לחלומה של כל משפחה בישראל. בעוד שבחלק גדול מהאזורים קיים מחסור גדול בקרקעות, באזור הדרום החלום הזה עדיין חי ובועט".

העיר באר שבע נמצאת בתנופת פיתוח אדירה, ובשנים האחרונות נבנים בה עשרות בניינים שמוסיפים אלפי יחידות דיור לעיר בבנייה רוויה לגובה. קו הרקיע של באר שבע משתנה, מחירי הדיור מאמירים בעשרות אחוזים, ועדיין תושבים רבים נאחזים בחלום לגור בבית צמוד קרקע עם חצר גדולה, שמחירו בבאר שבע יכול לנוע בין 2-3.5 מיליון שקלים.  

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שנסקרו על ידי מרכז הבנייה הישראלי, במחוז הדרום נבנים כיום כ-4,174 בתי צמודי קרקע, המהווים כחמישית (20%) מצמודי הקרקע הנבנים בישראל. בבאר שבע לדוגמה, נבנים 305 בתים, במיתר 247 בתים ובאופקים 199 בתים. העיר בה היקף הבנייה של צמודי קרקע הוא הגבוה ביותר, היא ירושלים, שם נבנים כיום כ-469 בתים צמודי קרקע. באר שבע כאמור, במקום השני מכל הארץ עם 305 בתים צמודי קרקע.

305 בתי קרקע נבנים בבאר שבע. רחוב בבנייה בשכונת נווה נוי. צילום ארכיון

עוד עלה מנתוני מרכז הבנייה הישראלית, כי בעשור האחרון החלה בנייתם של כ-15 אלף צמודי קרקע בכל שנה - המהווים כמעט שליש מהתחלות הבנייה מדי שנה. נציין כי מדובר בהתחלות בנייה שאינן כוללות שיפוצים והרחבות של אלפי צמודי קרקע ישנים, שאינם כלולים בנתונים.

מנהלת נבחרת המומחים של מרכז הבנייה הישראלי באזור הדרום, נטע שרעבי: "בניית בית צמוד קרקע עדיין נחשבת לחלומה של כל משפחה בישראל. בעוד שבחלק גדול מהאזורים קיים מחסור גדול בקרקעות, באזור הדרום החלום הזה עדיין חי ובועט ואנו רואים את זה בנתונים שמראים שחמישית מהבתים צמודי הקרקע נבנים כיום במחוז הדרום".

נועה אביטן ואודי עשור, בעלי משרד אדריכלות ועיצוב פנים מסבירים על היתרונות הרבים בבית פרטי באזור: "ככל שעלות הקרקע זולה יותר, כך אלו שבונים את ביתם באזור יכולים להרשות לעצמם בקלות יתרה להגשים את החלומות שלהם כיוון שנותר להם יותר כסף בכיס והם יכולים לבנות בתים גדולים יותר.

בשנים האחרונים עשרות מגדלים נבנים בבאר שבע. רחוב מקור חיים בנווה זאב. צילום מתוך גוגל מפות

סוגיית המחיר מביאה לכך שבבאר שבע ובאזור כולו יש מספר גדול יותר של זוגות צעירים שבונים בתים צמודי קרקע, אפילו כשמדובר בכאלה שבונים בית ראשון, הם יכולים להרשות לעצמם לממש את החלום על בית פרטי בקלות יתרה. נוסף על אלה, אנו יכולים לספר שיש המון משקיעים שמגיעים מאזור המרכז, מראשון לציון, תל אביב, כפר סבא ועוד, שבוחרים לקנות שטחים להשקעה כאן באזור מתוך הכרה בתנופת הפיתוח שלו. חשוב לציין עובדה נוספת, כיום קיימת תשתית תחבורתית ענפה באזור, כזו שמחברת את האזור למרכז באמצעות הרכבת ובאמצעות כביש 6 בזמן קצר יחסית כך שהאטרקטיביות שלו עולה".

יוסף חגורה, מנהל פרויקטים ומפקח ב-MSS ניהול ופיקוח, חבר נבחרת המומחים של מרכז הבנייה הישראלי בדרום מסביר מהן הסיבות שהובילו לזינוק הגדול בבניית צמודי קרקע במחוז הדרום "אחת הסיבות היא מעבר בסיסי צה"ל לנגב, שגורם לאנשי קבע רבים מכל רחבי הארץ להעתיק את חייהם לאזור ולבנות בו את ביתם. סיבה נוספת לדעתי היא העלייה ברמת החיים בעת המעבר ממרכז הארץ לדרום. ברגע שמישהו יכול למכור דירה בבניין קומות בראשון לציון במחיר גבוה, ולנצל את הכסף שהוא קיבל עליה לקניית בית קרקע מטופח וגדול באזור הדרום אזי איכות החיים שלו משתפרת משמעותית.

מחיר בית קרקע בבאר שבע - 2-3.5 מיליון שקלים. שכונת פלח 7. צילום מתוך גוגל מפות

יוסף הוסיף כי "בעבר היה נהוג לומר שבאזור הדרום אין מספיק מקומות תעסוקה, אין תשתיות מפותחות ואין חינוך ברמה גבוהה, כיום התמונה היא שונה לגמרי. האזור נהנה מתשתית תחבורתית יעילה - הרכבת, שמחברת בין המרכז לבאר שבע והסביבה. העובדה הזו מסייעת לצמצם את הפער בין הפריפריה והמרכז. תוסיפו לכל אלה את העובדה שעלות הקרקע באזור זולה יותר מהמרכז, ושמחירי הבנייה למ"ר נמוך יותר ותקבלו עסקה משתלמת במיוחד שגורמת להמון אנשים להגיע ולבנות את ביתם באזור".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('3abd87e1-8e1d-48a4-aa2d-a8f9f3a90c82','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,33757,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה