שר הכלכלה אלי כהן: "היום לא צריך לנדוד לצפון תל אביב"

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('41dfa677-f23a-4f1b-9975-571dfb300570','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,true,33920,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('41dfa677-f23a-4f1b-9975-571dfb300570','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,true,33920,'Image','');},7]]);})

בראיון חג מיוחד, שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן, מדבר על המעבר מתפקיד בכיר במגזר העסקי לפעילות ציבורית, מספר על הנושאים אותם הצליח לקדם מאז כניסתו לתפקיד, הסוגיות המורכבות עמם נדרש להתמודד וכמובן על המטרות לקראת השנה החדשה

שר הכלכלה אלי כהן, נשוי ואב לארבעה, הוא נכנס לחיים הפוליטיים במרץ 2015 לאחר שעזב תפקיד בכיר כמשנה למנכ"ל הכשרת הישוב. במהלך שלוש שנים בחיים הפוליטיים הספיק השר כהן לעמוד בראש המאבק במערכת הבנקאית, להילחם בתאגידי המים, ולהיבחר שלוש שנים ברציפות לאחד מ-100 המשפיעים על הכלכלה הישראלית.

שר הכלכלה אלי כהן מחוץ לבית הלבן. צילום: אופיר אייבי

את ההצלחות הרבות שנחל השר כהן בשנים האחרונות צריך ללא ספק להוקיר לו, לאחר שהעביר חוקים מרכזיים בהם הרפורמה בבנקים ובמכון התקנים, הקמת הרשות להתחדשות עירונית, תיקון חוק התכנון והבניה. ובנוסף, לכל זאת קידם השר כהן שורה של הצעות חוק פרטיות בהן הצעת חוק להנהגת חובת פנסיה לעצמאים, שאושרה כחלק מחוק ההסדרים, הצעת חוק להגדלת ההנחה לזכאי דיור ציבורי וחוקים חשובים נוספים. 

בסבב המינויים האחרון בינואר 2017 מונה לשר הכלכלה והתעשייה, במסגרת תפקידו שם דגש על כניסת חברות בינלאומיות לישראל, חיזוק התעשייה, משיכת חברות מתקדמות לפריפריה, שילוב עובדים עם מוגבלויות בשוק העבודה והפחתת יוקר המחיה. בראיון מיוחד שוחחנו על ההצלחות, האתגרים והשאיפות.

בימים אלו  אתה מסכם שנה למינוי שלך כשר הכלכלה , מה אתה יכול לומר לי לגבי אותם 12 חודשים?

עם כניסתי לתפקיד שמתי דגש על קידום המשק הישראלי לנתיב חדשנות וצמיחה תוך חיזוק כושר התחרות בתעשייה ובסקטור העסקי, פיתוח כלכלי חברתי, הפחתת יוקר המחיה, שיפור הסביבה העסקית וכמובן מיקום ישראל בין 15 הכלכלות המפותחות בעולם מבחינת תוצר גולמי לנפש. המטרה שלי היא להביא לקידום הצמיחה של המשק הישראלי, הגברת התחרות, יצירת מקומות עבודה איכותיים, חיזוק העסקים הקטנים והבינוניים, הפחתת יוקר המחיה וכן שינויים נוספים שיצמיחו את הכלכלה הישראלית.

כפי שאמרת, אחת המטרות שהצבת לעצמך היא להילחם ביוקר המחיה. למה לך להיכנס לזה?

המטרה העיקרית שלי היא שהצרכן הישראלי יפסיק להיות פראייר. חשוב להבין- 50% מאזרחי ישראל מרוויחים מתחת ל-7000 ₪ מדי חודש ובכל זאת סל המוצרים הישראלי גבוה בכ- 19% בהשוואה למדינות ה-OECD . אני מתכוון לשים סוף לחגיגה הזו, לא אתן שיגזרו קופון על הצרכנים שלנו. מטרתנו היא שמי שיוצא לעבוד, יתפרנס בכבוד.

אם מדברים על יוקר המחייה, ידוע שאתה מקדם רפורמה בתחום הטואלטיקה, מדוע דווקא מוצרי טואלטיקה?

אנחנו במשרד הכלכלה נלחמים בגזל המותגים המיובאים וביוקר המחייה. אני יכול להגיד לך שאומנם התחלנו במוצרי הטואלטיקה אבל אנחנו לקראת טיפול בענפים נוספים כמו אוכל יבש, מוצרי היגיינה ועוד. בעניין מוצרי הטואלטיקה, קיימים פערי מחירים בלתי סבירים בין ישראל לעולם. על בסיס עבודה שערך משרד הכלכלה, נראה שישראל יקרה בלמעלה מ-40% ממדינות מפותחות בעולם. ברבעון האחרון של שנת 2017 המחירים ירדו ב-8% אך זה עדיין לא מספיק, נמשיך לפעול עד שהמחיר בישראל יהיה דומה למדינות אירופה השונות.

ראש העיר רוביק דנילוביץ', מנכ"לית התאחדות המלאכה והתעשייה, רווית אזוט ושר הכלכלה אלי כהן. צילום באדיבות התאחדות המלאכה והתעשיה

אמרת שהרפורמה במכון התקנים תוביל להוזלה ביוקר המחיה, איך זה מתבטא ומה המהלכים שעשית?

רק לאחרונה עבר בקריאה שנייה ושלישית החוק שקידמתי האומר שתקנים בינלאומיים יאומצו כלשונם ללא התאמות ייחודיות לישראל. אימוץ התקנים הבינלאומיים יפחית באופן דרמטי את הרגולציה, יגדיל את מגוון המוצרים ויסייע ביעילות המגזר התעשייתי והפחתת יוקר המחיה. חלק מהסטיות בתקנים הישראלים נוצרו ע"י גורמים אינטרסנטים המשתמשים בוועדת התקינה כפרקטיקה להגבלת תחרות. אחרי 70 שנה שמנו סוף לקומבינות והחל מה-1.7.18 תאומץ בישראל התקינה הבינלאומית.

בנושא אחר, העסקים הקטנים זה תחום שנמצא תחת פיקוח משרדך ולאחרונה הכרזתם שר האוצר ואתה על הקמת ועידת נטו עסקים קטנים. מה יעלה בגורלה ואיך אתה מתכוון לסייע לחצי מיליון העסקים הקטנים והבינוניים בישראל?

העסקים הקטנים והבינוניים הם מנוע הצמיחה המרכזי של הכלכלה ואנחנו כאן בכדי להעניק להם את מגוון התמיכה והסיוע כדי שיצליחו. הצלחה של העסקים הקטנים והבינויים – היא הצלחה של המשק והכלכלה הישראלית כולה. הממשלה עשתה כבר פעולות רבות על מנת להקל על העסקים הקטנים – הקלות במיסוי, הפחתת רגולציה ובירוקרטיה ורשת ביטחון למצב של חלילה אבטלה. זאת המדיניות שלנו לטובת אותם עסקים והוועדה שהקמנו היא המשך ישיר שלה.

מה הדבר שעשיתם לטובת העסקים הקטנים והבינוניים והוא הכי משמעותי בעינייך?

העברנו תיקון היסטורי והחל מינואר 2017 חל בישראל חוק פנסיה לעצמאים. המטרה שלנו ברורה, לאפשר לעצמאים להזדקן בכבוד. חובתנו לדאוג לציבור העצמאיים, שלא נכללו בחוק הפנסיה חובה שנכנס לתוקפו ב-2008 ולכן נותרו ללא מקורות הכנסה שיעמדו לרשותם בעת פרישתם מהעבודה. חוק פנסיה לעצמאים נועד להגן על העצמאיים ולתת להם רשת ביטחון סוציאלית בהגיעם לגיל פרישה.

התאחדות התעשיינים מודאגים מהמחסור בכוח אדם. מה אתם עושים כדי לקדם העסקה של אוכלוסיות, בעיקר בפריפריה?

האבטלה בישראל נמצאת בשפל של 50 שנה, אין מחסור בכוח אדם אלא מחסור במקורות תעסוקה. אך יחד עם זאת אנו מעודדים העסקת אוכלוסיות ככלל ומיישובי הפריפריה ואזורי העדיפות הלאומיים בפרט. להערכתנו מהלך זה יסייע לצמצום פערים בחברה הישראלית ולהגברת הצמיחה במשק. התעשייה הישראלית נמצא בצמיחה, רק בשנת 2017 נפתחו 93 מפעלים חדשים שיצרו מעל ל-3,000 מקומות עבודה חדשים, בהיקף של 3.3 מיליארד ₪ וסיוע מטעם רשות ההשקעות בהיקף של 800 מיליון ₪. פיתוח התעשייה והתעסוקה בפריפריה, היא חובתה הכלכלית והחברתית של ממשלת ישראל ואנחנו נמשיך גם בשנים הקרובות, בתקציב מוגדל, לעודד ולסייע ליזמים ולתעשיינים להשקיע בפריפריה.

שר הכלכלה ונשיא המדינה. צילום: חיים צח, .לעמ

ומה אתם עושים לעידוד תעסוקה בפריפריה הדרומית?

רק בתחילת השנה הודענו על תכנית נגב מזרחי לקידום התעשייה והתעסוקה שבה בישרנו על פתיחה של 15 מפעלים בנגב המזרחי אשר יביאו מעל ל-500 מקורות תעסוקה לתושבי האזור. מדובר בבשורה חשובה לתושבי הנגב המזרחי, נמשיך לעודד ולתמרץ יזמים ותעשיינים, להשקיע באזור.  

לאחרונה מאבק "מסעדנים חזקים ביחד" יוצא נגד מדיניות המיסוי של הממשלה ומשרד האוצר, אשר מכבידות על כתפי בעלי המסעדות. מה אתה עושה על מנת לפתור את מצוקתם?

בנושא העסקים קטנים ובינוניים חשוב לי לציין שיש לנו סניף בבאר שבע וגם בשדרות שעומד לרשות העסקים אנחנו נותנים הלוואות, הדרכות, יעוץ לעסקים חדשים וותיקים כאחד. בנוסף לכך אנחנו פועלים כל הזמן להורדת מיסים, הורדנו את המע"מ, את מס החברות, כפי שציינתי עשינו פנסיה לעצמאים, כל זה במטרה להקל משמעותית על העסקים הקטנים והבינוניים. הנושא של המיסוי על הטיפים זה דבר שצריך לבדוק אותו, אני לא חושב שצריך לבוא ולהערים קשיים ואני יפעל לסייע בנושא הזה. יחד עם זאת, אציין את נושא הפיקדון של העובדים הזרים. חלק גדול ממנו נועד לטיפול בתופעה של המסתננים הבלתי חוקיים, על מנת לקדם את יציאתם ממדינת ישראל. אנחנו רוצים קודם כל שתהיה העדפה ויתרון של העובדים הישראלים.  

תחום ההיי-טק בארץ בכלל ובבאר שבע בפרט צומח מאוד בשנים האחרונות. אתה הצבת מטרה להגדיל את תחום המועסקים בעשור הקרוב לכחצי מיליון עובדים. איך אתה מתכוון לעשות זאת ?

בעולם הכלכלי המאופיין בחדשנות טכנולוגית, מדינת ישראל היא שחקן מפתח, אבל עדיין לא מיצינו את מלוא הפוטנציאל הטמון בהון האנושי ולכן הצבנו במשרד הכלכלה ורשות החדשנות מטרה להגיע לחצי מיליון מועסקים בתוך עשור. למען המטרה הזאת הקמנו סיירות תכנות שיכשירו אלפי מתכנתים לשוק העבודה, הרחבה והוספה של חברות רב-לאומיות שיקימו פעילויות מו"פ וייצור בישראל והרחבת מעגלי התעסוקה לאוכלוסיות נוספות הכוללות מהנדסים ותיקים בגילאי 45+, נשים, חרדים, ערבים ועוד.

באר שבע ממותגת כבירת הסייבר של ישראל אבל לא כולם כאן אנשי הייטק, איך אתה מסייע לתחומים המסורתיים בתעשייה המקומית?

ראשית, חשוב לי לומר שבאר שבע הפכה להיות לעיר סייבר לא ברמה הלאומית, אלא ברמה הבינלאומית. ואני חושב שהיום בחורים צעירים לא צריכים לנדוד לצפון תל אביב, הם יכולים לעבוד בחברות המובילות בישראל ובעולם ממש כאן בבאר שבע. יחד עם זאת, נכון לא כולם בוגרי 8200 אבל אני יכול לומר שלשמחתי יש תנופה מאוד גדולה של פיתוח ותעשייה בדרום גם במקצועות נוספים. אני עצמי ביקרתי מספר פעמים גם באזורי התעשייה בבאר שבע וגם בנאות חובב ונוכחתי לדעת יש ביקוש מאוד גדול לבאר שבע ולנאות חובב, מכיוון שבאר שבע היא חלק מאזור עדיפות לאומית א' ומי שפותח באזור מפעלים זוכה למענקים, למס מופחת ועוד. וכפי שכבר ציינתי, אנחנו רואים שהאבטלה בדרום נמצאת בשפל היסטורי של מתחת לחמישה אחוז, זה בהחלט מדבר בעד עצמו.

שר הכלכלה אלי כהן ונשיא צרפת עמנואל מקרון. צילום באדיבות משרד הכלכלה

בנושא אחר, החקלאים בנגב נאלצים להתמודד עם פערי התיווך, היטלי מים, מיסוי עובדים זרים וכעת גם שורפים את שדותיהם. כיצד אתה פועל לשיפור מצבם של החקלאים בדרום?

קודם כל החקלאות זה ענף שיש לו לא רק ערך כלכלי, אלא גם ערך התיישבותי, לכן בממשלה הנוכחית פעלנו רבות לטובת הענף גם בעניין ההיטלים. בנושא חקלאים שמתמודדים עם גל השריפות שפקד אותנו לא משאירים אותם לבד, מס רכוש הונחה לסייע לכל אותם החקלאים באופן מידי. בנוסף לכך, אני תמיד מעודד ומעדיף תוצרת ישראלית כחול לבן. לאחרונה גם קיימנו יריד בנמל תל אביב לטובת מכירה של תוצרת של חקלאים ומוצרים נוספים שמיוצרים בעוטף עזה ואנחנו נמשיך לפעול בנושא.

בנימה אישית, שימשת בתפקיד בכיר כמשנה למנכ"ל הכשרת היישוב. למה החלטת לוותר על משכורת גבוהה מאוד ולעבור לפוליטיקה?  

הבחירה לעבור מהמגזר העסקי ולהיות חבר כנסת הייתה כרוכה בלא מעט לבטים, במיוחד שמצאתי שנהניתי ומצאתי אתגר בתפקידיי במגזר העסקי. תמיד חשבתי שאני צריך לעסוק בתפקיד ציבורי. היום אני יכול לומר, שעשיתי צעד נכון, כי הסיפוק גדול מאוד.

ספר לי משהו שלא יודעים עליך

עד היום אני משחק כדורסל בימי שישי, כבר 30 שנה עם חברים מבית הספר היסודי במגרש של בית הספר.

לסיום, בימים אלה אתה סוגר קצת יותר משנה בתפקיד שר הכלכלה ושלוש שנים בחיים הפוליטיים בראייה לאחור, איך אתה מסכם את מה שעברת עד כה?

לפני שלוש שנים עמדתי מעל דוכן המליאה בכנסת ופתחתי את נאומי במשנה ממסכת אבות "דע מאין באת ולאן אתה הולך". אני רואה את החברות בממשלה ובכנסת כזכות גדולה שנפלה בחלקי, אך יש לי גם אחריות עצומה לאלה ששלחו אותי לכאן. חשוב שנשמע את קולם של האזרחים שבחרו בנו ותולים בנו את תקוותיהם, שנצליח לייצר מנהיגות שבאה מן העם ופועלת למענו.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('6dacf648-d706-4863-9182-9355cda6cce4','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33922,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה