לקחנו את התלונות שלכם - והלכנו למנכ"ל דן באר שבע

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('f26439ca-5257-4a73-b463-debdf24cf773','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,true,33920,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('f26439ca-5257-4a73-b463-debdf24cf773','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,true,33920,'Image','');},7]]);})

לפני מספר שבועות פורסמה כתבה לציון השנה לפעילות חברת דן באר שבע בעיר ובזאת עלו נקודות חוזק של החברה, אך עלו גם טענות על אופן התנהלותה. על כן קראנו את הערותיכם בנוגע לתחבורה הציבורית בעיר ויצאנו לבדוק היכן עומדים הדברים ולקבל תשובות ממנכ"ל החברה

מנכ"ל דן באר שבע, יורי בורנשטיין, אחראי על עורקי התחבורה המרכזיים של תושבים רבים בבאר שבע והסביבה. ב-29 השנים לפני כן היה איש צבא, הוא השתחרר בדרגת אלוף משנה, ומיד עם שחרור נכנס לחברת "דן בדרום" כמנכ"ל. "זו הייתה תקופת ההקמה, תקופה לא פשוטה ומאתגרת מאוד". כך סיפר. כאשר סיים את תהליך ההקמה, הגיע לבירת הנגב להקים את "דן באר שבע" כאשכול דיגיטלי ומתקדם של התחבורה הציבורית.

מנכ"ל דן באר שבע, יורי בורנשטיין

כיצד נראו ימייך הראשונים בחברה דן באר שבע?

מגיעים לעיר שהשטח הגאוגרפי שלה עצום מה שאומר שיש כאן המון עבודה. החלפת תחנות, הצבת עמדות נקסט בס, שדרוג אוטובוסים והדבר הכי משמעותי וגדול שנדרש מאתנו זה לקחת את המודל שקיים היום בלא מעט מדינות בעולם, לפיו הנהג לא מהווה שחקן בתוך האינטראקציה עם הנוסעים, לא בתשלום, לא כשומר בכניסה אלא כנהג בלבד. וזה שינוי מהותי שצריך להתחיל ליישם בעיר שלא רגילה לזה. התחלנו בפעימה הראשונה ב-25 בנובמבר 2016, קראנו לזה הפעימה הטכנולוגית. הייתה מיד הבנה שיש כאן עבודה גם עם הנהגים להסביר להם שהם מהיום מתעסקים רק בנהיגה, ומהצד השני להתחיל להסביר לנוסעים שחיים כאן 40-50 שנה ורגילים לפעול בדרך מסוימת, שמהיום אין להם שום תקשורת עם הנהג. בפעולה כזאת יש המון מורכבות ואתגר.

בעקבות השינוי הזה רבים מהתושבים טוענים כי תפעול המכונות אינו קל, פשוט וברור, האם אתה חושב שעשיתם כל הנדרש על מנת להנגיש?

אני חייב לספר כאן משהו, התקציב שמשרד התחבורה שם על הסברה בנושא הזה של הקמת אשכול טכנולוגי חדש, ראשון מסוגו בארץ היה במקור 2 מיליון, אנחנו הגענו לשטח וראינו שזה לא יספיק חזרנו למשרד התחבורה, הסברנו את הדברים וקיבלנו לבסוף תקציב של 5 מיליון. לא הקלנו ראש בנושא, ידענו מה החשיבות וקיבלנו פי 2.5 מהתקציב המקורי. תוך כדי כניסת החברה לפעילות כבר פעלו בעיר 100 דיילים שהיו בכל תחנה והסבירו לציבור מה השינוי שהולך להיות, איך עליהם לשלם מהיום, וכמובן ענו על שאלות הציבור.

מכונת תשלום בעיר. צילום באדיבות דן באר שבע

בנוסף לזה הגדלנו לעשות והחלטנו גם שתהיה תקופת הסתגלות שבה לא חילקנו קנסות לנוסעים, אפילו שראינו במצלמות מי משלם ומי לא. אז הייתה הזדמנות וביצענו הסברה לאורך זמן ממושך.

מה לגבי זה שהמכונה לא מחזירה עודף?

חשוב לי גם להבהיר שאם ייצא עודף מהמכונה או לא יצא, זה החלטה של משרד התחבורה בלבד ולא שלנו כמפעיל. ההחלטה הזאת מטרתה להביא למצב שכולם ישתמשו בכרטיס הרב קו, שבעצם בא להקל על הנוסע ולהוזיל משמעותית את הנסיעה. בנוסף לכך אם מישהו מבצע נסיעה חד פעמית, פתחנו גם את האפשרות לשלם בכרטיס אשראי ללא תוספת עמלה.  

טענה אשר עולה פעמים רבות בנוגע למכשיר הנקסט בס, אותה עמדה המעדכנת מתי יגיעה האוטובוס. מדוע זה לא תמיד מדויק ?

זאת שאלה שאנחנו מכירים, וחשוב לי שהציבור כולו יבין איך המכשיר הזה עובד. אני כמפעיל תפקידי להציב את העמדה ולדאוג לתקינותה ולתחזוקה שלה. מי ששולט על העמדה הזאת הוא משרד התחבורה, לפי החוקים שנקבעו משרד התחבורה עושה הערכות וממוצעים והוא זה שמשדר אל עמדת הנקסט בס. לי אין דרך להכניס את המידע שיש לי וחבל, כי יש לי אפשרות באמצעות ה-GPS שנמצא בכל אוטובוס, לדעת איפה הוא נמצא בכל רגע נתון ומתי הוא יגיע. גם אז לא יהיה מדויק ב-100% מהסיבה הפשוטה, שאין לי מסלול משלי כמו לרכבת, יש לי מספר מאוד מצומצם של נתיבי תחבורה ציבורית בעיר, שגם הם לא נאכפים פעמים רבות ואז נוצר מצב שיש פקק. אנחנו עומדים בפקק בדיוק כמו כולם, משמע אני לא יגיע בזמן שכתוב בעמדה לפי הממוצעים של משרד התחבורה. אם נהג שלי יוצא לפני הזמן או אחרי הזמן או לא מגיע בזמן לתחנה וזה מקרה שאין לו הצדקה אני מקבל קנס ממשרד התחבורה, וגם הנהג מקבל קנס.

מערכת הנקסט-באס (צילום באדיבות דן באר שבע)

תושבים רבים מוצאים עצמם תחת שמש כבדה בקיץ וגשם חזק בימות החורף, בעקבות תחנות המתנה הרוסות. כיצד אתם פועלים להביא לפתרון הנושא?

במהלך הכניסה שלנו לעיר באמת זיהינו את המצב שרוב התחנות לא תקינות, על כן לפי המכרז הצבנו מידית 120 תחנות חדשות. לאחר מכן ביצענו תהליך מיפוי וגילינו שיש צורך בעוד כ-200 תחנות, ביקשנו מהעירייה שתגיש בקשה למשרד התחבורה ואכן קיבלנו את התקציב ממש לא מזמן. ועל כן ממש בימים האחרונים נסגר תהליך ההתקשרות מול הספק והוחלט על דגם חדש של תחנת המתנה שנתחיל כבר במהלך השנה הקרובה להציב, בתקווה שעד סוף 2018 ואפילו לפני, נסיים להציב את כל התחנות החדשות. איפה תהיה תחנה ואיפה לא תהיה תחנה, וניקיון התחנה או תיקון שברים, כלל לא נמצא תחת הסמכות והאחריות שלנו, אלא באחריות הרשות המקומית בלבד.

התחנות החדשות (הדמיה)

כיצד אתם חוויתם את פרשת הכריזה בערבית שייצרה השנה סערה גדולה בעיר?

משרד התחבורה הוציא במרץ - אפריל 2016 הנחיה לכל המפעילים להוסיף כיתוב וכריזה בשפה הערבית. החודשים עוברים ואף חברה לא עושה את זה, נתנו הארכה לכולם. בנתיים אנחנו מתחילה בהקמה מאפס, רוצים שהכל יהיה כשורה ומתחילים לבצע את כל הדרישות של משרד התחבורה. מקבלים ממשרד התחבורה קבצים, הם מקליטים, הם משדרים, הם בעצם מבצעים הכל אנחנו רק משמיעים. ברגע שהתחלנו ליישם את ההנחיה מתחילה בעיר סערה, אנשים התקשרו להתלונן, יצאו במחאה נגד זה ולי כמפעיל לא היה יותר מדי מה לעשות, כי זאת הנחייה שאני חייב לבצע. לבסוף משרד התחבורה מבין את המצב שנוצר בקרב הציבור, ונותן הוראה להוריד את הכריזה ולהשאיר את הכיתוב, וכך עשינו.

מה אתם עושים בנוגע לטענות התושבים על יחס בלתי הולם מצד נהגי החברה?

אנחנו מקבלים פניות בנושא וחשוב לי לשמוע את כולם, ואני גם מטפל בנושא הזה באופן תמידי. אחת לחצי שנה יש הדרכות בנושא שירות ובטיחות ובנוסף אחת לשלושה חודשים יש ריענון, בין לבין אני תמיד נמצא בתקשורת ישירה עם נהגים מעיר להם כשצריך, אם צריך מגיעים לוועדות משמעת ויש נהגים שפוטרו גם. אנחנו לא מקלים ראש עם אף נהגף יש כאן תודעת שירות גבוהה ואנחנו נשמור על כך. אבל במקביל צריך להודות שיש גם אנשים שאני מופתע ומזועזע כל פעם מחדש מאופן הדיבור וההתנהלות מול נהגים, אנשים שמקללים שצועקים שמגיעים להערות גזעניות ועם זה אני לא מסכים בשום אופן. אני חייב לציין לחיוב שלאחרונה יש האטה, אני נתקל בפחות תלונות מהציבור וגם מהנהגים בכל הנושא הזה ואני מקווה שכך זה ימשיך.

נהגי החברה. צילום באדיבות דן באר שבע

דיברנו על הפעימה הראשונה, אשמח לשמוע מה כוללת הפעימה השנייה ?

היא התחילה חצי שנה אחרי הפעימה הראשונה, ב-2 ליוני 2017. עד אז היה נהוג לפעול לפי המודל המעגלי כל קו יוצא מהתחנה המרכזית וחוזר אליה, אנחנו פיתחנו מודל חדש שנקרא "מודל פרח" הקו יצא ובסופו יגיע למסוף, בכך אנחנו יוצרים רשת קווים. הדבר הזה יוצר לנו מצב שבו אנחנו יכולים לקצר את זמני האוטובוסים, לתגבר קווים ולהגיע למקומות שפעם לא היו מקבלים את שירותי התחבורה הציבורים בצורה מספקת.

מה מתוכנן לבאר שבע בתחום התחבורה הציבורית בשנה הבאה?

אנחנו כבר בימים האלה בעבודה אינטנסיבית מול משרד התחבורה יחד עם העירייה במטרה להגיע למצב שאנחנו מתגברים את האזורים הרחוקים, שנמצאים בקצוות של העיר ובהם: רמות, שם יהיה קו נוסף ויחד עם זאת יתוגבר משמעותית הקו הנוכחי 24. כמו כן גם אזור נחל בקע שהיום רמת הכיסוי שלו נמוכה, גם הוא יתוגבר משמעותית. גם מתחם איקאה שנבנה באזור, שכיום מקבל שירותים ע"י תחבורה בין עירונית, הולך לקבל מענה הרבה יותר גבוה באמצעות התחבורה העירונית. דבר נוסף הוא אזור האצטדיון שכל משחק יוצאים אליו שאטלים שממומנים ע"י משלם המיסים ואין כל סיבה לכך. האזור הזה יתוגבר בימים של משחקים באופן משמעותי מאוד. ולעניין השכונות החדשות כלניות ורקפות, בקצה של שתיהן יהיו מסופים ואנחנו כבר עכשיו יושבים עם העירייה במטרה לבנות מערכת של תחבורה ציבורית לאזור.

אוטובוס דן באר שבע מדגם וולוו חדש

משהו נוסף לסיום ?

נושא התשתיות, אני אומר כבר היום לעירייה שאם לא יחשבו עכשיו על התשתיות, ליצור מסלול שהוא רק של התחבורה הציבורית, ולא לחכות שבאר שבע תהיה כמו תל אביב עוד 20 שנה, שכבר היום מדברים על התיישבות ציפוף העיר, בניינים בני 20-30 קומות שהמשמעות שלהם זה מחסור בחניות וחניונים. שיחשבו היום על פתרונות כי תשתיות זה 20 שנה קדימה זה לא מעכשיו לעכשיו זה תהליך שאם לא יתחיל היום נמצא את עצמנו בבעיה בעתיד.

מה עושה מי שקרא את הכתבה ולא קיבל תשובות לשאלות שלו?

אנחנו תמיד זמינים לשמוע את האזרחים ולתת את השירות הטוב ביותר. יש לנו נציגים שעונים באופן מידי בצ'אט  בפייסבוק, במענה טלפוני וגם פרונטאלי. תמיד נכונים לתת מידע, לענות על שאלות ולהקשיב לנוסע, כל פנייה נענית ונבדקת בכובד ראש.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('4f6951dc-ffb6-47b5-9f7c-c160580199fd','/dyncontent/2024/3/17/a7a9b135-4a9e-4155-bd24-72abff96bf88.jpg',17627,'מכללה טכנולוגית 0324 אייטם',525,78,true,33922,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('4f6951dc-ffb6-47b5-9f7c-c160580199fd','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,true,33922,'Image','');},7]]);})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה