מתי נדרש אבחון דידקטי?

$(function(){setImageBanner('8a8bdf71-3807-4ac0-82a0-b1c0eddc1c93','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,33373,'Image','');})

אבחון דידקטי הוא כלי יעיל להפליא ורב חשיבות במקרים שבהם יש צורך בהערכה מקיפה ואמינה של כישורי למידה בסיסיים. על סמך אבחון זה, שאותו מבצעים מאבחנים דידקטיים, ניתן לגבש תוכנית מותאמת ספציפית לצרכי התלמיד כך שהוא יוכל למצות את מלוא יכולותיו בדרך היעילה ביותר.

אבחון דידקטי

מהם כישורי הלמידה הבסיסיים אותם בוחנים?

כולנו זקוקים לשלל כישורי למידה על-מנת לרכוש את הידע והכלים שנחוצים לנו להתנהל בעולם, ובאופן טבעי הכישורים השונים משתנים עם השנים ככל שהמציאות משתנה (ובימינו היא משתנה בקצב מהיר במיוחד). כישורי הלמידה הבסיסיים הם קריאה, כתיבה, הבנת הנקרא, יכולת הבעה בכתב, יכולת הבעה בעל-פה, שימוש באסטרטגיות למידה בהתאם לחומר הנלמד ויכולת התארגנות יעילה. על-מנת לזכות בכל הכישורים הנ"ל יש צורך ביכולות קוגניטיביות בסיסיות ועל כן גם הן נבחנות. בפרט נבדק התפקוד השפתי וכן מתבצעת הערכה של הקשב והריכוז, של התפיסה השמיעתית, של התפיסה החזותית, של הזיכרון ועוד.

מתי כדאי לבצע אבחון דידקטי?

אבחון דידקטי נועד כאמור להעריך את כישורי הלמידה הבסיסיים. בהתאם מומלץ לבצע אבחון שכזה, כאמור על-ידי מאבחנ/ת דידקטי/ת מוסמכ/ת, בכל מקרה שבו תלמיד לא מתפקד בהתאם למצופה מבני גילו וכשישנו פער משמעותי בין היכולות הקוגניטיביות שלו לבין הישגיו בתחום הלימודים – בין אם מדובר בילד/ה בבית הספר היסודי, בין אם נער/ה בבית ספר על-יסודי ובין אם סטודנט/ית במכללה או באוניברסיטה.

בפרט נערכים אבחונים דידקטיים כשמתגלה קושי ממשי ברכישת מיומנויות יסוד כגון קריאה או כתיבה בכיתה א', וזאת על-מנת למנוע היווצרות פער בין הפוטנציאל לבין מימושו כבר בשלב מוקדם זה, פער שעלול להתרחב משמעותית אם לא יאובחן הגורם לו ויטופל בהתאם.

מקרים אחרים שבהם מתבצע אבחון דידקטי הם כשישנו קושי ספציפי להתבטא בעל-פה, ובפרט פער של ממש בין יכולת זו לבין היכולת של הילד/נער להביא את עצמו לידי ביטוי בכתב. בנוסף ישנם אבחונים דידקטיים ספציפיים באנגלית ובחשבון, שמוגדרים כתחומי לימוד מהותיים במיוחד. במסגרת האבחון בחשבון נבדקות התפיסה המספרית, התפיסה המרחבית וההבנה החשבונית, וכן רמת הידע בנושאי היסוד של תחום זה. במסגרת אבחון באנגלית תוערך רמת הקריאה בשפה זו שמהווה כלי יקר ערך בעולם של ימינו, רמת הבנת הנקרא, אוצר המילים באנגלית, רמת ההבעה בכתב ויכולת הדיבור בשפה.

התועלת שבאבחון הדידקטי

המטרה של אבחון דידקטי היא לזהות את המקור של הקשיים בלימודים, כלומר למצוא תשובה לשאלה מדוע נוצר פער בין היכולות שאליהן ניתן להגיע בגיל מסוים לבין היכולות הספציפיות של הילד או הילדה.

מקור הקושי עשוי להיות רגשי, במקרים אחרים קיימות לקויות למידה שמונעות את הלמידה המשמעותית, ישנם מצבים שבהם לילדים פשוט אין מוטיבציה ללמוד מסיבה כזו או אחרת ועוד אופציה היא סביבה שלא מאפשרת מיצוי הפוטנציאל. ממצאי האבחון מאפשרים להבין מדוע ההישגים הלימודיים אינם כמצופה, ועל בסיס אינפורמציה יקרת ערך זו לגבש תוכנית עבודה שתטפל בגורמי הקושי ותשדרג את יכולות הילדה או הילד.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('51a19cd0-cea4-4714-a643-196d2c119bcd','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,33375,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה