cbt

. עלייה באלימות וחשיפה לאלימות; 2. ירידה בתמיכה החברתית והתרופפות קשרים ותמיכה של הקהילה, יותר ויותר אנשים מתגרשים וגרים לבד. ממחקר זה עולה שחרדות אצל ילדים משקפות את המציאות החברתית-תרבותית, תחושות איום ובדידות וחוסר אמון בין-אישי. אי לכך, יש להתייחס בכובד ראש להשפעת התרבות והחברה על עיצוב האישיות ופסיכופתולוגיה אצל ילדים, ולא רק לגורמים גנטיים או לתכונות מולדות.

העלייה המדאיגה בשיעורי הדיכאון והחרדה אצל ילדים קוראת לפיתוח שיטות ואמצעים לתכניות חוסן וטיפול נגישות ממוקדות וחסכוניות לילדים ומתבגרים רבים ככל הניתן שיועברו כבר בשלבי חיים מוקדמים ויפה שעה אחת קודם. תכניות מניעה ושיטות טיפול ממוקדות וקצרות שהוכחו מחקרית כיעילות יכולות לתרום לחוסן נפשי, למנוע פסיכופתולוגיה ולהקל על מצוקה רגשית. לתכניות טיפול קוגניטיביות התנהגותיות בילדים ומתבגרים (וגם במבוגרים) יש את הבסיס המחקרי הנרחב ביותר המוכיח את יעילותן במניעה ובטיפול בחרדה, טיקים וטורט, בעיות התנהגות ובטורדנות כפייתית (OCD) אצל ילדים.

CBT הוא שם כולל לקבוצת שיטות טיפול שבבסיסן עומד הרעיון שמצוקה פסיכולוגית ובעיות התנהגות משתמרת כתוצאה מגורמים קוגניטיביים, כלומר האופן בו אנשים מפרשים ותופסים מצבים.  ב-1970 הפסיכיאטר אהרון בק פיתח את שיטת הטיפול הראשונה שהוכחה כשווה ביעילותה לטיפול תרופתי בדיכאון ומאז התפתחו שיטות לטיפול בחרדה חברתית, חרדת בחינות, חרדת פאניקה, התפרצויות זעם, הפרעת חרדה פוסטטראומטית (PTSD) הפרעה טורדנית כפייתית (OCD) ועוד. בעשורים האחרונים פותחו פרוטוקולים טיפוליים לבעיות פסיכולוגיות שונות אצל ילדים ומתבגרים והדרכת הורים. על-פי המודל הקוגניטיבי-התנהגותי, מחשבות ואמונות לא יעילות אשר מוטות לכיוון שלילי, אמונות יסוד על העולם, העצמי והעתיד, מתעוררות במצבים מסוימים ומעוררות מחשבות אוטומטיות שליליות.

מחשבות אוטומטיות שליליות מעודדות התנהגות לא מקדמת כגון הימנעות (ממצבים, מחשבות ורגשות), ומגבירות רגשות כאב, זעם וחרדה. בטיפול CBT המטפל והמטופל עובדים כצוות שוויוני על שינוי הפרשנות השלילית שמגבילה את המטופל ומשמרת את הסימפטומים שהוא חווה. שינוי באמונות שליליות מתבצע בעזרת שיטות התנהגותיות וקוגניטיביות שמפחיתות בהדרגה את המצוקה של המטופל ובסופו של דבר מביאות להקלה משמעותית בסימפטומים ואף להפוגה. פרוטוקולים שונים פותחו לטיפול CBT לקשיים שונים ובכל אחד מהם שיטות ספציפיות לטיפול בבעיה מסוימת.

למשל, פרוטוקול לטיפול ב-PTSD, חרדת בחינות, טיפול בחרדה חברתית אצל ילדים, טיפול בטיקים ותסמונת טורט אצל ילדים, בולימיה, כאב כרוני ועוד.  בבסיס כל הפרוטוקולים הטיפוליים עומדת התפיסה ששינוי בפרשנות ובהתנהגות במצבים מסוימים יביאו לשינוי רגשי ולהקלה. בדיוק כמו טיפול תרופתי, המטרה של CBT היא להוריד את הסימפטומים, לשפר את התפקוד במצבי חיים שונים, ולהביא להפוגה ארוכה ככל האפשר. על מנת להשיג מטרות חשובות אלה, המטופל הוא שותף אקטיבי בטיפול, לומד ומתרגל יחד עם המטפל את השיטות בתהליך שיתופי ושוויוני.

תוצאות מחקרים מקיפים על תכניות מניעה וטיפול מוכיחות שתכניות CBT מפחיתות חרדה באופן מובהק ובמקרים רבים מביאות להפוגה רבת שנים. לדוגמא, בדיקה של 20 תכניות מניעה בבתי הספר המתבססות על טיפול קוגניטיבי-התנהגותי CBT)) מצאה שהן הורידו באופן מובהק חרדה אצל ילדים  (Neil & Christensen, 2009)  לא רק זאת ועוד, תכניות חוסן ומניעה מבוססות CBT מנעו התפתחות חרדה פוסט-טראומטית בעקבות גל טרור ולחימה Wolmer, Hamiel, & Laor, 2011)). CBT נמצא בעשרות מחקרים יעיל יותר מטיפולים אחרים, ויעיל כמו טיפול תרופתי בהפרעה טורדנית כפייתית (OCD) אצל ילדים ומתבגרים (למשל, (Watson & Rees, 2008 עם תוצאות יציבות שנמשכות שנים לאחר סיום טיפול ((Stewart et al., 2004, ובחרדה אצל ילדים ומתבגרים Ishikawa et al., 2007)).

מחקר אורך הוכיח שהירידה בחרדה התמידה גם 6 שנים לאחר סיום הטיפול בילדים (Barret, Duffy, Dadds & Rapee, 2001).

ילדים והורים יכולים להרגיש טוב בעזרת טיפול CBT.

פנו כבר היום ל-CBTEAMATHOME והתחילו להרגיש  טוב: 073-7576833