צל"ש השבוע: תכנית "הגבול שבפנים"

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('95d907bd-9fd9-4955-9cd6-aeb7b178a86c','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,true,33743,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('95d907bd-9fd9-4955-9cd6-aeb7b178a86c','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,true,33743,'Image','');},7]]);})

נאבקים בשתיית האלכוהול והשימוש לסמים בקרב בני נוער- שיתוף פעולה בין סטודנטים לרפואה ותיאטרון הפרינג' שמציגים לתלמידי כיתות ח' בבאר שבע את הנושא מזווית קצת אחרת. הכירו את תכנית "הגבול שבפנים"

תושבי באר שבע ידועים בנתינה ובעזרה לזולת המאפיינת אותם, והפעם אנחנו רוצים לפרגן להם. מידי שבוע נחלק את 'צל"ש השבוע' לתושבים שראויים לפרגון על העשייה החברתית שלהם ומעשיהם הטובים כלפי אחרים. השבוע, אנחנו רוצים לפרגן לתכנית "הגבול שבפנים". זוהי תכנית למניעת שתיית אלכוהול ושימוש בסמים בקרב בני נוער בכיתות ח' הפועלת בעיר באר שבע. התכנית גובשה בשיתוף עיריית באר שבע, אגף החינוך, הרשות העירונית למלחמה בהתמכרויות, אגודת הסטודנטים למקצועות הבריאות באוניברסיטת בן גוריון בנגב, תיאטרון הפרינג' וחברת אדמה, שתומכת בפרויקט.

צילום באדיבות כפר הנוער אשל הנשיא

מציגים את "מציאות האלכוהול"

הפעילות מורכבת משני מפגשים, האחד- הצגה ייחודית של שחקני "תיאטרון הפרינג'" המתקיימת בכיתות ומציעה פעילות חינוכית, ייחודית ויצירתית, עם דיון בהשתתפות השחקנים ומחנכת הכיתה לאחר ההצגה. החלק השני בפרויקט מתקיים כשבוע לאחר ההצגה וכולל מפגש כיתתי בהנחיית סטודנטים  לרפואה, בו מועבר מידע מקצועי בנושא השפעות ונזקי השימוש באלכוהול וחומרים אחרים. "הסטודנטים שלומדים במקצועות הבריאות, עוברים הכשרה בנושא במסגרת קורס אקדמאי בסמסטר א' בנושא אלכוהול, סמים, ההשלכות של השימוש וכדומה. בסמסטר ב' יוצאים הסטודנטים לכיתות ח' ברחבי העיר. תחילה מעבירים מתיאטרון הפרינג' את ההצגה ובשבוע לאחר מכן הסדנה עם הסטודנטים", מסבירה ריבקי כץ, רכזת התכנית וסטודנטית לרפואה.

ההצגה משקפת לבני הנוער את "מציאות האלכוהול" שבה הם חיים ומעלה דילמות ערכיות מתוך חיי היום יום שלהם. תסריט ההצגה נכתב בועדת היגוי מיוחדת שהוקמה לטובת הפרויקט וכללה נציגים של השותפות בפרויקט וכן בני נוער מבתי ספר ברחבי העיר. "ההצגה מספרת על ילד שנדלק על מישהי מאוד מקובלת בכיתה והיא, מסתבר, שותה בלילה המון פעמים עם חברים בפארק. זה מתאר את הבעייתיות שבזה ממקום שהם יכולים להתחבר אליו. לאחר ההצגה יש דיון בכיתות", מספרת ריבקי. הדיון מתמקד בתכנים שעלו בהצגה, ביניהם, האם אנו יכולים ליהנות ולשמוח בלי לשתות? למה בכלל אני שותה אם זה לא טעים לי? האם אנו חושבים לפני שאנו שותים או שפשוט עושים אז זה כי זה מה שנהוג כיום? איפה הגבולות שאנו מציבים לעצמנו? הלשנה לעומת דיווח או הצלת חיים ועוד.

הצגה ייחודית של שחקני "תיאטרון הפרינג'"

יוצרים שיח משמעותי

"כשאנחנו בכיתות אנחנו מספרים לבני הנוער את הסיפור על פיליפ גלר, נער מבאר שבע שנהרג בגיל 15. הוא היה ילד בכיתה ח' שבילה עם חברים כשהם שתו אלכוהול וחבר שלו דקר אותו בזמן שהם השתכרו ונקלעו לוויכוח. כל הילדים כל כך פחדו שהם פשוט ברחו הביתה והשאירו אותו לדמם למוות. אני בטוחה שההורים של אותם ילדים כעסו עליהם שהם השתכרו והילדים פחדו בגלל זה, אבל יותר מפחיד שחבר שלך מת בסופו של דבר וזה מה שאנחנו מנסים להעביר להם", מספרת ריבקי. מטרות התכנית הן להעלות את המודעות להשלכות השימוש באלכוהול בקרב בני הנוער וליצור עמדות שוללות שימוש בסמים ואלכוהול. בנוסף, מבקשים יוזמי הפרויקט לייצר הזדמנות לשיח משמעותי בנושא תרבות הפנאי של בני הנוער עם דגש על התבוננות פנימית, אחריות אישית ומציאת "הגבול שלי שבפנים".

"אנחנו יודעים שלפעמים אנחנו לא יכולים למנוע לחלוטין את השימוש באלכוהול של בני הנוער. אז המטרה שלנו היא להגיד בכל מקרה שלא עוזבים אף אחד, קוראים לעזרה. אנחנו מעודדים אותם לבחור. הגבול שבפנים זה הגבול שלהם, אנחנו לא נהיה שם כשהם יעמדו מול האלכוהול. בזכות ההסברה שאנחנו עושים יש להם את הכלים לבחור", משתפת ריבקי. היא מוסיפה ומספרת שבסוף כל פעילות הנערים והנערות מקבלים צמיד שכתוב עליו "הגבול שלי בפנים" וכך יוכלו להיזכר בכל סיטואציה שהיא שהם יכולים לדעת מתי לעצור. ריבקי אומרת: "בני הנוער מאוד מתעניינים והתגובות חיוביות. אלה נושאים שהם טאבו בקרב הילדים, הם לא מעזים לפתוח את זה עם המורה שלהם או ההורים אבל אנחנו באים סטודנטים, צעירים ומתחברים לעולם שלהם. מדברים אליהם בגובה העיניים".

מהי החשיבות בעינייך של הפרויקט?

"הנושא הזה נפוץ בכל מקום, בכל עיר, וגם כאן בבאר שבע. אני גרה פה עכשיו ואני שמחה לתרום לעיר שאני גרה בה ולבני הנוער בבאר שבע. השינוי שאנחנו מנסים לעשות קורה, שינוי איטי אבל עקבי בקרב בני הנוער. אני מאמינה שההסברה שלנו מונעת נזקים גדולים אצל הנערים, ובפעם הבאה שהם יגיעו לשתייה הם יחשבו לפני. אני מאוד מאמינה בפרויקט ואני חושבת שכל סטודנטים מדהימים ועושים עבודה מבורכת. בתי הספר שיתפו איתנו פעולה וזה היה מעולה, הייתה שנה מוצלחת. מקווה שתמיד נמשיך להתקדם ונעזור לכמה שיותר בני נוער".

דוד בן סימון, סמנכ"ל תפעול ישראל באדמה, שתומכת בפרויקט ציין: "חברת אדמה מכתשים פועלת למען הקהילה מאז הקמתה בעיקר בתחומי החינוך. עיקר הפעילות בתחום זה בחברה מתמקדת בקידום מצוינות בכימיה ובחינוך לקיימות, אך בה בעת החברה מתאימה את השקעותיה בקהילה לצרכי השעה. אנו רואים בסיוע בקיום תכניות חינוכיות העוסקות במניעת השימוש באלכוהול וסמים בקרב בני נוער בכלל ותכנית "הגבול שבפנים" בפרט, הזדמנות יוצאת דופן להעלות המודעות והאחריות האישית של בני הנוער לנושא. הפרויקט הזה כולל שותפים נפלאים כאשר כל שותף מביא ממקצועיותו הייחודית להצלחת הפרויקט. אנו גאים לקחת חלק בפרויקט חשוב שכזה".

ד"ר חפצי זהר, סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק החינוך והרווחה בעיריית באר שבע ציינה: "התכנית הייחודית "הגבול שבפנים" מהווה נדבך נוסף בפעילות העקבית שלנו להטמעת הרגלים לאורח חיים בריא. אנו עושים זאת בשיתוף פעולה והשקעת משאבים רבים המותאמים לתלמידי החטיבות והתיכונים במטרה ליצור הזדמנות נוספת להסברה ושיח משמעותי, חוויתי ויצירתי בגובה העיניים בנושא תרבות הפנאי של בני הנוער והעלאת המודעות להשלכות השימוש בסמים ואלכוהול".

עו"ס שמואלה קושניר, מנהלת הרשות העירונית למלחמה בסמים ובאלכוהול: "תכנית הגבול שבפנים", הינה תכנית מובילה בעיר ב"ש, המפתחת חשיבה פנימית ודיון מעמיק בקרב בני נוער על שתיית האלכוהול הנפוצה בחברה כחלק מתרבות הפנאי. חשוב היה לנו להעביר לבני הנוער את  המסר- שיכולת ההחלטה והבחירה הן של כל אחת ואחד מהם, שצריך למצוא ולהכיר את הגבול הפנימי, לחזקו ולשמור עליו. בזכות התכנסות לשולחן עגול נרחב לפיתוח התכנית ושילוב של מקצועיות ויצירתיות,  התכנית פועלת בכל כיתות ח' בעיר בצורה אוניברסלית, אהובה ומעודדת לשיח בנושא גם את בני הנוער וגם את הצוותים החינוכיים. ברצוני להודות מקרב לב על תמיכתה של אדמה בתכנית, על ליווי בכל שלבי התכנון והביצוע, על מחוייבות שנשמרת לאורך שנים ואמונה בעשייתנו החשובה".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('7d1fcef4-6c9b-4239-8425-8af73e77fe02','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה