"המדינה מוכרחה לפעול במטרה לעודד את העסקים הקטנים"

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('349b7205-db74-438b-9c66-02d354c7e085','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,true,33920,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('349b7205-db74-438b-9c66-02d354c7e085','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,true,33920,'Image','');},7]]);})

מנכ"לית התאחדות המלאכה והתעשייה בדרום, אורטל אלון בראיון סיכום שנה של עשייה פורה, צמיחה והתפתחות בתחומים רבים. עם מבט אל עבר שנת עשייה נוספת היא מספרת על המטרות והיעדים החדשים

אורטל אלון (34) אם לתאומים (אמה ועתי), ילידת העיר באר שבע, אשת קריירה מלאת עשייה ומכוונת מטרה הגיעה עם חזון ברור לתפקיד מנכ"לית התאחדות המלאכה והתעשיה ואכן שינתה את פני ההתאחדות. מעבר להיותה מנכ"לית של איגוד גדול, אלון עוסקת בפעילות חברתית ותרומה לקהילה, עם כזאת אנרגיה וכאלה מטרות היא ללא ספק מהווה דוגמא והשראה עבור נשים רבות.

אורטל אלון. צילום: פרטי

מה זה אומר להיות מנכ"לית ההתאחדות?

זה תפקיד עם אחריות, שבסופו של דבר נוגע באנשים שבנו בעצמם עסקים ולעיתים זו פרנסתם היחידה. ההתאחדות שהיא ארגון יציג בחוק מייצגת כ-40,000 בעלי עסקים קטנים ובינוניים המעסיקים כ-300,000 עובדים. התפקיד כולל ייצוג עסקים, בתי מלאכה ומפעלים קטנים ובינוניים עצמאים, המעסיקים עד 20 עובדים. תחום האחריות שלי הוא מאשקלון ועד אילת. אני מייצגת את העסקים כלפי רשויות ממשלתיות, ציבוריות ומוניציפליות, החל מפיתוח עסקי, דרך ייעוץ לניהול, ייעוץ ליצואנים מתחילים, ייצוג בדיני עבודה, סיוע פיננסי, רישוי עסקים ועד הקצאת משאבים. אנחנו שם עבורם לאורך כל הדרך דואגים לצרכים המקצועיים והכלכליים שלהם.

אישה ראשונה בתפקיד, איך זה מרגיש?

נקראתי לדגל  ומוניתי לתפקיד על ידי מי שבעצמה הייתה האישה הראשונה בתפקיד בכיר בארגון – היו"ר רוית אזוט. אני שמחה להיות פורצת דרך כאישה ראשונה בתפקיד מנכ"לית מחוז דרום בארגון, בייחוד בשל העובדה שמדובר בארגון גברי מאוד והשינויים שניתן לעשות דרך תפקיד זה הם משמעותיים.

בתחילת פעילותי הגעתי מתוך תפיסה כי האישה בחברה שלנו ובכל חברה אחרת – יכולה! אין דבר שיעמוד בפני מי שבאמת רוצה לשנות ולעשות. אנחנו רק צריכות להפעיל מחשבה נוספת ולתכנן את המסלול, אנו הנווט המדריך ותווה השביל הטוב ביותר. כיום יש מי שאומרים לי ששברתי תקרת זכוכית, אני חושבת שלא צריך להיות כאן הבדל מגדרי, הפעולות שלי הן אלה ששוברות שיא לא היותי אישה. אני באמת מאמינה שאישה יכולה לעשות הכל!

נתקלת בשנה הזו בקשיים בשל היותך אישה?  

אני חושבת שזאת שאלה מתבקשת, אבל יחד עם זאת אני חושבת שגבר לא היה נשאל אותה ומכאן צריך לבוא השינוי בתפיסה שלנו כנשים להפסיק לחשוב שישנם תפקידים שהם לא לנו, כי זו התפיסה שיוצרת מיעוט נשי בתפקידים בכירים. בתחילת הדרך הבהרתי שאני מתכוונת להגיע לשטח, להיכנס למפעלים ולשמוע עובדים, לא לשבת במגדל השן. היו מי שתהו איך אישה תיכנס למפעלים, אז הסברתי שאני מאמינה שאף אחד לא יכול לגרום לי להרגיש שאני במקום הלא נכון, אם אני לא נותנת לו את הרשות לכך, זה בידיים שלי.

לכן אני חושבת שכל קושי שנתקלתי בו נתקל בו לפניי מנכ"ל גברי, זה לא העניין של המגדר אלא תפקיד והדברים הכרוכים בו ואם יש קושי אני פשוט עומדת מולו. בהקשר הזה חשוב לי לומר, אם אישה או גבר רוצים להגיע למקום מסוים הם פשוט צריכים לעשות את המרב שהם יכולים לכדי להשיג זאת, כי הזדמנויות אנחנו לא מקבלים אנחנו לוקחים!

עם ראש העיר. צילום: פרטימדברים הרבה על מצוקת עובדים בענף המלאכה, זה מורגש בדרום?

אני נוכחתי לגלות שאין אבטלה בתחום, עובד שרוצה לעבוד במקצועות המלאכה ימצא עבודה, נכון המשרות לא בהיקפים של פעם אבל עדיין ניתן למצוא משרות. יותר מזה אני יכולה לומר שהיום כאשר בעלי עסקים צריכים עובדים מקצועיים הם פונים למשרד העבודה והכלכלה ודרכם מוצאים עובדים מוכשרים שהולכים ולומדים את מקצועות המלאכה.

חשוב לזכור שהיום הכל טכנולוגיה, זה כבר לא מה שהיה פעם שעובדים עם פטיש ומסמר, אנשי המקצוע לומדים לתפעל מכונות ומתמקצעים בשינויים הטכנולוגים שנכנסו לענף, הטכנולוגיה שינתה את פני הענף והדרישות בו. יש לנו כאן בבאר שבע את המכללה הטכנולוגית שאני בקשר איתם וגם הם מעידים שיש ביקוש ואנשים ממשיכים ובאים ללמוד, אפשר לראות את זה בעיקר בדור הממשיך בעסקים משפחתיים שרוצים לשמר את מה שההורים הקימו ולכן הולכים ללמוד את המקצוע.

איך חווים בענף את הגעתם של חברות גדולות לאזורינו וטרנד הקניות מחו"ל?

זה נכון התחרות היא גדולה, כשמגיעים רשתות ענקיות מרגישים שיש מעט לחץ על העסקים הקטנים ואנחנו כל הזמן עם אצבע על הדופק, בודקים מה מצבו של כל עסק מה הכנסותיו, בודקים אם יש צורך לסייע בדברים מסוימים. אבל אני יכולה לומר בביטחון שלכל עסק יש את קהל היעד שלו והצרכן הישראלי עדיין אוהב את הקשר האישי עם בעל החנות, עדיין יש את החשיבות של כחול לבן ומתוך המקום הזה אפשר לראות שאנשים עדיין מגיעים, קונים ומשמרים את הפרנסה של העסקים המקומיים. תחרות זה לא בהכרח דבר שלילי, זה מוציא מאיתנו את היכולות הכי טובות וזה ניכר בשטח.

מה באשר לסגירת עסקים קטנים בדרום?

זה אולי יפתיע אנשים לגלות אבל הגעת החברות הגדולות זאת לא הסיבה המשמעותית לסגירת עסקים. סגירת עסקים לרוב מגיעה מסיבות של היצע וביקוש או ניהול לא נכון של העסק, אבל גם במצבים כאלה חשוב להבהיר אנחנו מסייעים בייעוץ משפטי. אבל דווקא מתוך המקום הזה כדי למנוע את המצבים האלה של סגירת עסקים, אני קוראת לכל בעלי עסקים שמרגישים שהם זקוק לסיוע, לפנות אלינו! בשביל הדברים האלה אנחנו כאן.

אפשר לראות את השינויים בשטח, בימים אלו אזור עמק שרה והעיר העתיקה עוברים מהפך ושדרוג של תשתיות. בנוסף גם אם מדובר על שינוי נקודתי אנחנו כאן כדי לסייע. באחד המקרים פנה אלינו בעל עסק שהייתה לו בעיה בנגישות לעסק, אני בעצמי ניגשתי למקום, בדקתי האם זה אכן פוגע בעסק ועם תמונות שמעידות שאכן יש בעיה פניתי לגורמים הרלוונטיים באופן מידי וזה טופל. לכן אני אומרת שחשוב שיפנו אלינו כי יש מענה לכל בעיה.

אורטל אלון. צילום: פרטי

איך תסכמי את העשייה שהספקת בשנה החולפת?

כבר בתחילת הדרך עשינו רה ארגון פנימי, כך שמי שמגיע אלינו מבין שמסגרת העבודה שלו זה לדאוג לבעלי העסקים. בהתחלה שעות הפעילות היו מצומצמות מאוד, היום אין דבר כזה הרחבנו את שעות הפעילות ומעבר לכך אפילו הנייד שלי חשוף וגלוי בפני בעלי העסקים. ולאור זאת השינוי בתקשורת מול בעלי העסקים ניכר באופן משמעותי, הם מגיעים אלינו אנחנו מגיעים אליהם יוצאים לשטח, רואים מה קורה בפועל.

בנוסף כבר בתחילת הכהונה ביצענו סבב ראשי רשויות, עברו בכל רשויות הדרום ונפגשנו עם ראשי ערים מבריקים, חזקים ובעיקר שרואים את טובת העסקים. דוגמא נפלאה לכך היא שיתוף הפעולה שנרקם בנינו לבין ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ' שיושב איתנו, עוסק בסוגיות החשובות ומסייע בפתרונות.  

יחד עם זאת ברמה הארצית, לקחתי חלק ביוזמה חשובה של ההתאחדות לתיקון פקודת מס הכנסה לפיה ניתנת חצי נקודת זיכוי למסיימי לימודי מקצוע (בדומה למסיימי לימודי תואר שני). מדובר בהישג משמעותי מאוד עבור בוגרי ההשכלה הטכנולוגית, שמספרם עלה בשנים האחרונות.

ומהלך נוסף שהשתתפתי בו היה בינואר 2017 במסגרתו ההתאחדות הובילה לתיקון בצו רישוי עסקים, תיקון שחסך אלפי שקלים לעסקים וכמו כן, לשינוי התקנות להגברת האכיפה של דיני העבודה כך שמאותה עת בעלי עסקים קטנים שיפרו את דיני העבודה, יקבלו התראה על קנס לפני דרישה לתשלום קנס ויש עוד שינויים רבים שעמלתי לקדם לטובת בעלי העסקים.   

אורטל אלון. צילום: פרטי

מה התכניות להמשך הדרך ?

בהיבט המקצועי השאיפה שלי להמשיך ולהצעיד קדימה את בעלי העסקים, לסייע להם בכל שנדרש בכדי שיוכלו לקיים עצמם בכבוד. יחד עם זאת, אני חושבת שהמדינה מוכרחה לפעול במטרה לעודד את העסקים הקטנים, כי ברגע שתהיה הבנה שהעסקים הקטנים מהווים מנוע צמיחה וברגע שיקלו עליהם ויסייעו להם לצמוח ולהתפתח, כולנו נרוויח מתוצרת כחול לבן מדהימה ואיכותית.

בהיבט האישי והנשי יש לי מסר חשוב, אני חושבת שצריך להפסיק את ההאצלה הגברית, אני לא הייתי רוצה לראות אישה שנשארת במעמד נמוך רק כי היא מאמינה או חושבת שהיא לא מסוגלת להגיע לתפקיד כזה או אחר. אם את רוצה להיות מנכ"לית - תתנהלי כמו מנכ"לית כבר מחר בבוקר, את רוצה להיות טייסת- הציבי לעצמך יעדים לדרך, בעיניי זה המפתח.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('7950ce18-f307-4e2e-8ae1-df3b0208512a','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,true,33922,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('7950ce18-f307-4e2e-8ae1-df3b0208512a','/dyncontent/2024/3/17/a7a9b135-4a9e-4155-bd24-72abff96bf88.jpg',17627,'מכללה טכנולוגית 0324 אייטם',525,78,true,33922,'Image','');},7]]);})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה