צל"ש השבוע: פרויקט ג'מילה

$(function(){setImageBanner('5fc048f5-6bb5-4611-bbc8-0fae6e13cfda','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

פרויקט בו המתנדבים עורכים סיורים בלילות ברחבי באר שבע ומקיימים שיח פתוח עם בני הנוער, הופכים עבורם לאוזן קשבת ומסייעים להם. הכירו את פרויקט ג'מילה

תושבי באר שבע ידועים בנתינה ובעזרה לזולת המאפיינת אותם, והפעם אנחנו רוצים לפרגן להם. מידי שבוע נחלק את 'צל"ש השבוע' לתושבים שראויים לפרגון על העשייה החברתית שלהם ומעשיהם הטובים כלפי אחרים. השבוע, אנחנו רוצים לפרגן לפרויקט ג'מילה. ג'מילה היא ניידת מניעה, הסברה ואיתור של בני נוער בסיכון. כל לילה ג'מילה מגיעה לשכונות קבועות, הדלתות נפתחות וצוות המתנדבים יוצא לדבר עם בני הנוער. הפרויקט, שייך לרשות למלחמה בסמים, פועל למעלה מעשר שנים בבאר שבע, בשיתוף עם עיריית באר שבע וחברת "כיוונים".

תכירו את העמותה שתסייע לילדיכם להתמודד עם קשיי ההתבגרות

המלחמה בסמים: המשטרה עצרה קטין שמכר סמים לנערים בעיר 

במקום ללמוד: תלמידי מקיף ז' השתכרו פונו לבי"ח

חפשו את הרכב של ג'מילה

אוזן קשבת לבני הנוער

"המטרה שלנו היא להיות נוכחים בשטח ובכך למנוע התנהגויות סיכון כמו ונדליזם, שתיית אלכוהול, סמים וכדומה. אבל גם, ולא פחות חשוב, לעודד שיח פתוח עם בני הנוער על כל מיני נושאים, למשל תעסוקה, גיוס לצה"ל, מיניות, כל מה שעובר עליהם כמתבגרים. להיות אוזן קשבת עבורם, אחים בוגרים. רוב המתנדבים שלנו הם חבר'ה צעירים ככה שהנוער ממש מרגיש קרוב ונוח לו לדבר איתם", מסבירה הדר משה, רכזת הפרויקט. המתנדבים יוצאים מידי ערב לגנים ציבוריים ופארקים בשכונות בשעות הלילה ויוצרים קשר עם אותם בני נוער. אין התמקדות בקהל מסוים, אלא פשוט לתת עזרה לבני נוער משוטטים ולהוות מענה חלופי להתנהגויות מסוכנות. בצוות הפרויקט יש בערך עשרים מתנדבים, חלקם סטודנטים, חלקם עושים זאת בהתנדבות מלאה, חלקן מורות חיילות. בכל צוות שיוצא לשטח יש ארבעה מתנדבים.

בג'מילה ישנם חמישה מוקדים קבועים לאורך השנה, בהם מבקרים המתנדבים מידי שבוע. בתקופת הלימודים הפרויקט עובד בימים ראשון עד חמישי בין השעות תשע עד אחד עשרה בערב, ובמהלך חופשת הקיץ נוסף גם יום שישי ובין עשר לאחד בלילה. בכל יום הניידת מסיירת במוקד אחר, בשכונה אחרת. לכל מוקד יש את צוות המתנדבים הקבוע שלו שמגיע. בין השכונות בהם מבקרת הג'מילה אפשר למצוא את עין גדי, נחל בקע, נחל עשן, נווה זאב ושכונה י"א. "אחת לתקופה, כשאנחנו רואים שהתהליך עם הנערים באותו שכונה מוצה, אנחנו עושים חישוב מחדש ומחליפים. אם בשכונה מסוימת יש יותר צורך בנו אנחנו מגיעים לשם. הסיבה שאנחנו נמצאים בכל יום במוקד קבוע היא באמת כדי לייצר קשר אישי ארוך טווח עם בני הנוער. כדי לאפשר להם לסמוך עלינו, להיפתח אלינו", אומרת הדר.

מורות חיילות ומתנדבים יוצאים לרוחובות ויוצרים קשר עם בני הנוער

נותנים מענה

כדי שיגיעו ברמת המוכנות הגבוהה ביותר, עוברים המתנדבים לאורך השנה הכשרות בתחומים שונים כדי להיות מוכנים ולדעת איך להתמודד נכון עם בני הנוער. "ההכשרות הן למשל על רב תרבותיות, הכשרה מטעם מסל"ן והטרדות מיניות, הימורים וכדומה. ההכשרות נבנות לפי הצרכים שיש בשטח שאנחנו מזהים אצל בני הנוער. אם אנחנו מזהים צורך אנחנו חושבים איך אפשר להכשיר את המתנדבים שלנו ככה שהם יוכלו לתת לנערים את המענה הכי טוב שיש", מסבירה הדר. הקשר שנוצר בין המתנדבים לבני הנוער הוא ארוך, מדובר בתהליך מורכב בו הם יוצרים שפה משותפת. יש נערים ונערות שחשים בהתחלה חשדנות מסוימת כלפי הצוות, אך הדר מספרת שלרוב הקרח נשבר מאוד מהר: "ברוב הפעמים הצלחנו לייצר גרעין קבוע של בני נוער שמגיע כמעט כל שבוע באותן שעות לאותו מוקד להיות איתנו. זה לוקח זמן. ברגע שהם רואים שהצוות מחויב ועקבי, מגיע כל שבוע הם נפתחים אלינו. ההתחלה היא יותר קשה ומורכבת, אבל בסוף זה משתלם ועובד".

הדר עצמה שמעה על הפרויקט עוד לפני שהחלה להתנדב בו ולרכז אותו. היא נזכרת: "תמיד ראיתי את הניידת מסתובבת ברחבי באר שבע וזה היה לי מוכר... עשיתי תואר ראשון פה בבן גוריון והחלטתי להישאר לגור בעיר. לא הכרתי את הפרויקט לעומק וכשהתחלתי לחפש עבודה אמרתי שאני רוצה לעבוד במשהו שמתחבר לקהילה, לבני הנוער בעיר, וזו ההזדמנות והמקום בשבילי. גם דרך המתנדבים וגם דרך הפעילות שלנו בשכונות. אני שמחה לקחת חלק בפרויקט כזה".

"מכשירים את המתנדבים שלנו ככה שהם יוכלו לתת לנערים את המענה הכי טוב שיש"

עם הפנים קדימה

בג'מילה נתקלים המתנדבים לא פעם בסיפורים מיוחדים של בני הנוער, כשהם מנסים לעזור ולייעץ לאורך הדרך. "יש נער באחת השכונות בדיוק בתהליך של גיוס לצבא, הוא לא חשב שהתהליך הזה חשוב... בתקופה ארוכה הוא התעלם מהמכתבים שלהם ואז כשהוא ראה שזה קרוב הוא פנה אלינו. והצלחנו באמת ליצור קשר עם הגורמים הרלוונטיים כדי לעזור לו לסדר את המצב", משתפת הדר. ישנם גם מקרים של אלימות וסמים, אך המתנדבים כלל לא נרתעים מכך. חשוב להם שבני הנוער ירגישו פתוח ובנוח לדבר גם על הנושאים הללו, ולעורר בהם מחשבה סביב הנושא.

מה החשיבות בעינייך של הפרויקט פה בבאר שבע?

"יש בבאר שבע כל כך הרבה מסגרות לבני נוער והג'מילה היא משהו אחר, מיוחד. היא מאוד לא פורמלית אבל יותר מזה, אנחנו מגיעים לבני הנוער, למגרש הביתי שלהם. וזה משהו שלא קיים בהרבה מסגרות אחרות וזה עוד דבר שמאוד מייחד אותנו. כמישהי שהגיעה לעיר לפני כמה שנים אז אני רואה שהפנים של באר שבע הם קדימה. וגם הפרויקט הזה, הג'מילה, הוא עם הסתכלות קדימה. זה בא לידי ביטוי בשיח שפתוח יותר, בקשר עם בני הנוער... ואנחנו מקווים להמשיך לעזור לכמה שיותר נערים ונערות".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('06b9a788-56eb-4994-8f68-7d1c3faf7874','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה