סטודנטים נגד בעלי הדירות: "לא לתת יד למחירים מופקעים! כל שנה מנסים לסחוט אותנו"

$(function(){setImageBanner('03e89998-2932-4a09-aee0-728f6fc704ec','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,33754,'Image','');})

עונת חיפושי הדירות באזור האוניברסיטה החלה, וסטודנטים יוצאים נגד בעלי דירות "מנסים לסחוט אותנו ולהעלות את המחיר בכל שנה, אסור לתת לזה יד! כל סטודנט שמתחיל ללמוד כאן צריך לדעת את זה". ועד שוכרי הדירות "יש עודף דירות, אין הצדקה למחירים מוגזמים!". וגם: הסיפורים של הסטודנטים מב"ש מול בעלי הדירות

בחודש יוני מדי שנה הופך שוק השכירות בדירות סביב אוניברסיטת בן גוריון למסלול מירוצים. מודעות לדירות מפורסמות בקבוצות פייסבוק ייעודיות, מבול של לייקים, תגובות ותיוגים על דירות "שוות", וסטודנטים שנאבקים לחתום על החוזה בדירה הכי "שווה" לכאורה לפני שתיתפס. התוצאה – אשליה של "מצוקת דירות", המשמשת כלי בידי בעלי נכסים כדי להעלות את שכר הדירה מדי שנה, כשהם מזהים התעניינות רבה בנכסים שלהם. אין בכך עבירה על החוק כמובן, וזו נהוגה במסגרת השוק החופשי, אך בעיני הסטודנטים, זוהי תופעה פסולה ומקוממת והם פועלים כבר ברשתות החברתיות ומגיבים על פרסומים יקרים של דירות, במטרה להניא אחרים מלשכור אותן.

סטודנטים נגד מחירים מופקעים. צילום מסך

מה שמשפיע בדרך כלל על המחיר הוא מצב הדירה, קרבתה לאוניברסיטה, ומיקומה יחסית לאווירת חיי הלילה הסטודנטיאליים. ככל שהדירה כוללת יותר פרמטרים מבוקשים, כך גם ה"מלחמה" חסרת ההיגיון עליה, כשלמעשה היצע הדירות באזור רק מתרחב בשנים האחרונות. רק כדי לסבר את האוזן, (או את העין במקרה הזה) למעלה מ-700 יחידות דיור נבנו בשנים האחרונות באזור הסטודנטיאלי (ניתן לראות אותן על שדרות רגר וסמוך להן) ולמעלה מ-2,000 דירות נוספות עתידות לקום בו בעשור הקרוב.

ככל ששנת הלימודים מתקרבת המחיר יורד

דיירים רבים מפרסמים את הדירות בחודש יוני כדי לא לעסוק בנושא במהלך תקופת המבחנים, מה שמאפשר לבעלי הדירות לסגור חוזים במחירים מופקעים ללא מאמץ רב ומוקדם מאוד לפני תום תקופת השכירות. ככל ששנת הלימודים מתקרבת, בעלי הדירות נלחצים ומבינים כי הדירות שלהם עלולות להישאר ריקות, ומורידים את המחיר. למרות מה שניתן לחשוב, לא כל הדירות ה"שוות" מתפרסמות ו"נחטפות" מוקדם, ולמעשה דירות רבות מפורסמות רק בחודשים אוגוסט וספטמבר, כך שתמיד ניתן למצוא דירה שתתאים לצרכים שלכם. הדרך הכי טובה? דרך חברים, מכרים, ולאחר מכן מעקב אחרי קבוצות לחיפוש דירות.

בשר טרי מגיע לעיר

אחת הסיבות המאפשרות את הישנות המצב היא מחזוריות הדיירים בשכונות סביב האוניברסיטה, כשבכל שנה מגיעים לעיר דיירים חדשים העתידים להתחיל את לימודיהם בשנה הבאה. המחירים בבאר שבע זולים משמעותית יחסית לאזור המרכז ותל אביב, ועבור אותם סטודנטים שנה א' מאזור גוש דן, 1,300 שקלים לשותף זו מציאה גדולה, ולסטודנט שנה ב' ומעלה, ידוע כי מדובר במחיר מופקע.

למעשה, לפני כ-5 שנים עוד יכולתם למצוא מודעות של 800 שקלים לשותף, על אותן דירות תראו היום תג מחיר של כ-1200 לשותף ויותר מכך. בדירות הללו בדרך כלל לא השתנה הרבה, ואולי אפילו הידרדר מצבן, אך אין זה מונע מבעלי הדירות להעלות את המחיר, כשהם מבינים כי בשר טרי מגיע לעיר. זוהי מגמה של שנים והיא תוצאה של "אני יכול, אז אני מעלה", כך מספרים לנו סטודנטים רבים בעבר ובהווה עמם דיברנו לצורך הכתבה, ונדהמנו ממה שהם נאלצו ונאלצים לעבור מול בעלי הדירות.

מחזוריות של סטודנטים חדשים ולא מודעים למחירי השוק. צילום להמחשה: אוניברסיטת בן גוריון

כמה עולה לשכור דירה בב"ש לעומת ערים אחרות בארץ?

כ-2,000 דירות חדשות יוקמו באזור שדרות רגר

פרויקט המגורים בלב האווירה הסטודנטיאלית

המהפכה העתידית של שכונה ג'

"ריצוף ישן עם מראה מלוכלך, ארונות מטבח ישנים, קירות מתקלפים באמבטיה"

"גרתי בשכונה ב', בדרך מצדה מול מרכז הנגב. שילמנו 2,400 שקלים לדירת 3 חדרים, 1,200 לשותף". סיפרה טל, שסיימה בשנה שעברה את לימודיה באוניברסיטת בן גוריון. היה שווה את המחיר? "לדעתי לא. לפני זה גרתי ברחוב קדש, דירה משופצת, 1,100 לשותף, מתחרטת שעזבתי". למה? מה לא אהבת בדירה במצדה ומה כן היה טוב? "אהבתי את המיקום, הוא היה מול מרכז הנגב וזה היה קרוב להכל וההרגשה להיות בלב האווירה הסטודנטיאלית. הדירה הייתה מרווחת וגדולה. עם זאת, הייתה ישנה מאוד ולא משופצת. ריצוף ישן עם מראה מלוכלך, ארונות מטבח ישנים, קירות מתקלפים באמבטיה. הכי מעצבן שהיו תשתיות ישנות והיו כמה פעמים שהזמנו אנשי מקצוע".

להרגיש בלב האווירה הסטודנטיאלית, אבל באיזה מחיר? רחוב רינגלבלום השוקק. צילום: ארכיון

ועדיין דירה במצב הזה, מעלים את שכר הדירה? "כשסיימנו חוזה בעלת הדירה רצתה להעלות ב-200 שקלים, ל-1,300 שקלים לשותף, שאין סיבה בכלל להעלות והמחיר לא מוצדק". 

מה עשיתם כשהגיעו דיירים לראות את הדירה? "פרסמנו את הדירה לפני שידענו שהיא מעלה את המחיר והיו הרבה מתעניינים. הראינו אותה בערב אחד מרכזי וכל מי שהיה מעוניין רשם את שמו ומספר הטלפון על דף. כשאנשים הגיעו ושאלו שאלות ענינו בכנות על הכל, גם על הסיבות שאנחנו החלטנו שלא להישאר. אמרתי לאנשים שבאו את דעתי האישית, שלא הייתי נכנסת לדירה הזו שוב, בייחוד לא עם השכר דירה החדש".

בסוף מה קרה? בעלת הדירה העלתה את המחיר? "בעלת הדירה ראתה שלמרות הכמות הגדולה של המתעניינים, כולם החליטו בסוף שלא לקחת את הדירה. היא נשארה חסרת אופציות לחלוטין, ואני חושבת שזה גם בעזרת הדברים שאנחנו כדיירות אמרנו לכל מי שבא. לבסוף היא החליטה שלא להעלות ב-200 אלא ב100 ₪ ושכר הדירה עלה ל-2,500 במקום 2,600. במחיר הזה החליטו זוג שותפים כן להיכנס לדירה".

מה את חושבת שאפשר לעשות נגד העלאת המחירים של בעלי הדירות? "זה בידיים שלנו כדיירים ובמיוחד כמחפשי דירות. אם לא היו לוקחים את הדירה ב-2,500 אז גם את זה היא הייתה מורידה בסוף. זה מראה שאם רוצים אפשר לעשות שינוי".

בנייני דירות ברחוב מצדה. צילום: שרון טל

רוצה מזגן? שלמי עוד שכר דירה

עמית, סטודנטית המתגוררת בדירת 4 חדרים, משופצת בחלקה בשדרות רגר, מספר שנים כבר באותה הדירה, וחוותה ניסיונות להעלאת שכר הדירה בכל שנה "בשנה א' שילמתי 1,100 שקלים לשותף, 3,300 לכל הדירה. כשרצינו לחתום חוזה לשנה נוספת, אמרנו לבעלת הדירה שלא הגיוני שאין לנו מזגן בסלון, והיא התנתה שאם היא מתקינה לנו מזגן בסלון אז שכר הדירה יעלה ל-1,200 לשותף, לא אהבנו את זה, אבל בסוף הסכמנו".

אלא שבעלת הדירה לא שבעה, וגם בשנה לאחר מכן הפתיעה את הדיירים שלה בהעלאה נוספת "בפתיחת שנת הלימודים באנו לחתום על חוזה נוסף ובעלת הדירה הודיעה לנו שהיא מעלה את שכר הדירה ל-1,250 לשותף, ברגע חתימת החוזה, לא היה דיבור על זה לפני". מה עשיתם? "התעצבנו ממש, היינו כבר עם צ'קים מוכנים של 1,200 שקלים, אבל היא התעקשה. כעסנו ואמרנו לה שהיא לא עשתה שום דבר חדש בדירה ולא נחדש חוזה במחיר הזה".

"לא הגיוני שנשלם מחיר כזה על בניין משנות ה-60". דירות הרכבת בשדרות רגר. צילום: שרון טל

"אמרנו שלא הגיוני שנשלם מחיר כזה על דירה בבניין משנות ה-60 שאפילו אור ברחוב אין לנו כמו שצריך והכל מתפורר. היא אמרה ששכנים שלנו משלמים 1,400, בדקנו את זה גם וזה לא נכון. היא אמרה שהיא יכולה למצוא דיירים במחיר שהיא רוצה. כבר עמדנו לחתום חוזה ואז בגלל מה שקרה פשוט הלכנו. זה היה ממש לפני פתיחת שנת הלימודים ובעלת הדירה הבינה שלא תספיק למצוא שוכרים, בסוף היא לא העלתה בכלל את שכר הדירה ונשארנו עוד שנה".

ומה הולך לקרות השנה? "מתכוונים להעלות את שכר הדירה ל-1,300 שקלים לשותף. אני עוברת מבאר שבע בשנה הבאה אז לא נשארת בדירה, ואני לא מתכוונת להראות אותה או להמליץ לאף אחד לגור כאן. זה לא מחיר הגיוני. בעלי הדירות מנסים לדחוף לנו כל מיני דברים ולהעלות את שכר הדירה, מנסים לסחוט אותנו בלי בושה, אסור לנו לאפשר את זה".

מה שלא כתוב בחוזה לא קיים

דייר ברחוב ביאליק בשכונה ב' גילה במפתיע על העלאת שכר הדירה "כשדיברנו לפני חתימת החוזה בשנה שעברה, בעל הדירה הבטיח לנו שלא יעלה את שכר הדירה בשנה הבאה. פתאום הוא מתקשר אומר לנו שהוא מביא דייר לראות את הדירה. אמרנו לו שאנחנו מתכוונים להישאר ואין טעם, ואז הוא מודיע לנו שיעלה את שכר הדירה בשנה הבאה. אמרנו לו שהסכמנו שזה לא יקרה, והוא התכחש לזה. לצערי זה היה בעל פה ולא בכתב, ומה שלא על הכתב, לא תופס".  

אתם מתכוונים להישאר? "אנחנו בתקופה מאוד לחוצה ואין לנו אפשרות לעבור. הוא אמר שיעשה 'סקר שוק' ו'יודיע' לנו בכמה הוא מעלה. אם יעלה את שכר הדירה ביותר מ-50 שקלים אני לא נשאר, דירה שכל שנה צריך לשפץ ולתקן בה משהו, דברים מתפרקים. על זה להעלות שכר דירה? מבחינתי שיבוא בעצמו מתל אביב ויראה את הדירה. אני אגיד לדיירים בדיוק מה אני חושב על ההתנהלות שלו ועל זה שהמחיר מוגזם ולא מצדיק. לא אתן יד לדבר הזה".

"בעל הדירה הבטיח, אבל בחוזה לא כתוב אז לא תופס". צילום: וועד שוכרי הדירות

מנסים לשנות את המצב

מי שמנסה להשפיע על המצב הנוכחי בשנים האחרונות ולמנוע עליית מחירים הם וועד שוכרי הדירות בבאר שבע בשיתוף אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת בן גוריון. מתוצאות סקר שכירות שביצעו לאחרונה בוועד בקרב 1,360 דירות (1,100 דירות שותפים ו-260 דירות לזוגות), נמצא כי המחיר הממוצע לא עלה ועומד על 1,100 שקלים לשותף, מחיר שמשקף כ-75% מהדירות במרחק של עד 20 דקות הליכה מהאוניברסיטה. בסקר כן זיהו עלייה במחירי הדירות ליחידים וזוגות, כשמחיר דירת סטודיו נע סביב 1,500 שקלים, 2 חדרים כ-1,900 שקלים, ו-2.5 חדרים כ-2,100 שקלים.

ועדיין, כאשר מדובר בדירות שנחשבות "שוות" מחירן עלול להגיע גם ל-1,300 לשותף, במקרים רבים בלי סיבה מוצדקת, ואך ורק בשל לחץ מיותר. במקרים מסוימים, תוספות לדירה כמו היותה משופצת ומרווחת, או כוללת מרפסת ואפילו חצר, ראוי שיעלו במעט את מחיר הדירה, וגם שם, המחירים יכולים לרדת כאשר אין דורש למחיר מופקע.

ועד שוכרי הדירות בבאר שבע "לכל השוכרים, סטודנטים ולא סטודנטים בבאר שבע יש עודף דירות, יש יותר דירות מדיירים ולכן אין הצדקה למחירים מוגזמים. חפשו בסבלנות ובידקו את המחיר המומלץ של הדירות במחשבון השכירות של ב"ש שנמצא בדף הפייסבוק שלנו - המחשבון מבוסס, מוכח ומעודכן ל 2018!"

צילום: וועד שוכרי הדירות באר שבע

מחיר יוקרה ו-4 שותפים לדירה

בשנים האחרונות הוקמו מספר בניינים ומגדלים באזור הסטודנטיאלי, בשדרות רגר פינת ביאליק, וברחובות ארלוזורוב וגוש עציון בשכונה ג'. אמנם מדובר במגדלים גבוהים ויוקרתיים, אך אליה וקוץ בה. ראשית, המחיר בהן בדרך כלל גבוה יותר, מחיר של 1,400 לשותף תמצאו שם בקלות, וגם במקרים רבים מדובר בדירות בנות 4 שותפים (לכו תסתדרו בתור לשירותים בבוקר, גם אם יש שניים). נוסף לשכר הדירה (שיכול להגיע בקלות לכ-5,000 שקלים לדירת 4 שותפים) תיאלצו לשלם דמי ניהול גבוהים (פרט קטן ושולי שלא כלול בשכר הדירה), שמוסיפים לכל דייר כ-100 שקלים נוספים לחשבונות הקיימים - החשמל, המים, הארנונה, הגז והאינטרנט. שוב, הכל תלוי ביכולת כלכלית ובהעדפה אישית, אך חשוב לדעת מהו מחיר סביר ומהו מחיר מופקע, גם עבור מגורים במגדלי היוקרה.

4 שותפים בדירה? לא לכל אחד. צילום: שרון טל

בעיר באר שבע זינקו המחירים בעשור האחרון בלמעלה מ-50%, וגם ברחבי העיר מחירי השכירות עלו, אך נמדדים פר דירה ולא פר שותף. לשם השוואה, ב-3,600 שקלים (3 שותפים) תוכלו לשכור דירת 4 חדרים בשכונת רמות ושכונת נווה זאב הנחשבות בין היוקרתיות בעיר, וגם בשכונות נוספות בעיר כמו שכונה ט' ושכונה ו' החדשה. אלו יכללו בדרך כלל גם מרפסות וחניה פרטית, בשונה מבנייני הרכבת משנות ה-60 המאפיינים את שכונה ד' ושדרות רגר הותיקות.

סלון עם נוף למטבח. צילום: וועד שוכרי הדירות

הכוח לשנות 

שוק השכירות הסטודנטיאלי נקבע בסופו של דבר בידי הסטודנטים, ולנו הכוח לשנות. במשך שנים ניתנה יד חופשית לדמי שכירות מופקעים שמשרתת את בעלי הדירות ומזיקה לנו הסטודנטים (ולהורים של חלקנו) עמוק בכיס. ניתן להשפיע על כך, אך כדי לעשות זאת חשוב להבין מהו מחיר סביר, ומהו מחיר מופקע. בפעם הבאה שמציעים לכם דירה "שווה" מחולקת עם מטבח בתוך סלון, בתוך שירותים, בתוך מסדרון, תזכרו את זה. וגם, אם יש לכם חברים שמתחילים ללמוד כאן בשנה הבאה, העבירו להם את המידע, אחרת בעוד עשר שנים מחירי השכירות כאן יהיו כמו בתל אביב, ואנחנו התושבים נשלם את מחיר השאננות. 

הכוח לשנות בידי הסטודנטים. צילום: וועד שוכרי הדירות

הכותב הוא סטודנט שנה ג' באוניברסיטת בן גוריון וכתב הנדל"ן של אתר 'באר שבע נט'.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('a994d106-ce27-44d2-90e0-88dd3a6e971c','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,33757,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה