"אם אפתח עליך לא תהיה ראש עיר": סערה בישיבת המועצה בעיריה



רוחות סערות אמש בישיבת המועצה בעקבות הצעה לסדר נגד הקמת מגדלי גרנד קניון. חבר המועצה משה ינאי "רוביק תן לתושבים פתרון". רוביק לינאי "אתה עושה שימוש פוליטי בתושבים". וגם: מי אמר למי לשתוק? ומי לא יכול היה לשמוע יותר?

ישיבת מועצה סוערת אמש בעיריית באר שבע. חבר האופוזיציה משה ינאי העלה הצעה לסדר היום העוסקת בהתנגדות למגדלי גרנד קניון, אלא שההצעה לסדר היום הפכה במהרה למסכת התלהמויות ואף השתלחויות, בשונה מהשיח התרבותי האופייני לישיבות המועצה.

התושבים הגיעו להשמיע קול זעקה. צילום: שרון טל

"יש אלוהים למעלה"

אל הדיון הגיעו עשרות מתושבי השכונות הסמוכות לגרנד קניון והביעו את זעקתם, תוך שהם מבקשים מראש העיר רוביק דנילוביץ' לעשות כל שביכולתו כדי לבטל לדבריהם את רוע הגזירה שעתידה להרוס את איכות חייהם "זו בעיה של כל העיר באר שבע לא רק של נאות לון" אמר אחד התושבים. "לא יתכן כזה דבר. זה יחנוק את תושבי העיר ויזכרו לך את זה".

תושבת נוספת אמרה במהלך הדיון "אתם הייתם מוכנים לגור במגדלים?". ורוביק ענה כי יש תושבים שמעוניינים בכך. לדבריה הוסיף תושב נוסף ואמר בין היתר לרוביק "אתה קידמת את העיר והמגדלים האלה יקחו אותנו אחורה".

"עדיף שתשתוק"

על אף מילים קשות שנאמרו בדיון, ניסה ראש העיר רוביק דנילוביץ' לשמור על הסדר ונתן לכל אשר רצה את רשות הדיבור, אך הקולות הרבים והדעות החלוקות יצרו שדה קרב רועש ואף פוליטי, גם בין ראש העיר לחבר האופוזיציה משה ינאי. 

במהלך הדיון הסוער, העלה חבר המועצה משה ינאי את סוגיית ההתנגדות למגדלים ואמר כי יש לעצור את הפרויקט "הכביש ליד הגרנד פקוק ועמוס. להיכנס משם לדרך מצדה חנוק. מספיק שרכב אחד נתקע ואמבולנס או כיבוי אש לא יכולים לעבור שם. לא יכול להיות עומס כזה". עוד אמר ינאי "למה לגרום אי נוחות לתושבים? 99% לא מרוצים". בהמשך לדברים אלו ונוספים שאמר ינאי כגון "תן פתרון לתושבים, אחר כך תתנגח בי", ענה רוביק לינאי ואמר לו "אתה עושה שימוש פוליטי לא ראוי באנשים האלה" (בהתייחס לתושבים שהגיעו לדיון המליאה), ובהמשך הגדיר את ההצעה לסדר של ינאי כפופוליסטית. התושבים בדיון לא הסכימו עם דבריו של ראש העיר, אך בהמשך הדיון התפרץ אחד התושבים ואמר לינאי "משה, אל תעשה על חשבוננו הון פוליטי".

 לאורך הדיון טען ינאי בפני רוביק כי הוא מסיט את נושא הדיון, ודרש ממנו תשובות לבעיית המגדלים "עדיף שתשתוק יותר טוב. אם אפתח עליך מה שיש לי לא תהיה ראש עיר. תן לתושבים תשובה" אמר ינאי לראש העיר.

דדוש לינאי: "אתה לא היחידי שרוצה לעזור להם"

במהלך הדיון אף התפתח ויכוח בין חבר המועצה יוסי דדוש לחבר המועצה משה ינאי, כאשר דדוש הפציר בינאי לתת לראש העיר לדבר "שתוק אתה" אמר ינאי לדדוש, ודדוש ענה לו לשתוק בחזרה. הרוחות סערו ונאמרו דברים שחלקם אינם מכבדים כלפי חברי המועצה, ואף נוגעים בפסים אישיים.

ואז הגיע פימה

כשעה לאחר תחילת הדיון הפתיע בנוכחותו מי שהכריז על התמודדותו לראשות העיר, אפריים פיינבלום הידוע בשמו פימה, ואמר "אני לא יכול להיות פה עוד 5 דקות לשמוע את השטויות האלה".

"הדיון האמיתי הוא לאן העיר הזו הולכת"

שעתיים ארוכות נמשך הדיון הסוער, במהלכו אמר ראש העיר מספר דברים בסוגייה. הראשון הוא שאין בסמכות המועצה לקבל החלטה שכזו לבטל את הפרויקט, כך בעקבות התייעצות עם היועץ המשפטי. בשונה ממגדלי רמב"ם של חברת "יהלומית פרץ" בעבר שבוטל כיוון שהיה מדובר על קרקע עירונית, הפעם מדובר בקרקע יזמית פרטית. עוד אמר רוביק על הפרויקט כי היזם ביקש לבנות כ-450 יחידות דיור על השטח המיועד להקמת 297 יחידות דיור, אך סורב.

עוד אמר ראש העיר "אני 20 שנים במועצה, למדתי הרבה מאוד דברים, איפה צריך ללכת בכל הכוח, איפה צריך להיות חכם ולא צודק ואיפה צריך למצוא את האיזון". ; "בניהול עיר מקבלים החלטות רבות, לא תמיד התושבים מסכימים, אבל אם אתה שקוף בפני התושבים ונותן להם להביע את עצמם אז עדיף שיכעסו אבל ידעו שהסתכלתי להם בעיניים ולא שיקרתי להם". ; "צריך להבין לאן המדינה הולכת, מה המגמות גם בעולם. לא צריך להפחיד לא כל העיר תהיה מגדלים. חתמנו על הסכמי גג, אנחנו פועלים להקים שני מרכזים רפואיים, רכבת קלה, זה אחרי המון מאבקים. הדיון האמיתי הוא לאן העיר הזו הולכת, פועלים לתכנן הכל כבר מעכשיו".

"הדיון האמיתי הוא לאן העיר הזו הולכת". צילום: פייסבוק

בעניין המגדלים, אמר רוביק כי הוא מסכים שהמיקום של גני הילדים בעייתי והציע פנייה נוספת ליזם, "אני מציע שנפנה שוב ליזם ואולי נבקש להפחית את מספר יחידות הדיור. ננסה להגיע לתמהיל מסוים, שמצד אחד יהיה טוב לתושבים, ומצד שני צריך להבין שהיזם שרכש את הקרקעות מהמדינה והן פרטיות, רוצה שזה יהיה כלכלי, הוא לא פילנתרופ. עד היום יוזמות לפינוי-בינוי לא הבשילו בבאר שבע עד היום כי יזמים רוצים לבנות 30 קומות לפחות, בוועדה לתכנון ובנייה לא מאשרים. אני מבין את כאבם של התושבים. צריך להידבר ולהשיג הכי טוב שאפשר, לא בטוח שנצליח, אבל אגייס את כל כוחותיי ואם יש לי, קסמים".

פחות מ-150 ימים נותרו עד לבחירות ברשויות המקומיות, וככל שמתקרב המועד, הרוחות סוערות יותר ויותר. ישיבת המועצה אמש הייתה סוערת ופוליטית לא פחות, וממחישה את צומת הדרכים שהעיר נמצאת בה בהתהוותה כמטרופולין.

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה