ממחנה הקיץ עד חדר הלידה : סיפור חייה של ד"ר איריס שהם  

$(function(){setImageBanner('4d7e93e7-3335-4f19-891b-a8f70624d507','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,33920,'Image','');})

ד"ר איריס שהם, גניקולוגית ורופאה בכירה בחדר הלידה בסורוקה חושפת את סיפור חייה, לצד סיפורים מעניינים, מרגשים ומשעשעים. בין היתר: היולדת המזמרת, הארנק שחזר באורח פלא, והמחשבות על רפואה ציבורית טובה יותר. ריאיון אישי

את ד"ר איריס שהם מכירות נשים רבות שפקדו את חדר הלידה בבית החולים סורוקה. היא משמשת כרופאה בכירה במחלקה ודואגת לכל אישה המגיעה בפתח הדלת, אך מעטים האנשים שמכירים את סיפור חייה. איריס גדלה בגבעתיים, ומה שהביא אותה לדרום לדבריה, הוא סיפור אהבה "בתיכון הייתי במחנה קיץ של בני עקיבא ופגשתי בחור תכול עיניים בשם אסי והוא אמר לי שהוא הולך לגרעין נחל ירוחם. התאהבנו זה בזו, ובהמשך התחתנו והקמנו בית בירוחם".

בצעירותה חלמה איריס להיות וטרינרית "עם הלימודים בפקולטה לחקלאות עלו לי מחשבות שאני צריכה לעשות שינוי". במהלך לימודיה ותקופת ההתמחות נולדו חמשת ילדיה. המשותף לכולם הוא שכולם נולדו פגים לאם גניקולוגית "הסנדלר הולך יחף, בתור גניקולוגית, לא הייתי יום אחד בחודש תשיעי. הבן האמצעי שלי צור נולד בשבוע עשרים ושבע, במשקל של 958 גרם, פחות משקית סוכר. זה שיעור מאוד חשוב בתור רופא להיות בצד השני של המערכת".

"פגשתי בחור תכול עיניים, התאהבנו והקמנו בית בירוחם עם 5 ילדים". צילום: פרטי

עברת דרומה לפני 25 שנה, איך היה לעבור מאזור המרכז לירוחם? "היה לי הלם תרבות לטובה מהאנשים בירוחם. חום עוטף ששבה אותי. הוקסמתי מהכנסת האורחים, לפתוח שולחן, ובואו ותאכלו. בגבעתיים זה היה אחרת. היא מאוד גדלה ומתפתחת, אבל עד היום שומרים בה על הקהילתיות. זה משהו שבערים הגדולות והמנוכרות הולך ונעלם".

גם אילן, אחיה של איריס, עבר לירוחם "הוא היה במחזור הראשון של ישיבת ההסדר בירוחם. אין דבר יותר כיף מזה שהמשפחה והילדים גדלים יחד בית ליד בית". ההורים שלכם גרים באזור המרכז, איך הגיבו כשהחלטתם שניכם לעבור דרומה? "לקח זמן עד שהפנימו. אבל היום הם מאוד אוהבים את ירוחם וגאים שאנחנו גרים שם. הפכו לשגרירים של ירוחם".

מה מיוחד בירוחם לדעתך?

"מקום מדהים למי שאוהב מדבר. זה חיבור חזק לטבע. המכתש הגדול 10 דקות נסיעה ממך ואפשר לטייל בחולות הצבעוניים. הקהילה וכל האווירה מזכירה את הקיבוצים של פעם. אם מישהי יולדת מכינים לה סירים שבועיים. ממש יש רשימה, מתקבצים ומכינים לה אוכל. זה דברים שכמעט חלפו מן העולם. בעלי אסי אומר 'ירוחם זה המקום הכי טוב לגור בארץ, אבל עדיף שלא כולם ידעו שלא יהיה צפוף' ".

נוף מדברי מושלם. צילום: ויקיפדיה

בדרך לחתונה מאבדים את הארנק

יום אחד נסעו איריס ואסי לחתונה "איחרנו לחופה, מיהרתי נורא. היינו בתחנת דלק ושמתי את הארנק על הגג של האוטו. לא שמתי לב שהארנק חסר והתחלתי לנסוע. בזמן החופה מישהו מתקשר אליי ואומר לי 'תקשיבי אני נהג משאית. ראיתי את הארנק שלך מתפזר על כל כביש 6'. הוא עשה סיבוב עם המשאית ונסע אחריי. החזיר לי את הארנק, לא הסכים לקחת שקל. אמר לי שראה שיש לי חמישה ילדים וכמה בטח אני צריכה את הארנק עשה הכל כדי להחזיר לי אותו. פשוט מדהים!".

סיפורים מחדר הלידה

היולדת המזמרת

איריס מספרת כי עד היום יילדה כ-20 אלף תינוקות. בין הלידות הרבות, סיפרה איריס על מקרה משעשע "הייתה יולדת שהגיעה אלינו ובמקום לקחת אפידורל החליטה לשיר שירים. לימים הגיעו עוד לידות והיא כבר באה עם רשימת שירים מוכנה. היינו שרים איתה. משכך הכאבים הכי מקורי שפגשתי".  

שירה במקום אפידורל. "משכך הכאבים הכי מקורי שפגשתי". צילום: Shutterstock

חיכו ללידה 20 שנה

זוג הורים לא הצליח להביא ילדים במשך 20 שנה, אך לבסוף זכו בתאומים "זה היה מאוד מרגש" סיפרה איריס "כל המשפחה שלהם הגיעה, התרגשות גדולה. יילדנו בן ובת. אחרי 20 שנה התרגשות עצומה. הבת הייתה אמורה להיוולד ראשונה אבל בניתוח הקיסרי הבן נולד ראשון, "גנב לה את הבכורה" ".

עולם הרפואה מתקדם מאוד כיום, בייחוד בתחום הלידה והגניקולוגיה מסבירה איריס, "היום יש המון דרכים להיות הורים. מענה כמעט לכל בעיה. טיפולים ופונדקאות ותרומת ביצית. זה תמיד לידות מאוד מרגשות ועוצמתיות, חוויה אדירה להיות שותפים לנס שכזה".  

"אני יולדת עכשיו!"

יום אחד קיבלה איריס טלפון מחברתה "התקשרה אלי חברה שגרה שני בתים לידי. ואמרה שהיא חושבת שהיא יולדת. אמרתי לה בוא ניסע לסורוקה והיא כזה 'לא אין זמן!' הגעתי אליה והיא ילדה את בתה המקסימה. אחר כך נסענו לסורוקה. עדיף תמיד ללדת בבית חולים שם יש את המכשור הרפואי וניתן להעניק טיפול במקרה שצריך".

איך מתמודדים בתקופות שיש עומס לידות? "עובדים מאוד קשה. יש ימים שאפילו לאוכל ושירותים אין זמן. רצים בין מיטה למיטה. הצוות מאוד מקצועי ומיומן. ועדיין, יש ימים שפוגשים מקרים חדשים אחרי שכבר חשבת שראית הכל".

ד"ר איריס שהם. יילדה בהצלחה כ-20 אלף תינוקות. צילום: פרטי

"אמא לא ידעתי שהיה כל כך קשה ללדת אותי"

איריס היא גם מרצה בפקולטה לרפואה ומעבירה בין היתר קורס בשם "תקשורת רופא-חולה" "אנחנו רוצים שסטודנטים יתחברו ויבינו איך זה להיות מטופל או יולדת. ללמוד להקשיב למטופלים שלהם. השיא של הלימוד זה שבוע שבו הם מתלווים ללידה מרמת הקבלה במיון דרך הלידה עצמה, ועד הקבלה של התינוק במחלקת התינוקות. חלקם אפילו עושים ביקור בית כדי להשלים את התמונה. היה מקרה שאחד הסטודנטים שלח פרחים לאמא שלו ואמר לה "אמא, לא ידעתי שהיה כל כך קשה ללדת אותי".

"אנחנו רוצים שסטודנטים יתחברו ויבנו איך זה להיות מטופל או יולדת". ד"ר איריס שהם. צילום: אדווה שלהבת ברזילי

"רוב הבנות שמותקפות מינית לא מגישות תלונה במשטרה"

מלבד תפקידה כרופאה בכירה בחדר הלידה, איריס גם מנהלת המרכז לנפגעות תקיפה מינית בבית החולים סורוקה "המרכז הוקם לפני כ-6 שנים. הגיע תקציב ממשרד הבריאות וקיבלתי את הניהול של המקום. עבודה שלא דומה לשום דבר שעשיתי בחיים שלי. משפיעה עליך ברמות שאי אפשר לתאר". את הקורבנות פוגשים במרכז בדרכך ב-72 השעות הראשונות לאחר התקיפה: "הן מגיעות אלינו, חלקן מדחיקות ומכחישות, מכונסות בעצמן ולא יוצרות קשר עין. ולפעמים אנחנו יושבים ממש זמן ארוך ולא שומעים מילה. זו זכות גדולה לעזור להן, שמותקפת אומרת לנו תודה ושקצת עזרנו לה. הרבה בנות שמגיעות אלינו רק רוצות לשמוע שהכל בסדר רפואית. ההתערבות שלנו היא רפואית וגם משפטית, אבל רובן לא מגישות תלונה במשטרה".

מקרי התקיפה מגיעים במקרים רבים מהמעגל החברתי הקרוב, מסבירה איריס "בהרבה מקרים אנחנו רואים שזה מישהו מהמעגל החברתי. בחורה ששותה ואז בחור ש"מלווה אותה הביתה" לוקח אותה אליו הביתה ואונס אותה. המסר שלי זה לשתות באחריות, לא להגיע למצב שנמחקות לך 8 שעות מהחיים".

משאירה זמן לספורט

בזמן הפנוי שנותר לה נוהגת איריס לאפות, לבשל ולהכין שוקולד, וגם משמשת כקפטן מכבי ירוחם בכדורסל נשים "התפקיד הכי חשוב שלי" אומרת איריס בהומור. "קבוצה מדהימה, מה שספורט יכול ליצור זה מדהים. חוויה אדירה לפגוש קבוצות אחרות בארץ. מגיעים בערב באדרנלין עושים ספורט, גם כשאין זמן יוצרים זמן".

 ד"ר איריס שהם. משאירה זמן גם לספורט. צילום: פרטי

"מאמינה במערכת הבריאות הציבורית"

לד"ר שהם עמדה נחרצת נגד הרפואה הפרטית "אני חושבת שלא שיוויוני שיש רפואה פרטית. אני גם חושבת שהיא פחות טובה. לרופא פרטי יש מערכת שיקולים אחרת של הנוחות שלו. הרפואה הציבורית הטהורה היא נטולת שיקולים זרים של כסף, נוחות או רפואה מגוננת מדי. ברפואה הציבורית אין עניין של כסף, אני רוצה לתת למטופלת את המקסימום".

מה לדעתך צריך לעשות כדי להביא לשיפור משמעותי במערכת הבריאות בישראל?

"צריך לרכז את כל הכוחות ברפואה הציבורית ולמתן את הכוחות של הרפואה הפרטית. צריך להשקיע ברפואה הציבורית, גם במחשבה וגם בכסף, להשאיר בה את הרופאים הכי הטובים, עם ההשקעה הנכונה, הרפואה תוכל להיות כל כך טובה שלא נצטרך יותר רופאים פרטיים".

"מאמינה במערכת הבריאות הציבורית בישראל". בית החולים סורוקה. צילום: שרון טל

הריאיון עם ד"ר איריס שהם שודר ב-25.5.18 בתוכנית "המשפיעים בדרום" ברדיו דרום, אותה מגיש שרון טל, כתבנו ב'באר שבע נט'. להאזנה לריאיון המלא:

 

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('508a2362-b92e-4f1d-b50c-e7e1085c7533','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,33922,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה