צל"ש השבוע: פרויקט 'מתכון עם זיכרון'

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('22199d04-472c-4c01-8ce0-ea7ac2bc7fd5','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,true,33743,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('22199d04-472c-4c01-8ce0-ea7ac2bc7fd5','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,true,33743,'Image','');},7]]);})

פרויקט הנצחה ייחודי לזכר חללי צה''ל ונפגעי פעולות האיבה דרך בישול מתכונים והסיפור שמאחוריהם. "פרויקט שמחבר אנשים לזיכרון דרך האוכל זה רעיון מבורך", כך אמרה אילנה חיון, אימו של רונן חיון ז"ל, אחד מהחללים לזכרם בישלו בבאר שבע.

תושבי באר שבע ידועים בנתינה ובעזרה לזולת המאפיינת אותם, והפעם אנחנו רוצים לפרגן להם. מידי שבוע נחלק את 'צל"ש השבוע' לאחד מהתושבים שראוי לפרגון על העשייה החברתית שלו ומעשיו הטובים כלפי אחרים. השבוע, כשאנו מציינים את יום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה, אנו רוצים לכבד ולהוקיר את פרויקט 'מתכון עם זיכרון', אותו יוזמת ומובילה עדן קוהלי, סטודנטית באוניברסיטת בן גוריון לפו"מ ומזרח תיכון. זהו פרויקט הנצחה חדש וייחודי לזכר חללי צה''ל ונפגעי פעולות האיבה דרך בישול מתכונים אהובים והסיפור שמאחוריהם. במסגרת הפרויקט מתקיימים מפגשי בישול בהם מבשלים מנה אהובה של חלל צה''ל או נפגע פעולות איבה שלא שב לביתו לאכול אותה.

מבשלים ומספרים במוישה האוס. צילום: אביב שאול

מבשלים ומספרים

"את הפרויקט התחלתי לפני שנתיים בארצות הברית, בעת שליחות מטעם הסוכנות היהודית במדינת מיניסוטה. חיפשתי דרך לחבר את היהודים בתפוצות ליום הזיכרון בצורה שתהיה נוגעת ומשמעותית. יום הזיכרון הוא אחד הימים הכי משמעותיים בעיניי וביהדות התפוצות קשה להתחבר אליו מרחוק...", מספרת עדן. לכן, היא רצתה ליצור חיבור ליהודים ששם ולקרב אותם ליום הזה, והגיעה למסקנה שאוכל היא דרך מצוינת לחבר בין אנשים. עדן נזכרת: "ואז התחיל להתגלגל לי הרעיון של מתכון עם זיכרון. הקונספט זה מפגשי בישול, זה לא סביב ללמוד לבשל. אנחנו נפגשים, מבשלים אחד לאחד עד כמה שאפשר את המנות של חללי צה"ל שהם כל כך אהבו ואז בזמן שהמנה בהכנה אנחנו מספרים את הסיפור שמאחורי המנה".

לכל חלל צה"ל או נפגע פעולות איבה בנתה עדן מצגת עם הסיפור שלו אותה מקרינים בזמן בישול המנה. "ואז, זה כמעט תמיד מתוזמן, כשהמנות מוכנות זה בדיוק הרגע שאנחנו מסיימים לספר את הסיפור ואז אנחנו טועמים. ברגע הזה שאת טועמת מנה שאת בעצמך בישלת ורגע לפני שמעת את הסיפור שלה, פתאום קורה משהו נורא משמעותי", משתפת עדן. המפגשים נחלו הצלחה גדולה במיניסוטה עם סביבות ה-20 מפגשים שהתקיימו בשנתיים שעדן הייתה שם. ובמקביל היא החלה לעבוד על יישום הפרויקט גם כאן בארץ. לפרויקט יש כעת אתר אינטרנט מסודר, ודרכו כל אחד, בכל זמן ובכל מקום, יוכל לבשל מתכונים של חללים וכן לקיים מפגש בישול במטבחו הפרטי ולהכניס ערך מוסף והנצחה לארוחות ומפגשים המתקיימים בחייו.

מפגש בישול אצל עדן. צילום: ניב בן עוז

"בבאר שבע הפרויקט קורה כרגע בעיקר אצל אוכלוסיית הסטודנטים. היו כבר שבעה אירועים לאורך הימים האחרונים, וזה ממש תפס תאוצה יפה השבוע, יש היענות גדולה. זה מתחיל להתגלגל לאט לאט...", מספרת עדן. בכל מפגש כזה, הנציחו התושבים את זכרם של לפחות שני חללים. בין המנות שהכינו הבאר-שבעים, אפשר למצוא את עוגת השוקולד של רונן חיון ז"ל, ואת עוגת הגבינה של אביתר תורג'מן ז"ל. לצורך הכנת המנות סייעה אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת בן גוריון עם התשלום על המצרכים. "יש אמירה שהבן שלי תמיד אמר: המוזיקה היא שפה בינלאומית ודרך המוזיקה את יכולה לחבר בין אנשים. אז גם אוכל הוא משהו שיכול לחבר בין אנשים. סביב השולחן תמיד מתרחשים כל מיני אירועים וחוויות וזה פשוט רעיון מדהים", אומרת אילנה חיון, אימו של רונן חיון ז"ל, אותו הנציחו בפרויקט. היא מוסיפה: "אותם חברה שהכינו את עוגת השוקולד, הם יזכרו בו, בחלק ממנו, את השם שלו, משהו ממנו יעלה להם בזיכרון. אני חושבת שזה רעיון מדהים של ילדה מדהימה שלקחה את הפרויקט הזה מהמקום של למצוא איך לשמר זיכרון בדרך אחרת".

לנצח איתנו

חלל צה"ל נוסף אותו מנציחים ב'מתכון עם זיכרון' הוא אביתר תורג'מן ז"ל עם מתכון לעוגת גבינה. גם אימו של אביתר, אורה, מברכת את היוזמה והפרויקט שעוזר לזכור בדרך קצת שונה. "הפרויקט מקסים בעיניי. פנו אליי עוד בשנה שעברה, ועשו את זה בחו"ל. השנה כשאני שומעת שגם סטודנטים ועוד אנשים יזכרו אותו, זה מרגש. לפעמים יש תחושה שאת לבד בכאב שלך, ששוכחים אותך.. אז הפרויקט הזה הוכיח אחרת, דרך לזכור שכולם יכולים להתחבר אליה", אומרת אורה. סמל ראשון אביתר תורג'מן, בן 20 מבית שאן, נהרג בהתקלות ברצועה במבצע "צוק איתן" כשטיל נ"ט נורה ממבנה בחאן יונס לעבר הכוח. "אביתר היה ילד מאוד שמח ומאושר. הוא אהב לאכול הכל, היה בחור רזה וגבוה אבל אהב לאכול. הבנים שלי הגדולים ממנו היו בחורים מלאים... וכל פעם שהם היו באים לשבת הוא היה ישר מתחיל לאכול והם היו מתעצבנים עליו איך הוא כזה רזה ויכול לאכול כל כך הרבה... אז אני תמיד נזכרת באביתר ושהאחים הגדולים היו אומרים לו "יא שמן אחד... כמה אתה אוכל" בצחוק.. והוא יושב על הכיסא באי במטבח, יושב ואוכל ומסתכל עליהם בעיניים הירוקות שלו במבט של 'מה אתם מבלבלים לי את המוח, תנו ליהנות מהחיים' ", נזכרת אורה.

אביתר תורג'מן ז"ל

רונן חיון ז"ל, אותו הנציחו בעזרת המתכון לעוגת השוקולד שכל כך אהב, גדל בהוד השרון והיה בן 19 במותו. רונן היה ילד חברותי ואהב מאוד מוזיקה. הוא נפל בקרב בלבנון בי"ז בתשרי תשנ"ח. הטנק בו נהג רונן נקלע לחילופי אש עם מחבלים באזור הכסרא, הטנק ספג פגיעת טיל, רונן נפגע בחזהו ונהרג במקום. "אוכל זה היה משהו מאוד משמעותי עבורו, הוא מאוד אהב לאכול. יש לי תמיד את התמונה הזו בראש שכשהוא היה נכנס הביתה מהצבא, תמיד הייתי מכינה את כל המאכלים שהוא אהב, והוא תמיד ישר מהדלת, חצי מוריד בגדים כבר כדי להספיק לראות חברים, מציץ לתוך הסירים תוך כדי וטועם עם הידיים. תמיד הייתי מעירה לו והוא היה ממשיך... הוא אמר לי "אמא, לאוכל יש טעם אחר כשטועמים אותו עם הידיים", נזכרת אילנה. היא מספרת על החזרה של רונן לבסיס, כשבכל פעם הייתה דואגת שהתיק שלו יהיה מלא בעוגיות ומאפים לו ולכל החברים. "חצי תיק שלו היה מלא בקופסאות של עוגיות שהייתי אופה בשבילו ובשביל החברים שלו. הוא תמיד חלק את כל מה שהיה לו יחד עם חברים", מספרת אילנה.

בזיכרון של כולנו

השנה, הפרויקט מתקיים בקהילות יהודיות רבות ברחבי ארה''ב וכן בישראל, בבתי ספר, בבתים פרטיים וכן לראשונה במסעדותיו של השף שאול בן אדרת, כאשר במהלך השבוע של יום הזיכרון, יוגשו העוגות האהובות על שלושה מחללי צה''ל - עוגת הקינמון של דניאל שירן ז''ל במסעדת קימל בגלבוע, עוגת הגבינה של אביתר תורג'מן ז''ל במסעדת התרנגול הכחול ועוגת הבננות של אורן נח ז''ל במסעדת מיסטר ומיסיס לי. הפרויקט אמנם עוד בחיתוליו אך זוכה להיענות גדולה גם מצד המשפחות השכולות וגם מצד הציבור שרוצים לקחת חלק ולהנציח.

"השאיפה שלי בסוף היא להגדיל את המאגר בצורה משמעותית, להגיע לכמה שיותר משפחות שקולות על מנת שנוכל להנציח את הילדים שלהן. מה שיפה בפרויקט ומה שמאוד חשוב לי לשמור עליו זה שאת יכולה לקיים מפגש מכל מקום בלי תלות בשום דבר", אומרת עדן. חשוב לה להנחיל את הערך המוסף הזה לבישולים שגם ככה כל אחד מאיתנו עושה בבית. "אפשר לעשות את זה במסגרת מפגש הבישול או ברמה הכי פרטית ולשתף עם החברים הקרובים או המשפחה וככה לזכור ולהנציח", מסכמת עדן. מדובר ביוזמה מבורכת שרוקמת עור וגידים ולאט לאט תלך ותתפתח גם ברמה הארצית. אין דבר יותר חשוב מאותם נופלים אשר הגנו עלינו ועל המדינה שלנו, ופרויקט כמו 'מתכון עם זיכרון' מאפשר לנו להכיר ולזכור אותם בדרך הכי מיוחדת שיש. יהיה זכר הנופלים ברוך.

מעוניינים לקחת חלק? צרו קשר דרך דף הפייסבוק או אתר האינטרנט של הפרויקט.

וכמובן, המתכונים:

.

.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('e6c1f05b-0340-4886-8e56-3b5cf3ee3837','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה