עסק מקומי? כך העסקים מגוש דן זוכים ברוב המכרזים

$(function(){setImageBanner('9cc1e1be-04e7-4253-bd5b-f51251268467','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,39323,'Image','');})

כ-15% מהעסקים בבאר שבע נתונים בסכנת סגירה.  1,097 מהעסקים בעיר נסגרו בשנה החולפת, ועדיין, העסקים המקומיים נותרים מקופחים מול המוסדות הגדולים. 'באר שבע נט' בתחקיר מיוחד

לא קל להיות בעל עסק בישראל, ובאזור באר שבע והדרום בפרט. 19.7% מהעסקים בדרום נסגרו בשנת 2017, ובבאר שבע בפרט נסגרו 1,097 עסקים לעומת 899 שנפתחו. כ-15.1% מהעסקים בבאר-שבע נמצאים בסכנת סגירה, לעומת 14.3% בשנת 2016. דירוג היציבות הפיננסית של באר-שבע גם הוא ירד, מ-29 בשנת 2017 ל-21 בשנת 2018. כך לפי נתוני חברת המידע העסקי CofaceBDI ונתוני חברת דן אנד ברדסטריט.  

קרדיט: 3 זברות

העסקים המקומיים, רובם קטנים-בינוניים, מתמודדים עם קשיים רבים, אין בכוחם את המשאבים האדירים של רשתות הענק אך הם נלחמים על הפרנסה שלהם לא פחות. במקרים רבים, עסקים מקומיים בבאר שבע והנגב מגישים הצעות למכרזים במוסדות הציבוריים, אך סיכויי הזכייה שלהם לא מעודדים במיוחד. במסגרת תחקיר שערכנו ב'באר שבע נט' דגמנו את עשרת המכרזים האחרונים של הגופים הגדולים בבאר שבע, על פי המידע המפורסם לציבור. שם, הופתענו לגלות כי חלק רב מהעבודות לא מבצעים עסקים מאזור באר שבע והסביבה, אלא בכלל עסקים וספקים מאזורים אחרים בארץ, ובראשם אזור גוש דן.

בית החולים סורוקה

כך לדוגמה, בית החולים סורוקה, המרכז הרפואי הגדול בנגב, ובו מועסקים כ-4,000 עובדים. בית החולים אמנם מספק תעסוקה רבה לאזור, אך בתחום העסקים המקומיים יש מקום לשיפור. דגימה של 10 מכרזים אחרונים שבוצעה על ידי 'באר שבע נט' באתר הכללית הראתה כי במסגרת ההתקשרויות העתידיות של בית החולים סורוקה ב-2018, מתוכננת התקשרות עם 7 עסקים שאינם מאזור הדרום, ו-3 עסקים להם סניף בבאר שבע. כלומר, 30% בלבד מההתקשרויות שעתיד לבצע בית החולים סורוקה בחודשים הקרובים, הן עם ספקים חיצוניים לדרום.

מהדגימה שביצענו מצאנו כי בתחום מצלמות האבטחה הספק איננו מקומי. אנו סבורים כי בתחום זה היה ניתן למצוא ספק באר שבעי הראוי לספק את המערכות הדרושות. כמו כן, לרגע חשבנו שאוטומציה ירוחם ושות' בע"מ הם מהדרום, אך מדובר רק בשם הבעלים, העסק בכלל ממוקם בחולון! נציין כי ישנן מערכות מסוימות

שניתן להשיג בחברות ספציפיות ועל כן התקשרות עם ספק שאינו מקומי מובנת במקרים אלו. מנגד, במקרים בהם מדובר במערכות שניתן להשיג באזור הדרום, ההתקשרות החיצונית אומרת דרשני, בעקבותיה הפרנסה חומקת מהעסקים המקומיים. מבית החולים סורוקה לא נמסרה תגובה.

רשימת העסקים שנדגמו:

דורמטיק בע”מ - אספקת חלקים, שירות לדלתות אוטומטיות תוצרת חברת “record”, מודיעין-מכבים-רעות

אלקטרה בע”מ - אספקת חלקים, שירות ותחזוקת מעליות תוצרת חברת “otis”., באר שבע

אספקת ציוד, שירות ותחזוקה לציוד מתח גבוה מדגם ormazabal עם “ELECTRA ENERGY”., תל אביב

ורדיקל בע”מ -  תוכנה למערכת CortechsLabs לחישובי אטרופיה מתוך בדיקת MRI מוח, עמק יזרעאל

תעשיות בית אל זכרון יעקב בע”מ – טיפול במערכות אב”כ, זכרון יעקב

טרקטורים וציוד (אי.טי.אי) בע”מ - לתחזוקת גנרטורים מדגם Caterpillar, חולון

סטנטופון ישראל בע”מ – קרית מוצקין – צילומי אבטחה, חיפה

אוטומציה ירוחם ושות’ בע”מ- אספקת חלקים ושירות למדחסי אויר דגם אטלס קופקו, חולון!

אפקון התקנות ושירותים - אספקת חלקים ושירות והתקנות לציוד תוצרת חברת “ABB Technologies Ltd”, באר שבע

משב הנדסת קירור ומזוג אויר- בנושא אספקת חלקים, שירות ותחזוקת צ’ילרים YORK עם “משב הנדסת קרור ומזוג אויר”, באר שבע

סה”כ ספקים מאזור באר שבע: 3

סה”כ ספקים מאזורים אחרים בארץ: 7

בי"ח סורוקה. צילום: B7net

אוניברסיטת בן-גוריון בנגב

באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, מצאנו מצב דומה לזה של בית החולים סורוקה. מדגימת 10 המכרזים האחרונים לפי המידע המפורסם לציבור, עלה כי העסקים מבאר שבע המספקים שירות לאוניברסיטת בן-גוריון, מהווים 30% בלבד! 7 מתוך 10 העסקים שנדגמו ממוקמים באזור המרכז. גם כאן אנו מוצאים כי ישנם שירותים אותם יכלו לספק ספקים באר שבעים: שירותי הסעדה מקומיים במקום "שוקולטה תרדיון" מראשון לציון, ציוד משרדי ועוד.

מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב נמסר בתגובה:  "אוניברסיטת בן-גוריון בנגב מעסיקה כ-6,500 עובדים. האוניברסיטה מתקשרת עם ספקים ללא בסיס מיקום גיאוגרפי, אלא על פי קריטריונים של מצוינות מקצועית, בשילוב של מחיר המשקף באופן הוגן את השירות הרלוונטי. עם זאת, האוניברסיטה עושה כל מאמץ על מנת להעסיק, ככל הניתן, שירותים של ספקים מהאזור, כל עוד הם עומדים בקריטריונים הנדרשים".

רשימת העסקים שנדגמו

מנחם פ. לוחות חשמל בע”מ – תכנון, ייצור ושיפוץ לוחות חשמל, בת ים

א.ר מיגון תעשיות אש בע”מ – פתרונות מיגון אש, חולון

י.ע.ז. חברה לבנייה ופי תוח בע”מ – עבודות עפר ופיתוח, תל אביב יפו

שוקולטה תרדיון - -שירותי הסעדה, ראשון לציון

הראל - חברה לביטוח, ארצי

גלובל ישראל חברת בת של גלובל העולמי - ציוד משרדי, תל אביב יפו

מ.א רוי – הכשרת מאבטחים,ישוב דליה

פסיפיק רכב ותחבורה – השכרת רכב, סניף בבאר שבע

אגד הסעים בע”מ – שירותי הסעות, סניף בבאר שבע

כ.נ מחסני השוק בע”מ – מזון, סניף בבאר שבע

סה”כ ספקים מאזור באר שבע: 3

סה”כ ספקים מאזורים אחרים בארץ: 7

אוניברסיטת בן גוריון בנגב. צילום: B7net

עיריית באר שבע 50:50

עיריית באר שבע, הרשות המקומית שאמורה לתמוך בעסקים המקומיים, מספקת פרנסה דווקא לספקים שחלקם ממרכז הארץ. מדגימת 10 המכרזים האחרונים המפורסמים באתר העיריה, נמצא כי 50% מהעסקים שנדגמו ומספקים שירותים לעירייה, אינם מאזור באר שבע, אלא מאזור המרכז. נציין מנגד כי תנאי מכרזים נותנים עדיפות לעסקים מנוסים ועל כן לעסקים מקומיים קשה יותר להתחרות בהם. כך לדוגמה, "מיכאלי הנדסה" הם עסק הממוקם בבאר שבע אך "שראל מהנדסים" הם מראשון לציון, אנו בטוחים כי בבירת ההייטק והסייבר ישנם מספיק מהנדסים הראויים לביצוע העבודות. דוגמה נוספת היא "גרפיטי שיווק ציוד משרדי ונייר בע"מ" המספקת שירות שוודאי ניתן למצוא מספק מקומי. אם כך, המצב בעיריית באר שבע טוב מזה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב ובית החולים סורוקה אך, ראוי לשקול שיפור ומתן עדיפות לעסקים המקומיים.

מעיריית באר שבע נמסר בתגובה:

"עיריית באר שבע מעסיקה כיום כ- 3700 עובדים. העירייה נמצאת כיום בקשרי עבודה עם 1200 ספקים, קבלנים ונותני שירותים, בהיקף של כ- 967 מיליון ₪. 71% מסך היקף ההתקשרויות של העירייה כ- 688 מיליון ₪  הם מול ספקים, קבלנים ונותני שירותים מאזור באר שבע והדרום".

רשימת העסקים שנדגמו

מ.מיכאלי הנדסה בע”מ – קבלני בניין, באר שבע

שראל מהנדסים בע”מ – מהנדסי חשמל פיקוד ובקרה, ראשון לציון

מטריקס – חברת טכנולוגית מידע, סניף באר שבע

צוות 3 – אבטחה, סניף באר שבע

המוביל הדרומי צביקה – שירותי הסעה, באר שבע

גרפיטי שיווק ציוד משרדי ונייר בע”מ, מודיעין מכבים רעות

אלקטרה אנרגיה בע”מ – חברה קבלנית המתמחה במערכות חשמל, מים ומערכות ייעודיות מתקדמות, נתניה

ברניר שרותי מנהל בע”מ – הנה”ח, כלכלה, חשבות שכר, כלכלת חינוך, אינוונטר וניהול תקציב, רמת גן

זר מעדנים – מזון, באר שבע

אמן ארגון מדעי ניהול יועצים בע"מ - פרק א',  ד"ר גלעד ארנון בע"מ- פרק ב' – שירותי ייעוץ וליווי ארגוני לצורך פיתוח תכניות למנהלים, תל אביב יפו

סה”כ ספקים מאזור באר שבע: 5

סה”כ ספקים מאזורים אחרים בארץ: 5

עיריית באר שבע. צילום: B7net

המכללה האקדמית להנדסה ע”ש סמי שמעון

במכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון בבאר שבע, ישנו ייצוג מעודד לספקים מאזור באר שבע והדרום. במסגרת הדגימה האקראית של 10 הספקים המופיעים באתר המכללה, שמחנו מאוד לגלות כי בשונה מכל הגופים הגדולים בעיר, היא זו שמרבית ספקיה הם מבאר שבע והדרום. מהדגימה עלה כי 60% מהספקים של המכללה הם מבאר שבע, וספק נוסף הוא מאשדוד, במקרה זה נציין כי המכללה פועלת גם באשדוד ולכן מובן קיום ההתקשרות עם ספק מהעיר בה קיימת שלוחה. כמו כן, ניתן להבחין שרק 30% הם מאזור המרכז. אין ספק כי לגופים הגדולים בעיר יש לאן לשאוף ומה ללמוד ממכללת סמי שמעון.  

מהמכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון מסרו בתגובה:

"SCE המכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון מעסיקה כ-1,000 עובדים בקמפוסים בבאר שבע ובאשדוד. בכל האמור ברכש והתקשרויות, פועלת המכללה בכפוף לתקנות חובת המכרזים (התקשרויות של מוסד להשכלה גבוהה) התש"ע-2010. המכללה מעסיקה ספקים רבים, שנבחרים על פי התאמתם למוצר ו/או לשירות המבוקשים ועל פי קריטריונים שנקבעים לגופו של עניין. ככל שניתן יש העדפה להתקשרות עם ספקים מקומיים".

רשימת העסקים שנדגמו

מיש שלטים בע"מ – שילוט חיצוני ופנימי, אשדוד

אלגד חומרי גלם לתעשיית הפיברגלס והאומנות, תל אביב יפו

נ.טמיר פרויקטים בע"מ – ניהול תיאום ופיקוח בנייה ושיפוצים, באר שבע

לוגו המרכז לריהוט ועיצוב בע"מ – ריהוט משרדי, ישוב הר טוב (אזור ירושלים)

ינאי מכשירי כתיבה בע”מ – ציוד משרדי, באר שבע

אי פרינט דיגיטל - דפוס והוצאה לאור, באר שבע

עטון אינסטלציה בע”מ, ראש העין

מזוז עבודות חשמל בע”מ, באר שבע

ריל נט בע”מ – פתרונות מחשוב ורשתות תקשורת, באר שבע

שבירו שירותי אספקה בע"מ – מתן שירותים מודולאריים, באר שבע

סה”כ ספקים מאזור באר שבע: 6

סה”כ ספקים מאזורים אחרים בארץ: 4

סמי שמעון. צילום: Shutterstock

יש מי שמנסים לשנות את המצב: ביזבנגב

כפי שעולה מהתחקיר ניכר כי קיימת מצוקה בקרב הספקים המקומיים, מי שפועלים לאורך השנה במטרה לסייע לעסקים. הקטנים מהנגב הם אנשי מיזם ביזבנגב שהוקם ברשות לפיתוח הנגב בתמיכה וליווי של המשרד לפיתוח הפריפריה הנגב והגליל. במסגרת המיזם, מסייעים לכ- 2,400 בעלי עסקים מקומיים הרשומים באינדקס העסקים של ביזבנגב, במתן ייעוץ וליווי עסקי, סיוע בהתקשרות עם גופים גדולים והגשת מכרזים. כמו כן, מדי שנה מקיימים ביזבנגב חמישה כנסים מרכזיים "עושים עסקים", במסגרתם מקשרים בין ספקים מקומיים לבין הגופים הגדולים בנגב. בעזרת כנסים אלה מצליחים לחשוף את הארגונים הגדולים למגוון רחב של ספקים העוסקים בתחומים שונים ובזאת לשפר את מעמדם של הספקים המקומיים ולסייע להם בהתקשרות עם הגופים הגדולים.

מנכ"ל הרשות לפיתוח הנגב, משה מור יוסף, מספר על המיזם הייחודי: "כמי שמובילה את פיתוח הנגב כבר שנים רבות – הרשות לפיתוח הנגב שמה לעצמה למטרה לקדם ולפתח את הכלכלה המקומית ומבחינה זו – מיזם ביזבנגב הוא חוד החנית. המיזם הוא ללא כל ספק אחד מהעוגנים המרכזיים בפיתוח כלכלת הנגב והוא פרויקט דגל של המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל. הרשות לפיתוח הנגב תמשיך להוביל את המיזם ולקדם את הכלכלה באזור, לצד הפעילות הנרחבת שלה בתחומי הקהילה, ההתיישבות, התיירות והתרבות".



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('7e2b4c67-a23d-4337-83d7-efff369ee384','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,39325,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה