השבוע נהרגה תאיר הודיה חכמון ז"ל בת ה-18 לאחר שהתנגשה במשאית חונה ברחוב מוטה גור בנחל עשן. תאיר היא הקורבן השלישי תוך 4 שנים, כאשר רק לפני 3 שבועות נהרג באותן הנסיבות ומאותה המשאית ברחוב אמיר מדזונסקי ז"ל, והותיר אחריו אישה וילדה בת כ-3 חודשים. ב-2014 נהרג גם באותן הנסיבות אלמוג פרג ז"ל.

מקום התאונה המקולל

לאחר התאונה בה נהרג אמיר מדזונסקי, במשטרה המליצו לעיריה להתקין תמרור איסור חניה ברחוב מוטה גור, אך העיריה המתינה לאישורים כדי להציב תמרור בודד, מה שעלה בחייה של תאיר ז"ל. לאחר המקרה השלישי מיהרה העיריה להציב את התמרור המיוחל ולאסור חניית משאיות ברחוב מוטה גור אותו מכנים כ"מקולל".

לאחר התאונה הועלתה ברשתות החברתיות ביקורת רבה כלפי העיריה על כך שהיא מאפשרת חניית משאיות ברחובות העיר, וכי יש להוציא את המשאיות מהשכונות בדחיפות. הטענות שהועלו בין היתר היא תפיסת מספר מקומות חניה בידי משאית אחת וכן הגבלת שדה הראייה בכביש, בייחוד בשעות הלילה. מנגד הועלו טענות שתשומת לב הנהג היא חשובה יותר, וכי אין אלטרנטיבה לחניית המשאיות.

מגרשי ענק למשאיות - האם מדובר בפתרון ישים?

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שנסקרו ועובדו בידי "באר שבע נט", מספר המשאיות מעל 3.5 טון גדל מ-1,510 בשנת 2010, ל-2,132 משאיות בשנת 2016. הנתונים מתייחסים למשאיות מעל 3.5 טון (לא כולל מסחריות מתחת ל3.5 טון) הרשומות שתושביהן מתגוררים בבאר שבע. נציין כי בנוסף למשאיות גם נדרש מענה לאוטובוסים, שמספרם בעיר נותר יציב יחסית, 521 ב-2010 ו-566 אוטובוסים ב-2016.

למעשה, מהנתונים ניתן לראות כי מספר המשאיות בעיר גדל בממוצע, בכ-100 משאיות בכל שנה בין 2010-2016. לכן עולה השאלה האם באמת ניתן להוציא את המשאיות מהשכונות? לשם כך תידרש עיריית באר שבע להכשיר כ-100 מקומות חניה חדשים בכל שנה לטובת משאיות ואוטובוסים, ואם המגמה תימשך כך גם בשנים הבאות, תוך 20 שנה תידרש עיריית באר שבע להכשיר מגרשי ענק עם כ-2,000 מקומות חניה נוספים למשאיות בשטחי העיר, שטחים שידרשו גם להיות מאובטחים כדי למנוע פריצות וגניבות. הכסף למימון המגרשים יגיע, ככל הנראה כמו תמיד, מגביית מסים מהתושבים.

בעיה נוספת היא הפגיעה בנהגי המשאיות עצמם, שלעתים יוצאים לעבודתם בשעות הקטנות של הלילה, בהן לא פעילה תחבורה ציבורית. נהג משאית שנדרש לצאת לנסיעה ב04:00 והמשאית שלו חונה במגרש בצד השני של העיר, למעשה ידרש להחזיק רכב פרטי נוסף למשאית רק כדי להגיע למשאית שלו ולצאת לדרך. מספר הרכבים הפרטיים אגב, גדל בבאר שבע מ-40,588 בשנת 2010 ל-57,158 בשנת 2016. נובע מכך כי העיריה תידרש גם להקצות שטח חניה לרכבים הפרטיים של נהגי המשאיות, שמגיעים למגרש הרכבים הכבדים כדי להתחיל את נסיעתם.

בראש העין למשל, נהגי המשאיות פתחו במחאה (צילום פייסבוק)

פתרון קל? לא כמו שחשבתם

ב-2016 פרסמו רשות מקרקעי ישראל ועיריית באר שבע, מכרז להקמת חניון מוסדר לכלי רכב כבדים בכניסה לאזור התעשייה "עמק שרה". החניון, בשטח של 40 דונם עתיד לכלול גם תחנת דלק סמוכה ושטחי שירות לנהגים. הנושא עדיין בוועדות התכנון והבנייה. בינתיים, חוק העזר העירוני לא אוסר את חניית המשאיות בתוך השכונות, ולכן העיריה גם לא אוכפת זאת, מלבד חניה במקומות אסורים לכל סוגי כלי הרכב.

אך גם אם יקום המגרש? האם זה יעבוד ונהגי המשאיות יחנו שם? בערים כמו הוד השרון, אשדוד, ופתח תקווה, ניסו והקימו מגרשים למשאיות, אך נתקלו בהתנגדות מצד הנהגים, שבחלק מהמקרים החליטו להחנות את רכביהם בכל מקרה בשכונות, או בשטחי עפר הסמוכים לביתם ולא בחניות במרחק קילומטרים. התוצאה הייתה פשוט, עוד דוחות, ובעיר כמו באר שבע בה המילה דוחות מעוררת זעם ציבורי מיום ליום, נראה כי בפועל, מגרשי הענק למשאיות, עלולים, בטווח הארוך, לפתור בעיה אחת, אך ליצור אחרת.

מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו